Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی رسولیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان به زودی در عشق آباد برگزار می شود و به دلیل نقش مهمی که خراسان رضوی در تجارت با آن کشور دارد قرار بر حضور پررنگ و جدی مسئولان استان در این کمیسیون است.

وی ادامه داد: خراسان رضوی ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 آن کشور ترکمنستان جزو کشورهای هدف صادراتی این استان است و حدود ۵۵ درصد از کل صادرات سالانه ایران به ترکمنستان متعلق به خراسان رضوی است.  پارسال از کل ۴۰۵ میلیون دلار صادرات کالایی که از ایران به کشور ترکمنستان انجام شد ۲۲۴ میلیون دلار متعلق به خراسان رضوی بود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: توسعه روابط اقتصادی با ترکمنستان به منظور حضور موثر نمایندگان خراسان رضوی دیشب در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی استان در مشهد بررسی شد.

وی افزود: پیشنهادات کمیته مشترک خراسان رضوی و استان آخال جمهوری ترکمنستان نیز در این نشست با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی مطرح شد. امیدواریم این پیشنهادات در تفاهم نامه ای که در انتهای نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان به امضا می رسد لحاظ شود.

رسولیان ادامه داد: کل مرز خراسان رضوی با ترکمنستان مربوط به استان آخال است که پایتخت ترکمنستان یعنی عشق آباد نیز مرکز همین استان کشور همسایه به شمار می رود.

وی گفت: یکی از پیشنهادات خراسان رضوی در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان توسعه عملکرد بازارچه مرزی در مرز بین دو کشور و رفع محدودیت ها در این بازارچه به منظور تسهیل در مبادلات کالا است.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی کاهش هزینه ترانزیت کالاهای ایرانی از سوی کشور ترکمنستان را از دیگر پیشنهادات برای بررسی در کمیسیون مشترک ذکر و بیان کرد: هم اینک هزینه ترانزیت کالا برای کامیون های ترانزیتی به سمت ترکمنستان حدود ۱.۵ دلار در هر کیلومتر می باشد که درخواست ما حذف این مبلغ است.  

وی افزود: راه اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان در عشق آباد هم جزو پیشنهادات ما به کمیسیون مشترک است تا بتوان از این طریق پایگاه تجاری در کشور ترکمنستان برای خراسان رضوی ایجاد کرد.  

رسولیان ادامه داد: اتخاذ تعرفه های ترجیحی برای یک سری از کالاهای وارداتی از کشور ترکمنستان و بررسی محدودیت ها در ترانس شیپ منت حمل و نقل ریلی بین دو کشور از جمله پیشنهادات خراسان رضوی در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان خواهد بود.

وی همکاری های دانشگاهی بین ترکمنستان و خراسان رضوی و توسعه روابط گردشگری بویژه گردشگری سلامت را از مواردی برشمرد که از سوی نمایندگان این استان در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان مطرح خواهد شد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پیرو نمایشگاهی که اخیرا ترکمنستان با محوریت استان آخال در مشهد برگزار کرد نمایندگان خراسان رضوی برگزاری نمایشگاه مشترک را در فواصل زمانی مشخصی در مشهد طی نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان پیشنهاد خواهند داد.

ترکمنستان یکی از دو کشور هم مرز با خراسان رضوی و دومین کشور هدف صادراتی آن است. خراسان رضوی از طریق سه مرز لطف آباد، باجگیران و سرخس با این کشور مراودات اقتصادی دارد. کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان یک سال در ایران و یک سال در کشور مقابل برگزار می شود و در این نشست پیشنهادات دو طرف برای توسعه روابط اقتصادی مطرح و در نهایت به تصمیمات دو طرف در قالب امضا تفاهم نامه ای جامه عمل پوشانده می شود.

۷۴۸۹/۱۸۵۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادرات مشهد ترکمنستان روابط خارجی خراسان رضوی تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها شرکت کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی، سید جواد موسوی گفت: این نمایشگاه با حضور تمام صنایع کشور از جمله ساختمان پتروشیمی، داروسازی، کشاورزی، گردشگری و فعالان اقتصادی کشور از 8 لغایت 12 اردیبهشت در محل نمایشگاه دائمی تهران درحال برگزاری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این اداره کل به معرفی قابلیت ها و طرفیت های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است.

موسوی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن 41 برگزار شده است.

میزبانی خراسان رضوی از ‌هیئت‌های تجاری کشورهای خارجی

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز گفت: حضور چندین هیات تجاری دولتی و اقتصادی از کشورهای افغانستان، چین و سیرالئون برای غرفه خراسان رضوی یک روز پرکار را در اولینروزهای نمایشگاه رقم زد.

هادی توانا افزود: مذاکرات و تفاهم بر روی بسیاری از حوزه‌ها مانند معادن، کشاورزی، صنایع غذایی و تجارت بین کشورها و همچنین هماهنگی برای پیگیری‌های بعدی از اهم رویدادهایی بود که رقم خورد.

توانا تاکید کرد: ترافیک حضور هیئت‌های خارجی و داخلی نشانگر وجود ظرفیت‌های بسیار عالی خراسان رضوی در حوزه‌های اقتصادی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی یادآور شد: در این دیدارها سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری به بیان ظرفیت‌های متعدد و متنوع اقتصادی استان برای هیات‌های تجاری دولتی و اقتصادی خارجی پرداخت.

میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز بیان کرد: هیات‌هایی از کشور‌های چین و ترکمنستان در دومین روز از نمایشگاه اکسپو 2204 در غرفه استانداری خراسان رضوی حضور یافتند و مذاکراتی در خصوص فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو طرف صورت پذیرفت.

حسن نوری‌زاده افزود: در این بازدید ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی خراسان رضوی برخی از اقدامات اقتصادی صورت پذیرفته از ابتدای دولت ارائه شد.

وی ادامه داد: حضور دبیرکل اتاق اصناف کشور، اعضای شورای شهر مشهد و رایزن اقتصادی ایران در آفریقای جنوبی از دیگر رویدادهای مهم روز دوم بود.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد 
  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • بذرپاش عازم ابوظبی شد
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»