Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:47:34 GMT

نشست وزیران خارجه کشورهای آسیای میانه و پمپئو

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۱۸۵۴

نشست وزیران خارجه کشورهای آسیای میانه و پمپئو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا ، مایک پمپئو در این دیدار که روز یکشنبه در نیویورک برگزار شد گفت در ابتدا به موضوع "مقابله با تروریسم" پرداخت و گفت: همه شما می دانید که ما بطور مطلق باید در زمینه مقابله با تروریسم همکاری کنیم. وی خاطرنشان کرد که این مساله بطور خاص شامل مساله دشوار اما مهم استرداد و محاکمه جنگجویان خارجی و خانواده های آنها می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت که آمریکا آماده کمک به کشورهای آسیای مرکزی در این فرایند است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش درباره تروریسم ، مدعی شد که "کارزار سرکوب چین در استان سین کیانگ ربطی به تروریسم ندارد بلکه مربوط به تلاش چین برای از بین بردن دین  و فرهنگ اسلامی شهروندان خودش است" .  

دولت چین اتهامات و ادعای برخی کشورها و موسسات غربی درباره سرکوب مسلمانان سین کیانگ را رد می کند. دولت چین بتازگی با انتشار کتاب سفیدی درباره این منطقه تاکید کرد که در حال حاضر سین کیانگ شاهد توسعه اقتصادی، ثبات اجتماعی، افزایش رفاه مردم، شکوفایی فرهنگی و همزیستی ادیان در خود است و اقوام این منطقه شمال غربی چین نیز مثل دانه‌های انار همبسته و یکپارچه هستند و سین کیانگ (شین جیانگ) در شکوفاترین دوره خود در تاریخ قرار دارد. 

بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی بر این باورند که آمریکا بر اساس استاندارد دوگانه برخورد با مقوله حقوق بشر ، تلاش می کند تا از ادعاهای حقوق بشری درباره مسلمانان چین به عنوان اهرم فشاری علیه دولت چین در بحبوحه جنگ تجاری و رقابت های ژئوپولتیک با این کشور استفاده کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش خطاب به وزیران امور خارجه کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان گفت: دولت ترامپ همچنین نگرانی های شما درباره امنیت مرزی را بسیار جدی می گیرد.

وی با بیان اینکه "ما نمی خواهیم قاچاقچیان مواد مخدر با مصونیت از مرزهای شما عبور کنند" ، افزود: همکاری بیشتر در این زمینه با آسیای میانه و افغانستان به تضمین امنیت کشورها و مردم شما کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که کشورش خواستار کمک به کشورهای آسیای میانه برای رشد اقتصاد این کشورها بر مبنای منفعت متقابل و بصورت پایدار است. وی افزود: ما فرصتهای همکاری زیادی در این منطقه در زمینه موضوعات مرتبط با انرژی می بینیم.

پمپئو گفت: من مشتاق بحث درباره فرایند همکاری های اقتصادی و دورنمای سرمایه گذاری آمریکا در پروژه های زیرساختی کشورهای آسیای میانه هستم.

وی مدعی شد: ما البته به  حق شما برای معاملات تجاری با هر کسی که مایل هستید احترام می گذاریم اما در نظر داشته باشید که آمریکا بصورت باز و عادلانه و بر اساس سود متقابل کار می کند.

آمریکا، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اواخر مرداد ماه نیز  در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان گرد هم آمدند و بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن آمده است: دولت های پنج کشور آسیای مرکزی و آمریکا امروز در قالب C۵+۱ درباره موضوعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینکیانگ پکن مایک پمپئو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۱۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس

به گزارش جماران؛ شبکه خبری العربیه گزارش داد سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا برای اعتراض به سیاست‌های دولت «جو بایدن» در قبال غزه از سمت خود استعفا داده است. 

«هالا هاریت» در پیامی در صفحه خود در «لینکدین» نوشت: «من روز ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ بعد از ۱۸ سال خدمت برجسته برای اعتراض به سیاست آمریکا در قبال غزه استعفا کردم.»

استعفای این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه موج استعفای دیپلمات‌های آمریکایی برای اعتراض به حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه محسوب می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان
  • تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان منعقد شد
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • اینفوگرافیک/ حاشیه جلسه امروز هیأت دولت