Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پس از حملات تلافی جویانه ۲۳ شهریورماه یمنی ها به یک پالایشگاه و یک میدان نفتی در عربستان، برخی مقامات آمریکا و عربستان سروصداهای بسیاری به راه انداخته و انگشت تهدید و اتهام را به سمت ایران نشانه رفته اند. پس از این حادثه پنتاگون اعلام کرد که گزینه‌های نظامی علیه ایران را آماده کرده است و ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم از آمادگی کشورش برای هر نوع تهاجمی سخن به میان آورد اما در نهایت از حرف و تهدید فراتر نرفتند و بار دیگر نشان دادند که گزینه نظامی علیه ایران پوسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسائلی مانند ناتوانی آمریکا برای عکس العمل در برابر سرنگونی پهپاد خود بر فراز تنگه هرمز، برکناری جنگ طلبی چون «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی دولت آمریکا و مخالفت کنگره با هرگونه جنگ سبب شده است که تحلیلگران احتمال درگیری میان ایران و آمریکا را دور از ذهن بدانند.

سهل انگاری ترامپ در دفاع عربستان و سرخوردگی ریاض

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، عربستان در هر حمله ای به تاسیسات نفتی خود ایران را متهم می کند. ریاض با این اقدام می خواهد بر شکننده بودن سامانه های دفاعی خود سرپوش نهد. اگرچه سعودی ها روی حمایت های ترامپ حساب باز کرده اند اما ترامپ با وجود اظهارات آتشین خود بارها به طور آشکار اعلام کرده است که به دنبال جنگ با ایران نیست. همچنین کنگره مخالف هرگونه جنگی است. جنگ به سود ترامپ که قرار است به رقابت در انتخابات ریاست جمهوری وارد شود، نیست. او در تبلیغات انتخاباتی گذشته هم وعده داده بود که آمریکا را در هیچ جنگی وارد نخواهد کرد. او حتی بولتون مشاور امنیت ملی خود را به دلیل اینکه خواستار جنگ علیه ایران بود برکنار کرد و اکنون هم فرانسه برای وساطت میان ایران و آمریکا و گفت و گو میان این دو کشور تلاش می کند.

به نوشته روزنامه «عربی ۲۱» مصر، حمله به تاسیسات نفتی عربستان و پیامدهای آن سوال های بسیاری را درباره میزان جدی بودن ائتلاف آمریکا با عربستان مطرح کرد. در این زمینه «کریس مورفی» سناتور آمریکایی گفت آمریکا با سعودی ها پیمان دفاعی مشترک ندارد. وی گفت سعودی‌ها یمنی ها را می‌کشند و یمنی ها با حمله به عربستان پاسخ می‌دهند. این موضع گیری نشان می دهد که او با ورود آمریکا به جنگ به نیابت از عربستان مخالف است. این در شرایطی است که در کنگره هم از ادامه جنگ عربستان علیه یمن انتقاد و با فروش سلاح به عربستان و امارات مخالفت می شود.

روزنامه «الاتحاد» امارات در گزارشی به قلم «سوزان مالونی» درباره آمادگی ترامپ درباره استفاده از قدرت آورد: رئیس جمهوری آمریکا پیش از این به طور آشکار همپیمانان آمریکا را رها کرده است و جنگ یکی از گزینه های ترامپ برای رویارویی با ایران نیست. برکناری بولتون هم نشان داد که ترامپ امکان کاهش تحریم های ایران و از سرگیری مذاکرات را بررسی می کند.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت سهل انگاری آمریکا در دست زدن به اقدام نظامی پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سبب شده است که عربستانی ها دچار سرخوردگی و زبونی شوند. دولت ترامپ که شهامت انتقام گیری از ایرانی ها را به خاطر سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز نداشت و برای ممانعت از توقیف نفتکش انگلیس اقدامی نکرد دور از ذهن است که به دلیل حمله به تاسیسات نفتی عربستان به جنگ علیه ایران وارد شود. آمریکا درباره حمله به تاسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو با سهل انگاری برخورد کرد. این کشور به سرعت پس از این حادثه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه خود را به عربستان و امارات فرستاد تا جرئیات مربوط به قرار دادهای تسلیحاتی که شامل سامانه های دفاعی «تاد» و «پاتریوت» است، بررسی کند. این سفر در واقع تلاشی برای اجرایی سازی اظهارات ترامپ بود که گفته است واشنگتن متعهد به حمایت از عربستان نیست و ما به آنان سلاح می فروشیم و آنان در قبال آن هزینه می دهند. اگر سعودی ها می خواهند از آنان حمایت کنیم باید هزینه آن را پرداخت کنند.  

 چرایی ناتوانی واشنگتن در پافشاری روی گزینه نظامی

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی دیگر به قلم «کاظم ناصر» نوشت: درباره احتمال آغاز جنگ میان ایران و آمریکا و همپیمانان آن گمانه زنی های بسیاری می شود اما احتمال اینکه آمریکا دست به اقدام نظامی بزند، بسیار پایین است. زیرا این موضوع منابع انرژی و اقتصاد جهانی را تهدید خواهد کرد. این جنگ زیان های بسیاری برای منطقه به ویژه مردم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال خواهد داشت. حمله اخیر به تاسیسات نفتی در بقیق و خریص شکست ارتش عربستان و ناکارآمدی پایگاه ها، جنگنده ها، رادارها و ماهواره ها و پهپادهای آمریکا را ثابت کرده است. این موضوع واشنگتن، ریاض، ابوظبی و دیگر پایتخت های شورای همکاری خلیج (فارس) را نگران و ترامپ را از درگیری نظامی با ایران منصرف کرده است. حمله به تاسیسات نفتی عربستان زیان های بسیاری برای بزرگترین تاسیسات نفتی جهان در بقیق و خریص به دنبال داشته است و ۵۰ درصد از تولید نفت عربستان را از مدار خارج کرد. این موضوع در جهان هیاهویی به پا کرد و همه نسبت به فروپاشی اقتصاد جهانی نگران شدند. ایران با سرنگونی مدرن ترین پهپاد آمریکایی، توسعه قدرت فناوری و موشکی خود و توقیف نفتکش ها و تسلیم نشدن در برابر اراده دشمنان خود نشان داد که کشور قدرتمندی است و برای مقابله با آمریکا و همپیمانان آن جدی است.

به نوشته رای الیوم، جنگ ویرانگر، منطقه را در تنش های بلندمدتی وارد خواهد کرد و به انقلاب های مردمی منجر خواهد شد که نظام های وابسته به آمریکا سرنگون خواهند شد و منافع آمریکا و اسرائیل در جهان عرب تهدید خواهد شد. دولت آمریکا تنها از وضعیت کنونی برای باج خواهی از کشورهای عربی و تقویت حضور نظامی خود در منطقه استفاده می کند و امارات و عربستان هزینه حضور این نیروها را می پردازند. رئیس جمهوری آمریکا اعتبار خود را از دست داده است و دیگر نمی تواند همپیمانان سنتی آمریکا را در حمایت از سیاست های آمریکا خرسند سازد. او در داخل آمریکا با مشکلاتی روبرو است و مردم آمریکا و نمایندگان کنگره مخالف جنگی هستند که سربازان آمریکایی در آن قتل عام خواهند شد و به منافع واشنگتن خسارت های بسیاری وارد خواهد شد.

به نوشته روزنامه «البناء» لبنان، «عمر اسماعیل» کارشناس حزب «کارگر» انگلیس گفته که آمریکا نمی تواند ایران را در برابر سیاست های خود تسلیم سازد. ایران با کشورهای عربی که نیروهای آمریکا در آن حضور دارند، تفاوت دارد. نظام ایران با وجود فشارها و تحریم های اقتصادی استوار است و مردم ایران و نظام این کشور برای رویارویی با دشمن در یک سنگرند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پهپاد یمن دونالد ترامپ خاورمیانه آرامکو پهپاد آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۰۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی

مذاکره کننده ارشد واشنگتن گفت مقامات ایالات متحده و کره جنوبی دیدگاه‌های مربوط به یک توافق جدید در مورد تقسیم هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی را مورد بحث قرار دادند و در صورت لزوم به مشورت ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، آمریکا و کره جنوبی ماه گذشته میلادی نمایندگانی را برای آغاز مذاکرات زودهنگام با هدف اجرای یک توافق جدید در سال ۲۰۲۶ معرفی کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های کره جنوبی گزارش کردند که هدف از این گفت‌وگو دستیابی به توافق پیش از هر گونه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است که در دوران ریاست جمهوری خود سئول را به «سواری گرفتن از قدرت نظامی آمریکا» متهم کرده بود.

«لیندا اسپچت»، مذاکره کننده ارشد آمریکایی پیش از نخستین دور مذاکرات در هاوایی که سه شنبه تا پنجشنبه برگزار می‌شود، گفت واشنگتن به دنبال یک نتیجه عادلانه و برابر است.

وی افزود: «آمریکا و کره جنوبی دورنماهای خود را برای این نشست مطرح کرده‌اند. ما تا هر زمان که لازم باشد به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم.»

یک مقام ارشد دولت بایدن ماه گذشته میلادی اعلام کرد مذاکرات در مسیر و زودتر از موعد مقرر انجام شده، اما ایالات متحده انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را به عنوان«مهلت جدی» نمی‌بیند.

بیش از ۲۸ هزار نیروی آمریکایی در کره جنوبی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازدارندگی در مقابل کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای مستقر هستند.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا و کره جنوبی پیش از دستیابی به توافقی برای افزایش مشارکت سئول در افزایش ۱۳.۹ درصدی هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی چندین ماه دچار تنش بودند. بر اساس قرارداد ۲۰۱۹، کره جنوبی حدود ۹۲۰ میلیون دلار برای این مساله در سال پرداخت می‌کرد اما ترامپ از سئول خواست تا این مبلغ را در سال به پنج میلیارد دلار برساند.

قرارداد کنونی در سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی