Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدجلال ساداتیان»، سفیر سابق ایران در انگلستان، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص اعمال محدودیت‌هایی برای رئیس‌جمهور ایران و هیات همراهی‌اش در نیویورک و عدم صدور ویزا برای مسئولین وزارت خارجه و اهالی رسانه کشور بیان کرد: محدودیت های ایجاد شده برای ظریف و روحانی و تأخیری که در صدور ویزای آنها حاصل شد، در یک کلام سوء استفاده ایالات متحده آمریکا از موقعیت میزبانی است؛ اگر بتوانیم تعبیر میزبانی را به کار ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا نباید تلقی میزبان را داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه آمریکا نباید تلقی میزبان داشته باشد، اظهار کرد: این کشور وظیفه‌ای را برعهده گرفته است که به موجب پیمانی که بین سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا منعقد شد، مقر سازمان ملل در نیویورک باشد و این کشور مسأله ویزای درخواستی کشورهای مختلف را که به نیویورک می‌خواهند بروند از روابط دوجانبه‌اش جدا کند.

ساداتیان افزود: در آنجا توافق شده بود که تا 25 مایلی مقر سازمان ملل، افراد مجاز هستند، به علاوه تیم‌هایی که درخواست ویزا می کنند تردد کنند و بتوانند به رسانه‌ها دسترسی داشته باشند. همه این‌ها در آن توافق پیش‌بینی شده و پیمان نامه‌ای منعقد گشته است اما آمریکا به لحاظ مسأله دو جانبه‌ای که با ایران دارد، در این روند تاثیرگذار می‌شود.

این دیپلمات پیشین کشور در خصوص چرایی محدودیت‌های ایجاد شده برای وزیر خارجه ایران، گفت: برای ظریف محدودیت ایجاد کردند که او نتواند به اندیشکده‌ها و مقرهای مختلف مثل دانشگاه‌ها که از او دعوت می‌کنند، تردد کند.

آمریکا می‌خواهد انعکاس نقطه نظرات ایران را به سخنرانی در سازمان ملل محدود کنند

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: همین عمل را در قبال رییس‌جمهور انجام دادند تا نهایتا مسأله انعکاس نقطه نظرات ایران را به سخنرانی ایشان در مقر سازمان ملل محدود کنند، چراکه قاعدتا سازمان ملل یک رسانه جمعی جهانی است که در جهان انعکاس دارد.

سفیر سابق ایران در انگلستان با تاکید بر نیت آمریکا مبنی بر محدودسازی دیپلماسی ایران بیان کرد: آمریکا در پی آن است که انعکاس مصاحبه‌ها و مطالب در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی را محدود کند. این امر با ادعاهایی که مطرح می‌کنند، سازگار نیست؛ از طرفی فشار حداکثر خودشان را حتی در این بُعد که ادعای آزادی دارند، اعمال می‌کنند و هم از طرفی مطرح می‌کنند که ما آماده‌ایم با ایران مذاکره و گفتگو کنیم و یک ژست صلح‌طلبانه به خودشان می‌گیرند؛ این دو با هم سازگار نیست.

آمریکا متعهد شده در حاشیه نشست سازمان ملل اعمال سلیقه نکند

ساداتیان با اشاره به تعهدات آمریکا اظهار کرد: دولت ایالات متحده آمریکا متعهد شده است که به ازای مستقر کردن سازمان ملل در گوشه‌ای از نیویورک، اعمال سلیقه نکند و مسایل دو جانبه را در این جلسه تاثیر ندهد. آمریکا از بسیاری از پیمان‌های بین‌المللی خارج شده است؛ از جمله آن خروج از پیمان آب و هوایی پاریس، حقوق بشر، پیمان‌های دوجانبه با همسایگان، برجام و ... .

وی افزود: همه این‌ها تعهدات بین‌المللی آمریکا است که الان برخلاف همه آن‌ها عمل کرده، به تعبیری دیگر زیر همه چیز زده است.

رئیس‌جمهور اصلا وقت این را ندارد که دعوت کسی را پذیرا شود

دیپلمات پیشین ایران گفت: رئیس‌جمهور اصلا وقت این را ندارد که بخواهد دانشگاه یا اندیشکده‌ای برود، دعوت کسی را پذیرا شود یا بخواهد با مردم آمریکا گفتگویی داشته باشد.

ساداتیان با انتقاد از نقض عهد آمریکا بیان کرد: آمریکا آنقدر نگران تاثیر کلام ایران است که می‌خواهد میزان تاثیر را به حداقل ممکن برساند و از این لحاظ پیمان و تعهدات بین‌المللی خودش را زیر پا می گذارد و نقض عهد می‌کند.

همه ساختارهای سازمان ملل را به اروپا انتقال نداده و نخواهند داد

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا امکان تشکیل این نشست در ژنو و بلژیک وجود دارد یا خیر، گفت: بر اساس ساختاری که برای سازمان ملل تعریف شده، مقر اصلی آن در نیویورک است.

وی با ذکر یک مثال توضیح داد: شما فکر کنید که نمایندگان بخواهند جلسات مجلس شورای اسلامی را در جایی دیگر تشکیل دهند، این نمی‌شود چرا که مقر آن در تهران و در محل فعلی تعریف شده است.

ساداتیان افزود: اگر منشور سازمان ملل را به عنوان اساسنامه یا قانون اساسی جهانی تلقی کنید، مجلس جهانی را می‌توانید مقر عمومی سازمان ملل بدانید. در این سازمان کمیسیون‌هایی وجود دارند، مثلا کمیسیون اجتماعی و اقتصادی خودش تعداد زیادی زیر کمیسیون و کمیسیون‌های فرعی دارد و هر کدام از معاونت ها، معاونت سیاسی-امنیتی و ... دارد.

سفیر سابق ایران در انگلستان با تاکید بر این امر که همه ساختارهای سازمان ملل را به اروپا انتقال نداده و نخواهند داد، گفت: البته بوده‌اند کشورهایی که از گذشته، نسبت به ساختار موجود سازمان ملل و شورای امنیت انتقاد داشته‌اند و اعتراضات خودشان را بیان کرده‌اند.

وی در پایان گفت: شاید اعمال محدودیت‌های آمریکا برای ایران باعث شود برخی از کشورها حتی در سخنرانی‌های امسال‌شان انتقادات را منعکس و بیان کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اجتماعی و اقتصادی ایران بلژیک مجلس شورای اسلامی مصاحبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۷۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور دانشجویان، دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا که خشم و انزجار خود را از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به نمایش گذاشته و از دانشگاه اخراج شده‌اند، می‌توانند بورس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران شده و به تحصیل خود ادامه دهند.

داداش پور با اعلام حمایت از دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل، تصریح کرد: دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی جهانی از جایگاه رو به رشد و خوبی برخوردار هستند و دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکایی در هر رشته ای که تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند می‌توانند از ظرفیت موسسات آموزش عالی ایران بهره مند شوند.

وی ایران به عنوان کشوری که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا مستقل بوده و یار مظلومان جهان است معرفی نمود و افزود: سیاست‌های ایران اسلامی بر اساس آنچه حضرت امام خمینی"ره" ترسیم فرموده بود و راهبردهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی، استکبار ستیزی و استعمار زدایی و فرهنگ سازی این سیاست بوده و است و باهمین رویکرد بود که توانستیم هیبت آمریکا و رژیم صهیونیستی را در دنیا به چالش بکشیم و امروز چشم تمامی آزادیخواهان جهان به ایران دوخته شده است که در حمله موشکی به اسراییل با خوشحالی جهانیان این نگاه به عیان مشخص گردید و امروز با همین نگاه و سیاست است که وزارت علوم با افتخار اعلام آمادگی جذب هر دانشجوی معترض و اخراج شده را مطرح می‌کند.

رییس سازمان امور دانشجویان همچنین با اشاره به تخریب مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در غزه و به تعطیلی کشاندن آن‌ها یادآور شد: دانشگاه‌های ایران با توجه به ظرفیت‌های خوبی که از آن بهره‌مند هستند این آمادگی را دارند تا ما بتوانیم به بورسیه دانشجویان غزه نیز بپردازیم.

رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بی تردید ایران ملجا و خانه امن تمامی ظلم ستیزان و مظلومانی است که به خاطر مبارزه با استکبار و صهیونیسم جهانی از تحصیل و زندگی باز مانده‌اند.

وی برخورد بی منطق و خشن پلیس آمریکا با دانشجویان را رسوایی این کشور در برابر شعار آزادی بیان در غرب عنوان کرد و اظهار داشت: این حرکت پلیس و نوع برخورد حاکمیت با این جریان و حرکت دانشجویی نشان داد شعار آزادی بیان و ارج نهادن به قشر تحصیلکرده سرابی بیش نبوده و تشت رسوایی غرب با این رفتار به صدا در آمده و به تمامی کسانی که به هر نوعی دل در گرو مهد توسعه و آزادی آمریکا داشتند، فهماند هر کجا که سیاست این کشور اقتضا نماید، تمام شعارها را در برابر منافع خود ذبح می کند و ذره ای به شعارها ارزش قائل نخواهد شد.

وی در پایان سیاست راهبردی ایران را مبارزه با مستکبران و دفاع از مظلومان نام برد و خاطر نشان ساخت: دیروز با موشک و پهپاد هیمنه پوشالی و گنبد آهنین رژیم صهیونیستی و آمریکا را به چالش کشیدیم و اقتدار ایران اسلامی را در عمل به اثبات رساندیم و نقاب از چهره واقعی استکبار که تهدید به گزینه‌های روی میز داشت کنار زدیم و امروز با اعلام آمادگی جذب دانشجویان معترض و اخراجی علیه جنایات رژیم صهیونسیتی، ظرفیت و نگاه ایران را در همه عرصه‌ها به ویژه دانش گستری و جذب دانشجویان مظلوم با هر نژاد و زبانی به دنیا نشان می دهیم و ایران اسلامی همواره پشتیبان حق خواهان و پشیمان کننده زورگویان عالم بوده و بر همین سیاست و روش باقی خواهد ماند.

کد خبر 6098202

دیگر خبرها

  • لزوم اجرای پایش آنلاین دوره‌ای صنایع قشم
  • آنقدر ناراحتم که نمی توانم خوب حرف بزنم
  • ترتیل صفحه 248 کلام الله مجید+ صوت
  • رویداد اکسپو ایران و دفع ۶۰۰ تاجر به دلیل کمبود هتل در تهران
  • رئیس فیفا: لیگ MLS از تاثیر لیونل مسی بیشتر استفاده کند؛ آیا آمریکا بازیکنان بزرگی دارد؟
  • قاضی دهقانی: میزبانی از اعضای گروهک منافقین جرم محسوب می‌شود
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • لزوم ایجاد آزمایشگاه استاندارد کنترل کیفی کالا در مرز باشماق
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد