Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، سعید شهند روز یکشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند خلخال افزود: با وجود اخطارهای قبلی داده شده به شهرداری خلخال برای راه‌اندازی محل جدید سایت

زباله‌های این شهر و ساماندهی محل فعلی دفن زباله‌ها تا زمان راه‌اندازی محل جدید ،شهرداری همچنان به هشدارهای داده شده زیست‌محیطی بی‌توجه بوده و ادامه فعالیت این محل بشدت سلامتی شهروندان ،حیات وحش و محیط‌زیست پیرامون محل دفن زباله‌های شهر خلخال تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهار داشت: روزانه بیش از ۶۰ تن زباله شهر و ده‌ها تن زباله‌های روستاهای اطراف خلخال در حالی به این محل حمل می‌شود که هزاران تن زباله جمع‌آوری شده در محلی نزدیک شهر فاقد پوشش مناسب خاک بوده و بوی تعفن زباله‌ها تا چندین کیلومتر احساس می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این دود حاصل از به آتش کشیدن عمدی و یا غیرعمدی زباله‌های انباشت شده در این محل همواره موجب اذیت اهالی مناطق مسکونی شهر و روستاهای علی‌آباد و سنجبد در مجاور این محل می‌شود.

شهند بیان کرد: نگهداری این حجم از زباله در محلی مجاور مناطق مسکونی و بیمارستان شهر خلخال علاوه بر تهدید سلامتی شهروندان به محلی برای تجمع و تغذیه حویانات وحشی درآمده و پراکندگی زباله‌های سبک در طول مسیر وزش بادهای شمالی و جنوبی منطقه‌ وسیعی را آلوده کرده و محیط رودخانه پایین دست این محل را نیز در معرض خطر آلودگی به شیرآبه زباله‌ها قرار داده است.

شهند با تعیین ضرب‌الاجل ۱۵ روزه برای شهرداری خلخال جهت تعیین تکلیف محل زباله‌های فعلی و اقدام عاجل برای پوشش زباله‌ها با استفاده از خاک و به هر وسیله ممکن افزود: در صورت بی‌توجهی شهرداری به مهلت تعیین شده ۱۵ روزه مراتب از طریق طرح موضوع در محاکم قضایی شهرستان پیگیری خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین با بیان اینکه پسماند یک مقوله چندوجهی و چندبعدی است، اظهار کرد: برای دستیابی به اهداف مدیریت پسماند در سطح مناطق شهری و روستایی استان علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی دولت و بخش خصوصی در جهت بازیافت زباله و یا راه‌اندازی سامانه‌های بهداشتی دفن زباله‌ها نیازمند ترویج فرهنگ کاهش تولید زباله در بین مردم و چگونگی تعامل با دست‌اندرکاران مدیریت پسماند مناطق مختلف استان هستیم.

او گفت: در حالی که منابع طبیعی استان مالک اراضی تحت مدیریت مناطق حفاظت شده است ، محیط‌زیست تنها به عنوان مستاجر این اراضی وظیفه حفظ و حراست از مناطق حفاظت شده و گونه‌های گیاهی و جانوری این مناطق را برعهده دارد.

او با اشاره به اینکه ۷۰ روستای خلخال در منطقه حفاظت شده آق‌داغ این شهرستان قرار دارد، بر لزوم اجرای مدیریت صحیح پسماند در روستاهای واقع در این منطقه و همکاری بخشداران و دهیاران در این زمینه تاکید کرد.

فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت: با توجه به زمان‌بر بودن راه‌اندازی محل جدید دفن زباله‌های شهر خلخال ساماندهی محل قبلی ،پوشش خاک ،فنس‌کشی و جلوگیری از پراکندگی زباله‌ها در اطراف از سوی شهرداری ضروری است.

فریدون بابایی با انتقاد از ضف عملکرد شهرداری و دستگاه‌های اجرایی ذیربط در مقابله با معضل نخاله‌های ساختمانی در مبادی ورودی شهر اظهار داشت: بی‌توجهی به این موضوع با وجود هشدارهای داده شده به یک مشکل سخت‌تر از مشکل محل دفن زباله‌ها تبدیل شده است.

علی ملکی ، مسئول واحد مهندسی بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی خلخال هم گفت: بحث راه‌اندازی محل جدید دفن زباله‌های این شهر و توقف فعالیت محل فعلی چسبیده به مناطق مسکونی از سوی شهرداری خلخال از ۲۰ سال پیش در جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان طرح شده ولی نتیجه همه پیگیری‌ها بی‌نتیجه بوده و فعالیت محل فعلی دفن زباله‌های شهر همچنان سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست خلخال دفع زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۳۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله

 به گزارش تابناک، اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در میانکاله و شبه‌جزیره آشوراده از ۲۵سال گذشته مطرح شد، اما اجرای این طرح بار‌ها با مخالفت کارشناسان و حامیان محیط‌زیست به تعویق افتاد. در سال ۱۳۹۷دولت وقت این طرح را آغاز کرد، اما کش و قوس میان حامیان محیط‌زیست و مدیران اجرایی استان باز هم سبب توقف این طرح شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان و بازدید از منطقه، رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تأکید کرد و بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری دستگاه‌های مربوطه ازجمله استانداری گلستان برگزار و قرار شد اجرای هرگونه طرح گردشگری در این ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود.

مردادماه سال گذشته، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت‌گردی که با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد، موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیار‌های محیط‌زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیس‌جمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت. سفر رئیس قوه قضاییه استان گلستان هم دستور ویژه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را برای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی مسائل و مشکلات استان ازجمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده» را در پی داشت و طرح گردشگری آشوراده ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست‌محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی هم تعیین تکلیف شد.

ماجرا از چه قرار است؟
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در این باره گفت: «اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشت که با ممانعت محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جلوگیری و قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.»

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: «یک اثر تاریخی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط‌بانان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند. دستگاه دولتی برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد. با توجه به اینکه مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.»

او ادامه داد: «برخلاف برخی مباحث مطرح شده، وقوع درگیری بین محیط‌بانان و کارکنان میراث فرهنگی به هیچ عنوان رخ نداده است بلکه بحث جزئی بین طرفین به‌وجود آمده بود که درنهایت آقای تقی‌پور، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل رفت و بعد از نیم ساعت حضور در پاسگاه، موضوع با صحبت حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط‌زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند. تأکید می‌کنم که بحث شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.»

آذرماه سال گذشته نیز انتشار تصاویر درگیری لفظی محمدجوادساروی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده خبر ساز شده بود که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست