Web Analytics Made Easy - Statcounter

انگلیس که دشمنی آن با مردم ایران در طول تاریخ به اثبات رسیده و نشان داده که از هر فرصتی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی استفاده می کند بعد از حملات شنبه هفته گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو از سوی مبارزین یمنی، کارزار جدیدی را علیه تهران آغاز کرده است.

اخبار بین‌الملل- آنطور که شواهد نشان می دهد لندن از جانب عربستان مامور شده است تا جامعه جهانی را علیه ایران تحریک کرده و به نوعی یک ائتلاف بین المللی را علیه جمهوری اسلامی بوجود بیاورد و در این میان «بوریس جانسون» نخست وزیر و «دومنیک راب» وزیر خارجه انگلیس پرچمداران اصلی این سناریو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هر چند بلافاصله بعد از حملات روز شنبه ۲۳ شهریور، یمنی ها اعلام کردند که این حملات از سوی آنها انجام شده اما با گذشت چند روز ریاض با صحنه سازی تلاش کرد تا مسئولیت این حملات را متوجه ایران کند.  

بعد از آنکه مقامات عربستانی با به نمایش گذاشتن قطعاتی از پهپادهای ساقط شده و موشک، مدعی شدند که ایران در این حمله دست دارد ماموریت جانسون و راب نیز آغاز شد.

در همین رابطه راب که از ابتدای ماجرا به نوعی آتش بیار معرکه شده بود از روز یکشنبه ۳۱ مهر اقدامات خود را وارد فاز جدیدی کرد و به صراحت ایران را متهم به دست داشتن در این حملات نمود.  

راب روز یکشنبه در گفتگویی مدعی شد: بر اساس اطلاعاتی که مشاهده کرده ام متوجه شده ام که تقریبا غیر ممکن است که حوثی ها در حمله به آرامکو دست داشته باشند. اینکه بگوئیم این حملات توسط حوثی ها انجام شده فاقد اعتبار است.

راب اشاره ای به اینکه از دید لندن چه گروه و یا کشوری مسئول این حملات است نکرد.

وی در ادامه گفت: قبل از آنکه مسئولیت این حملات را متوجه فردی بکنیم می خواهم که موضوع کاملا برایم شفاف و مشخص شود زیرا اقدامی که می خواهیم انجام دهیم قدرتمند و با حمایت گسترده خواهد بود.

وی امروز دوشنبه نیز در پیامی که در توئیتر منتشر کرده آورده است: لندن با شرکای بین المللی برای ارائه پاسخ دیپلماتیک قوی به حادثه حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان و برقراری امنیت در خاورمیانه همکاری دارد. انگلیس معتقد است که به احتمال خیلی زیاد ایران مسئول این حمله غیر قانونی بر تاسیسات عربستان سعودی است.

وی همچنین گفت وگوها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را گام بعدی پیگیری این رویداد توصیف کرد.

در این میان بوریس جانسون هم برای آنکه از بازی عقب نماند اظهاراتی را علیه ایران عنوان داشته و مدعی شد: ایران مسئول حمله به آرامکو- شرکت نفت عربستان سعودی- است و این احتمال وجود دارد که ارتش انگلیس بخواهد در تامین امنیت سعودی‌ها در قبال حملات آتی، مشارکت کند.

چرخش عربستان از آمریکا به سمت انگلیس و دلیل آن 

عملکرد عربستان سعودی در خصوص حملات انجام شده به تاسیسات نفتی آرامکو به خوبی نشان می دهد که ریاض از واکنش آمریکا به این حملات خشنود نیست چون مواضعی که از سوی مقامات بلند پایه آمریکایی در خصوص این حادثه اتخاذ شده به هیچ وجه تامین کننده خواسته ریاض نیست و از همین رو حاکمان سعودی تصمیم گرفته اند تا از بازیگری دیگر برای رسیدن به هدف خود استفاده کند و در این راه چه گزینه ای بهتر از انگلیس؟  

دونالد ترامپ و مایک پمپئو، رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا، در روزهای اخیر بارها اعلام کرده اند که تمایل به استفاده از دیپلماسی در خصوص ایران دارند و در مورد آرامکو نیز این خود عربستان است که باید تصمیم نهایی را در خصوص ایران و اقدام احتمالی در مورد آن بگیرد.  

البته ترامپ برای ساکت نگه داشتن ریاض با اعزام نیروهای جدید به عربستان و امارات موافقت کرده اما این موضع نتوانسته خواسته ریاض را تامین کند.

تامین هزینه های برگزیت

اینکه انگلیس چرا وارد این بازی شده دلایل متعددی دارد اما یکی از مهمترین دلایل آن تامین هزینه های مربوط به جدایی این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) است.

جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا در صورت تحقق هزینه های مالی بالایی برای لندن به دنبال دارد که فقط یکی از آنها پرداخت ۳۹ میلیارد پوند به بروکسل است. جانسون بارها اعلام کرده که انگلیس حاضر به پرداخت این مبلغ به اتحادیه اروپا نیست و شروطی را برای پرداخت هزینه البته به میزانی کمتر از این رقم اعلام کرده است.

علاوه بر هزینه های مالی، خروج از اتحادیه اروپا برای انگلیس هزینه های سیاسی نیز به دنبال دارد که یکی از اصلی ترین هزینه ها ایجاد شکاف میان لندن و متحدان اروپایی آن است از همین رو قرار گرفتن در کنار عربستانی که اغلب قدرت های جهان در برابر دلارهای نفتی آن سر تعظیم فرود می آورند می تواند تبعات سیاسی برگزیت را برای جانسون به حداقل برساند.

تشدید شکاف میان انگلیس و فرانسه 

تلاش انگلیس برای فرافکنی درباره ایران در حالی است که رئیس جمهور فرانسه تمام تلاش خود را برای زنده نگاه داشتن برجام بکار گرفته است. اقدامات انگلیس دست کم می تواند فضایی را که امانوئل ماکرون به دنبال ایجاد آن است برهم بزند و این امر یعنی ایجاد شکاف میان پاریس و لندن.  

به عبارت دیگر فرانسه به دنبال کاهش تنش ها در خصوص ایران در خاورمیانه است اما اقدامات اخیر انگلیس موجب تشدید تنش ها می شود. 

انگلیس پیش از این نیز در ماه های اخیر با یک اقدام نسنجیده سبب رنجش فرانسه شده بود. این ماجرا مربوط به طرح فرانسه برای ایجاد ائتلاف دریایی اروپایی در تنگه هرمز بود اما انگلیس به یکباره از طرح جایگرن آمریکا در  این رابطه حمایت کرد و همین امر موجب شد تا فرانسه طرح ائتلاف اروپایی بدون انگلیس را مطرح کند.  

تکیه بر دولت مستعجل

عربستان در حالی بوریس جانسون و دومنیک راب را برای اجرای این ماموریت انتخاب کرده که وضعیت دولت انگلیس به هیچ وجه پایدار نیست و مباحثی درباره رای عدم اعتماد به جانسون با آغاز به کار پارلمان بعد از تعطیلی اجباری سه هفته ای مطرح است.  

انگلیس خود با بحران برگزیت دست به گریبان است؛ بحرانی که تا کنون دولت های دیوید کامرون و ترزا می را قربانی کرده و ممکن است کابینه جانسون سومین قربانی آن باشد.  

به هر حال ادعاهای مطرح شده علیه ایران در خصوص حملات انجام شده به آرامکو به حدی پوچ هستند که تا اینجای کار حتی آمریکا نیز حاضر نشده بصورت تمام قد در کنار عربستان بایستد. نتیجه این تحولات هر چه که باشد آنچه برای جانسون و راب برجا خواهند ماند چیزی به غیر از منزوی تر شدن در میان متحدان اروپایی نخواهد بود.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مردم ایران جمهوری اسلامی لندن عربستان جامعه ایران جمهوری اسلامی وزیر خارجه ایران لندن عربستان خاورمیانه انگلیس عربستان سعودی مجمع عمومی سازمان ملل بازی نفت انگلیس تامین امنیت عربستان سعودی رئیس جمهور وزیر خارجه بازی اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا جهان فرانسه فرانسه خاورمیانه تنگه هرمز دولت دولت دیوید کامرون انگلیس عربستان یمن بوریس جانسون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۷۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی دابو کاپیتان پرسپولیس را بازی داد (عکس)

به گزارش "ورزش‌سه"، این در شرایطی است که ژوزه مورایس به دلیل خریدهای خارجی و حضور بازیکنانی نظیر کاتاتائو, کامسوبا، نیلسون جونیور و عیسی عباس که عملکرد خوبی در اصفهان نداشته‌اند به شدت در نیمه دوم دومین فصل حضورش تحت فشار قرار گرفته و در این بین خیلی به عملکرد برایان دابو که سابقه قابل اتکایی در لیگ یک فرانسه و سری‌آ ایتالیا دارد، توجه نمی‌کند. 

با این حال دابو به ویژه در هفته‌های اخیر که دیگر به مانند بسیاری از هفته‌های فصل با تغییر پست مداوم مواجه نمی‌شود و در پست هافبک دفاعی که تخصص اصلی او به شمار می‌رود وارد ترکیب می‌شود، توانسته به بهترین فرم خود دست پیدا کند و عملکرد او توجه بسیاری از مربیان لیگ برتر را به خود جلب کرده است. 

دابو شب گذشته نیز در مصاف با پرسپولیس یکی از بهترین بازیکنان سپاهان بود و توانست در کنار سایر نفرات تیم مورایس به خوبی سد محکمی پیش از رسیدن توپ به مدافعین تیم ایجاد کند، تا خیلی خطر جدی‌ای روی دروازه پیام نیازمند ایجاد نشود. 

اما دابو یک اقدام اثرگذار دیگر هم در مصاف با سرخ‌پوشان پایتخت داشت؛ جایی که در دقیقه ۸۱ و در شرایطی که شاگردان اسمار ویرا با شدت بیشتری به دنبال طراحی حملات بودند، با ایجاد یک درگیری آگاهانه در میانه میدان برای گرفتن سرعت بازی پرسپولیس با امید عالیشاه وارد چالش شد و در این صحنه پس از وارد کردن امید عالیشاه به شکل حرفه‌ای خود را در نقش مظلوم ماجرا جا زد تا کاپیتان پرسپولیس با وجود تجربه بالایی که دارد، واکنش تندی نشان بدهد و بیژن حیدری مجاب به اخراجش شود. 

پرسپولیس تا دقیقه ۸۱ و پیش از اخراج امید عالیشاه حملات پراکنده‌ای برای باز کردن دروازه سپاهان انجام می‌داد، اما پس از ۱۰ نفره شدن دیگر نتوانست اقدام موثری برای طراحی حملات داشته باشد و در نهایت هم درحالی‌که حتی سپاهان تا آستانه گلزنی پیش رفت، بازی با تساوی بدون گل تمام شد تا نقش دابو در روزی که بی‌امان جنگید و از تجربه خود نهایت استفاده را برای کمک به تیمش برد، با یک امتیاز و کسب یک نتیجه تلخ از زمین مقابل دیدگاه هوادارانش خارج شود.

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • منع جانسون از شرکت در انتخابات محلی به دلیل نقض قانون
  • تجاوز آمریکا و انگلیس به صعده یمن
  • وقتی دابو کاپیتان پرسپولیس را بازی داد (عکس)
  • اقرار مقام ارشد نظامی انگلیس به ضعف دفاعی این کشور در برابر حملات موشکی
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • شمس آذر ۱۲ نفره علیه پیکان
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند و سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!