Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بنیامین نتانیاهو تا قبل از انتخابات تازه در اراضی اشغالی تصور می‌كرد به‌راحتی در این انتخابات پیروز شده و در قامت یك نخست‌وزیر پیروز به مقر سازمان ملل می‌رود. اما معادلات خیلی سریع رقم خورد و او نه‌تنها برای اولین‌بار طی ده ساله گذشته به نیویورك نمی‌رود، بلكه باید خود را برای روزهای به مراتب سخت‌تری آماده كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی كه او می‌گوید تنها راهكار موجود تشكیل كابینه‌ای فراگیر است، اما احزاب مخالف او سعی می‌كنند با امتیازگیری به دوره سیاسی او پایان دهند.

بیشتربخوانید: چگونه شانس نتانیاهو برای تشکیل کابینه اسرائیل بیشتر شد؟

این حرف‌های نتانیاهو بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات بود. بنا به گزارش روزنامه عبری معاریو، كمیته مركزی انتخابات رژیم‌صهیونیستی نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات كنست 22 را اعلام كرد كه براساس آن، حزب آبی سفید معروف به ائتلاف ژنرال‌ها به ریاست بنی گانتس به 33 كرسی، حزب لیكود به ریاست بنیامین نتانیاهو به 31كرسی، فهرست مشترك عربی به 13 كرسی، حزب شاس به 9 كرسی، اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن به هشت كرسی، یهودوت هتوراه به هشت كرسی، یامینا به هفت كرسی، حزب كار-جشر به شش كرسی و اردوگاه دموكراتیك به پنج كرسی دست یافته‌‌اند. به دنبال این خبر، بنی‌گانتس گفت كه نتانیاهو در كسب فراكسیون اكثریت كه به آن چشم دوخته (كسب 61 كرسی كنست) ناكام ماند.

كار سخت نتانیاهو

در این میان به نظر می‌رسد نخست‌وزیر كنونی رژیم صهیونیستی برای ادامه حضور خود در این سمت كار سختی پیش‌روی خود دارد. دلیل آن را می‌توان حرف‌های روز گذشته از سوی لیست مشترك اعراب دانست. به گزارش شبكه روسیا الیوم، احمد الطیبی، رئیس جنبش عربی «تغییر» با اشاره به این‌كه لیست مشترك عربی به دنبال دستیابی به دو هدفی است كه در دوره تبلیغات انتخاباتی وعده آنها را داده بود، تاكید كرد كه حزبش به همراه سه حزب عربی دیگر در لیست مشترك قصد ندارند شخصی را رایگان و بدون كسب امتیاز مناسبی، برای سمت نخست‌وزیری توصیه كنند.

الطیبی این دو هدف را دستیابی به دستاوردهایی برای شهروندان عرب در سرزمین‌های اشغالی و بركناری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیری كه دوره فعالیتش به پایان رسیده است، دانست و تاكید كرد هدف دوم، بُعد سیاسی دارد. این نماینده عرب كنست عنوان كرد: خواسته‌های لیست مشترك شامل صدور دستوری دولتی برای مبارزه با خشونت علیه اعراب، لغو قانون ویژه‌ای درباره تسهیل تخریب‌ها، اعلام یك طرح اقتصادی واقعی برای توسعه شرایط اعراب و توقف یورش‌ها به مسجدالاقصی است.

روزنامه عبری زبان تایمز آو اسرائیل به نقل از برخی نمایندگان برجسته لیست مشترك نوشت، خواسته‌های این لیست شامل توقف روند تخریب خانه‌ها در روستاهای عرب‌نشین به رسمیت شناخته نشده، تشكیل گروهی برای بررسی مساله این روستاها، لغو قانون جنجالی دولت یهود و نیز آغاز روند صلح با تشكیلات خودگردان هستند.

احزاب عرب بر تاسیس كشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ تاكید دارند و می‌گویند شهروندان عرب اسرائیل باید به عنوان یك اقلیت ملی رسما مورد شناسایی قرار بگیرند. این احزاب «هویت یهودی كشور اسرائیل» را به چالش می‌كشند و بر مبارزه با تبعیض و نابرابری علیه اقلیت عرب توصیف می‌كنند. آنها می‌گویند اسرائیل باید مكانی برای تمام شهروندانی باشد كه در آن زندگی می‌كنند نه «كشور یهودیان» آن‌طور كه دولت و اكثریت یهودی بر آن تاكید دارند.

واكنش سخت حماس

اعلام این موضع از سوی اعراب در اراضی اشغالی به سرعت واكنش گروه‌های فلسطینی را به همراه داشت. حازم قاسم، سخنگوی جنبش فلسطینی حماس در واكنش به این موضوع از حساب باز كردن لیست مشترك عربی بر روی گانتز ابزار تعجب كرد. قاسم گفت: برنامه‌های ائتلاف (آبی سفید) حقوق ملت فلسطین را نادیده می‌گیرد و حتی بر حمله به غزه و كرانه باختری تشویق می‌كند. شخصیت‌های اصلی در این حزب مرتكب جنایت علیه ملت ما شده‌اند. رئیس حزب (گانتز) در زمان حمله به غزه در سال ۲۰۱۴ رئیس ستاد مشترك ارتش بود ؛ موشه یعلون در سال ۲۰۰۳ رئیس ستاد مشترك ارتش بود و جنایت‌های زیادی در كرانه باختری انجام داد؛ او در سال ۲۰۱۴ هم وزیر جنگ بود؛ گابی اشكنازی هم ارتش (اسرائیل) را در جنگ ۲۰۰۸ علیه غزه فرماندهی می‌كرد.

محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز از این موضوع ابراز تأسف كرد و در توییتر خود نوشت: گانتز فرمانده ارتشی تروریستی بود كه در سال ۲۰۱۴ به غزه حمله و بعدها افتخار كرد كه آن را به عصر حجر بازگردانده است.

ادامه سركوبگری علیه فلسطینی‌ها

در حالی كه شرایط سیاسی در اراضی اشغالی چندان مشخص نیست، اما نیروهای اشغالگر همچنان به سركوبگری‌های خود علیه فلسطینی‌ها ادامه می‌دهند. در همین راستا، نظامیان رژیم صهیونیستی صبح دیروز دست به بازداشت‌های گسترده در كرانه باختری و قدس اشغالی زدند و بیش از ۵۰ نفر را دستگیر كردند. براساس گزارش «قدس پرس» ارتش رژیم صهیونیستی ۲۹ نفر را در كرانه باختری بازداشت کرد و مدعی شد، آنها با فعالیت‌های مقاومتی در ارتباط بوده‌اند.

در قدس اشغالی نیز ۲۲ فلسطینی در شهر عیساویه واقع در شمال شرق قدس، یك اسیر آزاد شده از «بیت عنان» در شمال غرب قدس، یك نفر از ابودیس در شرق قدس و دو نفر از سلوان در جنوب قدس بازداشت شدند.

در كنار این بازداشت‌ها، صهیونیست‌ها فشار خود به فلسطینی‌ها را افزایش داده‌اند. در همین رابطه، شركت برق سراسری رژیم صهیونیستی روز گذشته از آغاز قطع یا كاهش ساعات برق رسانی به كرانه باختری به جز شهرك‌های صهیونیست‌نشین خبر داد. رژیم صهیونیستی به بهانه بدهی تشكیلات خودگردان فلسطین، مدعی شد بدهی شركت منطقه برق قدس اشغالی ۴۸۵میلیون دلار است.

در همین ارتباط علی حموده از مسؤولان شركت توزیع‌ برق مناطق فلسطینی در كرانه باختری با بیان این‌كه رژیم صهیونیستی در اعلام میزان بدهی تشكیلات خودگردان به شركت برق مبالغه كرده و به دنبال بهره‌برداری سیاسی از آن است، گفت: تصمیم رژیم صهیونیستی موجب قطع مداوم برق در كرانه باختری خواهد شد. وی ادامه داد، وزارت بهداشت فلسطین نسبت به خاموشی احتمالی در كرانه باختری از سوی صهیونیست‌ها و تاثیر آن بر زندگی مردم به‌ویژه بیماران هشدار داده بود.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی حاشیه های سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۲۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه حمایت دانشجویان آلمانی و فرانسوی از مردم فلسطین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، حمایت دانشجویان آلمانی و فرانسوی از مردم غزه همچنان دارد.

از طرفی دانشجویان دانشگاه هومبولت در آلمان در حمایت از غزه و محکومیت نسل‌کشی ارتش رژیم صهیونیستی مقابل این دانشگاه تحصن کردند.

همچنین دانشجویان دانشگاه لئون در فرانسه با سردادن شعار «همه ما غزه هستیم»، با ملت فلسطین اعلام همبستگی کردند.

از سوی دیگر «ایهود اولمرت»، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سخنانی به شدت علیه نتانیاهو و جنگ غزه نتیجه گیری کرده است.

اولمرت در این ارتباط گفت: «ما از این جنگ پیروز خارج نخواهیم شد و باید خیابان‌ها را از تظاهرات کنندگان علیه نتانیاهو و همپیمانانش پر کنیم.»

ماه گذشته نیز نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی خواستار توقف فوری جنگ در غزه و بازگرداندن اسرای اسرائیلی بازداشت شده در غزه شد و تاکید کرد که در این صورت دستاورد اسرائیل بسیار بیشتر از ادامه این جنگ خواهد بود.

وی تاکید کرد که نتانیاهو برای نجات اسرای اسرائیلی جنگ را ادامه نمی‌دهد، بلکه می‌خواهد خودش را نجات دهد.

اولمرت پیش از این نیز خواستار توقف جنگ غزه شده و تاکید کرده بود که این جنگ نمی‌تواند اهداف مشخص شده توسط بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را محقق کند.

نخست وزیر اسبق اسرائیل در اظهارات پیشین خود رژیم صهیونیستی را در برابر یک دوراهی قرار داده و تاکید کرده بود که تل‌آویو یا با آتش بس و بازگرداندن اسرا از غزه از طریق انجام تبادل موافقت می‌کند یا باید بدون اینکه اهداف خود در ریشه کن کردن حماس و بازگرداندن اسرا را محقق کند، به جنگ خود در غزه ادامه بدهد.

گفتنی است با تداوم جنگ علیه نوار غزه و عدم کسب هرگونه دستاورد نظامی از سوی رژیم صهیونیستی انتقادها در سرزمین‌های اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم و کابینه وی شدت گرفته است. مخالفان نتانیاهو وی را به خریدن وقت برای باقی‌ماندن در قدرت جهت فرار از محاکمه در پرونده‌های قضائی اقامه‌شده علیه او متهم می‌کنند. علاوه بر این خانواده‌های اسیران صهیونیست خواهان آن هستند که رژیم صهیونیستی بدون اتلاف وقت و به هر قیمتی اسیران صهیونیست نزد مقاومت را در جریان توافق با مقاومت فلسطین آزاد کند و از ادامه حمله‌های بی فایده به نوار غزه که علاوه بر کشتار فلسطینیان کشتار این اسیران را نیز در پی دارد دست بردارد.

کد خبر 6096029

دیگر خبرها

  • نتانیاهو : پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است
  • نتانیاهو: پذیریش شروط حماس یعنی تسلیم شدن در برابر ایران
  • نتانیاهو: درخواست حماس برای توقف کامل جنگ غزه را نخواهیم پذیرفت
  • ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری
  • جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانهٔ باختری
  • ببینید | جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانه باختری
  • اشغالگران در تلاش برای خاموش کردن صدای کرانه باختری هستند
  • ادامه حمایت دانشجویان آلمانی و فرانسوی از مردم فلسطین
  • ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان صهیونیست