Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@08:24:13 GMT

درخت سخنگو روی صحنه تئاتر مشهد می‌رود

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۰۴۸۰

درخت سخنگو روی صحنه تئاتر مشهد می‌رود

تئاتر درخت سخنگو قرار است به مدت ۱۱ روز روی صحنه تئاتر مشهد برود و محتوای آن را مضامین اسطوره‌ای- اجتماعی تشکیل می‌دهد. ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، رسول مجردکاهانی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: تئاتر «درخت سخنگو» از 8 تا 18 مهر ماه 98 و به مدت 11 روز در سالن آمفی‌تئاتر جمعیت هلال احمر مشهد واقع در خیابان امام خمینی(ره) به اجرا در می‌آید و در صورت استقبال و درخواست مردمی تمدید خواهد شد و پس از مشهد در تهران، اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای کشور اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه «درخت سخنگو»، درختی افسانه‌ای بوده و از نیمه شب تا طلوع خورشید سخن می‌گوید، افزود: در این اثر هنری 60 دقیقه‌ای که با موضوع تغییرات دگرگون‌کننده در زندگی یک زوج جوان بوده و توسط نویسنده خلاق و برجسته رامین رمضانیان به رشته تحریر درآمده نازی غمخوار، سیدعلی موسوی و رامین رمضانیان به ایفای نقش می‌پردازند و در این کار ارزشمند مجموعه‌های مختلفی همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی و جمعیت هلال احمر همکاری دارند.

کارگردان تئاتر درخت سخنگو با بیان اینکه 85 درصد بدنه سینما و تئاتر ایران خراسانی هستند و از شهر امام رضا(ع) به مردم و جامعه هنری معرفی شدند، خاطرنشان کرد: کارهای هنری زیادی در عرصه‌های تئاتر و سینما داشته‌ام، اما می‌توانم به جرات بگویم که تیم هنری تئاتر درخت سخنگو قوی‌ترین گروهی بوده که در کنار خود داشته‌ام.

جدول زمانی برنامه‌های انجمن تئاتر انقلاب در هفته دفاع مقدسقصه شهادت 3 مرزبان در تئاتر «رگ»دبیر علمی همایش ملی فقه و هنر: حوزه باید پاسخگوی مسائل فقهی سینما و تئاتر باشد

مجردکاهانی تصریح کرد: متاسفانه اختلافات و تنش‌های زیادی در ماه‌های اولیه ازدواج زوج‌های جوان دیده می‌شود و در تئاتر درخت سخنگو می‌خواهیم بگوییم که اشک‌ها و لبخندها، قهرها و آشتی‌ها، ناراحتی‌ها و خوشحالی‌ها و تلخی‌ها و شیرینی‌ها در تمامی زندگی‌ها دیده می‌شود و می‌توان با گذشت، صبوری، بردباری و مهربانی اشک‌ها را به لبخندها، قهرها را به آشتی‌ها، ناراحتی‌ها را به خوشحالی‌ها و تلخی‌ها را به شیرینی‌ها تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: از بی‌مهری مسئولان به جامعه هنری گلایه‌مند هستیم و متاسفانه مصاحبه‌های متعددی در رابطه با ضعف و قوت‌ها داشته‌ام و متولیان امر بدون مطالعه این اخبار واکنش‌های منفی از خود نشان دادند؛ برای من که از سال 86 در عرصه تئاتر فعال هستم همواره استعداد جامعه هنری و شکوفاشدن این استعدادها مهم بوده و امیدوارم که این دغدغه در همگان باشد.

در این نشست نازی غمخوار، بازیگر تئاتر درخت سخنگو، گفت: در خانواده‌ای هنری بزرگ شده‌ام و عموی بنده از همرمندان شاخص سینما و تئاتر است و بسیار خوشحالم که در تئاتر درخت سخنگو به ایفای نقش پرداخته‌ام؛ مدت 3 سال است که در عرصه تئاتر فعال هستم و حدود 10 اثر هنری داشته‌ام و جا دارد که در اینجا از حمایت‌های همسرم تقدیر کنم.

در ادامه این نشست سیدعلی موسوی، دیگر بازیگر تئاتر درخت سخنگو، بیان کرد: از زمان تحصیل در عرصه هنر فعال بودم که چند سالی در آن خلل وارد شد و از 2 سال قبل ورودی جدی‌تر داشتم و در این مدت 11 اثر تلویزیونی و تئاتری داشتم؛ معتقدم که تماشای این اثر هنری برای مخاطب بسیار جذاب خواهد بود و از عموم مردم به‌ویژه علاقه‌مندان به عرصه تئاتر جهت تماشای تئاتر درخت سخنگو دعوت به‌عمل می‌آوریم.

همچنین رامین رمضانیان، نویسنده و بازیگر تئاتر درخت سخنگو، گفت: باید همانگونه سلول‌ها و کلیه اعضا و جوارح ما رشد می‌کنند باید هنر و خلاقیتمان رشد کند و در تئاتر درخت سخنگو تغییرات ناگهانی در زندگی یک زوج را که دچار دگرگونی شده‌اند به تصویر کشیده‌ایم و زوج‌های جوان می‌توانند اصلی‌ترین مخاطب این اثر هنری باشند. 

انتهای پیام/ش

R41347/P/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۰۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر

امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنه‌ای خود را کسب می‌کرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.

وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار می‌شد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.

جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر می‌انگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر می‌شود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن می‌نشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیده‌اند و کنجکاوی‌شان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح می‌کند و چه حال و هوایی دارد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرین‌های خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلی‌ها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین می‌نشستند. من مجبور شدم در برخی شب‌ها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش می‌توانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه می‌گفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آن‌ها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمع‌کردن ایده‌ها و ایده‌هایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفت‌وگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.

جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.

وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعه‌ای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک می‌بینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» می‌تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه می‌کنم، این متن برایم خاص‌تر می‌شود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن می‌بینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کم‌نظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روش‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمی‌آید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسی‌شده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بی‌علت نیست. من نه از سر یک ساده‌انگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیه‌های بکت بسیار توصیه‌های دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.

جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژه‌های بکت می‌بینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش می‌کنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.

کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر می‌تواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.

کد خبر 6086660 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی‌ام» به روی صحنه می‌رود
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود
  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد