Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@08:40:01 GMT

با دست خودمان آب به آسیاب دشمن نریزیم

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۶۹۹۸

ساعت24-برخی در هر شرایطی عادت دارند آیه یأس بخوانند و بدترین وضعیت‌ را برای کشور متصور شوند. اما این که القای این افکار در سطح جامعه و در چه شرایطی صورت می‌گیرد یا این‌که چه ایدئولوژی و دیدگاه فکری پشت این قضیه است، جای سوال دارد.

 سفر رئیس جمهور برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم یکی از این موارد است که در آستانه آن  نگاه‌های انتقادی برای حضور در این اجلاس از سوی برخی از جریان‌ها مطرح شد تا جایی که حتی یکی از نمایندگان مجلس در توئیتی با انتقاد نسبت به انجام این سفر،  حتی به طرح مساله عدم کفایت سیاسی رییس جمهور در بازگشت  به کشور پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این اظهار نظرها در حالی مطرح شد که در مراسم بدرقه رئیس جمهور برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به عنوان نماینده رهبری حضور داشت و این مساله خود گویای مورد تایید بودن انجام این سفر از نظر عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی است.

در چنین شرایطی اما دولت آمریکا نگران  از بازتاب وسیع حضور رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران در سازمان ملل و تاثیرگذاری مصاحبه‌ها و سخنرانی آن‌ها بر افکار عمومی جهان، محدودیت‌هایی را اعمال کرد و توامان با تاخیر در صدور ویزا برای هیات همراه رئیس جمهور ، با ویزا صادر نکردن، تیم رسانه‌ای رئیس جمهور ایران را حذف کرد.

دولت آمریکا مدت ویزای روحانی در سفر به نیویورک را به زعم خود محدود کرد و حتی محدوده تردد برای هیات ایرانی در نظر گرفت که این محدوده  هم بین محل اقامت رئیس جمهور و مقر سازمان ملل و نمایندگی جمهوری اسلامی است. البته این محدودیت در حالی لحاظ شده که در سال‌های گذشته نیز رییس جمهور و هیات همراه فراتر از مکان‌های تعیین شده تردد نداشته‌اند.

البته براساس اخبار اعلام شده، سطح و تعداد ملاقات‌های درخواست شده از سوی رهبران کشورهای مهم جهان برای دیدار با رئیس جمهور طی شش دوره گذشته سازمان ملل بی سابقه است که همین موضوع نیز شکست سناریوهای سیاسی دولت ایالات متحده برای انزوای سیاسی جمهوری اسلامی و سفیران دیپلماتیک ایران را نشان می‌دهد.

  ملاقات با مدیران ارشد رسانه‌های بین‌المللی و جلسه با نخبگان سیاست خارجی در آمریکا  از مهم‌ترین ملاقات‌های رئیس‌جمهور ایران است،  روحانی دو مصاحبه تلویزیونی با دو شبکه مهم آمریکا دارد. همچنین با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرده و با سران کشورهای فرانسه، انگلیس، ژاپن، سوئیس، اسپانیا، عراق، سوئد و پاکستان و چند کشور دیگر برنامه دیدار دارد که این دیدارها عمدتا با درخواست سران آن کشورها تنظیم شده است. همچنین نشست مطبوعاتی در پایان سفر رئیس‌جمهور در ظهر پنجشنبه انجام می‌شود.

با توجه به این، شرایط و فضاسازی‌ها برای انجام این سفر باید تمام مسئولان و دست اندرکاران کشور  به این سمت سوق یابند که در داخل کشور شرایطی فراهم شود تا رئیس جمهور بتواند علیرغم ادعاها و اتهامات آمریکایی‌ها برنامه‌های خود را برای تبیین شفاف‌تر مواضع جمهوری اسلامی ایران به خوبی دنبال کند اما متاسفانه همانند برخی از موارد دیگری که در کشور با آن‌ها مواجه می‌شویم همان یک عده به دنبال این هستند که هر نوع فعالیتی را از سوی دولت در تیررس انتقاد قرار دهند.

این نگاه‌های انتقادی نه فقط از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده بلکه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در توئیتی نوشت: "  هشت سال دفاع مقدس ، سیاست فشار حداکثری را شکست داد و سایه جنگ را از سر کشور به دور کرد. امروز نیز ایران به پشتوانه اقتدار نظامی و جوانان شجاع، با ایمان و فداکار این سرزمین، به مذاکره ذلیلانه و تحمیل خواسته‌های نا مشروع دشمن تن نخواهد داد."

به نظر می‌رسد این نوع نگاه‌ها نه تنها موجب تضعیف سیاست خارجی ایران در برابر نظام بین‌الملل می‌شود بلکه شأن و جایگاه کشور را در چنین نشستی که نمایندگان کشورهای مختلف جهان در آن حضور دارند تنزل می دهد.

سیاست هر کشوری در عرصه‌های مختلف داخلی وخارجی می‌بایست تابعی از دیدگاه‌های فکری متفاوت برای پیشرفت و در عین حال یکصدایی برای توسعه و تعالی کشور به‌عنوان نماد بیرونی باشد نه این‌که با توجه به هجمه‌ها و اتهاماتی که طی روزهای اخیر از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود خودمان به دست خودمان آب به آسیاب دشمن بریزیم.

باید دانست که محدودیت ها از سوی ترامپ و دولت آمریکا برای هیات ایرانی ضعف و ناتوانی آمریکا در پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آن را نشان می دهد و او به هر دری می‌زند تا بتواند ایران را منزوی کند.

البته حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز پیش از ترک تهران به نیویورک برای حضور در هفتادوچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: همواره اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی است برای این‌که نظرات ملت‌ها از جمله ملت ایران بیان شود و اقدامات غیرمنصفانه و ظالمانه‌ای که نسبت به ملت ایران روا داشته می‌شود برای مردم و کشورهای جهان توضیح داده شود،‌ همچنین فرصتی برای توضیح مسائل پیچیده و سخت منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: امسال این سفر اهمیت ویژه‌ای دارد. احساس ما این بود که آمریکا خیلی تمایلی ندارد که هیات‌های ایرانی در سازمان ملل حضور داشته باشند که دلایلش را خود آمریکایی‌ها باید توضیح دهند، بالاخره آنها یا از بیان حق می‌ترسند و حقیقت برای آنها تلخ است یا می‌خواهند بر افکار مردم اروپا تاثیر نگذاشته باشد؛ البته وقتی آنها تمایلی برای این سفر ندارند ما باید برای انجام این سفر اصرار داشته باشیم ما باید به سازمان ملل رفته و حرف خود را بزنیم، چون دارای منطق و استدلال کافی هستیم.

در همین رابطه شاهد بودیم که روز گذشته تروئیکای اروپا- سران کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان- در یک بیانیه مشترک ایران را مسئول حمله به تاسیسات آرامکو در عربستان دانستند.

آیا با این شرایط باز هم باید بر طبل اختلاف افکنی و فرافکنی بکوبیم و خودمان حضور رئیس جمهور کشور که به نمایندگی از مردم ایران در سازمان ملل حضور دارد را تحت الشعاع قرار دهیم. آن هم زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز امشب در مجمع عمومی سازمان ملل صحبت خواهد کرد و موضوع ایران قطعا یکی از محوری‌ترین بخش صحبت‌های او خواهد بود.

 روزنامه عربی فرامنطقه‌ای رای الیوم در یادداشتی نوشت که روحانی به ستاره نشست مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل خواهد شد به طوری‌که رهبران اروپا برای دیدار با او تلاش و رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با وی التماس می‌کند. در واقع ستاره بزرگ این اجلاس حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواهد بود؛ کسی که بسیاری از رهبران کشورهای اروپایی و در راس آنها بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای دیدار با او به منظور کاهش تنش در خلیج(فارس) پافشاری خواهد کرد و در سایه این دیدار و دیدارهای مشابه سرنوشت دیدار روسای ایران و آمریکا مشخص خواهد شد.

البته هدف ایران از این سفر و طرحی که قرار است رئیس جمهور با عنوان " ائتلاف امید" و "ابتکار صلح هرمز" در سخنرانی خود در سازمان ملل ارائه دهد صرفا تکیه بر توانمندی‌های منطقه‌ای، همکاری‌های امنیتی به ویژه در خلیج فارس و تنگه هرمز در میان کشورهای همسایه است و نه ایجاد بی ثباتی و نا امنی در منطقه.

پیش از این هم رئیس جمهور در سخنرانی‌های قبلی خود در مجمع عمومی سازمان ملل شعار جهان عاری از خشونت را مطرح کرده بود که همه این طرح‌ها به نوعی نشان دهنده حقانیت و حسن نیت ایران به منظور حفظ صلح و امنیت در سراسر منطقه و جهان است.

بنابراین وقتی آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران تلاش می کند تا چهره خشن و منزوی از ایران را به جهانیان نشان دهد و برخی رسانه‌های جهانی از رئیس جمهور کشورمان به‌عنوان ستاره نشست مجمع عمومی سازمان ملل یاد می‌کنند، ما نباید در داخل به‌گونه‌ای عمل کنیم که تمامی ابعاد این سفر و دستاوردهایی که می تواند برای ایران داشته باشد تحت تاثیر قرار گیرد.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۶۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد فعلی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو طرحی را برای حل مسالمت آمیز اوکراین تدوین کرده است.

براساس گزارش دیلی تلگراف، رئیس جمهور سابق آمریکا تا زمان انتخابات طرح خود درباره اوکراین را علنی نخواهد کرد.

پیشتر ترامپ در پایان ماه آوریل در مصاحبه‌ای با تایم گفته بود که در صورت انتخاب شدن به اوکراین کمکی نخواهد کرد مگر اینکه اروپا وارد عمل شود. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفته بود: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت‌های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه گذشته بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت‌های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این در حالی است که وادیم اسکپتسکی معاون رئیس کل اطلاعات وزارت دفاع اوکراین از سقوط قریب الوقوع شهر راهبردی این کشور به دست روس‌ها خبر داد.

وی افزود: سقوط شهر راهبردی جاسوف یار به دست نیروهای ارتش روسیه حتمی است.

این مقام اوکراینی با اشاره به تنگایی که نیروهای این کشور در ارتفاعات شهر چاسوف یار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از سقوط این شهر مشابه شهر آودیواکا در آینده نزدیک خبر داد.

وی به اهمیت راهبردی این شهر برای نیروهای اوکراینی اشاره کرد و گفت: تسلط روس‌ها بر این شهر راه برای تسلط آنها بر شهرهای بزرگ در دونتسک هموار خواهد کرد.

این درحالی است که پیش از این الکساندر سیرسکی فرمانده ارتش اوکراین از اوضاع سخت نیروهای این کشور در خطوط نبرد خبر داده بود.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود که نیروهای روسی در حال حاضر ابتکار عمل را در جبهه‌ها در دست دارند.

طی روزهای گذشته روس‌ها بر بردیچی، بوگدانوفکا، نوومیخلوفکا، سیمینوفکا و پرفومایسکو مسلط شده‌اند.

کد خبر 6096075

دیگر خبرها

  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • رئیس‌جمهور: دشمن به‌دنبال ایجاد ناامنی و موج‌سواری است / ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان‌دوره‌ای با شکوه باشیم
  • رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی
  • (ویدیو) مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن!
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • سردار رادان: به سبک خودمان آزادی را ایجاد می‌کنیم
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • رادان: مردم افتخار کنید رئیس‌جمهوری دارید که برایش تکلیف مهم است/ بیشترین کسانی که در طرح نور و لایحه عفاف و حجاب تلاش کردند، نمایندگان اصفهان بودند/ ما به سبک خودمان آزادی برای احیای دینمان را ایجاد می‌کنیم