Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@12:31:42 GMT

جزئیات مصوبات مقابله با رسوب کالا در بنادر

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۰۳۹۸

جزئیات مصوبات مقابله با رسوب کالا در بنادر

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم،‌ اخیرا جلسه‌ای در ستاد گمرک ایران برای تعیین تکلیف وضعیت رسوب کالا در بنادر کشور با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و با عنایت به توضیحات مطرح شده موارد زیر در این جلسه تصویب  شده است.
بر این اساس مقرر شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص کالاهایی که از محل بند 6 مصوبه ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی توسط گمرک به صورت درصدی ترخیص گردیده‌اند، مساعدت لازم را برای تامین ارز ویژه برای مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید اقلام اساسی و کالاهای مربوط به دستگاه‌های دولتی اختصاص داده و در ارتباط با کالاهایی که هنوز ترخیص نشده‌اند به طور دقیق وفق مفاد مصوبه مذکور اقدام گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل مقرر گردید گمرک در خصوص دریافت اطلاعات ثبت سفارشهای مورد تایید بانک مرکزی همکاری لازم را معمول داشته و در اسرع وقت جلسه‌ای برای بررسی بین بانک گمرک و وزارت صنعت به ریاست رئیس کل گمرک ایران تشکیل و موارد و مشکلات سیستمی بین آنها تعیین تکلیف شود.


همچنین بر اساس تصمیمات چهل و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مقرر گردیده است با توجه به اینکه وزارت خانه‌های متولی ثبت سفارش کالاهای اساسی و ضروری به تعداد حدود 800 و تعرفه اقدام می‌نمایند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تامین ارز گمرک در حوزه بررسی ارزش گمرکی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (در خصوص تعیین نرخ تثبیتی کالا) مکلف‌اند تا زمان رفع تحریمها ارزش مندرج در ثبت سفارش کالا که سیاه خرید نیز بر اساس آن می‌باشد را ملاک اقدام از زمان دریافت و نیز بررسی اظهارنامه گمرکی قرار دهند.


گفتنی است، بر اساس  چهل و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مقرر شد با عنایت به مشکلات عدیده مربوط به رفع تعهدات ارزی ناشی از اختلاف وزن اظهارنامه‌های وارداتی به منظور تسهیل در فرآیند تجارت فرامرزی در خصوص اختلاف و تلورانس مجاز اقدامات زیر انجام شود:
وزارت صنعت گمرک ایران و بانک مرکزی نسبت وزیری تلورانس یک و نیم درصد برای کالاهای فله همچنین کالاهای اساسی و ضروری موضوع مصوبه 16 مرداد ماه سال 97 هیات وزیران به تعداد حدود 800  ردیف تعرفه اقدام نماید. در خصوص سایر کالاها، حداکثر 3 درصد تلورانس وزنی قابل پذیرش می‌باشد.
وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی مکلف‌اند نسبت به تعمیم و تسری تلورانس اعلامی به شرح فوق به کلیه پرونده‌های در جریان رسیدگی که هنوز رفع تعهد ارزی برای آنها صورت نپذیرفته، اقدام نمایند.


 در چهارمین مصوبه مربوط به نشست مذکور آمده است با توجه به مفاد نامه معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مرجع مذکور که در آن به پنج مورد مشکلات مرتبط با رفع تعهد ارزی مابین بانک و گمرک اشاره شده مقرر گردید اقدامات لازم در راستای اجرایی نمودن مصوبات مرتبط با مفاد هر بند به شرح زیر صورت پذیرد.

در موارد متعددی به پروانه‌های صادره از گمرکات کشور به صورت اظهارنامه_پروانه نشده قابل مشاهده می‌باشند در صورتی که وضعیت اظهار آنها در مقطعی به صورت "پروانه کامل" بوده و واردکنندگان نیز مدعی ورود و ترخیص کالا می‌باشند. با عنایت به اینکه قبول یا عدم قبول پروانه‌های مذکور از سوی گمرکات دارای ابهام می‌باشد  لذا در این موارد بانکها نمی‌توانند نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام نمایند، در صورتی که عملا متقاضی تعهدات خود را ایفا نموده است.


بر این اساس مقرر شد در حوزه معاونت برنامه ریزی گمرک ایران با همکاری بانک مرکزی و دفاتر تخصصی حوزه معاونت امور گمرکی و حالات مختلف پروانه‌های مربوط به سال‌های گذشته( 94 تا 96 )را شناسایی نموده و راهکار لازم را طی صورت دستور العملی به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند.

متن کامل این صورت جلسه دراینجا قابل مشاهده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۰۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورات رئیس جمهور برای رفع مشکلات مردم جنوب غرب تهران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بعد از ظهر امروز در راستای سفر‌های استانی و در اولین برنامه از سلسله بازدید‌ها از محلات تهران و پیگیری مشکلات مردم، پس از بازدید از بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ در جنوب غرب پایتخت، در جلسه پیگیری موضوعات ویژه این دو منطقه در مسجد ابوذر، واقع در محله فلاح حضور یافت و پس از شنیدن گزارش مسائل و مشکلات اولویت‌دار مردم این مناطق، دستوراتی جهت تسریع در رفع این مشکلات صادر کرد. در این جلسه که معاون اجرایی رئیس جمهور، وزاری بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر تهران نیز حضور داشتند، ابتدا موضوع کمبود فضا‌های بهداشتی و درمانی و همچنین توسعه و تجهیز چهار بیمارستان موجود در این مناطق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آقای رئیسی پس از شنیدن گزارشات معاون اجرایی رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار تهران، مقرر کرد موضوع تامین مالی فاز ۱ طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد در اسرع وقت از سوی وزارت بهداشت تامین و این بیمارستان تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد. همچنین جهت تامین زمین مورد نیاز برای توسعه بیمارستان ضیائیان مقرر شد شهردار تهران طی جلسه‌ای با وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، موضوع استفاده از زمین‌های متعلق به این وزارتخانه را بررسی و پس از احصا راهکار، نتیجه را جهت تصویب به دولت ارائه کنند. همچنین با دستور رئیس جمهور در این جلسه مقرر شد مشکل تجهیز بیمارستان‌های این دو منطقه با همکاری وزارت بهداشت و بهره‌گیری از ظرفیت خیرین این حوزه در اسرع وقت مرتفع شود. مشکل کمبود سرانه آموزشی در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران از دیگر موضوعات ویژه و اولویت‌دار این مناطق بود که در این جلسه در حضور رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با دستور رئیس جمهور و ناظر به نیاز مبرم مردم این مناطق به فضا‌های آموزشی مقرر شد در مرحله اول در هر منطقه ۳ الی ۵ مدرسه به فوریت احداث شود. همچنین بنا به تاکید رئیس جمهور و در راستای ایجاد نشاط اجتماعی بیشتر، به ویژه در میان نسل جوان مقرر شد در هر یک از این مناطق دو مجموعه ورزشی احداث شود. آقای رئیسی از وزیر آموزش و پرورش نیز خواست به منظور اجرای عدالت آموزشی برای کاهش هر چه بیشتر مدارس دو شیفته در این مناطق در اسرع وقت برنامه‌ریزی و اقدام کند. سومین موضوع ویژه و اولویت‌دار مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران نیز موضوع بافت فرسوده در این مناطق بود که رئیس جمهور پس از شنیدن گزارش معاون اجرایی، وزیر راه و شهرسازی، شهردار و استاندار تهران، با تاکید بر اهمیت نقش مشارکت مردمی در حل این مشکل، از مسئولان مربوطه خواست با بررسی راهکار‌های قانونی، بسته تشویقی شامل مجموعه‌ای از مشوق‌ها و تسهیلات حمایتی دولت برای بازسازی بافت فرسوده توسط مردم را تهیه و تدوین و در این مناطق به شکل عمومی اطلاع‌رسانی کنند.

دیگر خبرها

  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه دشمن و مقابله جبهه کفر برابر حق است
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • جلسه هیات رئیسه فدراسیون دوومیدانی تشکیل شد
  • دستورات رئیس جمهور برای رفع مشکلات مردم جنوب غرب تهران
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین