Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه بین المللی نجوم در صدمین سالگرد تاسیس پروژه‌های مختلف علمی‌-نجومی در سراسر جهان برگزار می کند، ایران نیز به عنوان دومین کشور در آسیا با پروژه«میراث آسمان؛ از فلات تا کویر ایران» در یک رقابت عکاسی شرکت کرده و در بین 20 طرح منتخب پروژه های خاص این اتحادیه قرار گرفته است . سعیده احسانی راد

مهرسا لطانی روابط عمومی گروه ساروس که یک گروه ترویج علم نجوم است درباره نحوه حضور ایران در این رقابت عکاسی مطالبی را بیان کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لطانی دراین باره گفت :سال ۲۰۱۹ صدمین سال تأسیس «اتحادیه بین‌المللی نجوم» (IAU) است و به همین مناسبت مراسم IAU100 که در پاریس مستقر است با هدف گسترش علم نجوم آغاز به کار کرده‌ است. در این ساروس به‌عنوان برگزیده بخش «پروژه‌های ویژه» این مراسم رقابت عکاسی «میراث آسمان؛ از فلات تا کویر ایران» را برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این رویداد نجومی-فرهنگی، علاوه‌ بر محک‌ زدن توانایی و درک زیبایی‌شناختیِ عکاسان نجومی، بازشناسایی میراث ایران است.
ایران با عنوان «میراث آسمان؛ از فلات تا کویر» در این رقابت عکاسی حضور دارد که مدیر روابط عمومی ساروس ویژگی خاص پروژه عکاسی ایران را اینطور بیان کرد : در «میراث آسمان» می‌خواهیم عکس‌ها تنها لحظه‌ای از آسمانِ شب نباشند؛ بلکه ترکیبی از آسمان، نمادهایی از میراث ایران و روایتی از آن‌ها در قاب عکس‌ها در کنار هم باشند تا بیشتر از محیط‌زیست و میراث نیاکان بگوییم، ستاره و اجرام نجومی نیز مانند میراث تاریخی دارای یک گذشته ای هستند به عنوان مثال  وقتی دارید به نور خورشید نگاه می کنید یعنی به 8 دقیقه قبل از آن نور نگاه می کنید یا زمانی که به ستاره های آسمان نگاه می کنید در گذشته آن سیر می کنید چون یک میلیون سال زمان می برد تا نور یک ستاره به ما برسد چون آسمان شب یک مفهوم گذشته را در خودش دارد ما آن را با میراث فرهنگی ایران ترکیب کردیم و پروزه عکاسی را در سه بخش در نظر گرفتیم .

آسمان شب و میراث تاریخی

در این بخش عکاسی از آسمان شب در کنار بناهای تاریخی مورد نظر است. تمامی بناها و ساختمان‌های تاریخی ایران باستان و یا ایران معاصر می‌توانند به‌عنوان سوژه انتخاب شوند. برای مثال بیستون، پاسارگاد، تخت جمشید، چغازنبیل، خانه‌های قجری و ... مثال‌هایی از بناهای تاریخی ثبت‌شده‌ی ملی هستند. عکاسان‌ باید در نظر داشته باشند که در قاب‌ عکس آن‌ها ضمن حضور آسمان تاریک، حضور یکی از این بناها الزامی است.
آسمان شب و میراث طبیعی
از فلات تا کورِ ایرانِ چهار فصل می‌تواند راهگشای ایده‌های نو برای عکاسان خلاق و نوآور باشد تا با تلفیق این آثار با آسمان شب در جهت شناساندن جغرافیای ایران به علاقمندان نجوم، طبیعت و عکاسی گامی بردارند. کوه دماوند، کویر لوت، جنگل‌های هیرکانی، چشمه‌های باداب سورت و هر سوژه ثبت‌شده در فهرست ملی میراث طبیعی می‌تواند در کنار آسمان شب در قاب عکاسان بنشیند.

آسمان شب و میراث ناملموس

اقوام و فرهنگ‌ها به‌عنوان عضوی جدایی‌ناپذیر از بدنه تاریخ هر سرزمین، همواره مورد توجه بوده‌اند. هم‌نشینی مواردی چون آیین‌های شفاهی، هنرهای نمایشی، مراسم سنتی، صنعتگری و … با آسمان شب می‌تواند جریان هویت ملی در گذر زمان را به نمایش بگذارد. از جمله این میراث آیین‌های ایرانی نظیر نوروز، شب یلدا، آیین پهلوانی، نقالی، سیاه‌بازی و ... هستند. رسم و آیین، دست‌سازه یا هنری که بخشی از فرهنگ مردم ایران‌زمین باشند و به ثبت ملی رسیده باشند، می‌توانند به‌عنوان سوژه عکاسی در کادر دوربین عکاسان نجومی بنشیند و از آن سخن بگویند.
لطانی در ادامه گفت : گروه ترویج علم ساروس از سال 93 با یک نشریه الکترونیکی که به صورت ماهنامه منتشر می شود شروع به کار کرد و در کنار آن یک سری رویدادهای علمی را طراحی و اجرا کرد  مثلا دو بار در شب یلدا برنامه داشته که درباره آیین یلدا ابعاد نجومی این شب صحبت شد تمام برنامه های گروه ساروس با تلفیق علم و فرهنگ تلفیق صورت می گیرد که برای مخاطب قابل هضم باشد .
فراخوان عکاسی آسمان شب از دو هفته پیش منتشر شده و تا 17 آبان ادامه دارد مدیر روابط عمومی ساروس درباره نحوه حضور عکاسان در این پروژه گفت : محدودیتی برای حضور عکاسان حرفه ای و آماتور در این رویداد وجود ندارد 5 داور خارجی و 2 داور داخلی این رویداد را قضاوت می کنند ،اختتامیه پروژه آسمان شب اواخر دی ماه است و بعد نمایشگاه عکس آسمان شب را در چند شهر برگزار می کنیم.
وی تعداد آثاری که قرار است در این رقابت مورد داوری قرار گیرد را اینطور بیان کرد :در هر بخش سه عکس پذیرفته می شود و در هر بخش از میراث فرهنگی سه نفر منتخب می شوند یک عکس هم بخاطر روایتش مورد بررسی قرار می گیرد هر عکس باید همراه یک روایت باشد و به بهترین روایت جایزه تعلق می گیرد.
وی در آخر اضافه کرد :صفر تا صد پروژه آسمان شب  توسط گروه ساروس انجام می شود و از آنجایی که مرتبط با حوزه میراث فرهنگی است سازمان میراث فرهنگی کمک ها و مشورت های خوبی را با ما داشته و در نهایت پروپوزالی به اتحادیه نجوم فرستاده می شود شرکت ایران در این رقابت متضمن امتیاز خاصی نیست فقط اعتبار گروه بالا می رود که توانسته با یک نهاد بین المللی رویداد علمی را برگزار کند.


 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۰۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خلیج فارس هویت و میراث باارزش و ثمین سرزمین ایران است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجید منادی، امروز در آیین اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس که در بندر بحرکان هندیجان برگزار شد، خلیج فارس را هویت و میراث گرانبها و ثمین سرزمین ایران عنوان کرد و گفت: دشمنان ایران، مسایل هویتی را در چند جبهه مورد هجمه قرار داده‌اند که یکی از این مولفه‌های هویتی، مساله خلیج فارس است که قطعا به مثابه سایر توطئه‌های شوم آنان راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود: هر چقدر ظرفیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی برای خلیج فارس و هویت کشور به کار گرفته و ظرفیت‌سازی شود، به غنای هویتی و فرهنگی کشور می‌افزاید که تاثیر به سزایی در آینده دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به فرمایشات مقام‌ معظم‌ رهبری درخصوص خلیج فارس گفت: این مساله فراتر از جنبه تاریخی، عقیدتی و سیاسی است و دشمن تلاش‌های زیادی با هدف تفرقه‌افکنی، جعل و تغییر در مولفه‌های هویتی ما داشته است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری گفت: یکی از کم سابقه‌ترین حمایت‌ها با محوریت و هدف تحقق عدالت فرهنگی در حوزه برنامه‌ای و زیرساختی در وزارت ارشاد دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

منادی با تأکید بر اجرای رویدادهای متعدد در زمینه فرهنگ و حفظ هویت استان و کشور گفت: بخش زنان و مادران خلیج فارس یکی از بخش های جدید این دوره از کنگره شعر خلیج فارس بود که استقبال از آن قابل توجه بود.

به گزارش تسنیم، در پایان‌ این‌ آیین از شاعران برگزیده در ششمین کنگره شعر خلیج فارس تجلیل شد. 

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد