Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:02:19 GMT

نگاه مثبت به جلسه‌های ادبی در کافه‌ها

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۱۶۹۸

نگاه مثبت به جلسه‌های ادبی در کافه‌ها

محمدرضا شالبافان می‌گوید: بعضی وقت‌ها به خاطر آزادی بیشتر در برگزاری و کم بودن محدودیت‌های محتوایی و شکلی، پرباری علمی و هنری جلسه‌های ادبی کافه‌ها بیشتر است.

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت برگزاری نشست‌های انجمن‌های ادبی در این روزها اظهار کرد: اگر به سال‌های انتهایی دهه ۷۰ و ابتدایی دهه ۸۰ برگردیم، تعدد خیلی جدی انجمن‌های ادبی در شهرهای مختلف را می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن زمان در تهران به واسطه این‌که اَبَرشهر بود، دسترسی هر فرد به امکانات محله خودش متفاوت بود و امکان تشکیل یک جلسه جامع تقریبا امکان‌پذیر نبود و برای همین همیشه جلسات متعددی وجود داشت، شهرهای کوچک‌تر هم انجمن‌های متعددی داشتند و عموما هر روز نشست یک  انجمن برگزار می‌شد.

او افزود: اما متاسفانه علی‌رغم این‌که در دوره دولت اول آقای احمدی‌نژاد، نقش جریانی که تلاش داشت انجمن‌ها و جریان‌های ادبی را کاملا یکپارچه و زیر بیرق دولت جمع کند، خیلی کم‌رنگ شد و برای افزایش تعداد انجمن‌ها تلاش می‌شد، در دوره دولت دوم آقای احمدی‌نژاد عملکرد وزارت ارشاد در این زمینه چندان مناسب نبود و تلاش داشت تا همه جریان‌ها را به یک سمت ببرد و یک جریان خودی شکل بگیرد و عملا شاهد این بودیم که جریاناتی زیرمجموعه جریان موردپسند دولت شکل می‌گرفت و یا بقیه به نوعی متهم به خودی نبودن می‌شدند، حتی جریانات ادبی که هیچ ادعای سیاسی نداشتند. بعد از اتفاقات دوره دوم آقای احمدی‌نژاد شرایط فرهنگی به سمتی رفت که انجمن‌ها سرخورده شدند و منجر به این شد که تعداد انجمن‌ها کم شد.

شالبافان درحالی‌که معتقد است با وجود اتفاقاتی که اخیرا افتاده، با در نظر گرفتن تمام انتظاراتی که از دولت می‌رود و عملی نشده اما می‌توان گفت برگشت به همان وضعیت نرمال دهه ۷۰ و ۸۰ رخ داده است، اظهار کرد: این اتفاق، اتفاق بدی نیست. ضمن این‌که یادمان نرود در شرایط فعلی جریان‌های ادبی به شدت تحت‌تاثیر فضای مجازی هستند و شبکه‌های مجازی و تعداد فالوئرهای افراد روی سلیقه‌ ادبی جوامع اثر گذاشته‌اند.

این شاعر که حضور و جمع شدن افراد در یک فضای واقعی مثل انجمن‌های ادبی را به نفع ادبیات می‌داند، بیان کرد: فضای مجازی صرفا تابع وضعیت ادبی افراد نیست و عوامل مختلفی در محبوبیت و شهرت فرد نقش دارند. یادمان نرود در فضایی مثل فضای مجازی، در صفحات شخصی افراد عمدتا هیچ نقد مثبتی رخ نمی‌دهد و افرادی که آن‌جا نظر می‌دهند عمدتا طرفداران فرد هستند و این خیلی قضاوت مناسبی در اختیار مخاطب نمی‌گذارد و نمی‌تواند به نقد منصفانه‌ای درباره آثار برسد.

او همچنین گفت: به نظر فضاهای جمعی با تمام محدودیت‌هایی که ممکن است داشته باشند، امکان نقد منصفانه و نقد علمی را بیشتر فراهم می‌کنند. اما این‌که در میان جلسات موجود افراد چطور می‌توانند جلسه مناسب را انتخاب کنند، واقعیت این است که کار بسیار دشواری است. اما حتما افرادی که در آن جلسات حاضر هستند، می‌توانند مقیاس خوبی برای انتخاب جلسه باشند و فضای کلی جلسه که فقط به ارائه آثار می‌پردازد یا این‌که نقد و بررسی هم هست، می‌تواند در این انتخاب کمک کند.

محمدرضا شالبافان در ادامه با بیان این‌که در طی این سال‌ها تجربه به‌دست‌آمده این است که معمولا جلسات وقتی می‌خواهند افراد را به سمت برخورد کارگاهی ببرند، خلاقیت‌های آن‌ها را می‌گیرند، اظهار کرد: در چنین شرایطی شرکت‌کنندگان را در یک مسیر خاص می‌برند و این جلسات مفید نخواهند بود. بارها شاهد بوده‌ایم افراد با حداقلی از نوآوری یا به قول سهراب «خرده هوشی، سر سوزن ذوقی» وارد یک جلسه می‌شوند و چون آن جلسه از جنس نوآوری‌های آن‌ها نیست، شدیدا سرکوب می‌شوند. البته موارد معدودی هم هستند، جلساتی در دهه ۸۰ برگزار می‌شد و علی‌رغم این‌که اسم‌شان «کارگاه» بود، رویکرد کارگاهی به معنای سرکوب نوآوری‌ها در آن‌ها دیده نمی‌شد و نوآوری‌ها رشد می‌کرد.

این شاعر افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم، هر کسی که خودش منتقد ادبی و شاعر است وقتی می‌خواهد درباره یک اثر نظر بدهد، قاعدتا نظری که می‌دهد، براساس معیارهایی است که آثار خودش از آن‌ها پیروی می‌کند و این به نظرم یکی از معضلات ادبی کشور ماست. هرچند که چندان گریزی هم از آن نیست. ما اکثرا منتقدانی داریم که شاعر هم هستند و شاعرانی داریم که منتقد می‌شوند و در این بین یک جای خالی دیگر که این روزها به چشم می‌آید، کمبود تعداد جلساتی است که به نقد کتاب‌های شعر و داستان می‌پردازند. دیرزمانی نبود که هر روز در تهران یک نقد کتاب ویژه برگزار می‌شد. من سال‌ها خبرنگار ادبی روزنامه‌ها بودم؛ این نقدها پربار بود و پوشش‌شان برای رسانه‌ها بسیار جذاب، اما متاسفانه امروزه نقد کتاب‌ها خیلی محدود شده است. جلسات ادبی هم باید با چالش بیشتری همراه باشند.

شاعر مجموعه «قرار ملاقات پشت سعدیه» همچنین با اشاره به مسئولیتی که برخی کافه‌ها با برگزاری جلسه‌های ادبی به دوش می‌کشند، بیان کرد: این روزها جلسات نیمه‌خصوصی ادبی در کافه‌ها برگزار می‌شود که این قابل تقدیر است. هرچند که راه است تا در میان افکار عمومی بخواهند جای خودشان را باز کنند، انتظاری هم نمی‌رود. دیرزمانی نیست که این اتفاق در کشور ما افتاده اما نقش کافه‌ها در شکل‌گیری جریان‌های ادبی، فلسفی و هنری در طول تاریخ کاملا پررنگ است. هنوز هم در خیلی از کشورهای اروپایی کافه‌ها به این افتخار می‌کنند که برای اولین‌بار فلان مکتب ادبی در کافه ما جلسه برگزار کرد یا به فلان ایده رسید و شروع به نوشتن مانیفست خود کرد. 

او ادامه داد: من فکر می‌کنم نه تنها برگزاری جلسات ادبی در کافه‌ها مشکلی ندارد بلکه حتی بعضی وقت‌ها به خاطر آزادی بیشتر در برگزاری و کم بودن محدودیت‌های محتوایی و شکلی، پرباری علمی و هنری این جلسات بیشتر است. البته حتما کافه‌ها هم باید مدنظر داشته باشند که با عرف جامعه سازگار باشند و به گونه‌ای نباشد که شرایط نامناسبی برای‌شان فراهم شود. هر چند فکر می‌کنم حداقل انتظاری که جامعه ادبی و هنری از سیستم حاکمیتی دارد این است که با سعه‌صدر مناسبی با اهالی ادب و هنر برخورد کند. البته انتظار می‌رود که آن‌ها هم به معیارها وفادار باشند.

شالبافان در پایان گفت: مدت‌هاست که این مسئله وجود دارد؛ هر دولت ناخواسته یا خواسته تلاش می‌کند که یک نحله خاص ادبی را مورد حمایت قرار دهد. مشخصا در دوره‌ای از دولت آقای احمدی‌نژاد اصلا داوران جشنواره‌های ادبی این را وظیفه خود می‌دیدند که جریان‌هایی را از جوایز و جشنواره‌ها حذف کنند. صرفا به یک جریان خاص که آن موقع موردتوجه بود و به نوآوری‌هایی در حد تکرار سبک هندی در غزل می‌پرداخت بها می‌دادند و بقیه را حذف می‌کردند. البته از نظر زمانی که نگاه می‌کنیم می‌بینیم در تمام دولت‌ها این مسئله بوده است و همیشه جریان‌هایی که انتقادات نرم‌تری داشتند و با دولت‌ها همسوتر بودند، حمایت می‌شدند و بقیه به حاشیه می‌رفتند. امیدوارم روزی برسد که دست‌اندرکاران ادب و هنر بدانند وظیفه‌شان حمایت از جریان‌های مختلفی است که در چارچوب نوآوری و اصول انسانی در حال خلق آثار ادبی و هنری هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۱۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی به نخبگان دانشگاه‌های آمریکا

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به نخبگان دانشگاه‌های ایالات متحده، از آنان خواستند تا از امکانات موجود برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به این هولوکاست فلسطینی استفاده کنند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به نخبگان دانشگاه‌های ایالات متحده، از آنان خواستند تا از امکانات موجود برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به هلوکاست فلسطینی استفاده کنند و با ایجاد هم‌افزایی بین‌المللی میان نخبگان دانشگاهی دنیا این بیداری را گسترده‌تر سازند.

خرمشاد: مقاومت مردم غزه نخبگان آمریکا و غرب را بیدار کرد


ترجمه متن کامل نامه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

نخبگان محترم دانشگاه‌های ایالات متحده
جنایات رژیم اسرائیل در غزه و کشتار بیش از 34 هزار انسان بی‌گناه طی دویست روز باعث شد ما دانشجویان ایرانی شما را خطاب نامه خود قرار دهیم.

این روزها، یک نسل‌کشی هولناک در فلسطین رخ می‌دهد که در آن حدود 25000 کودک و زن به وسیله سلاح‌های اهدایی دولت شما به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) جان خود را از دست داده‌اند. 25000 نفر یک عدد ساده نیست؛ در واقع اسرائیل 25000 زندگی، 25 هزار آرزو و 25 هزار امید و لبخند را از بین برده است.

شاید سوال برایتان پیش بیاید که چرا این نامه را خطاب به دولت‌مردان غربی نزدیم؟ پاسخ واضح است؛ ما سال‌ها است که از دولت‌مردان کشور‌های غربی ناامید شده‌ایم، زیرا اعتقاد داریم آنان آگاهانه، راه صداقت و انسانیت مبتنی بر حقوق برابر بشر را از سیاست جدا کرده‌اند. اما ما هنوز به انسانیت شما و سایر آزادی‌خواهانی که این روز‌ها محیط دانشگاه را به رغم مرگ آزادی و عدالت در سایه نقض فاحش متمم اول قانون اساسی توسط کاخ سفید، صحنه اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) کرده‌اید، امیدواریم.

سخن ما با شما به طور خاص در مورد مظلومیت تاریخی فلسطین و جنایات هشت دهه‌ای رژیم صهیونسیتی است؛ در این نامه نمی‌خواهیم به صورت تاریخی و حقوقی به بررسی ریشه‌های تشکیل دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و نامشروع بودن آن بپردازیم، اگرچه کسانی که اهل اندیشه‌اند، می‌توانند با بررسی بی‌طرفانه متون تاریخی به حقایق مهمی در رابطه با تشکیل دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) دست یابند؛ حقایقی که هیچگاه دولت‌های غربی پیرامون آن صحبت نمی‌کنند و اجازه گفتگو و بحث آزادانه در این رابطه را به شهروندان خود نمی‌دهند.

ما به جای بررسی متون حقوقی و تاریخی در این نامه از شما به عنوان نماینده‌ای از جامعه نخبگانی آمریکا فقط یک سوال می‌پرسیم:

رژیمی که برای بقا خود در هفت ماه به راحتی 25 هزار زن و کودک بی‌گناه را می‌کشد، برای ایجاد سانسور رسانه‌ای دست به ترور 100 خبرنگار می‌زند، مدارس و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند و در نهایت مانع از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه می‌شود و در این رابطه حتی با راکت، ماشین نمایندگان سازمان ملل را هدف قرار می‌دهد، آیا می‌تواند رژیمی مشروع در دنیا باشد؟ ما منتظر پاسخ شما به این سوال هستیم و خوشحال می‌شویم نظر شما را در این رابطه بدانیم.

در پایان، جنایات گسترده صهیونیست‌ها و اتفاقات تلخی که این روز‌ها در باریکه غزه می‌گذرد، امروز باعث اعتراضات وجدان‌های بیدار در اقصی نقاط جهان از جمله دانشگاهی که شما در آن فعالیت می‌کنید، شده است.

ما دانشجویان مسلمان از شما نخبگان گرامی می‌خواهیم مانند سایر آزادی‌خواهان جهان، از هر امکانی که در اختیار دارید برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به این هلوکاست فلسطینی استفاده کنید و با ایجاد هم‌افزایی بین‌المللی میان نخبگان دانشگاهی دنیا نیز می‌توانید، تصاویر و مستندات اعتراضی خود در دانشگاه را برای ما ارسال کنید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکمیل پروژه مونوریل قم جزو اهداف مهم دولت سیزدهم است
  • پیشرفت ۵۰ درصدی طرح انتقال آب به اصفهان/ اتفاقات خوشایند حوزه تولید ثمره همدلی مردم است
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • انجمن واردکنندگان برنج : چرا برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج رسما اعلام نمی‌شود؟
  • جلسه دوم نشست ادبی «عصا بیفکن» برگزار می‌شود
  • نقش ویژه ارتش در مقابله با تهدیدات خارجی کشور
  • جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی به نخبگان دانشگاه‌های آمریکا
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست