Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@16:15:53 GMT

اسماعیل خلج: دیگر به عقب برنمی‌گردم

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۶۳۶۶

اسماعیل خلج: دیگر به عقب برنمی‌گردم

اسماعیل خلج، کارگردان و نویسنده نمایش «جمعه‌کشی» در آستانه اجرای نمایش پس از ۴۰ سال گفت: دیگر به عقب بازنمی‌گردد و معتقد است باید به روز باشد. ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، ظهر امروز، تماشاخانه سنگلج میزبان نشست خبری نمایش «جمعه‌کشی» با حضور اسماعیل خلج بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که قرار است پس از 45 سال بار دیگر نمایشنامه «جمعه‌کشی» خود را اجرا کند، در این جلسه از چرایی‌ها و دلایل انتخاب این اثر گفت.

خلج که از اعضای شاخص کارگاه نمایش بوده است، درباره فعالیتش پس از انقلاب گفت: من بعد از انقلاب چند کار روی صحنه داشتم و اینگونه نیست که با انقلاب دیگر کار نکردم؛ من در تئاتر شهر "زیبا" را و بعد آثاری چون هفت نمایش کوتاه را کار کردم و چند تله تئاتر برای تلویزیون ساختم و ضبط کردم، برای دانشجویان که "گلدونه‌خانم" را ندیده بودند، اجرایی کار کردم که بدانند به چه نحوی بوده است و در ارسباران هفت نمایش را با شیوه تازه کار کردم. سال 91 من چند نمایشنامه کوتاه جدید نوشتم و در تئاتر شهر هم آن را اجرا کردم.

وی درباره انتخاب این متن برای اجرای مجدد گفت: آدم‌های نمایش افرادی بودند که در تهران دیده می‌شوند، افرادی که فال می‌فروشند، دستفروشی و وزن می‌کنند. به نظر من آثار، تاریخ انقضا ندارد. اگر کاری از ایبسن و شکسپیر اجرا می‌شود معنایش این نیست که کار متعلق به 30 سال پیش است، بلکه معنایش این است که این کارها هنوز کاربرد دارد و زمان انقضا ندارد و می‌شود در جامعه مطرحش کرد.

خلج درباره یکی از مشهورترین آثارش و تداوم نوشتن‌هایش گفت: جمعه‌کشی از بی‌زمان‌ترین آثار من است؛ این جمعه می‌تواند همه عمر ما باشد؛ من در نوشتن متن جدید ناتوان نبودم و در این مدت هم کار دیگری در پیش داشتم که آن هم نوشتنی است و وقت کار دیگری نداشتم؛ نوشتن نمایشنامه در حال حاضر را دوست دارم، من در تمام عمرم در کار نوشتن نمایشنامه بودم؛ برخی از صحنه‌ها که در خیابان می‌بینید من آنها را روی صحنه می‌برم.

وی در پاسخ به این پرسش که مناسبات اجرا در طی این 45 سال چه تغییری کرده است، گفت:  45 سال پیش من 30 ساله بودم و در فضایی زندگی و تنفس می‌کردم که تحت تاثیر احساسات دیگرانی بودم که اکثراً شاعر و نمایشنامه‌نویس و کارگردان بودند؛ آن زمان کارهایی می‌دیدم که یکباره شما بهترین هنرپیشه‌ها را در کنار هم روی صحنه می‌دید؛ 10 هنرپیشه درجه یک در نمایشی چون «چوب به دست‌های ورزیل» می‌دیدید و من در چنین وضعیتی بودم.

خلج درباره حضورش در کارگاه نمایش گفت: من با گروهم از سال  48 تا 60 کار کردم و فرق الان با گذشته در این است که من از 53 تا به امروز باز هم زندگی کردم؛ باز هم مطالعه و تحقیق کردم و نوشتم؛ اکنون در زمان نمایش دیگر به عقب برنمی‌گردم.

وی درباره شرایط امروزش گفت: کاری که امروز می‌کنم متعلق به الان و با تفکرات امروزم است و براساس تغییراتی است که در من و جهان رخ داده است؛ من ضعف و کمبود نمایشنامه ندارم و دلیل انتخاب این متن تازگیش برای مردم است؛ کارگردانی من برای هر نمایشی شیوه متفاوتی نسبت به دیگر آثارم داشته است. هر اثر من در کارگاه نمایش به یک شیوه بود. در آنجا به ما می‌گفتند باید هر اثرمان کار تازه‌ای باشد. باید خلاق می‌بودیم. برای توضیح کلمه نو باید خود را برای کار نو آماده کنید و به روز باشید. من در اینستاگرامم نقاشی‌ها و اشعارم رو قرار می‌دهم.برای اولین بار نمایشگاهی در خانه هنرمندان داشتم. من از کوچکی نقاشی و نمایشنامه‌نویسی و بازیگری می‌کردم و همه اینها را با خودم تا به امروز حمل کردم. این کار برای من یادگیری داشته و هنوز خودم را شاگرد می‌دانم.

در این جلسه مسعود رحیم‌پور و علی فتحعلی در مقام بازیگر درباره همکاری خود با اسماعیل خلج گفتند و از اینکه تجربه همکاری با یکی از مهمترین چهره‌های تئاتری کشور نصیبشان شده است، ابراز خوشبختی کردند.

«جمعه‌کشی» از  هفتم  تا سی‌ام مهرماه در تماشاخانه سنگلج و با حضور محمود حسینی، علی خازنی، محمدرضا خسرویان، اسماعیل خلج، مسعود رحیم‌پور، افشین زارعی، علی فتحعلی روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

R1369/P/S4,34/CT11 واژه های کاربردی مرتبط تماشاخانه سنگلج تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تماشاخانه سنگلج تئاتر تماشاخانه سنگلج تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۶۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| یادی از دیدار نخبه مازندرانی با رهبر انقلاب

تصاویری از گفتگوی مرحوم سید اسماعیل نصراللهی، نخبه مازندرانی( رتبه ۲۵ کنکور سراسری ۱۴۰۲ رشته علوم انسانی) و مرحوم دکتر سید احمد نصراللهی (جراح دندانپزشک) پدر سید اسماعیل نصرالهی در دیدار سال گذشته نخبگان با رهبر انقلاب منتشر شده است.

کد خبر 750778

دیگر خبرها

  • حماس با آتش‌بس در غزه موافقت کرد
  • جنبش حماس با آتش‌بس در غزه موافقت کرد
  • امید اول ایران در لیگ ملت‌ها اینجاست، کنار پائز!
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی
  • قصه تکراری FIVB: دلتنگی برای این ستاره ایران
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • فیلم| یادی از دیدار نخبه مازندرانی با رهبر انقلاب
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • آمار فاجعه بار: کاش ستاره بارسا برنمی‌گشت!