Web Analytics Made Easy - Statcounter

کن‌ست از دو کلمه‌ کن (can) به معنای قوطی و ست (sat) که مخفف کلمه (satellite) به معنای ماهواره است، ساخته شده است. کن‌ست در حقیقت یک ماهواره‌ یا کاوشگر فضایی کوچک است که در ابعاد حدود یک قوطی، با جرم محدود و شرایطی مشابه یک پروژه فضایی اما در مقیاس کوچک‌تر از هر نظر، طراحی و ساخته می‌شود.

کن ست را می‌توان با وسایلی از قبیل راکت و بالون از ارتفاع‌های مختلف رها کرد تا در ضمن فرود سالم به زمین، مأموریت موردنظر را که مشابه مأموریت یک ماهواره یا کاوشگر است به انجام برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مسابقات کن ست ایران، کن‌ست ها باید در یکی از دو دسته (کلاس) وزنی و ابعادی که قید شده است طراحی و ساخته شوند. همچنین یک کن‌ست اغلب شامل تمام قسمت‌های اساسی یک ماهواره یا کاوشگر از جمله زیرسیستم‌های توان، مدیریت داده و فرمان، مخابرات، سازه و بازیابی است تا به کمک آنها بتواند مأموریت خود را به انجام برساند.

این مسابقات در دو سطح سنجشی-ارتباطی و علمی-اکتشافی در سطح دانش آموزی و دانشجویی برگزار می‌شود.

در ماموریت سنجشی-ارتباطی، کن‌ست باید علاوه بر اندازه‌گیری پارامترهای اصلی بررسی شرایط جوی شامل دما، فشار، موقعیت (طول و عرض جغرافیایی (GPS) و رطوبت، در مسیر فرود روی زمین، اقدام به تصویربرداری کند. تصاویر باید به صورت آنی به زمین ارسال و یا بر روی حافظه ذخیره شده و پس از فرود بازیابی شود.

اطلاعات به دست آمده باید از نظر کیفیت به گونه‌ای باشد که در آن جزئیات سطح زمین رؤیت شود. همچنین ایستگاه زمینی باید قادر باشد پس از دریافت و پردازش تصویر به صورت خودکار، عددی را که توسط تیم برگزاری بر روی زمین نگاشته شده، قرائت و گزارش کند.

دومین ماموریت، علمی-اکتشافی است که در آن شبیه سازی فعالیت یک سامانه پویش خودکار در حال فرود روی یک سیاره فرضی انجام می‏‌گیرد. در این ماموریت، رهاسازی از ارتفاع مشخص، کنترل سرعت سقوط، داده‌برداری در زمان سقوط، ثبت داده، ارسال داده به ایستگاه زمینی، فرود با حفظ یکپارچگی سازه و محموله (تخم مرغ)، جداسازی سامانه‌های فرود، اصلاح موقعیت روی زمین، حرکت به سمت موقعیت هدف، توقف در موقعیت هدف و ارسال پالس به گروه جستجو و بازیابی پس از فرود است. محصول توسعه داده شده لازم است شرایط و قیود ابعادی، وزنی، ارتباطی و عملکردی را رعایت کند.

همچنین برداشت حداقل ۵۰ گرم خاک از محل فرود و انتقال خاک به داخل محفظه کن ست باید انجام شود. تخم مرغ در روز آزمون رهاسازی باید توسط تیم شرکت‌کننده به تیم داوری ارائه شده و مجدداً تحویل گرفته شود. حفظ سلامت تخم مرغ یکی از الزامات اصلی این مأموریت است. توجه شود که جرم تخم مرغ به عنوان بخشی از جرم کن ست مد نظر قرار می‌گیرد. طول و عرض جغرافیایی نقطه هدف در روز عملیات به اطلاع تیم‌های شرکت‌کننده خواهد رسید.

متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی http://www.ari.ac.ir مراجعه کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هوا فضا ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۳۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به تداوم بارندگی‌ها در بعضی مناطق کشور گفت: دوشنبه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور، در نیمه غربی و سه‌شنبه در نیمه شمالی و ارتفاعات زاگرس در جنوب غرب، بارش رخ خواهد داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در نیمه غربی، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر، شرق و شمال شرق کشور، رگبار باران، رعد و برق، گاهی وزش باد شدید و در مناطقی از مرکز، جنوب و جنوب شرق، بارش خفیف باران و وزش باد به نسبت شدید موقتی پیش بینی می‌شود.

وی افزود: امروز بارش در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، قزوین، البرز و خراسان جنوبی شدت خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: شنبه در شمال غرب، غرب، دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر و شمال شرق و بعضی مناطق در جنوب و شرق کشور، رگبار باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد گرد و خاک پیش بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: روز یکشنبه تنها در بعضی نقاط شمال غرب، ارتفاعات البرز و شمال شرق کشور افزایش ابر و رگبار پراکنده، گاهی وزش باد شدید رخ خواهد داد و در سایر مناطق، جوی آرام انتظار می‌رود.

وی گفت: دوشنبه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور، در نیمه غربی و سه‌شنبه در نیمه شمالی و ارتفاعات زاگرس در جنوب غرب، بارش رخ خواهد داد؛ طی روزهای جمعه و شنبه دریای خزر، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی آسمان اصفهان، نیمه ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد شدید و بارش پراکنده با بیشینه ۲۲ و کمینه ۱۳ درجه سانتی‌گراد است و روز شنبه، کمی ابری تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد شدید با بیشینه ۲۴ و کمینه ۱۰ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 750234

دیگر خبرها

  • اتفاق عجیب در لیگ برتر فوتبال ؛ یک تیم با ۲ پیراهن | تصاویر
  • اتفاق عجیب در گل گهر؛ تغییر پیراهن در نیمه دوم!
  • یک تساوی دیگر از گل‌گهر؛ تیمی با ۲رنگ پیراهن!
  • پیروزی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بین المللی امارات
  • موفقیت دانش آموزان کیش در مسابقات لیگ علمی پایا
  • موفقیت دانش آموزان کیش در مسابقات لیگ علمی دانش آموزی پایا
  • رقابت شطرنج باز استان در مسابقات بین المللی امارات
  • آغاز دور جدید اکتشافات چین در نیمه پنهان ماه
  • معرفی تنیسور‌های مرحله نیمه نهایی رقابت‌های بین المللی ساحلی کیش
  • بارندگی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟