Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:10:53 GMT

دو ضرورت انکارناپذیر برای اصلاح‌طلبان

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۲۳۹۱

دو ضرورت انکارناپذیر برای اصلاح‌طلبان

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفندماه ۹۸ برگزار شود، از هم اکنون گروه ها و جریان های سیاسی را به تکاپو واداشته است. جریان های سیاسی از نگاه برخی ناظران پیش از ورود به مصادیق انتخاباتی، باید برخی سنگ ها را با همفکران خود وا بکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، اصلاح طلبان به صورت جدی تری بحث های درون جریانی و راهبردهای انتخاباتی را مورد واکاوی قرار می دهد.

راهبرد و تاکتیک های اصلاح طبانه برای انتخابات

در اردوگاه اصلاح طلبی بحث و نظرها در مورد تاکتیک ها و راهبردهای انتخاباتی ادامه دارد؛ طیفی از مشارکت بی قید و شرط تا تحریم انتخابات پیش روی اصلاح طلبان قرار دارد. ائتلاف سازی جمعی درون این جریان هم محل گفت وگو است.

«هدایت‌الله آقایی» عضو شورای مرکزی «کارگزاران سازندگی» امروز در یادداشتی در روزنامه «آرمان ملی» در خصوص استراتژی انتخاباتی اصلاح طلبان نوشت: رقیب اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات اصولگرایان نیستند، بلکه خود اصلاح‌طلبان هستند. اینکه اصولگرایان در این شرایط چگونه ائتلاف می‌کنند و با چه راهبردهایی در انتخابات حضور می‌یابند، مسأله‌ای ثانویه است و نباید چندان به آن پرداخت. جنگ آن‌ها جنگ قدرت است و منازعات درون گروهی آن‌ها تأثیر چندانی بر اصلاح‌طلبان نخواهد داشت.

به نوشته این فعال سیاسی، اصلاح‌طلبان باید اصل مشارکت مشروط را در پیش گیرند. یعنی در انتخابات ثبت نام کنند و برای حضور فعال آماده شوند، اگر نامزدهایی که توان پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبانه جامعه را دارا هستند، تأیید شدند که لیست ارائه دهند و با قدرت برای پیروزی تلاش کنند. اگر هم که این نامزدها مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفتند که تکلیف از اصلاح‌طلبان ساقط است. جریان اصلاحات باید نسبت به وعده‌ها و مطالبات متعهد باشد و این وفاداری و تعهد را در عمل نشان دهد. تکرار تجربه مجلس دهم و محقق نشدن دوباره مطالبات مردم می‌تواند آبروی جریان اصلاحات را به خطر بیندازد و این جریان را با مشکلاتی جدی در حوزه سرمایه اجتماعی مواجه کند.

«محمد جوادی حصار» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب «اعتماد ملی» اما در گفت و گو با خبرگزاری «برنا» ضمن تشریح استراتژی های متعدد از سوی اصلاح طلبان برای انتخابات گفت: به نظر من بهترین شیوه تعامل بین جناحین کشور است. دلسوزان هر دو جناح باید پای گفت‌وگوهای جدی بنشینند. من بارها این را عرض کردم که ما نیاز به برجام داخلی داریم. به معنای برنامه جامع اقدام مشترک سیاسی و ملی در داخل کشور  خود همه گروه‌های سیاسی باید  بتوانند در انتخابات در شیوه برگزاری انتخابات رقابتی دخالت داشته باشند، در تصمیم‌سازی‌ها دخالت داشته باشند و از نتایج انتخابات هم برخوردار باشند یعنی به گونه‌ای نباشد که فقط بخواهند مسابقه بدهند و یا مانند تماشاچی‌ها، مسابقه را تماشا کنند و در نهایت نیز برگزارکنندگان آن مسابقه فقط سود ببرند. این اتفاق نباید رخ دهد. باید همه جریانات سیاسی امکان  بهره‌مندی از فواید مثبت قدرت سیاسی را داشته باشد.

«علی صوفی»، دبیر کل حزب «پیشرو اصلاحات» در ارتباط با روند همگرایی در جریان اصلاح طلبی به خبرگزاری «برنا» گفت: در حال حاضر ما در قالب شورای عالی سیاستگذاری، فعالیت های انتخاباتی خود را پیگیری می کنیم. ما با جدیت در حال همکاری با شورای عالی سیاستگذاری هستیم و با تقسیم کاری که در این شورا صورت می گیرد و سازوکاری که وجود دارد، کارهای را به پیش می بریم اما چیزی که باقی می ماند بخش مصادیق کاندیداها است که ممکن بوده، حزب پیشرو اصلاحات کاندیدایی را داشته باشد که تلاش می کند آن را در چارچوب و سازوکار شورای عالی مورد حمایت قرار دهد.

صوفی در پاسخ به این سوال که همکاری سایر احزاب اصلاح طلب با شورای عالی سیاستگذاری چگونه است، بیان داشت:  در حال حاضر همه احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند و به نوعی همه، عضو شورای عالی سیاستگذاری هستند اما دو حزب «مردم سالاری»  و «حزب اسلامی کار» به دلیل انتقاداتی که به این شورا داشتند، کناره گیری کردند. این دو حزب نه اینکه بخواهند به صورت مستقل برنامه انتخاباتی خود را پیگیری کنند اما به صورت موقت از حضور در این شورا خودداری کردند. انتقادات اصلی این دو حزب به نحوه بستن لیست در دوره قبل بوده است.

«جواد امام» دبیر کل «مجمع ایثارگران اصلاح طلب» هم به این رسانه گفت: جریان اصلاحات در حال سازماندهی هستند و هنوز بحث سیاستگذاری و راهبردهایی را که باید برای انتخابات تدوین کنند، نهایی نشده است. آنچه که مسلم است این است که اگر شرایط فراهم باشد اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می کنند. قاعدتا اصلاح طلبان با برنامه خاصی وارد انتخابات خواهند شد تا مورد استقبال مردم قرار گیرند.

این در حالی است که هنوز صداهای منتقدانه جدی نسبت به «شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان» از سوی خودِ اصلاح طلبان به گوش می رسد.

«رسول منتجب نیا» دبیر کل حزب «جمهوریت» در گفت  گو با خبرگزاری «ایمنا» اظهار کرد: نظر کلی من این است که ما باید در انتخابات شرکت کنیم. برخی دیدگاه‌ها مانند شرکت مشروط در انتخابات و یا تحریم آن کار غلطی است. این تفکر نیز که بگوییم هر حزب لیست جداگانه خود را داشته باشد و ائتلافی صورت نگیرد حرف درستی است. بهترین راه ائتلاف است اما ائتلاف واقعی؛ شورای سیاست گذاری نه تنها ائتلاف نیست بلکه تحکم است و به معنای کنار زدن حزب و دموکراسی و جاگزین کردن ساختار دیگری است که ارتباطی به اصلاحات ندارد.

به گفته منتجب نیا، بعد از تاسیس شورای عالی سیاست گذاری، شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب به یک شورای بی خاصیت و مطیع تبدیل شده که باید به دستورات شورای عالی نگاه کند. ۲۰ حزب و ۲۰ دبیرکل در کنار هم جمع می شوند اما توانایی تصمیم گیری ندارند، منتظر می‌مانند ببیند که شورای عالی چه تصمیمیاتی می گیرد، شورای عالی هم می‌گوید باید ببینیم در پشت صحنه چه تصمیمی برای ما می‌گیرند. این روندی کاملا غیر دموکراتیک و غیر حزبی است.

در جریان اصلاح طلبی از سویی دیگر بحث های درون تشکیلاتی جاری است. «احمد خرم» فعال سیاسی اصلاح طلب امروز در گفت و گو با «خبرآنلاین» از آسیب وجود فرصت طلبانی گفت که از درون، به جریان اصلاحات ضربه زدند.

به گفته خرم، جریان اصلاحات از دو طرف ضربه شدیدی خورد. یکی حذف عناصر رده‌ اول اصلاحات، به طوری که پرونده‌ای زیر بغل اغلب آنها گذاشتند و با این روش یا بازداشت‌ شدند یا ردصلاحیت‌شان کردند بر این اساس مجبور شدند نیروهای دست دوم و سوم خود را وارد گود کنند. اما جریان اصلاحات یک ضربه هم از درون خورد به این معنا که یک عده فرصت طلب به جای اینکه برای مردم کار کنند فقط به فکر حفظ قدرت‌ و تکیه زدن بر منصب‌ها بودند برای همین به محض آنکه بر این کرسی‌ها تکیه زدند یادشان رفت با حمایت جریان اصلاحات روی کار آمده‌اند.

به گفته خرم، حدود ۱۱۰ نفر از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند و انها نتوانستند از مواضع اصلاح‌طلبی حمایت کنند. آنها وقتی به مجلس رسیدند دغدغه‌شان تغییر کرد بنابراین اگر انتقادی وجود دارد از این بابت است نه لیدری جریان اصلاحات.

انتظارات اصلاح طلبان از شورای نگهبان چیست؟

نظارت استصوابی یکی از متغیرهای مهم و تاثیرگذار در کیفیت برگزاری انتخابات پیش رو خواهد بود. اصلاح طلبان همچنان در خصوص نقش شورای نگهبان در روند برگزاری انتخابات، اظهارنظر می کنند.

«اسماعیل گرامی مقدم» سخنگوی حزب «اعتماد ملی» امروز در گفت و گو با خبرگزاری «برنا» گفت: وظیفه شورای نگهبان، ایجاد بستر لازم برای مشارکت حداکثری است. آنچه که در انتخابات مهم است، نقش و کارکرد شورای نگهبان است. شورای نگهبان می تواند کارکرد تحریمی و کارکرد مشارکتی داشته باشد. کارکردتحریمی به این معناست که دست به رد صلاحیت گسترده جریان سیاسی اصلاح طلب مانند دوره های قبل بزند و به خود تحریمی دامن بزند و خود عامل تحریم و دلسرد شدن مردم شود.

این عضو حزب «اعتماد ملی» ادامه داد: کارکرد دیگر شورای نگهبان، کارکرد حاکمیتی باشد و برای پر رنگ کردن وجهه دموکراتیک نظام تلاش کند و آن این است که با عادلانه رفتار کردن،شرایط رقابتی انتخابات را رقم بزند واصلاح طلبان را به بهانه اصلاح طلب بودن رد صلاحیت نکند و اجاز دهد همه احزاب در انتخابات شرکت کنند و کارکرد مشارکت حداکثری خود را انجام دهد.

از دید اصلاح طلبان وجود ابهام در تفسیر قانون  بررسی صلاحیت ها و سوال برسر دستور کار «احراز صلاحیت یا عدم تأیید صلاحیت» در شورای نگهبان به «محروم شدن مردم از حق انتخاب» منجر می شود.

روزنامه «شرق» امروز در یادداشتی نوشت: با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از موضوعات بحث‌برانگیز نحوه رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات است و برخی با علم به داشتن صلاحیت‌های قانونی و نبود مانعی برای عدم تأیید صلاحیت برای انتخابات ثبت‌نام می‌کنند؛ اما در نهایت با عدم احراز صلاحیت مواجه می‌شوند و برخی هم با عدم تأیید صلاحیت. ابهام در تفسیر این دو نظر باعث شده افکار عمومی  با دیده تردید به نحوه بررسی صلاحیت‌ها  نگاه کند.

 در ادامه می خوانیم: چه رد صلاحیت و چه عدم احراز صلاحیت نتیجه محروم‌شدن افراد از حق انتخاب‌شدن است؛ هرچند شورای نگهبان در برابر همه انتقادات درباره رد صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها یک پاسخ کلیدی دارد و آن انجام وظیفه طبق مُرّ قانون است و اگر قانون انتخابات ایراد دارد و منتج به نتیجه منطقی نمی‌شود، باید نقص را در قانون قدیمی و پر ایراد انتخابات مجلس دانست.

اصولگرایان، اصلاح طلبان را مسوول وضعیت موجود معرفی می کنند

بخش مهمی از اصولگرایان گویا مهمترین برنامه انتخاباتی خود را روی ناامید کردن مردم از اصلاح طلبان متمرکز کرده اند و در این مسیر تلاش می کنند با القای ایده ناکارآمدی دولت، اصلاح طلبان را مسوول وضعیت موجود کشور معرفی کنند.

«نصرالله پژمانفر» نماینده اصولگرای مجلس از «جبهه پایداری» در گفت و گو با خبرگزاری «مهر» گفت: این روزها فضای نطق‌ها و مصاحبه‌های نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نشان می‌دهد که آنان به دنبال جدا کردن خود از دولت روحانی هستند. در واقع کسانی که تا چند ماه پیش، از عملکرد دولت در بخش‌های مختلف دفاع جانانه‌ای می‌کردند و مواضع دولت در دیپلماسی خارجی و داخلی را مورد حمایت قرار می‌دادند، امروز دولت را به باد انتقاد می‌گیرند. آنان به دنبال کسب رأی در انتخابات اسفند ماه هستند و تصورشان این است که اگر دولت را مورد نقد قرار دهند، به پیروزی می‌رسند. در واقع اعضای فراکسیون امید و مستقلین مجلس این روزها به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویا آنان این دولت را بر سر کار نیاورده و هیچ حمایتی از روحانی و دولتمردان نکرده‌اند.

تارنمای «مشرق نیوز» هم امروز با اشاره به اظهارات اخیر «معصومه ابتکار» معاون رییس جمهوری در گفت و گو با «اعتماد» مبنی بر اینکه «اصلاح طلبان خطرات بسیاری را از سر ایران دور کردند» تلاش کرد به زعم خود مستنداتی را در رد اظهارات ابتکار مطرح کند.

به ادعای این رسانه، طیف اصلاح طلب در سال ۸۸، با لگدمال کردن آرای مردم ایران، دروغ تقلب را مطرح کرده و کشور را ماهها دچار آشوب و التهاب کردند. این اقدام اصلاح طلبان با ذوق زدگی دشمن مواجه شد و در همین راستا قطعنامه ضدایرانی ۱۹۲۹ دقیقاً در سالگرد فتنه ۸۸ تصویب شد. مقامات آمریکایی صراحتاً اعلام کردند که تحریم‌های فلج کننده با هدف کمک رسانی به جنبش سبز-جریان فتنه- تصویب شده است.

در ادامه می خوانیم: طیف اصلاح طلب در سال ۹۲ و همچنین در سال ۹۶ اکثریت مطلق دولت روحانی را در اختیار گرفت اما به دلیل بی برنامه بودن و مسئولیت ناپذیری سفره مردم را کوچک کرد. افزایش سرسام آور قیمت دلار، سکه، خودرو، مسکن، لوازم خانگی و...تنها بخشی از نتایج کارنامه بسیار ضعیف اصلاح طلبان در ۶ سال اخیر است.

این رسانه همچنین با اشاره به اظهارات دیروز «اسماعیل گرامی مقدم» سخنگوی حزب «اعتماد ملی» در گفت و گو با روزنامه «آرمان ملی» مبنی بر اینکه «نمی‌توان ضعف اعتدال را به پای اصلاح طلبان گذاشت» نوشت: اصلاح طلبان هیچگاه حاضر نیستند که مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند. رفتار سیاسی اصلاح طلبان بدین صورت است که در ابتدا سهم خود را تمام و کمال از دولت می‌گیرند و سپس در زنگ حساب، منکر حضور در دولت شده و نسبت به وضع موجود که خود باعث و بانی آن هستند، انتقاد کرده و غر می‌زنند و مدعی می‌شوند که اگر در دولت بودند چنین می‌کردند و چنان.

معنای تحرکات انتخاباتی قالیباف چیست؟

«محمدباقر قالیباف» شهردار پیشین پایتخت که خود را به عنوان رهبر جریان «نواصولگرایی» معرفی می کند و پایه های تشکل نونهادش را بر انتقاد از سیاست  ورزی سنتی اصولگرایان قرار داده است، دیروز در صفحه اینستاگرام خود به صوت زنده سخنرانی کرد و یک بار دیگر از ایده «مجلس نو» ی مورد نظرش حمایت کرد.

این اظهارات اگرچه از نظر اصلاح طلبان، معنای واگرایی در جریان اصولگرایی را در ذهن متبادر می کند، ولی اصولگرایان تحرکات قالیباف را خارج از چارچوب اصولگرایی تعریف نمی کنند.

«حسین کنعانی مقدم» فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با روزنامه «آفتاب یزد»، این اقدامات قالیباف را در چارچوب حرکت های جمعی اصولگرایی توصیف کرد.

کنعانی مقدم با بیان اینکه با پرس و جو دریافته است این اقدامات قالیباف از جمله اظهارات اخیرش در چارچوب و در راستای فعالیت جریان اصولگرایی مخصوصاشورای وحدت اصولگرایان است به آفتاب یزد می‌گوید: قالیباف به دنبال این است تا با بحث ورود جوانان به مجلس و ایجاد یک تحول در این زمینه اظهارات خودش از جمله موضوع نئو اصولگرایی را پیش ببرد و این موضوع هیچ منافاتی هم با بحث جریان اصولگرایی ندارد.

«ناصر ایمانی» فعال سیاسی اصولگرا هم اظهارات اخیر قالیباف درباره مجلس نو و پیشنهاد یک لیست دراین قالب را، فعلا یک پیشنهاد دانست که «معنایی مانند اینکه او بخواهد یک لیست جداگانه در کنار اصولگرایان بدهد» ندارد.

به گفته ایمانی از طرفی نباید آن را به معنای تلاش وی برای لیدر شدن در جریان اصولگرا برای انتخابات مجلس یازدهم ارزیابی کرد، چون لازمه لیدر بودن، لیست دادن است اما تصور نمی‌کنم او در حال حاضر چنین قصدی داشته باشد. به نظر می‌رسد او در حال حاضر می‌خواهد به اصولگرایان بگوید که باید نوعی جوانگرایی کرد و نسل جدیدی از اصولگرایان وارد صحن مجلس شوند.

«ابوالقاسم رئوفیان» دیگر فعال سیاسی اما اظهارات اخیر قالیباف را هر چند هماهنگ با بدنه اصولگرایی می‌داند اما ماهیت آن را حاصل تصمیم سازی گروهی محدود از این طیف دانسته و به «آفتاب یزد» می‌گوید: ممکن است اظهارات اخیر قالیباف با هماهنگی اصولگرایان منتشر شده باشد، اما تصمیم به نوشتن چنین بیانیه‌ها یا بیان چنین اظهاراتی در گروه‌های محدودتری از اصولگرایان گرفته می‌شود و از فراگیری لازم برای اینکه یک محدوده وسیعی را پوشش دهد برخوردار نیست.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فراکسیون امید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اصلاح طلبان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود

نائب رئیس شورای عالی استان‌ها گفت:براساس قوانین و احکام اسلامی، قانون شوراها باید اصلاح شود، این تکلیف ما به عنوان قانون‌گذار است که شرایط را برای عمل مؤثرتر شوراها فراهم کنند - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو شامگاه پنجشنبه در همایش روز ملی شوراها در مشهد با تأکید بر ضرورت اصلاح قوانین شورایی کشور اظهارداشت: براساس قوانین و احکام اسلامی، قانون شوراها باید اصلاح شود. این تکلیف ما به عنوان قانون‌گذار است که شرایط را برای عمل مؤثرتر شوراها فراهم کنیم و عمل مؤثر نیز در گرو افزایش ضریب تأثیرگذاری بر دستگاه‌های مجری قانون است.

وی افزود: این نیاز مبرم نه‌فقط در سطح نهادهای عالی در نظام شورایی بلکه حتی شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز وجود دارد تا بتوانند نمایندگی شایسته و مطلوبی از مردم داشته باشند.

کنش‎گری دوطرفه شوراها میان مردم و حاکمیت

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر،رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پنیز در این مراسم بیان کرد: از روستاهای با 20 خانوار جمعیت گرفته تا کلانشهرهای چندمیلیون نفری، این شوراهای اجتماعی شهر و روستا هستد که در مقام حلقه واسطه میان حاکمیت و مردم عمل می‌کنند. بر همین اساس، از آن‌جا که تکلیف ما ناظر بر تقویت امیدواری در مردم است، شما عزیزان باید به موازات پیگیری مطالبات مردم، انعکاس‌دهنده خدمات قابل توجهی باشید که امروزه از طرف دولت درحال انجام است.

وی افزود: این یک حقیقت غیرقابل انکار است که دولت سیزدهم در عرصه اجرای قوانین، مجلس در حوزه قانون‌گذاری و قوه قضاییه در راستای رسیدگی به شکایات، تحول چشمگیر و اراده قابل توجهی از خود نشان داده‌اند و اینجاست که شوراها می‌توانند به میدان بیایند و همانطور که حرف مردم را به گوش مسئولان می‌رسانند، خدمت نظام را هم به اطلاع مردم برسانند.

شوراها از ارکان اصلی تصمیم‌گیری کشور هستند

سید ابراهیم علیزاده، رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز گفت: معلمی شغل انبیا است و روز همه معلمان که وظیفه انسان سازی را برعهده دارند گرامی داریم؛ همچنین روز کارگر را به تمام کارگران زحمتکش و شریف تبریک می‌گوییم.

وی افزود: قدردان همه شوراها که بی منت به مردم خدمت می‌کنند؛ هستیم. در قانون اساسی نیز آمده که برای تحقق کامل قانون، نیاز به تشکیل شوراها است و شوراها از ارکان اصلی کشور نیز هستند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود
  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • بیکاری معضلی جدی/ ضرورت رفع مشکلات حوزه کشاورزی
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود
  • توهین جنجالی مجری تندرو صداوسیما به اصلاح طلبان و اصولگرایان /حسام الدین آشنا: بی ادب نباشید؛ چه برای سیدخندان و چه برای پاورقی
  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است