دکتر، مهندسِ بیکار|حسابدارِ دستفروش: وقتی رشته حسابداری را انتخاب کردم فکر نمیکردم بیکار بمانم
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۶۸۶۹
دستفروشی این روزها شغل بخش زیادی از تحصیلکرده های بیکار شده است. حسابداری که این روزها به دلیل بیکاری، به دشتفروشی مشغول است، از مشکلات این شغل می گوید. ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تا چند سال پیش دستفروشی کنار خیابان، شغل موقت ایام عید بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ماههای اخیر اغلب کسب و کارها با دغدغههای بسیاری روبهرو بودهاند، دغدغههایی که ناشی از دشواریهای اقتصادی است. در این میان کسبوکارهای غیر رسمی هم از این قاعده مستثنی نبودند و طی یک سال گذشته با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم کردهاند.
این روزها دستفروشی به پدیده ای تبدیل شده است که نظرات مختلفی درباره آن گفته می شود. اما نکته مهم این است که کسب و کار زیرزمینی بخش قابل توجهی از نیروی کار را به سوی خود کشانده که این مسئله نشاندهنده وضعیت نامناسب شغلی برخی از افراد است و به نظر میرسد که برای کنترل و مدیریت این موضوع باید اقداماتی در دست اجرا قرار گیرد.
*روی آوردن اقشار مختلف به اقتصاد غیررسمی
هنگامی که در کوچه و بازار روند رو به رشددستفروشی مشاهده می شود صاحب نظرات به این اذعان دارند که این کسب و کار باید سامان دهی شود.
بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر دستفروشی به درستی مدیریت شود، این پدیده برای اقتصاد مفید است. دستفروشی جز مشاغل غیر رسمی است و آمار افرادی که در این مشاغل فعالیت دارند جز بیکاران حساب نمی شوند. این در حالی است که اکثر این افراد از شغل خود رضایت ندارند و غریب به اتفاق آنها از سر ناچاری به سمت این شغل آمده اند.
وقتی این افراد نتوانند در اقتصاد رسمی فعالیتی داشته باشند، برای تامین مایحتایج زندگی خود به دستفروشی و اقتصاد غیر رسمی روی میآورند بنابراین میتوان گفت یکی از دلایل گسترش پدیده اجتماعی دستفروشی در کشور نرخ بالای بیکاری است.
با افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، اخیرا تحصیل کرده ها هم به شغل دست فروشی روی آورده اند.
علی یکی از دستفروشان روسری در خیابان ولی عصر فاصله بین چهارراه ولی عصر و خیابان جمهوری است که درباره شغلش می گوید: 32 سال سن دارم و کارشناس حسابداری هستم. روزی که به سمت این رشته رفتم، اطرافیانم بیان می کردند که بیکار نمی مانم. اما بعد از اینکه فارغ التحصیل شدم، با واقعیتی از بیکاری در رشته حسابداری مواجه شدم، از روش های مختلفی به دنبال شغل گشتم اما به نتیجه نرسیدم.
وی ادامه می دهد: همین باعث شد تا به سمت دستفروشی بروم. اوایل که مشکلات اقتصادی تا این اندازه نبود، فروش خوب بود. تا قبل از گران شدن سرسامآور اجناس، فروشمان به نسبت خوب بود.
علی گرد و خاک روی روسری های آویزان بر طناب گوشه خیابان را می تکاند و بیان می کند: قبلاً مشتریان به دلیل قیمت ارزانتر به ما مراجعه میکردند، اما حالا به دلیل اینکه کمی قیمتها را افزایش دادهایم دیگر میل چندانی به خرید از ما ندارند و میتوانم بگویم که شرایط پیش آمده کاسبی ما را هم درگیر کرده است.
این دستفروش با بیان اینکه من سالهاست که در این خیابان دستفروشی میکنم گفت: درست است که اوضاع کمی تغییر کرده اما همچنان نسبت به مغازهها اوضاع کاسبی بهتری دارم. حتی اگر شرایط دشوار هم باشد، چاره ای ندارم مجبور هستم از سر بیکاری به سمت دستفروشی بروم.
این دستفروش اظهار داشت: مشتریان انتظار دارند که قیمت های دستفروشان گران نشود. زمانی که جنس را گران تر می خریم مجبور هستیم، آن را به قیمت بالاتر به فروش برسانیم.
وی بیان کرد: میانگین درآمد روزانه ام حدود 300 هزار تومان است. اما 30 روز ماه را سرکار نیستم.گاهی از روزها مجبور هستم به بازار بروم و بار را خریداری کنم، ولی در مجموع از درآمدم راضی هستم.
علی درباره توقعش از دولت می گوید: من 3سال دنبال کار گشتم و برای استفاده از طرح های مختلف نیز به ادارات کار مراجعه کردم اما اینقدر مسیر استفاده از طرح ها شرایط خاص داشت که در میانه راه منصرف شدم.
وی درباره اینکه مشکلات این شغل افزود: یکی از مشکلات این است که پولش یک جا به دست ما نمی رسد و همین باعث می شود که خورد خورد خرج شود، از دیگر مشکلات این است که درآمد هر روز مشخص نیست، یک روز درآمد خوب و روز دیگر هیچ فروشی نداریم و همین باعث می شود که برنامه ریزی برای زندگی با مشکل روبرو شود.
این دستفروش گفت: برخورد ماموران سد معبر شهرداری یکی از مشکلات است. شهرداری اگر معتقد است که دستفروشان باعث اختلال در نظم شهر می شوند، در محیطی مناسب که مقرون به صرفه باشد، دستفروشان را ساماندهی کند.
وی گفت: در دستفروشی زیاد کتک خوردم. یکبار جنسهایم را بردند. چند بار برای پس گرفتن اقدام کردم. هر بار که یک مدیر یا مسئولی در منطقه عوض میشود، اولین کاری که میکند این است که نیروهایش را برای جمعآوری دستفروشها به سطح شهر میفرستد. دستفروشها اصلاً رقیب بقیه نیستند. چون مغازهها چندین برابر دستفروشها جنس دارند و تنوعشان بیشتر است. کما اینکه مغازهدارها خودشان یکی از علل رشد دستفروشها هستند.
این دستفروش افوزد: برخی می گویند دستفروشها مالیات نمیدهند. باور کنید ما حاضریم بهجای اینکه برای ادامه کار غیرقانونی پول بدهیم، بهطور رسمی مالیات بدهیم. اگر همهچیز ساماندهی شود همهچیز سر جای خودش قرار میگیرد. وقتی شغل نیست و درآمدها همه پایین هستند، بعضی مجبور هستند دستفروشی کنند. من معلم ریاضی میشناسم که بعدازظهرها مجبور است برای گذراندن زندگی دستفروشی کند.
انتهای پیام/
R1012189/P/S7,82/CT6 واژه های کاربردی مرتبط اشتغالزاییمنبع: تسنیم
کلیدواژه: اشتغال زایی اشتغال زایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۶۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است
به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم بزرگداشت روز معلم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عنایتالله ملکی تبار رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی، دکتر پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و جمعی از معلمان و مدیران مدارس سما این دانشگاه برگزار شد.
بیشتر بخوانید: آزمون استخدامی معلم پرورشی و ورزش جمعه برگزار میشوددکتر طهرانچی با تبریک روز معلم گفت: خداوند اولین معلم عالم است و بعد از او انبیا به این جایگاه رفیع رسیدند و سپس معلمی از حکما و بزرگان به ما ارث رسیده است. این روز بزرگ را پاس میداریم و به همه معلمان مدارس سما و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تبریک میگوییم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع «دانشگاه، مدرسه ـ تحولات اجتماعی فناورانه و تعلیم و تربیت» اظهار کرد: این روزها اتفاقات جدی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است، تا پیش از این مدرسه و دانشگاه دو خط جدا از هم بودند، اما امروز این دو خط در دانشگاه آزاد اسلامی به هم رسیده و قرار است در هم تنیده شده تا در مقابل تحولات اجتماعی فناورانه نقش آفرینی کند. در این راستا به این نتیجه رسیدهایم که اگر مدرسهای بیپشتوانه و دانشگاهی بیعرصه داشته باشیم، در نظام تعلیم و تربیت جایگاهی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به تأثیرات فضای مجازی در تحولات اجتماعی خاطرنشان کرد: فضای مجازی سالها در زندگی همه ما ظاهر شده، اما با آمدن کرونا و طی دو سال فضای مجازی همه شئون آموزشی ما را فراگیر گرفت. این که کرونا اتفاق یا مهندسی شده بود را نمیدانیم، اما میدانیم که فضای مجازی قبل و بعد از کرونا نقش آفرینی متفاوتی در زندگی ما ایجاد کرد. کرونا باعث شده مسیری که باید سالها طول میکشید تا به سرانجام برسد، به یکباره وارد زندگی ما شود. البته فقط در مورد فضای مجازی اینچنین نبود، بلکه آزمایش و تستهای داروها و واکسنهای نوین که در حالت عادی مراحل آن ۱۵ سال طول میکشید، در ایام کرونا به یکباره مجوز گرفت تا از استانداردهای پزشکی عبور کند و در زندگی ما وارد شود، به همین دلیل کرونا فضای جدید برای تست و آزمایش ابزارها و فناوریهای بشر به وجود آورد.
دکتر طهرانچی ادامه داد: غربیها سالهای زیادی بود که میخواستند بگویند میتوانیم در فضای مجازی زندگی مطلق داشته باشیم، اما ارتباطات انسانی مانع این جریان بود و اجازه نمیداد، اما کرونا باعث شد تا فضایی به وجود آید که فرزندان از طریق فضای مجازی با پدر و مادر خود دیدار و گفتوگو کنند و مردم از هم فراری بودند، در این فضا حاکمیت فضای مجازی وارد زندگیها شد، علاوه بر این نظام رسمی آموزش و پرورش نیز پذیرفت تا دانش آموزان به این فضا کوچ کنند، به همین دلیل عصر معاصر را میتوان به دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مقابله با تحولات اجتماعی فناورانه جهان سه رویکرد میتوان داشت، افزود: برخی در مقابله با تحولات اهل توقف هستند و به هیچ وجه آن را در زندگی خود راه نمیدهند، گروهی دیگر اهل وادادگی بوده و گروه سوم اهل مواجهه فعال هستند. شهدا کسانی هستند که در زندگی اهل برخورد و مواجهه فعال بودند، به همین دلیل هرگز نمیمیرند، چرا که کسانی که اهل مواجهه فعال باشند، مصداق آیه شریفه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» میشوند. ما نیز باید انتخاب کنیم که جزء کدام گروه و دسته میخواهیم باشیم.
وی یادآور شد: چه بخواهیم و چه نخواهیم یک فضای دوگانه حادث شده است که شامل فضای حقیقی و فضای مجازی است و زندگی وارد فضای دو ساحتی جدید شده است. مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی در بحث جوامع و محیطهای تربیتی فرمودند که این محیطها شامل خانواده، نظام آموزشی و جامعه میشود و درون آنها نیز محیط کار و محیط رفاقت قرار دارد. اکنون برای دانش آموزان ما جامعه دو ساحتی، خانواده و محیط آموزش مطرح است. فضای آموزش و تربیت شامل کلاس درس، محیط رفاقتی، محیط دانشآموزی و محیط کار میشود. اما نکتهای که رخ داده، این است که معیشت باعث شده معلم به فضای سازمان کوچ کند، معلم در کلاس است، اما دلش در کلاس نیست، دانشآموزان نیز از محیط کلاس به محیط رفاقتی رفتند، به همین دلیل دیگر حکمرانی آموزشی را «سازمان دانشگاه»، «مدرسه» و «محیط آموزشی در مدرسه» نمیتواند حکمرانی فرهنگی کند.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه محیط رفاقتی و عمومی و زندگی در تسخیر فضای مجازی قرار گرفته است، اظهار کرد: ورود به جهان شبکهای همه شئون تربیتی را هدف قرار داده و باعث شده معلم و دانش آموز، استاد و دانشجو به محیطهای رفاقتی و سازمانی بروند. استاد از محیط آموزشی به محیط کار و معلم هم به سازمان مدرسه هجرت کرده و مسأله آنها ارتقاء خود و معیشت شده است، به همین دلیل دیگر جدایی دانشگاه از مدرسه و اتخاذ روشهای تقلیدی راهگشا نیست و باید تعریفی دیگر داشته باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این پرسش که چگونه باید محیط تعلیم و تربیت را احیا کرد، به چالشهای پیش روی این حوزه اشاره کرد و گفت: کوچ معلمان و استادان از محیط آموزشی به محیط کار، تسخیر محیط رفاقتی، دانشآموزی و دانشجویی توسط نظام شبکهای و در برگیری محیط زندگی و محیط آموزشی توسط محیط رفاقتی، چالشهای پیشرو در محیط تعلیم و تربیت است. پیش از کرونا مدرسه تنها محیط رسمی آموزش بود، اما پس از کرونا محیط غیررسمی وارد شد و نهاد اجتماعی به شدت متأثر از فضای دو ساحتی شده است.
وی با تأکید بر لزوم توجه به تربیت اجتماعی برای حضور موفق در زندگی اجتماعی ادامه داد: ما سه محیط تربیتی «خانواده»، «مدرسه» و «مدرسه و دانشگاه» داریم، «خانواده» محیط تربیت عاطفی، «مدرسه» محیط تربیت فردی و «مدرسه و دانشگاه» محیط تربیت اجتماعی است و این سه باید با هم کار کنند، اما واقعیت این است که دوره سوم تعلیم و تربیت درگیر حاشیه است و اساساً تربیتی برآن حاکم نیست، برای تربیت این دوره باید مدل یکپارچه داشته باشیم، چرا که با مدل فعلی که هفت ساله سوم شامل دوره متوسطه دوم و مقطع کاردانی یا کارشناسی دانشگاه است، نمیشود مدل یکپارچه تربیتی داشت، بنابراین لازم است که یک دوره ۳+۴ طراحی کنیم. در این رویکرد نهاد برآمده از مدرنیته و با نگاه تقلیدی نمیتواند دستگیر ما باشد. مدرسه محیط محدود، مدیرمحور، آموزشی تربیتی فردی و همگن است، در حالی که دانشگاه یک محیط باز، دانشجومحور، اجتماعی علمی و مختلط نا همگن است، به همین دلیل هفت ساله سوم تبدیل به هفت سال ویران کننده شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع انتخاب در زندگی گفت: سؤالی که مطرح است این است که آیا مدلی برای وارد شدن بچهها در محیط اجتماعی مجازی و محیط دو ساحتی داریم؟ وضعیت موجود دوگانه فیلترینگ VPN است، در حالی که رویکرد اسلام صیانت، تقوا و خودکنترلی خدامحور است. کدام مدل را داریم که در آن بچهها یاد بگیرند که بتوانند ببینند و نبینند. ما نیازمند مدل تربیت اجتماعی برگرفته از دین هستیم که در آن بینش، گرایش، دانش و توانش به همراه قدرت انتخاب شاکله جوانان را شکل دهد، حضرت علی (ع) در نامه ۳۱ نهجالبلاغه تأکید میکند که باید حواسمان به دل و خرد جوانان باشد، ما ارزشهای حاکم بر زندگی را چگونه با جوانان انتقال میدهیم، واقعیت این است که نگاههای مادی مانند رفاه، درآمد، شغل، اعتبار دانشگاه و رشتههای خاص تصورات غلط را در ذهن جوانان مینشاند و در این نگاه، نگاه توحیدی، نگاه به روزی، نگاه به عزت و ذلت، محبوبیت اجتماعی و اینکه تلاش مقدمه حصول نتیجه است، جایی ندارد، مرحوم آیتالله بهجت میفرمودند که ما به دنیا آمدهایم تا با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم نه اینکه با هر قیمتی زندگی کنیم.
دکتر طهرانچی ادامه داد: همانطور که خداوند در قرآن کریم از «هَلْ یَسْتَوِی» مثال زده، جوانان ما نیز باید بدانند که خبیث و طیب با هم مساوی نیست و باید نابرابریها را به آنها یاد بدهیم. اینکه چرا برخی از جوانان در انتخاب همسر به طلاق میرسند، به این دلیل است که به آنها انتخاب را یاد نمیدهیم. ما کجا جوان را در معرض انتخاب گذاشته و انتخاب درست را به او یاد میدهیم؟ قدرت انتخاب در کنار شاکله فرد تعیین کننده است، اما ما اینها را به جوان یاد نمیدهیم و بعد میگوییم که چرا ناهنجاری در اخلاق به وجود آمده؟
وی با اشاره به آیه ۳ سوره انسان خاطرنشان کرد: انتخاب دو جهت دارد و اساساً دنیای ما، دنیای انتخاب است و قدرت انتخاب مدل میخواهد که آیا مبنای انتخاب براساس علاقه است یا قضا و قدر الهی و دعا یا فضای جامعه. وقتی ما به عناصری معتقدیم که غرب به آنها اعتقادی ندارد، پس با کدام تقلید غرب میتوان تربیت درستی داشت. آیا علائق جوانان براساس آرزوها و جاه طلبیهاست، یا آرمان و ارزشها؟ براساس توهمات، تخیلات و خودخواهیهاست؟ یا استعداد و توانمندی و همت؟ واقعیت این است که در دورهای که متاورس آمده یا بازیهای کامپیوتری، غضب و توهم را تقویت میکند، باید مدل تقویت عقل داشته باشیم، وگرنه جوانان ما در توهم زندگی خواهند کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما نیازمند الگوی تعلیم و تربیت اسلامی هستیم که خدامحور بوده، انسان مدار با کرامت انسانی باشد، پیچیده در مقابل پیچیدگیهای اجتماعی بوده و چند وجهی، پاسخگوی سریع التغییر حوادث اجتماعی و پاسخگوی ارتباطات گسترده شبکهای باشد. واقعیت این است که این الگو را نمیتوان بدون ارتباط دانشگاه و مدرسه ساخت. به همین دلیل به دنبال مدارس الگو در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.
دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: مدل دانشگاه آزاد اسلامی دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی که نگاه پایه و عرصه دارد و مدارس سما جزیی از محیط عرصه است، این مدارس در مدل جدید، مدیر و رئیس مدرسه خواهند داشت که مدیر امور اجرایی و رئیس مدرسه امور محتوایی و خلق الگو را دنبال میکنند. ما به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت هستیم. به همین دلیل به اندازه توانمان اراده به اصلاح داریم، در این مسیر توفیق از خدای بزرگ میطلبیم و بر او توکل داریم.
انتهای پیام/
کد خبر: 1229281 برچسبها محمدمهدی طهرانچی