Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:32:42 GMT

نظام آموزش عالی ایران و حلقه ای که گمشده!

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۷۵۲۲

نظام آموزش عالی ایران و حلقه ای که گمشده!

عضو هیأت عملی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک گفت: فقدان مهارت های عمومی در بین دانشجویان و دروس دانشگاهی حلقه مفقوده نظام آموزش عالی در ایران است.

نیما همتا در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس آمار رسمی سازمان نفوس و مسکن در سال 1390 حداقل 15.3 درصد از کل فارغ التحصیلان دانشگاهی تنوانسته اند شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا کنند، اظهار کرد: متاسفانه این آمار همچنان در حال افزایش است، به گونه ای که در سال 96 عملا این رقم به 19.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 درصد رسیده است.

وی افزود: با استناد به گفته معاون امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در سال گذشته حدود 42 درصد از کل بیکاران کشور را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل داده اند که این آمار قابل تأمل و از طرفی نگران کننده است.

همتا فقدان مهارت های عمومی و تخصصی در بین دانش آموختگان را از عمده دلایل بروز این مشکل عنوان کرد و گفت: مهارت های فنی و تخصصی غالبا در دروس عملی و تئوری دانشگاهی به دانشجویان آموزش داده می شود، اما نکته نگران کننده عدم توجه به کسب مهارت های عمومی در بین دانشجویان و دروس دانشگاهی است، به گونه ای که در حال حاضر کسب این مهارت ها حلقه مفقوده ای در نظام آموزش عالی کشور شناخته می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که مجمع جهانی اقتصاد بر روی 350 مدیر ارشد 15 کشور توسعه یافته انجام داده است، هر انسان موفقی باید تا سال 2020 حداقل 10 مهارت عمومی را دارا باشد که مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی، مدیریت افراد، هماهنگی با دیگران، آشنایی با خلاقیت و نوآوری، نحوه مدیریت هوش هیجانی، آشنایی با مهارت های تصمیم گیری و قضاوت، آشنایی با اصول و فنون مذاکره، مدیریت سرویس گرا، انعطاف پذیری شناختی، مجموعه این مهارت ها هستند.

این استاد دانشگاه گفت: برایان تریسی از چهره های شناخته شده دنیا در حوزه کارآفرینی و علوم کسب و کار در بخشی از نوشته خود آورده است "من روز اولی که وارد دنیای کسب و کار و فروشندگی شدم فکر می کردم کسب درآمد هدف اصلی است، اما بعد از نشست و برخاست هایی که با فروشندگان حرفه ای داشتم، آموختم بزرگترین و مهم ترین هدف یک کسب کار در ابتدا خلق مشتری و سپس نگهداشت آن مشتری است؛ از طرفی نگهداری مشتریان گذشته به مراتب از جذب مشتریان جدید مهم تر است و این مهم جز با کسب مهارت های عمومی امکان پذیر نیست".

همتا مطالبه گری دانشجویان و شرکت در کلاس هایی که منجر به افزایش مهارت های عمومی آنان می شود را از الزامات افزایش سطح مهارت های عمومی دانشجویان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه مراکز آموزش آزاد و تخصصی دانشگاه های کشور این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده اند تا با شرکت در کلاس ها و کارگاه های آموزشی، سطح مهارت های تخصصی و عمومی خود را افزایش دهند؛ منتها دانشحویان نباید نسبت به این کلاس ها و مطالب ارائه شده غفلت کنند و باید با افزایش مهارت های خود سعی کنند تا در مدت زمان کمتری به امور بیشتری بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: کسب چنین مهارت هایی محدود به دانشگاه های داخل کشور نیست و در بسیاری از دانشگاه های مطرح دنیا از جمله دانشگاه هاروارد کسب چنین مهارت هایی به عنوان یک الزام برای دانشجویان شناخته می شود. البته نباید اینطور تصور کرد که فقط دانشگاه موظف است بسترهای لازم را برای دانشجویان فراهم کند، بلکه دانشجویان باید برای کسب برخی از مهارت ها، خود مطالبه گر باشند و با جدیت وارد عمل شوند تا این رابطه دوسویه بین دانشجو و دانشگاه به خروجی مطلوبی منتهی شود.

عضو هیأت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک اضافه کرد: خوشبختانه در راستای کسب چنین مهارت هایی در چند ساله اخیر اقدامات خوبی از سوی دانشگاه ها انجام شده است و مراکز آموزشهای آزاد به نحوی در این مسیر بسیار مثمر ثمر عمل کرده اند. سازمان فنی و حرفه ای نیز با راه اندازی مراکز مدیریت آموزی و مشاوره شغلی گام های خوبی در این برداشته است که در واقع مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه صنعتی اراک به نوعی نماینده این سازمان در دانشگاه محسوب می شود.

همتا در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری بیشتر تیم های دانشجویی، دانشگاه و نهادهای متولی، کسب مهارت های تخصصی و عمومی به خوبی در جامعه جا بیفتد و اهمیت چنین آموزش هایی به خوبی برای دانشجویان تبیین شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۷۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مراسم تجلیل از فرزندان و همسران شهدای معلم استان با حضور استاندار یزد برگزار شد.   استاندار یزد در این مراسم، ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: این نشست به واسطه حضور معلمین و انتساب آنان به مقام والای شهدا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.   مهران فاطمی در ادامه با اشاره به سه ثروت شاخص استان یزد گفت: یزد به لحاظ «منابع طبیعی» استان دوم معدنی کشور و استان اول از نظر تنوع مواد معدنی نظیر سوخت هسته‌ای، طلا، مس، کویر دسترس پذیر و... است.   وی «فرهنگ، اصالت و شاهکار‌های معماری و هنری» را ثروت دیگر استان یزد برشمرد و تصریح کرد: فرهنگ یزد در کشور زبانزد خاص و عام بوده و بافت به هم پیوسته و اصیل خشتی همراه با روح زندگی در آن در کشور بی‌نظیر است.   استاندار یزد از «منابع انسانی» به عنوان سومین و بزرگترین ثروت یزد نام برد و گفت: بر اساس آیات قرآن شرافت هر مکانی به انسان‌های مستقر در آن است؛ لذا فرهنگ، اصالت و تاریخ یزد به واسطه وجود زنان و مردان افتخارآفرین این جغرافیا شکل گرفته است.   وی با بیان اینکه یزد؛ تبلور و نماد غلبه اراده انسانی بر محدودیت‌ها است، عنوان کرد: تمامی افراد برجسته یزد بعد از نهاد خانواده در نهاد تعلیم و تربیت رشد کرده‌اند و این دو نهاد به مثابه دو بال برای ایجاد سازندگی، عمران، آبادانی، پیشرفت و بالندگی است.   فاطمی با تاکید بر اینکه متوسط قد توسعه و پیشرفت در هر جامعه به هیچ عنوان ز متوسط قد نظام تعلیم و تربیت آن بزرگتر نیست، یادآور شد: هر اندازه آموزش و پرورش متعالی‌تر باشد، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بالنده‌تر خواهد بود.   وی در پایان با اشاره به مقام والای معلم و همچنین جایگاه ارزشمند نظام تعلیم و تربیت، خاطرنشان کرد: بر این اساس بر تعظیم کل جامعه در برابر زحمات معلمان و فرهنگیان در هفته گرامی‌داشت مقام معلم تاکید شده است.

دیگر خبرها

  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • ۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد
  • بهره‌برداری از فاز اول سایت مجتمع آموزش عالی سراوان
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی