Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:23:49 GMT

12 اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شد

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۵۲۱۶

12 اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: 12 اثر غیرمنقول استان گیلان از دوره های پیش از اسلام تا دوره پهلوی اول در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.

به گزارش ایسنا، شهرود امیر انتخابی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قدیمی ترین اثر ثبت شده از میان 12 اثر، مربوط به محوطه باستانی کاسی سرای شهرستان فومن است که بیش از سه هزار سال قدمت دارد و به عنوان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی مناطق جلگه ای مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از دیگر آثار ثبت شده غیر منقول این فهرست می توان به پل آجری سند فومن با شماره ثبت 32519 مربوط به دوره قاجار، پل خشتی فومن با شماره ثبت 32518، گراند هتل انزلی با شماره ثبت 32513 مربوط به دوره پهلوی اول، ساختمان فلاحت لاهیجان با شماره ثبت 32512 مربوط به دوره پهلوی اول، غار باستانی دستکند میکال به شماره ثبت 32501 مربوط به اوایل اسلام، محوطه باستانی کاسی سرا به شماره ثبت 32499 مربوط به هزاره اول قبل از میلاد، خانه نبی زاده به شماره ثبت 32480 مربوط به دوره پهلوی اول، امامزاده عین علی با شماره ثبت 32479 مربوط به دوره قاجار، اداره هواشناسی انزلی با شماره ثبت 32360 مربوط به پهلوی اول، محوطه باستانی لیارسنگ بن با شماره ثبت 2350 مربوط به دوره اشکانی و ساسانی اشاره کرد.

امیر انتخابی خاطرنشان کرد: تعدادی از حکم های ثبتی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به استانداری گیلان و سایر ارگان های ذیربط ابلاغ شده و مابقی نیز در اسرع وقت ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی گردشگری آثار ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۵۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از انهدام باند حفاران غیرمجاز در دره شهدای ارومیه و در حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد خبر داد.

بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.

وی گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • اتصال دوباره واحد شماره ۲ بخاری نیروگاه شهید رجایی به شبکه سراسری
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید