Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، توسعه روستایی یکی از اهداف برنامه‌های توسعه پنج‌ساله کشور به شمار می‌رود. از طرفی براى رسیدن به توسعه، یکی از راهکارهاى اجرایى، صدور سند اماکن روستایى است. زیرا زمین درهرحال بستر اصلى گنجینه‌ها و ثروت‌های مادى بوده و ازنظر اقتصادى برای روستاییان بسیار ارزشمند است. بر این اساس خانه‌ها و اماکن روستایى یکى از منافع و سرمایه‌هاى جوامع روستایى به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازاین‌رو مالک آن‌ها باید با تکیه‌بر قانون ازنظر حقوقى نسبت به دارایى خود احساس امنیت نماید. از سوى دیگر نیاز به اطلاعات زمین به‌منزله قدمی براى توسعه و کنترل منابع، به حساب می‌آید که داشتن شناسنامه دار شدن هر واحد زراعی از جمله آن‌هاست.
علاوه بر آن مطابق ماده ۲۲ قانون ثبت ایران، مصوب ۱۳۱۰، دولت تنها مالکیت کسانی را که دارای سند رسمی هستند به رسمیت می‌شناسد. درواقع این قانون نوعی الزام مالکان به دریافت سند رسمی است. بعد از انقلاب با توجه به برخی تفسیر‌ها از این ماده، اسناد غیررسمی نیز در جامعه رواج پیدا کردند.

 

ازاین‌رو مالکان با داشتن اسناد غیررسمی مانند قولنامه می‌توانند مالکیت خود را اثبات نمایند. روستا‌ها نیز از این قاعده مستثنا نماندند و به‌جای دریافت سند رسمی برای املاک خود از سند غیررسمی استفاده کردند.

 

رواج اسناد غیررسمی که قولنامه یکی از مصادیق مهم آن است، تبعات مهمی ازجمله زمین‌خواری و ویلاسازی و حتی توسعه‌نیافتگی روستایی را در پی دارد.


زمین خواری در روستا‌ها و تهدید امنیت غذایی کشور
به گفته بسیاری از صاحب‌نظران مهم‌ترین عامل زمین‌خواری در کشور اعتبار اسناد غیررسمی است. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از پرونده‌های سنگین زمین‌خواری به این صورت است که افراد زمین‌ها را می‌گیرند، دیوارکشی می‌کنند و با قولنامه عادی (غیررسمی) می‌فروشند و وارد سیکل دادگاه می‌شوند. از طرفی بودجه منابع طبیعی محدود بوده و گرفتن وکیل و اعتراض نیز مسائل مخصوص به خودش را دارد؛ بنابراین بعد از چند سال این قطعه‌های خرد زمین تبدیل به یک بحران می‌شود». شایان توجه بوده نکته‌ای که ابوترابی می‌گوید در زمین‌های کشاورزی روستا‌ها اتفاق می‌افتد.
همچنین در روستا‌ها زمین‌های کشاورزی قربانی بزرگ این پدیده هستند؛ زیرا که افراد سودجو با تقسیم زمین‌های کشاورزی به قطعات کوچک‌تر، در این زمین‌ها اقدام به ساخت خانه‌های لوکس می‌کنند و آن‌ها را با چند برابر قیمت زمین‌های کشاورزی به افراد پولداری که دنبال خرید ویلا در مناطق خوش آب‌وهوا هستند می‌فروشند. این اقدام همان تغییر کاربری اراضی کشاورزی بوده که در قانون منع شده است.


اما باوجود اعتبار اسناد غیررسمی این منع معنایی ندارد. با این اقدامات، زمین‌هایی که قرار بوده محصولات کشاورزی را تأمین نمایند تبدیل به تفرجگاه سرمایه‌داران شده و از همه مهم‌تر باعث تهدید امنیت غذایی می‌شود.


نقش اسناد غیررسمی در توسعه‌نیافتگی روستایی
توسعه روستایی تنها با ایجاد اشتغال توسط دولت میسر نمی‌شود بلکه عوامل متعددی باید دست‌به‌دست هم بدهند تا توسعه روستایی به‌صورت پایدار رخ دهد. صاحب‌نظران معتقد هستند که توسعه امنیت مالکیت اموال و دارایی‌ها در روستا‌ها به‌خصوص مسکن یکی از پایه‌های مهم توسعه روستایی است؛ زیرا که در کشور ما به دلیل کم بودن نقدینگی در روستا‌ها یکی از عوامل بسیار مهم در کمک به توسعه اشتغال‌زایی، اهدای تسهیلات بانکی است.
دریافت این تسهیلات نیز درگرو داشتن ضمانت معتبر از سوی دریافت‌کننده وام است. سند رسمی یکی از این ضمانت‌ها است. درواقع اگر فرد روستایی برای مسکن خود سند رسمی داشته باشد، می‌تواند به این سند اقدام به دریافت تسهیلات برای توسعه کسب‌وکار‌های روستایی نماید.
معاون عمران روستایی سازمان بنیاد مسکن دراین‌باره می‌گوید: «با تثبیت مالکیت افراد، استفاده از اسناد مالکیت در مراودات اقتصادی مانند دریافت تسهیلات و وثیقه از مزیت‌های سنددار شدن واحد‌های مسکونی روستایی است».


مسائل مطرح‌شده در حالی است که توسعه حقوق مالکیت به‌وسیله اسناد رسمی در روستا‌ها بسیار کم‌رنگ است به‌طوری‌که محمدرضا شاملو، معاون عمران روستایی سازمان بنیاد مسکن گفت: «حدود ۵۰ درصد واحد‌های مسکن روستایی کشور فاقد سند (سند رسمی) است».
این مسئله در کم‌اهمیت‌ترین حالت خود به معنای بی‌بهره بودن حداقل نیمی از روستاییان از دریافت تسهیلات بانکی به‌وسیله اسناد رسمی خانه‌های خود برای توسعه کسب‌وکار‌های خود است. به گفته صاحب‌نظران این معضلات جز با اصلاح قانون ثبت کشور آن‌هم با محوریت قرار دادن بی‌اعتباری اسناد غیررسمی حل نخواهد شد.

 

خبرگزاری دانشجو

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: قولنامه روستا زمین خواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۰۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیاتی شدن نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست ارائه کلیات طرح تحول دیجیتال، ضرورت و دستاوردهای کلان آن در سازمان ثبت اسناد که با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران شرکت‌های پیمانکار به صورت حضوری و مدیران کل استانی به صورت وبینار، برگزار شد، گفت: پیشانی تحول در هر سازمانی فناوری است اگر سازمانی در فناوری موفق بود موجبات ارتقا سلامت کارکنان و تحول به معنای واقعی که رضایتمندی مراجعان است را فراهم می‌کند.

وی بر نظارت هوشمندانه بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی و ابلاغ دیجیتال سردفتری در سال جاری با تکیه بر طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت تاکید کرد و افزود: امیدواریم این برنامه‌ها در سال جاری عملیاتی شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با تاکید بر تعامل کانون سردفتران و دفتر یاران و شرکت‌های پیمانکار در اجرای هر چه بهتر طرح تحول دیجیتال، عنوان کرد: در اجرای این پروژه دقت و سرعت در کار همزمان باید مدنظر باشد چرا که در ادارات اجرای اسناد رسمی شاهد کثرت مراجعات حضوری هستیم و مطمئناً با عملیاتی شدن این طرح عظیم، با کاهش مراجعات مردمی به شعبات اجرای اسناد رسمی در سراسر کشور روبرو خواهیم بود.

هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی نیز با تاکید بر اینکه سازمان ثبت با شتاب در مسیر هوشمندسازی در حرکت است، افزود: این حرکت تحولی در ارگان‌های دیگر بی بدیل بوده و رونمایی از سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» با حضور ریاست قوه قضائیه در دهه فجر سال گذشته مهر تأییدی بر این مطلب است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از شرکت‌های نام آشنا و مطرح کشور در طرح تحول دیجیتال در دستیابی به مأموریت‌های سازمان ثبت از قبیل اسناد، املاک، ثبت شرکتها، مالکیت معنوی، ثبت وقایع ازدواج و طلاق و دیگر مأموریت‌ها ما را همراهی می‌کنند، اظهار کرد: با ابلاغ نسخه جدید سند تحول قضائی به شرکت‌های مشاور و اجرای طرح تحول دیجیتال مطمئناً سال ۱۴۰۳ سالی پرکار خواهد بود.

تعاملات مشترک سازمان ثبت و کانون سردفتران و دفتر یاران و برکات انعقاد تفاهم نامه مشترک، پشتیبانی و نگهداری سامانه‌های فعلی، بازطراحی سامانه‌ها، بکارگیری نیروی متخصص در حوزه فناوری از دیگر مواردی بود که هاشمی بر آن تاکید کرد.

در این نشست پیمانکاران دخیل در طرح تحول دیجیتال به ارائه گزارش در حوزه‌های مأموریتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداختند و مقرر شد در هفته بعدی نیز این نشست با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شود.

کد خبر 6087780

دیگر خبرها

  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت
  • عملیاتی شدن نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی
  • گواهی عدم‌حضور چیست و چه فوایدی دارد؟
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • رسمی شدن هر گونه تجارت غیررسمی میان ایران و پاکستان
  • تاکید بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی میان ایران و پاکستان
  • رئیسی: تجارت غیررسمی بین ایران و پاکستان رسمی شود
  • حدنگاری اراضی کشاورزی ۶ واحد ثبتی خوزستان