Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@07:04:37 GMT

کارگرانی که قرارداد سفید دارند کجا بروند؟

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۷۸۵۷

کارگرانی که قرارداد سفید دارند کجا بروند؟

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر رفع نواقص سامانه جامع روابط کار و دعوت از کارگران برای ثبت قراردادهای خود گفت:سامانه روابط کار از بستن قراردادهای سفید امضا جلوگیری می‌کند و هرچه قراردادهای کارگران شفاف‌تر شود با تخلفات بهتر برخورد می‌شود.

فتح اله بیات در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز به کار سامانه جامع روباط کار، اظهار کرد: راه اندازی این سامانه و اجرای این طرح مزایای بسیاری دارد و اول از همه به نفع کارگران است تا بتوانند مطالبات قانونی خود را بهتر و سریع‌تر پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این طرح بنا به خواسته جامعه کارگری و نمایندگان کارگران و به دلیل برخی تخلفات در خصوص انعقاد قراردادهای کار به ویژه قراردادهای سفید امضا و عدم رعایت حقوق کارگران مطرح شد و خوشبختانه در چند استان کشور عملیاتی شده است.

کارگران فاقد بیمه و دارای قرارداد سفید کجا بروند؟

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی افزود:کارگران با آغاز به کار سامانه می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی و یک نسخه از قرارداد کار به دفاتر پیشخوان مراجعه و مراحل ثبت قرارداد یا احیانا دادخواست خود را دنبال کنند.

بیات درباره ثبت قرارداد آن دسته کارگرانی که قرارداد سفید امضا دارند و نسخه‌ای از قرارداد در اختیارشان گذاشته نمی‌شود، گفت: متاسفانه برخی کارفرمایان برگه سفیدی مقابل کارگران می‌گذارند و از آنها امضا می‌گیرند بدون آنکه تاریخ قرارداد وحقوق و مزایای کارگر را در آن لحاظ کرده باشند که چنین کارگرانی باید بلافاصله به ادارات کار مراجعه و این موضوع را گزارش کنند و کارگران فاقد بیمه هم می‌توانند با شماره ۱۴۲۰ و واحد ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی تماس گرفته و مشکلات خود را در میان بگذارند.

بازرسان کار قوی‌تر عمل کنند

این مقام مسئول کارگری با بیان اینکه بازرسان کار باید در این خصوص قوی‌تر عمل کنند، گفت: بازرسان کار در خصوص چنین مواردی پس از گزارش کارگران باید در سریع‌ترین زمان به اداره یا کارخانه یا شرکت مربوطه مراجعه و اگر طرح شکایتی شده باشد سریعا رسیدگی کنند.

به گفته وی، هرچه قراردادهای کارگران شفاف‌تر شود برخورد با تخلفات مطلوبتر خواهد بود از این رو نواقص و ابهامات طرح در حد امکان باید در مراحل اولیه طرح برطرف شود.

بیات تصریح کرد: در مراحل ابتدایی کار ممکن است طرح با مشکلاتی در اجرا همراه باشد که باید به مرور زمان این نواقص و مشکلات برطرف و طرح پخته‌تر شود تا کارایی لازم را داشته باشد.

به گزارش ایسنا،  سامانه جامع روابط کار از چند زیرمجموعه شامل ثبت دادخواست‌ها، ‌ بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری،  بازرسی کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل تشکیل شده است. با رونمایی از سامانه،  امکان ثبت هرگونه شکایت و طرح دادخواست توسط کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف امکان پذیر و تمام کارفرمایان موظف به ثبت قراردادهای کار با کارگران خود از طریق این سامانه خواهند بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دستمزد قراردادهای کارگری سامانه جامع روابط کار قرارداد سفید تامين اجتماعي بيمه بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۷۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین

مدیر اداره اعتبارات ‎بانک مرکزی گفت: بخشنامه قراردادهای «فکتورینگ» به منظور تامین مالی مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی و دولتی با ۵۰ همت اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، مهدی صحابی اظهار کرد: استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی در قالب تامین مالی زنجیره ای همچون اوراق گام،کارت اعتباری متصل به اوارق گام، گواهی‌های سپرده عام و خاص و انتشار انواع صکوک از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی برای تامین مالی بخش تولید در سال ۱۴۰۳ است.

وی افزود: بانک مرکزی با وجود اینکه موضوع قراردادهای فکتورینگ در قانون بودجه سال جاری درج نشده است اما به منظور حمایت از تولید سهمیه ای ۵۰ همتی به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. در این ابلاغیه سهمیه هر بانک از قراردادهای فکتورینگ مشخص شده است. همچنین سهم شرکت‌های دولتی از طریق سامانه «سازمان برنامه و بودجه» و سهم شرکت‌های خصوصی از طریق «وزارت امور اقتصادی و دارایی» تعیین شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق
  • والیبال ایران و یک درد قدیمی؛ پشت کردن به تیم ملی برای قراردادهای میلیاردی!
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • افزایش دوبرابری قراردادهای تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری
  • خرداد ماه امسال اولین قرارداد خریدو فروش در سامانه خودنویس رونمایی می‌شود
  • تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
  • توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد