Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نویسنده کتاب «برانکارد دربستی» گفت: ادبیات روشنفکری به دغدغه برای ناشران تبدیل شده، همین امر سبب می‌شود تا بسیاری از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در حاشیه قرار بگیرند، بدین ترتیب می‌توان گفت که نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدس عموماً در مظلومیت قرار دارند. تاریخ انتشار: 09:44 - 01 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۰۹۸۵

اکبر صحرایی نویسنده کتاب «برانکارد دربستی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون بهره‌برداری از اطلاعات و خاطرات ارزشمند رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس مانند اقیانوسی ژرف است که هرچه بیشتر در عمق آن فرو می‌روید منابعی جذاب‌تر و با ارزش‌تر را به دست می‌آورید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در همین راستا اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود  فرموده‌اند دفاع مقدس همچون گنجی است که بهره‌برداری از آن بسیار ارزشمند است؛ لذا من معتقدم باید از این گنج به شکل مطلوبی استفاده کرد تا علاوه بر مزیت‌های کنونی آن در عرصه‌های مختلف بتوانیم حقیقت پایداری دفاع مقدس را در تاریخ ثبت کنیم.

صحرایی پیرامون پتانسیل‌های موجود در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس تأکید کرد: در حوزه نگارش و ثبت رویداد‌های دفاع مقدس گام‌های مناسبی بر داشته شده است، اما همچنان برای ادامه راه پتانسیل‌های فراوانی وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده شود، ما در ابتدای راه هستیم و نباید اجازه دهیم خاطرات و حقایق هشت سال دفاع مقدس با به شهادت رسیدن جانبازان و و بازماندگان هشت سال دفاع مقدس از بین برود.

وی در همین راستا بیان کرد: نگارش تاریخ شفاهی، رمان، داستان و ادبیات دفاع مقدس با کمک مستنداتی که از خاطرات جانبازان و رزمندگان جمع‌آوری می‌شود استوار شده و بستر آن شکل می‌گیرد، این مهم تضمینی ارزشمند برای تاریخ ارزشمند هشت سال دفاع مقدس در ایران است.

نویسنده کتاب «بمب کلاغی» با انتقادا از نحوه همراهی و حمایت مسئولان فرهنگی از کتاب‌های دفاع مقدس ابراز کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر افزایش قیمت کاغذ در تولید کتاب‌های دفاع مقدس تاثیر چشم گیری داشته اما مهمتر از آن برخوردها و بی‌مهری‌های مسئولان فرهنگی نویسندگان را از ادامه راه باز نگه داشته و موجب شده تا نویسندگان دست از نگارش برداشته‌اند. بودجه اختصاص داده شده به بخش فرهنگ طی سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی پیدا کرده است و این یک رویداد ناگوار برای تولید کتاب‌های دفاع مقدس بشمار می‌رود.

صحرایی با تأکید بر کم کاری‌هایی که از سوی متولیان فرهنگی و حتی برخی از نویسندگان در راستای تولید کتاب‌های دفاع مقدس انجام شده ابراز کرد: کم کاری و بی‌تدبیری‌ها تأثیرات سویی را بر نگارش و تولید کتب دفاع مقدسی طی چند سال اخیر ایجاد کرده، این کم کاری‌ها چه از سوی متولیان فرهنگی و چه از سوی نویسندگان ضرر‌هایی را بر فرهنگ و تاریخ دفاع مقدس بر جای گذاشته که نگران کننده است.

وی برنامه‌هایی اجرای برای توسعه فرهنگ نگارش کتاب‌های دفاع مقدس را نسبت به گذشته مقایسه و اظهار کرد: در هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی صورت می‌گیرد و در کنار آن در طی سال جشنواره‌هایی با موضوع دفاع مقدس برگزار می‌شود اما این برنامه‌ها نسبت به گذشته کم رمق‌تر شده و نمی‌توانند نویسندگان کتاب‌های ارزشی و دفاع مقدس را به سمت پویایی حرکت دهند.

نویسنده کتاب «خمپاره خواب آلود» لزوم و تدوین استراتژی مناسب برای فراهم کردن شرایط مناسب جهت حضور نویسندگان جوان در حوزه تولید کتاب‌های دفاع مقدس را مهم دانست و بیان کرد: تدوین برنامه‌های استراتژیک که بتواند نویسندگان جوان را به سوی نگارش و ثبت وقایع و حقایق دفاع مقدس هدایت کند ارزشمند است، زیرا شرایط برای نویسندگان نو قلم بسیار سخت شده، لذا تدوین برنامه‌های کاربردی به یک برنامه‌ریزی استراتژیک نیاز دارد و در کنار آن باید منابع گسترده‌ای برای استفاده از اطلاعات و خاطرات رزمندگان و جانبازان در نظر گرفته شود.

صحرایی استقبال نسل جوان و الگوگیری از شهداء برای این قشر را با کمک کتاب‌های دفاع مقدس مطلوب دانست و اظهار کرد: یکی از پرفروش‌ترین ژانر‌های ادبیات معاصر کتاب‌های حوزه دفاع مقدس است که در چاپ‌های متعدد در کتاب‌فروشی‌ها به چشم می‌خورد، ژانر‌های دفاع مقدس پرمخاطب‌ترین کتاب‌های جامعه و تأثیرگذارترین در کشور هستند لذا الگوبرداری از این کتاب‌ها نیز به نسبت بالاتری انجام می‌شود، با این همه معتقدم پرداختن به کتاب‌های چاپ‌شده در حوزه دفاع مقدس نیازمند توجه بیشتری است.

وی تمایل ناشران برای چاپ ادبیات روشنفکری را یکی از معضلات روز جامعه دانست و افزود: متأسفانه برخی ناشران و  نویسندگان تمایل خاصی به ژانر‌های روشنفکری و کوچه بازاری دارند، ادبیات روشنفکری به دغدغه برای ناشران  تبدیل شده، همین امر سبب می‌شود تا بسیاری از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در حاشیه قرار بگیرند، بدین ترتیب می‌توان گفت که نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدس عموماً در مظلومیت قرار دارند، چون همواره به آن‌ها برچسب وابستگی به دولت زده می‌شود در حالی که هیچ‌گونه حمایت دولتی از آنان انجام نمی‌شود.

صحرایی نقش نویسندگان در تبلیغ کتاب‌های دفاع مقدس را در جامعه ما متفاوت از دنیا دانست و خاطرنشان کرد: خود نویسندگان در تبلیغ کتاب‌هایشان نقش خاصی نمی‌توانند داشته باشند، زیرا در جامعه ما جایگاه مناسبی برای نویسندگانی که تبلیغ کتاب‌هایشان را می‌کنند وجود ندارد و مثال‌های متعددی در این زمینه زده می‌شود، عموما این موضوع به حساب خودپسندی نویسندگان گذاشته می‌شود بنابراین این کار بر عهده متولیان فرهنگی و ناشران است.

انتهای پیام /

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اکبر صحرایی دفاع مقدس نویسندگی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۶۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم محرابی پیش ازظهر دوشنبه در حاشیه تقدیر از سومین جشنواره ملی «افتخار من» خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس ویژه فرزندان، نوادگان، همسران و بستگان، افزود: ۱۵۲ اثر به دبیرخانه استانی سومین جشنواره ملی «افتخار من» در مازندران ارسال شد، بیان کرد: در آئین اختتامیه این جشنواره در مازندران برگزار شد از ۲۰ برگزیده تقدیر به عمل آمد.

محرابی با بیان اینکه در بخش دل نوشته ۴۵ اثر، صوت ۲۱ اثر، عکس سه اثر، فیلم ۷۷ اثر، خاطره یک اثر، یادداشت ۵ اثر به دبیرخانه استانی واقع در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران ارسال شد، اذعان داشت: سومین جشنواره ملی «افتخار من» در بخش‌های فیلم کوتاه، فایل صوتی، عکس، خاطره، دل نوشته و… با موضوع دفاع مقدس، محور مقاومت، فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس برای فرزندان و نوادگان برگزار شد.

محمدرضا میار عباسی نوه منصور میار عباسی نفر اول بخش فیلم کوتاه و یکی از چهار برگزیده این جشنواره نیز ضمن ابراز خرسندی از انتخاب اثر نوه‌اش در این جشنواره گفت: پدر محمدرضا» فراخوان جشنواره را از طریق فضای مجازی دریافت کرد و توانست با هنر خود فیلم کوتاهی با موضوع جشنواره تهیه و به دبیرخانه ارسال کند.

این نویسنده با بیان اینکه فیلم حاوی گفت و گوی دو طرفه بین من و نوه‌ام محمدرضا است، افزود: در شیوه خاطره گویی همه تلاشم این بود که بتوانم مفاهیم و آموزه‌های دفاع مقدس و رشادت فرزندان این ملت، ولایتمداری و مجاهدت‌شان را به او منتقل کنم.

منصور میار عباسی از رزمندگان دفاع مقدس اهل شهرستان چالوس صاحب دو اثر به نام‌های «عارفان امین» و «گل‌های بهشت» است که در حاشیه این مراسم ابن دو اثر را به کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران اهدا کرد.

کد خبر 6091951

دیگر خبرها

  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم یکی از آرمانهای اصلی انقلاب است
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد