Web Analytics Made Easy - Statcounter

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی همسو با مواضع دولت آمریکا و بر خلاف مواضع اعلامی لندن، توافق هسته‌ای با ایران را «توافقی بد» توصیف کرد و گفت باید به دنبال توافقی بهتر بود.

اخبار سیاسی- جانسون در مصاحبه‌ای که شب گذشته (دوشنبه) از شبکه «ان‌بی‌سی» پخش شد، «دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور آمریکا را «مذاکره‌کننده‌ای بسیار بسیار فوق‌العاده» خواند و گفت ترامپ می‌تواند با تهران به توافق بهتری برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که قرار است امروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «حسن روحانی » رئیس‌جمهور ایران دیدار کند، در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: «واقعیت این است که همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ به درستی گفت، این توافق بدی بود. نواقص زیادی داشت. رفتار ایران در منطقه موجب اختلال بوده و هست.»

نخست‌وزیر انگلیس ادامه داد: «اگر این توافق بدی بوده - من هم قبول دارم که این [توافق] نواقص بسیار بسیار زیادی داشته - در آن صورت خوب بیائید توافق بهتری انجام دهیم. و فکر می‌کنم تنها یک نفر هست که می‌تواند توافق بهتری کند و آن یک نفر کسی است که می‌داند چطور شریک دشواری مانند ایران را به راه بیاورد. آن یک نفر رئیس‌جمهور ایالات متحده است.»

در بخش دیگری از این مصاحبه، جانسون در پاسخ به این سؤال که آیا از اقدام نظامی علیه ایران حمایت می‌کند یا نه، گفت: «بخواهم صریح صحبت کنم، باید بگویم این چیزی نیست که فکر کنم الزاما به وضعیت کمکی کند.»

جانسون دیروز در مصاحبه دیگری هم گفته بود که وقت آن است که به سمت توافق تازه‌ای با ایران حرکت شود.

این در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خصوص سه کشور امضاکننده برجام یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس تاکنون دستکم در مواضع اعلامی خود، از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران حمایت می‌کردند. با این وجود، این سه کشور شب گذشته در بیانیه‌ای مشترک و همسو با آمریکا، ایران را دست داشتن در حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کردند.

روز گذشته پس از مصاحبه جانسون، دفتر او در بیانیه‌ای متضاد با اظهارات وی، عنوان کرد که لندن همچنان از برجام حمایت می‌کند و معتقد است که باید ایران را به محدودیت‌های تعیین‌شده در این توافق بازگرداند.

در حالی که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، توافقی چندجانبه و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود و واشنگتن به صورت یکجانبه از آن خارج شده، کشورهای اروپایی اصرار دارند که تهران همچنان باید به این توافق پایبند بماند. در مقابل، ایران تأکید کرده است که حاضر نیست توافقی چندجانبه را به صورت یکطرفه اجرایی کند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد نخست خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و در واکنش به عدم تحقق وعده‌های اتحادیه اروپا برای جبران آثار منفی تحریم‌های واشنگتن، اعلام کرد به مرور از تعهد خود به برجام می‌کاهد. ایران تاکنون در دو بازه ۶۰ روزه، سه گام در جهت کاهش تعهد به برجام برداشته و اعلام کرده در صورتی که اروپا تعهدات خود را اجرایی نکند، ایران در پایان سومین بازه ۶۰ روزه، پایبندی به برجام را بیش از پیش کاهش می‌دهد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: آمریکا ترامپ روحانی آمریکا ترامپ بوریس جانسون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به دانشگاه کلمبیا رفت
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه