Web Analytics Made Easy - Statcounter

"رو به گرمی گذاشتن زمین و حل بحران اقلیمی، در کانون توجهات به گردهمایی این هفته رهبران جهان در سازمان ملل قرار دارد. افزایش ملی‌گرایی، نابرابری و عدم بردباری کشورها در برخورد با امور، دیگر جنبه مورد بحث نمایندگان کشورها خواهد بود."

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به هفتاد و چهارمین نشست سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل، خبرگزاری آسوشیتدپرس از موضوعات عمده‌ای می‌گوید که همگان انتظار حل شدن آن‌ها توسط رهبران را می‌کشند:

«در پی حملات اخیر در تاسیسات نفتی عربستان که بخشی کلیدی از حوزه تامین انرژی را زمین‌گیر کرد، بروز واهمه‌ از واکنش نظامی به این رویداد، از جمله اموری است که بر گردهمایی امسال مجمع عمومی سایه افکنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این موضوع، مناقشاتی دیگر همچون بحران در سوریه و یمن تا ونزوئلا، و نیز منازعات بین فلسطین و اسرائیل تا اختلافات هند و پاکستان بر سر کشمیر، بر اهمیت این نشست افزوده است.

نظر به اوج‌گیری تنش‌ها میان دو کشور ایران و آمریکا، همگان به نظاره رویکرد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدام‌شان جهت کاهش احتمال رویارویی‌ها خواهند نشست. مواجهه این دو کشور در صورت وقوع، خاورمیانه و دیگر نقاط جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تا این لحظه هیچ صحبتی از برگزاری دیدار میان این دو رئیس‌جمهور نشده است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل می‌گوید: "جهان ما تحت سایه بروز جنگ، بیش از پیش نیازمند همکاری بین‌المللی است، اما بیان این موضوع به تنهایی، از وقوع آن جلوگیری نخواهد کرد؛ حقیقت ناگوار این است که هیچ زمانی برای از دست دادن نداریم".

در برنامه امسال مجمع عمومی سازمان ملل که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود و در سی‌ام سپتامبر پایان می‌یابد، 136 رهبر از 193 کشور عضو سازمان ملل گرد هم خواهند آمد. مشارکت این تعداد از رهبران جهان، بازتابی از توجه فزاینده کشورها به حل موضوع تغییرات اقلیم و وضعیت مخاطره‌آمیز امنیت و صلح است.

از باقی کشورها، وزرا و معاونین رئیس‌جمهوری شرکت خواهند داشت؛ افغانستان به دلیل در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری این کشور (در 28‌ام سپتامبر) در مجمع شرکت ندارد. کره شمالی نیز به احتمال زیاد، به جای ارسال یکی از وزرای خود، به شرکت نماینده‌اش در سازمان ملل بسنده خواهد کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سازمان ملل حضور نخواهند یافت و وزرای آن‌ها نمایندگی عربستان و اسرائیل را بر عهده خواهند داشت.

هفته پیش، آنتونیو گوترش مجددا هشدار "تنش‌ها از حد فراتر گذاشته‌اند" را تکرار کرد؛ او می‌گوید وضعیت کنونی جهان در چندین عرصه بسیار بحرانی است. فوریت تغییرات اقلیمی، افزایش نابرابری، بالا گرفتن نفرت و عدم بردباری، در کنار امور نگران‌کننده و چالش‌های امنیت و صلح، از جمله عرصه‌هایی است که دبیر کل سازمان ملل به آن‌ها اشاره کرده است.

گوترش اظهار داشته که با حضور روسای‌ جمهور، پادشاهان و نخست‌وزیران در مجمع عمومی امسال،‌ "ما فرصت خواهیم داشت تا دیپلماسی برای صلح را پیش ببریم؛ موعد آرام کردن تنش‌ها فرا رسیده است".

برآورده شدن آنچه که گوترش انتظارش را می‌کشد، هنوز دور از ذهن است و بسیاری از دیپلمات‌ها در این باره خوشبین نیستند.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل می‌گوید: "این برهه برای آمریکا چالش‌برانگیز است"؛ در حال حاضر، کشور چین درگیر مناقشه‌ای ادامه‌دار با آمریکا بر سر وضع تعرفه‌های کالا در دو کشور است. این نماینده چین می‌گوید: "ما با یک‌جانبه‌گرایی، پروتکشنیسم، و چالش‌های جهانی دیگر نظیر تغییرات اقلیمی، تروریسم و امنیت سایبری مواجه‌ایم".

ژانگ جون مسئله مهمتر را "نبود اعتماد" تلقی کرده است. او می‌گوید: "چین قاطعانه از چندجانبه‌گرایی دفاع و از سازمان ملل نیز حمایت می‌کند". چین دومین اقتصاد بزرگ جهان و از اعضای شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌رود.

اختلافات میان پنج عضو این شورا -شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه- باعث ناکار ماندن اقدامات در مناقشه هشت‌ساله سوریه و دیگر بحران‌های جهانی شده است. دولت ترامپ در موضوع گرمایش زمین، هنوز با بسیاری از کشورها سر نزاع دارد.

در گردهمایی امسال، پیش از برگزاری نشست آب و هوا با حضور رهبران جهان، سازمان ملل برای روز دوشنبه یک "نشست اقلیم جوانان" نیز ترتیب داده است.

در آغاز مراسم، گوترش درخصوص "وضعیت جهان" سخنرانی خواهد کرد و بلافاصله پس از او، سخنرانی ترامپ و دیگر رهبران کشورها از جمله برزیل، مصر و ترکیه صورت خواهد گرفت. روحانی صبح چهارشنبه به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

چهار نشست دیگر نیز در سازمان ملل مقرر به برگزاری است؛ موضوع این نشست‌ها، پوشش همگانی سلامت، بررسی پیشبرد 17 هدف سازمان ملل در مبارزه با فقر و محافظت از محیط زیست، طرق جدید حمایت مالی از توسعه اقتصادی و وضعیت توسعه کشورهای جزیره‌ای درخصوص آنچه که این سازمان، فوریت اقلیمی می‌خواند، خواهد بود.

گوترش همواره بر وجود ارتباط میان فقر، منازعات و تغییرات اقلیمی تاکید ورزیده است. طبق گفته امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، آمار و ارقام نشان از "حجم عظیم کارهایی دارد که باید درخصوص فقر و دیگر امور" انجام گیرد. این مقام، پیامِ ساده سازمان ملل را اینگونه بیان می‌دارد: "وقت آن رسیده که اقدام در سطح کشورها افزایش یابد".

اغلب نشست‌های سازمان ملل با وجود عمومی بودن این دیدارها، پشت درهای بسته برگزار خواهد شد. استفان دوجاریک، سخنگوی این سازمان، از وجود 630 درخواست برگزاری دیدار در سازمان ملل خبر داده است. صدها دیدار دیگر، در محل هتل‌ها، ساختمان خود سازمان ملل و حین مراسمات نهار و شام برگزار خواهد شد.

به طور مثال، سید اکبرالدین، سفیر هند در این سازمان می‌گوید نارندرا مودی و سوبرامانیام جایشانکار (به ترتیب نخست‌وزیر و وزیر خارجه هند) با هر کدام از نمایندگان حدود 75 کشور مختلف، دست کم نیم ساعت به گفتگو خواهند نشست. اکبرالدین می‌گوید این دیدارها بخشی از برنامه "مشارکت بسیار بیشتر" هند در امور است.

این نماینده هند درباره احتمال دیدار مودی و عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان جهت بحث بر سر اقدام دولت هند در لغو وضعیت نیمه‌مختاری منطقه جامو و کشمیر می‌گوید: "پیش از آنکه رهبران [هند و پاکستان] دیدار کنند، فضایی کارساز باید شکل گیرد".

با این حال او می‌گوید: "اظهاراتی که امروز از سوی پاکستان نشأت می‌گیرد، به یقین آن فضای کارساز را در پی ندارد".

از سوی دیگر، عمران خان هفته پیش گفت دولتش تا زمانی که تمهیدات سخت‌گیرانه و امنیتی در کشمیر لغو نشود و وضعیت خودمختاری این منطقه مجددا برقرار نگردد، با طرف هندی گفتگو نخواهد کرد.

نماینده هند درخصوص مسائل جهانی نیز مانند دیگران نظر خوبی نداشت. او در خطاب به خبرنگاران گفته است:‌ "دیدارها در ضمنِ رقابت برگزار می‌شود نه همکاری؛ به نظر نمی‌آید که موضوع اقلیم بتواند همکاری و مشارکت حاصل کند و این، حقیقت تلخ است".»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آنتونیو گوترش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۹۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در سفر به کشور ونزوئلا با «نیکلاس مادورو» رییس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

«نیکلاس مادورو» رییس جمهور ونزوئلا در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از سفر حجت الاسلام و المسلمین رمضانی به کشور ونزوئلا، روابط میان ایران و ونزوئلا را برادرانه، عمیق و قدیمی دانست و تصریح کرد: این روابط باید در راستای ارزش‌ها و اصول باشد. ما در جهانی زورگو زیست می‌کنیم. چاوز قرن ۲۱ را قرن ملت‌ها می‌دانست و ما بخشی از قرن ۲۱ هستیم، قرن ۲۱، قرن ما است. هیچکس نمی‌تواند حق آزادی و استقلال و زندگی در صلح و حق پیوند معنویت و فرهنگ و دین را از ما بگیرد.

رییس جمهور ونزوئلا با اشاره به اینکه دوستی ایران و ونزوئلا نه سیاسی و موقت، بلکه واقعی و راهبردی است، بر ارتباط میان ملت‌های ایران و ونزوئلا تاکید کرد.

نیکلاس مادورو با اشاره به ملاقات‌هایش با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، ایشان را فردی باهوش دانست که تحلیل دقیق و عمیقی از جهان و تحولات آن دارند.

وی تاکید کرد: ما همواره از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران استفاده می‌کنیم و از دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تقاضا دارم که سلام ویژه من را به حضرت حجت الاسلام و المسلمین خامنه ای برساند.

صهیونیست‌ها امروزه آمریکا را اداره می‌کنند

رییس جمهور ونزوئلا در ادامه در تحلیل شرایط کنونی جهان اظهار کرد: جهان وارد دوره تحول جدیدی شده است. حدود ۱۰۰ سال از نازیسم و فاشیسم می‌گذرد، اما امروز شاهد حضور جریان‌های نازیستی و فاشیستی در آمریکا و کشورهای غربی هستیم. تمام مشکلات امروز جهان ناشی از همین نگاه فاشیستی و نازیستی است که در تمام ارکان کشورهای غربی نفوذ دارد.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها امروزه آمریکا را اداره می‌کنند و قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در دست آنها است. هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در آمریکا را صهیونیست‌ها کنترل می‌کنند. دو قدرت اصلی یعنی قدرت نظامی و شبکه‌های اجتماعی در کنترل آنها است. صهیونیست‌ها با قدرت نظامی، صلح را به خطر انداختند و با قدرت شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، ایکس و امثالهم، افکار عمومی را دستکاری می‌کنند.

رییس جمهور ونزوئلا خاطرنشان کرد: البته ما امروز وارد جهان چندقطبی شده ایم که در آن، قطب‌های مختلف قدرت مانند چین، روسیه و ایران شکل گرفته اند. ایران در حوزه نظامی پیشرفت‌های خوبی داشته است و این کشور در حوزه شبکه‌های اجتماعی نیز باید مقتدرانه وارد شود. ما در ونزوئلا گام اول خود را توسعه علم و فناوری قرار داده ایم و تبادلات علمی بین ونزوئلا با ایران را آغاز کرده ایم که امیدوارم تبادلات علمی گسترش یابد.

عمیق و راهبردی بودن روابط بین ایران و ونزوئلا

حجت الاسلام و المسلمین «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه این دیدار، روابط بین ایران و ونزوئلا را عمیق و راهبردی دانست و تصریح کرد: ظلم کردن و پذیرش ظلم براساس مبانی دین ما نکوهش و در مقابل بر کرامت و عدالت، تاکید شده است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره)، درس بزرگی به ملت ایران و ملل جهان دادند؛ آن درس این بود که ما می‌توانیم در برابر ظلم بایستیم و در مسیر تمدن سازی قرار بگیریم. امام خمینی (ره) به چهار اصل باور و ایمان داشتند که آن اصول شامل ایمان به پروردگار، ایمان به هدف، ایمان به مسیر و ایمان به مردم است. امام خمینی (ره) بر اساس این چهار باور و رکن ایمانی، انقلاب کردند و تغییراتی را در ایران و جهان به وجود آوردند و معادلات موجود جهانی را برهم زدند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: باید تغییراتی در جهان صورت بگیرد تا ثروت دنیا به صورت عادلانه به تمامی مردم دنیا تعلق بگیرد، نه اینکه ۹۰ درصد مردم جهان از ۱۰ درصد مواهب جهان بهره ببرند و بهره بردن از ۹۰ درصد مواهب جهان فقط سهم ۱۰ درصد مردم جهان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در ادامه با اشاره به بردگی مدرن اظهار کرد: ظلم‌هایی در جهان از طرف برخی از دولت‌ها صورت می‌گیرد که می‌توان آن را به بردگی مدرن برشمرد و باید بساط آن برچیده شود. در گذشته ۱۰۰ نفر یا ۱۰۰۰ نفر را به بردگی می‌گرفتند، اما امروزه ملت‌ها را به بردگی می‌گیرند لذا باید به حقوق انسان‌ها به معنای واقعی احترام گذاشت.

تبدیل شدن ایران به یک قدرت جهانی

وی ادامه داد: عدالت در تفکر شیعی، جایگاه محوری دارد و سمبل عدالت در این تفکر، امام علی (ع) است، متفکرانی نظیر جرج جرداق به این مساله توجه کردند. عقلانیت، معنویت و عدالت سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل بیت (ع) است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: حضرت مسیح (ع) برای اقتدار ملت‌ها خواهد آمد. ما شیعیان نیز معتقدیم که حضرت مهدی (عج) برای اقتدار ملت‌ها، خواهند آمد و حکومت دست صالحان می‌افتد و مستضعفان که تحت ستم قرار گرفتند بر جهان حاکم خواهند شد و ظالمان، مستکبران و ستمگران حذف می‌شوند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: ایران از یک قدرت منطقه‌ای به قدرتی جهانی تبدیل شده است. توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف ناشی از رشد و قدرت علمی آن است. ایران در برخی از حوزه‌های علمی جز ۱۰ کشور برتر جهان است و در رتبه‌بندی علمی جهانی رتبه ۱۶ را دارا است. لذا ایران آمادگی دارد تا تجارب و دستاوردهای علمی خود را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد. ما آماده ایم تا تجاربی که طی این سالیان در ایران در شرایط تحریم به دست آورده ایم در اختیار کشور ونزوئلا قرار دهیم.

تاکید رییس جمهور ونزوئلا بر توجه اش به پیروان مکتب اهل بیت (ع)

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در پایان این دیدار از رئیس جمهور ونزوئلا خواست که توجه ویژه ای به پیروان و محبان مکتب اهل بیت (ع) در ونزوئلا داشته باشد و نمایندگان آنها را در مراسم‌های مرتبط دعوت نماید. این درخواست به شدت مورد توجه رئیس جمهور ونزوئلا قرار گرفت و وی تاکید کرد که نمایندگان پیروان مکتب اهل بیت (ع) همیشه مورد دعوت ما هستند.

در این دیدار همچنین دکتر «عبدالحسین کلانتری» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، «حجت الله سلطانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزئلا، «رامون بلاسکز» وزیر حمل و نقل ونزوئلا و رئیس کمیسیون ونزوئلایی همکاری با ایران، «ایوان خیل پینتو» وزیر امور خارجه ونزوئلا، «فردی آلفرد نازارس» معاون رئیس جمهور ونزوئلا در امور فرهنگی و گردشگری و وزیر ارتباطات ونزوئلا حضور داشتند.

کد خبر 6087340 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • محتمل‌ترین زمان برای برگزاری انتخابات فدراسیون دوومیدانی
  • مجوز برگزاری مجمع انتخاباتی دوومیدانی صادر شد
  • بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟ | اینفوگرافیک
  • نشست کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع تکواندوی آسیا
  • برگزاری نشست کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون دوومیدانی | انتخاب روسا و نمایندگان کمیسیون ها در مجمع
  • برگزاری نشست کمیسیون‌ ورزشکاران و مربیان فدراسیون دوومیدانی
  • نشست خبری ستاد گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و مقام معلم در بسیج
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا