Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  فروردین ماه 97، دولت با هدف کمک به معیشت مردم در برابر افزایش قیمت کالاها بر اثر جهش نرخ ارز، دلار 4200 تومانی را به عنوان ارز رسمی دولتی اعلام کرد. بر اثر این تصمیم کلیه وارد کنندگان کالا، توانستند با دلار 4200 تومانی کالا به کشور وارد نمایند. در مرداد 97 بانک مرکزی حمایت از واردات کالاها را به 25 قلم کالای اساسی محدود نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از ابتدای ابلاغ این تصمیم، موجی از هشدار‌ها و تذکرات اقتصاد‌دان‌ها و فعالان اقتصادی به سمت دولت روانه شد. اما با این وجود، دولت تا پایان سال 97 به اجرای این سیاست ادامه داد. مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 98، 14 میلیارد دلار برای حمایت از معیشت مردم در نظر گرفت. در این قانون به دولت اختیار داده شد تا با استفاده از یکی از سه روش افزایش یارانه نقدی، کارت اعتباری الکترونیک و اختصاص این مبلغ به واردات کالاهای اساسی مشکلات معیشتی خانوار را حل نماید.

 

*کمپینی برای کمک به وضعیت معیشت مردم

دولت با اختصاص دوباره ارز یارانه ای (4200 تومانی) به واردات کالاهای اساسی به روش سال گذشته خود ادامه داد. این روند در حالی ادامه داشت که قیمت کالاهای اساسی نه تنها ثابت نماند که در بعضی موارد افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته را نیز تجربه کرد. روز به روز از پرونده‌های متعدد فساد ارزی جدیدی رونمایی می‌شد. مردم نیز اثری از 14 میلیارد دلار مصوب در قانون را در سفره خود ندیدند.

 

در همین راستا، گروهی از مردم، کمپینی با عنوان «افزایش یارانه نقدی از محل حذف ارز 4200 تومانی» در فارس من ایجاد کردند. این کمپین با استقبال کم نظیری در دو هفته اول مواجه و بیش از 2500 حامی مردمی پیدا کرد. هم اکنون و پس از گذشت حدود سه ماه، این موضوع به یک خواسته عمومی تبدیل شد و بیش از 5700 امضا در حمایت از این کمپین جمع‌آوری شده ‌است. اما نکته‌ای که بیش از همه نشان دهنده خواست مردم در تغییر رویه دولت است، بیش از 350 نظری است که در حمایت از این کمپین ثبت شده ‌است.

 

*داریم له می‌شویم، به داد ما برسید

بسیاری از حامیان این کمپین با اشاره به مشکلات شدید معیشتی خود، از دولت و مجلس در خواست کرده‌اند تا با افزایش یارانه نقدی، کمی از دردهای اقتصادی این روزهایشان کم کند.یکی از حامیان کمپین نوشته است: «ما که رفتیم زیر خط فقر مگر خدا به حالمون رحم کنه». فرد دیگری اینگونه نظر داده ‌است:«امیدوارم این طرح کمک کند آخه منِ جوان با ۲ میلیون تومان حقوق، چطور همسرم را سر خانه و زندگی ببرم، چطور زندگی بچرخانم، تازه عروسی هم قرار نیست بگیریم. به داد ما برسید».

 

شخص دیگری نیز نوشته است: «از دولت میخواهیم بیشتر به فکر ما مردم باشد. داریم له می‌شویم».مخاطب دیگری با مقایسه قیمت‌ها در حال حاضر و زمان آغاز طرح هدفمندی یارانه ها بیان کرده ‌است: «واقعا مردم از قیمت‌ها در فشارند. موقعی که یارانه 45500 قرار داده شد، گوشت کیلویی 18000 تومان بود. الان چی!؟».

 

حامی دیگری نوشته ‌است: «متاسفانه دولت تنها چیزی را که کاملا فراموش کرده، مردم هستند. تاوان این فقر، با از دست دادن دین و اعتماد جوانان به نظام مقدس داده می‌شود. از هر دری فقر بیاید از همان در دین بیرون می‌رود. وای بحال کسانیکه باعث بی دینی امروز شده‌اند.»

 

*دست دلالان را از معیشت و زندگی مردم کوتاه کنید

بعضی از حامیان این کمپین نیز با اشاره با فسادهای ناشی از اجرای این طرح خواستار حذف ارز 4200 تومانی و افزایش یارانه نقدی شده‌اند: «با افزایش یارانه نقدی و حذف ارز۴۲۰۰ تومانی دست دلالان را از معیشت و زندگی مردم کوتاه کنید».

 

یکی از مخاطبان نیز نوشته‌ است: «همان یارانه نقدی را افزایش بدهند بهتر است. ما از ارز دولتی برای واردات کالای ضروری خیری ندیدیم. خیر آن را آقازاده ها بردند با رانت واردات و شرکت‌های صوری. نمی‌خواهیم ارز دولتی تخصصی بدهید، پول را به خود ما بدهید ما یک خاکی به سرمان می‌کنیم.«

 

یکی از حامیان این طرح در پیامی نوشته ‌است: «موافقم به‌جای اینکه ارز 4200 تومانی را به عده‌ای دزد و غارتگر بدهند و خاطر مردم را آزرده کنند، این ارز را مستقیم به خود مردم بدهند».مخاطب دیگری نیز نظر خود را اینگونه بیان کرده ‌است: «خواستار حذف ارز 4200 که موجب رانت‌های فاجعه بار شده هستم و با اینکه خودم و خانواده‌ام یارانه‌ای دریافت نمی‌کنیم، درخواست افزایش یارانه نقدی را دارم چون خیلی از خانواده‌ها تنها با یارانه امرار معاش می‌کنند».

 

فارس

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: مشکلات معیشتی اقتصاد جام نیوز یارانه دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار و یورو امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت هر اسکناس دلار در معاملات امروز (سه‌شنبه) مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش ۱۸۱ تومانی به ۴۳ هزار و ۸۹۶ تومان و نرخ یورو با افزایش ۲۰۰ تومانی به ۴۶ هزار و ۷۳۶ تومان رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، هر اسکناس دلار امروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با ۱۸۱ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۴۳ هزار و ۸۹۶ تومان داد و ستد شد.

قیمت حواله دلار آمریکا نیز با ۱۷۱ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل، ۴۰ هزار و ۹۷۶ تومان معامله شد.

قیمت هر اسکناس یورو با افزایش ۲۰۰ تومانی به ۴۶ هزار و ۷۳۶ تومان و حواله آن با افزایش ۱۹۹ تومانی نسبت به دیروز، ۴۳ هزار و ۶۲۸ تومان قیمت خورد.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۹۵۲ تومان و حواله درهم ۱۱ هزار و ۱۵۷ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۴۶ تومان افزایش داشته است.

دیگر خبرها

  • عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق
  • مسؤولان پیگیر رفع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم باشند
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • قیمت دلار و یورو امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد