Web Analytics Made Easy - Statcounter

متوسط سهم هر خانوار حاضر در دهک اول از یارانه‌های پنهان ۳.۲ میلیون تومان در سال و سهم هر خانوار حاضر در دهک دهم از یارانه‌های پنهان ۲۱.۳ میلیون تومان در سال است. نتیجه آن که متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیش از هفت برابر متوسط دریافتی دهک اول است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در جزء (۱) بند الف. تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ دولت مکلف شده است که با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر همین مبنا برای اجرای تکلیف قانون بودجه ۱۳۹۸ آئین‌نامه مربوطه جهت حذف دهک‌های بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران در تیرماه سال جاری در هیات دولت تصویب و مقرر شد بعد از اعلام نظر نهایی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان برنامه و بودجه به عنوان مسئولان شناسایی دهک‌های بالا، غربالگری از پایان شهریور ماه آغاز شود.

قرار بود یارانه‌ها بر چه مبنایی حذف شود؟

در روز ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۸ محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: "سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوار‌ها خواهد بود؛ در واقع آن دسته از خانواده‌هایی که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند".

همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت در مورخه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ درباره مبنای شناسایی و حذف گروه‌های پردرآمد تاکید کرد: خانوار‌های ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرت‌های خارجی، خودرو‌هایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، دارایی‌های مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهک‌بندی شده‌اند.

یارانه چه تعداد خانوار در شهریور ماه حذف شد؟

حسین میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸، در دوره شهریور امسال برای ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد، یارانه نقدی حذف شد.

همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت در مورخه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ با تاکید بر اینکه حذف یارانه بگیران از مهرماه آغاز خواهد شد گفت: در مرحله اول در مهرماه چند «صدک» از «دهک»‌های بالا حذف می‌شوند که ممکن است هفتصد تا هشتصد هزار نفر را در برگیرد که البته امکان اعتراض و پاسخ‌گویی به اعتراض هم برای آنان محفوظ است.

مخالفت مجلس با حذف فله‌ای یارانه بگیران

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی مصاحبه‌ای در مورخه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ با اشاره به تصمیم جدید دولت مبنی بر حذف چند دهک از یارانه‌بگیران، گفت: مطالعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حذف یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از دریافت یارانه بسیار ضعیف است چراکه در پی این تصمیم ۵۰ هزار از خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) حذف خواهند شد.   قوامی با تاکید بر اینکه مطالعه وزارت کار در این رابطه باید اصلاح شود چراکه چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: بر مبنای شیوه مطالعاتی وزارت کار در هر استان چندین هزار نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند، اما این شیوه نمی‌تواند به نتیجه درستی رسد و رافع مشکل نخواهد بود.   وی با بیان اینکه دولت باید ثروت افراد را از میزان درآمدشان مجزا کرده و با راستی‌آزمایی اقدام به قطع یارانه‌ها کند، افزود: به عنوان مثال گاهی فردی حقوق پایین، اما املاک متعددی دارد و در مقابل ممکن است فردی دیگر با حقوقی نسبتا بالا حتی صاحب یک آپارتمان کوچک نیز نباشد. به گفته قوامی مجلس با حذف فله‌ای یارانه یارانه‌بگیران مخالف است و طبق قانون باید یارانه دهک‌های بالای جامعه با شرایط اقتصادی مساعد، حذف شود.

همچنین رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس طی مصاحبه‌ای در مورخه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ با انتقاد از حذف یارانه قشر ضعیف و متوسط جامعه، ادامه داد: دولت مکانیزم و بانک اطلاعاتی ضعیفی برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه داشته و به جای این دهک‌ها در روز‌های اخیر یارانه اقشار ضعیف که حتی باید یارانه آن‌ها اضافه شود، را قطع کرده است.

دهک‌های پایین به حذف یارانه نقدی خود اعتراض کردند!

همان گونه که این دو نماینده مجلس پیش بینی کرده بودند به علت نبود بانک اطلاعاتی مناسب و کار مطالعاتی ضعیف برای حذف یارانه بگیران، یارانه برخی افراد حاضر در دهک‌های پایین جامعه حذف و همین موضوع عاملی برای اعتراضات بوده است. به عنوان نمونه در روز گذشته مورخه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ حذف شدگان یارانه نقدی در مقابل فرمانداری بجنورد تجمع کردند. تعداد این افراد که ۱۵ تا ۲۰ نفر گزارش شده بود. همچنین در روز پنجشنبه هفته گذشته نیز شماری از مردم شهرستان بجنورد که بیشتر آنان ساکن روستا بودند در اعتراض به حذف یارانه نقدی مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کرده بودند.

پذیرفتن احتمال وجود اشتباه در حذف یارانه افراد و بیان دلایل بروز آن

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد یارانه تبصره ۱۴ که شب گذشته مورخه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حاضر شده بود با تایید امکان بروز اشتباه در حذف یارانه بگیران، درباره دلایل آن گفت: برخی بروز مشکل به واسطه حساب بانکی افراد است و گاهی تغییر یا فوت سرپرست خانوار و بعضی وقت‌ها هم تاخیر در پرداخت یارانه از ناحیه بانک هاست.

دولت حساب‌های بانکی معترضین به حذف یارانه را بررسی می‌کند

در ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ دفتر سخنگوی دولت با انتشار مطلبی نحوه اعتراض و رسیدگی مجدد به منظور برقراری یارانه را اعلام کرد. در این مطلب ذکر شده بود:

در ابتدا به سرپرستان خانوار‌هایی که یارانه شان حذف شده است پیامکی با سربرگ Yarane زده می‌شود. افراد بعد از دریافت پیامک می‌توانند به پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنند. تاریخ مراجعه هم در پیامک مشخص شده است.  در هنگام مراجعه نیز باید به این نکات توجه شود:

اولاً: با همان شماره همراهی که به افراد پیامک زده شده باید مراجعه کنند و همان موبایل و پیامک را باید به پیشخوان دولت ارائه دهند.

ثانیاً: در هنگام مراجعه، کارت ملی معتبر، شناسنامه، گذرنامه و گواهینامه که جزو کارت‌های شناسایی معتبر است باید همراه باشد.

ثالثاً: در پیشخوان دولت یک فرم رضایتنامه به افراد داده می‌شود مبنی بر اینکه دولت اجازه دارد به کلیه اطلاعات مالی و بانکی آن‌ها دسترسی پیدا کند. از طرف پیشخوان یک کد رهگیری به موبایلی که به نام سرپرست خانوار است، ارسال می‌شود.

بعد از دریافت کد پیگیری، افراد باید به سامانه yaraneh.mcls.gov.ir مراجعه کنند که در آن سامانه کد رهگیری و کدملی را وارد کنند.

افراد می‌توانند درخواست خود را در همان سامانه درج کنند و پس از بررسی، نتیجه آن به شماره تماسشان ارسال خواهد شد.

چرا دولت باید بجای یارانه نقدی، یارانه‌های پنهان را ساماندهی می‌کرد؟

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی طی مصاحبه‌ای گفت: دولت باید بجای قطع یارانه پرداختی به مردم بخش یارانه‌های پنهان را ساماندهی کند.

اما پرسش این است که چرا دولت باید بجای ساماندهی یارانه نقدی یا پرداختی به مردم، یارانه‌های پنهان را ساماندهی می‌کرد؟

پاسخ این پرسش را می‌توان در گزارش دفتر اقتصاد کلان معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور جستجو کرد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که  برآورد «میزان یارانه‌های پنهان پرداخت شده» توسط دولت در بودجه ۱۳۹۸ به شرح جدول زیر و بالغ بر ۶۴۹ هزار میلیارد تومان است. همانطور که از جدول زیر مشخص است، بیش از ۹۲ درصد، معادل حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از کل یارانه پنهان مربوط به حامل‌های انرژی شامل فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق است.


در حالی دولت در سال ۱۳۹۸ حدود ۶۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که میزان کل یارانه نقدی پرداختی به مردم در سال ۹۸ حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان می‌باشد. این یعنی یارانه‌های پنهان پرداختی دولت به مردم حدود ۱۶ برابر یارانه نقدی پرداختی دولت به مردم است.

اما حالا پرسش دیگر این است که این یارانه پنهان را بیشتر چه دهک‌هایی استفاده می‌کنند؟

نتایج همین گزارش نشان می‌دهد که عمده یارانه‌های پنهان مستقیم به خانوار‌های پردرآمد می‌رسد؛ برای نمونه، از مجموع ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بنزین، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پایین (کم درآمد) و حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک بالا (پردرآمد) است. در کالا‌های اساسی که عمدتا باید دهک‌های پایین از آن استفاده کنند و بیشتر از یارانه آن‌ها بهره ببرند، سهم سه دهک نخست حدود ۶.۵ هزار میلیارد تومان و سهم سه دهک بالا حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است. در مجموع باید گفت، از میان ۲۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان مستقیم، ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان به سه دهک کم درآمد  می‌رسد و رقم ۱۲۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پردرآمد می‌شود.

همان گونه که در جدول زیر می‌بینید، متوسط سهم هر خانوار حاضر در دهک اول از یارانه‌های پنهان ۳.۲ میلیون تومان در سال و سهم هر خانوار حاضر در دهک دهم از یارانه‌های پنهان ۲۱.۳ میلیون تومان در سال است. نتیجه آن که متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیش از هفت برابر متوسط دریافتی دهک اول است.

نتیجه آن که ارقام بالا نشان می‌دهد که دولت باید تمرکز بیشتری بر روی ساماندهی یارانه‌های پنهان داشته باشد و ساماندهی یارانه‌های نقدی پرداختی به مردم که خواسته قانونی است باید در جایگاه دوم اولویت قرار بگیرد.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: هپکو اراک ابتکار صلح هرمز حسن یزدانی هفته دفاع مقدس عملیات کمان ۹۹ نیویورک یارانه نقدی یارانه پنهان حذف یارانه نقدی هپکو اراک ابتکار صلح هرمز حسن یزدانی هفته دفاع مقدس عملیات کمان ۹۹ نیویورک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۰۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ استفاده از پیامرسان‌های داخلی در چند سال اخیر بین کاربران گسترش یافته و با توجه به رایگان بودن این نرم افزار‌ها به صورت روزانه میزان استفاده از آن‌ها افزایش پیدا کرده است. اما یکی از مهم‌ترین معیار‌ها برای استفاده از یک پیامرسان داشتن امنیت در حفظ اطلاعات کاربران و محدودیت حداکثری در دسترسی سایر افراد و هکر‌ها به سرور‌ها و پایگاه داده آن پیامرسان است. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی پیامرسان در فروشگاه‌های موبایلی در دسترس کاربران قرار دارد، اما بخش زیادی از این نرم افزار‌ها دارای امنیت بالایی نبوده و کاربران ناآگاهانه اقدام به استفاده از آن‌ها می‌کنند. در ادامه تعدادی از ایمن‌ترین پیامرسان‌ها در جهان را معرفی شده‌اند.

پیامرسان سیگنال

این پیامرسان ایمن‌ترین پیامرسان در تمام جهان شناخته شده است و آن را به عنوان استاندارد طلایی پیامرسان‌ها در بخش ایمنی می‌دانند. علت قرار گرفتن سیگنال در این جایگاه استفاده از فناوری E۲EE (رمزگزاری سرتاسری تمام پیام‌ها) برای تمامی پیام‌های رد و بدل شده در این پیامرسان است. زیربنای این فناوری به کمک دو شرکت گوگل و متا راه اندازی شده است و هر دو شرکت سعی کرده اند تا جای ممکن زیربنای این فناوری را ایمن طراحی کنند.

اما اگر بخواهیم دلیل محبوبیت پایین‌تر این پیامرسان نسبت به سایر رقبای آن را بگوییم باید به کمتر بودن ویژگی‌های این نرم افزار نسبت به رقبای آن اشاره کرد. با این حال افرادی که به امنیت مکالمه خود اهمیت بالایی می‌دهند همواره از این پیامرسان استفاده می‌کنند.

پیامرسان واتساپ

این پیامرسان در رتبه دوم ایمنی و حریم خصوصی در جهان قرار دارد و دلیل آن هم رمزگزاری سرتاسری مکالمات خصوصی است. منظور از مکالمات خصوصی مکالماتی است که بر بستر نسخه اصلی واتساپ انجام می‌شوند و مکالماتی که بر بستر واتساپ بیزنس انجام می‌شوند به اندازه پیامرسان اصلی ایمنی ندارند.

مالکیت این پیامرسان با شرکت متا بوده و این شرکت مسئولیت امنیت حریم خصوصی کاربران را بر عهده دارد، اما بار‌ها دیده متا با توجه به مسائل سیاسی اطلاعات کاربران را در اختیار برخی کشور‌ها قرار می‌دهد. یکی از نمونه‌های این نقض حریم خصوصی به جنگ فلسطین و رژیم اشغالی مربوط می‌شود که بر اساس آن شرکت متا موقعیت مکانی شهروندان فلسطین را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌داد و در نتیجه رژیم برای حملات موشکی از آن استفاده می‌کرد.


در نتیجه باید گفت شاید این پیامرسان از دسترس هکر‌ها در امان باشد، اما مالک آن در حفظ حریم خصوصی کاربران سابقه خوبی ندارد. جدا از این این پلتفرم اطلاعات کاربران را به صورت دائمی پشتیبان گیری می‌کند و در سرویس‌های ابری مانند گوگل درایو ذخیره می‌کند و در نتیجه امکان دسترسی به ان از طریق هکر‌ها در فضایی خارج از فضای واتساپ وجود دارد.

پیامرسان تلگرام

تلگرام از مشهورترین پیامرسان‌های روز دنیاست که به آپدیت‌های دائمی و ارائه خدمات جدید معروف شده است. در این پیامرسان مکالمات به صورت دوطرفه رمزگزاری می‌شود و این موضوع شامل متن و کلیه محتوای تصویری می‌شود. 

تاکنون اطلاعات رسمی درباره به سرقت رفتن یا افشای اطلاعات از این پیامرسان در فضای مجازی منتشر نشده و افراد بسیار زیادی از این پیامرسان به صورت روزانه استفاده می‌کنند. علاوه بر این در چند سال اخیر به واسطه بروزرسانی‌های متعددی که این پیامرسان دریافت کرده است، امکانات یک شبکه اجتماعی نیز به آن اضافه شده است و عملا کاربران در این پیامرسان جدا از ارتباط گرفتن با دیگران تفریح و وقت گذرانی هم می‌کنند.

باید در نظر داشت که هر سه پیامرسان بالا اطلاعات کاربران را در سرور‌هایی در خارج از کشور نگهداری می‌کنند و همین موضوع می‌تواند دسترسی به سوابق چت کاربران برای هکر‌ها را ساده کند.

پیامرسان‌‌های بومی

با این حال در کشور ما نیز شش پیامرسان بله، ایتا، سروش، روبیکا، گپ و آی‌گپ در حال خدمات رسانی هستند. این پیامرسان‌ها علاوه بر قابلیت‌های ارتباطی دارای قابلیت‌های دیگری نیز هستند، برای مثال در پیامرسان بله کاربران به قابلیت‌های بانکی نیز دسترسی خواهد داشت و در روبیکا کاربران قابلیت‌های یک شبکه اجتماعی همانند اینستاگرام را نیز دارند.

در بخش امنیت این پیامرسان‌ها هم طبق اعلام عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در سال گذشته، وزارت ارتباطات ضوابطی را تنظیم کرده و بر اجرای آن نظارت دارد تا هیچ کس به اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی دسترسی نداشته باشد و این موضوع مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است.

با این حال چند روز پیش رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد که لازم است هرچه بیشتر برای ارتقا امنیت سکو‌های خدماتی و پیامرسان‌های داخلی تلاش کرد.
چند روز پیش نیز تصویب لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» با حضور وزرای دادگستری و ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون حقوقی و برخی دیگر از معاونان رئیس جمهور و اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی دولت و با مشارکت رئیس مرکز ملی فضای مجازی و همچنین با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید و پس از تصویب در هیئت دولت، برای تصویب نهایی به مجلس ارسال خواهد شد. گفتنی است که هدف از این لایحه، حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکو‌های بومی است و جزئیات دقیقی از آن در دسترس نیست.

 تاکنون اطلاعات خاصی از افشای اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی منتشر نشده است، اما توصیه می‌شود کاربران حتما در پیامرسان‌هایی که امکان راه اندازی تایید دو مرحله‌ای دارند از این قابلیت استفاده کنند و به صورت مداوم فهرست دستگاه‌های متصل به حساب کاربری آن‌ها را بررسی کنند.
علاوه بر این لازم است کاربران حتما نرم افزار اصلی پیامرسان را از وب سایت اصلی پیامرسان و یا فروشگاه‌های موبایلی معتبر دریافت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست بیش از ۳۰ سازمان مردم نهاد انگلیسی برای توقف توحش در رفح
  • روزنامه اطلاعات: ملت در چه فکریه؟ دولت در چه کاریه؟
  • ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟
  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود/ هشدار به یارانه‌بگیران متقاضی وام
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید می‌شود؟
  • فرار کانون سردفتران از شفاف‌سازی عملکرد مالی