Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@15:23:56 GMT

انتخاب دبیرکل جدید کمیته ملی طبق کدام اساسنامه؟

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۵۵۲۹

انتخاب دبیرکل جدید کمیته ملی طبق کدام اساسنامه؟

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: مدیریت کمیته ملی المپیک بعد از گذشت ماه ها از وضعیت آشفته و بلاتکلیف دبیرکل بالاخره برای سروسامان دادن قطعی به این پست وارد عمل شده است. این ورود جدی با طرح موضوع در نشست اخیر هیات اجرایی و بررسی گزینه های موردنظر انجام شد.

اینکه از میان گزینه های مطرح شده،  مناف هاشمی به اندازه کیکاووس سعیدی سرپرست فعلی دبیرکلی به تصدی این پست نزدیک است، به نوبه خود جای سوال و ابهام ایجاد کرده اما موضوع مبهم تر در رابطه با اساسنامه ای است که دست مدیریت کمیته ملی المپیک را برای انتخاب اینچنینی دبیرکل خود بازگذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیم گیری با وجود محدودیت های قانونی

نیازی به یادآوری نیست که حضور شاهرخ شهنازی در کمیته ملی المپیک با وجود محدودیت ها و مشکلاتی که با آنها مواجه بود، باعث آشفتگی طولانی مدت در پست دبیرکلی شد. شرایط برای رسیدگی به این وضعیت زمانی مهیا شد که وی اعلام کناره گیری کرد چراکه تا پیش از آن و به دلیل محدودیت‌های قانونی (اساسنامه) امکان تصمیم گیری در مورد دبیرکل وجود نداشت مگر اینکه مجمع فوق العاده تشکیل و تصمیم گیری می‌کرد که البته این اتفاق هم نیفتاد.

حالا اما بعد از گذشت سه ماه از انتخاب سرپرست دبیرکلی، قرار است برای باثبات کردن مدیریت آن تصمیم گیری شود در حالیکه محدودیت قانونی زمان شهنازی همچنان به قوت خود باقی است!

اساسنامه اصلاحی تصویب شده است؟

آنچه مسلم است تصمیم گیری و آمد و رفت ها در کمیته ملی المپیک باید بر اساس اسناسنامه انجام شود؛ این اساسنامه وضعیتی بلاتکلیف تر از پست دبیرکلی دارد چراکه نسخه جدید آن هنوز تایید نشده و نسخه قبلی که قاعدتا باید تا زمان تصویب و ابلاغ اساسنامه اصلاحی، ملاک عمل باشد انتخاب دبیرکل به این صورت را تایید نمی کند.

طبق اساسنامه فعلی کمیته ملی المپیک، انتخاب دبیرکل باید طبق روال همیشگی انجام شود به این صورت که با تعیین یک بازه زمانی به افراد متقاضی فرصت ثبت نام داده شود سپس با برگزاری مجمع،رای گیری میان گزینه ها انجام شود.

در اساسنامه اصلاحی کمیته ملی المپیک اما انتخاب دبیرکل از اختیارات مجمع خارج شده چراکه گزینه موردنظر توسط رئیس کمیته پیشنهاد می شود تا در هیات اجرایی طرح و مصوبه بگیرد. این تغییر در همین دوره مدیریت کمیته ملی المپیک در اساسنامه لحاظ شد و حالا برای نخستین بار ملاک عمل قرار گرفته اما سوال اینجاست که «آیا اساسنامه اصلاحی تصویب شده است؟»

طبق آخرین اطلاعاتی که صالحی امیری در رابطه با وضعیت اساسنامه در اختیار رسانه ها قرار داد، در هیات دولت نسبت به اساسنامه اصلاحی اشکالاتی - بیشتر ویرایشی- وارد شده و موضوع هم در حال رسیدگی است. در هر صورت اینکه اساسنامه هنوز مصوبه قطعی از دولت نگرفته ضمن اینکه بعد از آن هم باید به تایید نهایی کمیته بین المللی المپیک برسد. با این اوصاف «چطور و بر چه مبنایی اساسنامه ای با این وضعیت ملاک عمل برای انتخاب دبیرکل قرار گرفته است؟»

البته در قانون مدار بودن صالحی امیری شکی نیست و اینکه حرکتی انجام نمی دهد مگر اینکه به قانونمند بودن آن اطمینان داشته باشد. با این اوصاف به نظر می رسد رایزنی های لازم در مورد اساسنامه اصلاحی انجام شده و رئیس کمیته ملی المپیک نسبت به تصویب آن با تغییرات لحاظ شده - حداقل در مورد انتخاب دبیر کل- اطمینان دارد که پرونده انتخاب دبیرکل از میان گزینه های موردنظر را باز کرده است. 

هماهنگی با وزارت ورزش در مورد  آقای همیشه «گزینه»

به گزارش خبرنگار مهر، برای دبیرکلی کمیته ملی المپیک در نشست روز شنبه هیات اجرایی گزینه های متعددی مطرح شدند که از میان آنها شانس مناف هاشمی و کیکاووس سعیدی بیشتر است.

سعیدی که در حال حاضر در بدنه هیات اجرایی و هیات رئیسه قرار دارد اما ملاک انتخاب مناف هاشمی چیست  وقتی ۶ ماه پیش پرونده وی به عنوان استاندار گلستان بسته شد و انتظار می رفت به خاطر غیبت در بحرانی‎ترین روزهای این استان برای همیشه از مدیریت‎های دولتی دور باشد.

البته که طی همین مدت مناف هاشمی رفت و آمدهایی به ساختمان وزارت ورزش داشت و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش در معاونت پارلمانی و امور حقوقی این وزارتخانه مطرح بود.

البته که مناف هاشمی جزو مدیرانی است که همیشه برای تصدی پستی غیر از پستِ در اختیارش گزینه بوده است. خبرگزاری مهر چندی پیش در گزارشی با عنوان «بازگشت آقای همیشه گزینه به ورزش/ استاندار معزول با سیل نرفت» به این موضوع پرداخت و پست های مختلفی که به فاصل چندماه برای این مدیر ورزشی - سیاسی مطرح شد و از جمله ورود به انتخابات کشتی، ریاست سازمان امور مالیاتی و ...

در هر صورت همیشه برای گزینه های طرد شده از پست های مختلف دولتی، دیواری کوتاه تر از ورزش پیدا نمی شود و در نهایت آنها در این عرصه پستی در اختیار می گیرند. حالا هم قرار است کمیته ملی المپیک با وزارت ورزش در رابطه با مناف هاشمی و به کارگیری او در پست دبیرکلی هماهنگ شود درحالیکه او بعد از چهار سال حضور متوالی در همین وزارتخانه و برای ورود به انتخابات شورای شهر، عطای آن را به لقایش بخشیده بود.

کد خبر 4725485 زینب حاجی حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: کمیته ملی المپیک اساسنامه کمیته ملی المپیک سید رضا صالحی امیری سید مناف هاشمی کیکاووس سعیدی شاهرخ شهنازی مصوبه هیات دولت تیم فوتبال پرسپولیس تیم فوتبال استقلال تهران دربی مسابقات قهرمانی جهان کشتی فرنگی کشتی آزاد تیم ملی والیبال ایران والیبال لیگ برتر فوتبال ایران قزاقستان قهرمانی آسیا برانکو ایوانکوویچ گابریل کالدرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۵۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهادات امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های فشرده خود در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، با آقای حسین ابراهیم طه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار  از تلاش‌ها و فعالیت‌های ارزشمند دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در تنظیم و برگزاری اجلاس بانجول قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان با طرح پیشنهاداتی به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خاطرنشان کرد؛ اقدام دبیرخانه سازمان برای مستندسازی جنایات رژیم اسرائیل و ایجاد سازوکاری برای این موضوع، همچنین ایجاد واحدی در دبیرخانه برای رصد جنایات رژیم اسرائیل و انجام تحقیق و تفحص بین المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی بسیار حائز  اهمیت است و تحقق این امر می‌تواند به ابتکار آفریقای جنوبی کمک کند.

حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن‌ ابراز خرسندی از دیدار مجدد با امیرعبداللهیان بر اهتمام ویژه سازمان همکاری اسلامی در پیگیری تجاوزات رزیم اسرائیل تاکید کرد.

وی همچنین‌ ضمن استقبال از پیشنهادات‌ امیرعبداللهیان، آمادگی کامل دبیرخانه سازمان تحت مسئولیت خود برای همکاری با ایران را اعلام داشت.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با ارائه ارزیابی خود از آخرین اوضاع بغرنج فلسطین در سایه تشدید تجاوزات و جنایات رژیم اسراییل، بر ضرورت هماهنگی و همکاری بین کشورهای اسلامی برای مقابله با این رژیم و حمایت از مردم فلسطین تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۷ داور از ایران در سمینار داوران نخبه فوتبال آسیا
  • اعلام آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و واکنش به نحوه جدایی دمیر
  • درخواست اوکراین برای حذف قایقران روسی از المپیک پاریس
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد
  • تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید/ تائید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها
  • پیشنهادات امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی
  • روایتی از سرگذشت سید عباس موسوی + فیلم
  • باخ: کار من دخالت در سیاست نیست
  • زلاتان مربی بعدی میلان را انتخاب کرد