Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلبه فرهنگ باغداری سنتی باعث شده، طرح باغ‌های مدرن با احتیاط بیشتری اجرا می‌شود، زیرا بیشتر کشاورزان اطلاعات و دانش فنی لازم را ندارند. با این حال چند سالی است که خراسان رضوی در این امر پیشقدم شده و برای نخستین بار در کشور، مزرعه نمونه آستان قدس رضوی، باغ‌های متراکم سیب، گلابی و شلیل را با استفاده از پایه‌های پاکوتاه و با بکارگیری مدرن‌ترین تجهیزات روز دنیا ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی اورعی زراع، مدیر کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی با اشاره به باردهی اقتصادی بالای این باغ‌ها می‌گوید: در باغ‌های متراکم، ارقام میوه مورد استفاده به نحوی اصلاح شده است که طی سال دوم یا سوم، به بار نشسته و از سال چهارم بازدهی اقتصادی دارند.
او ادامه می‌دهد: عملکرد این باغات تا سه برابر سیستم‌های سنتی قبلی افزایش یافته و حداقل ۷۵ تا ۸۰ تن در هکتار برداشت می‌شود. علاوه بر این، در باغ‌های الگویی، تراکم کشت درختان در واحد سطح از حدود ۴۰۰ اصله در هر هکتار در سیستم‌های کلاسیک به بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ اصله می‌رسد.  
در باغ‌های الگویی کشت و صنعت مزرعه نمونه، همه اقدام‌های اصلاحی بر روی خصوصیات پایه‌ها و ارقام، از سوی محققان و متخصصان خارجی و داخلی و در آزمایشگاه‌های مدرن اروپا انجام شده و با موافقت، تایید و نظارت سازمان حفظ و نباتات وارد کشور می‌شود. بومی سازی ساخت باغ‌ها کشت و صنعت مزرعه نمونه با بهره گیری از محققان داخلی و خارجی، علاوه بر وارد کردن فناوری‌های جدید مورد نیاز برای ساخت این باغ‌ها و بومی سازی آن در شرایط منطقه و کشور؛ موجب صرفه جویی مالی بسیاری نیز شده است.
اورعی زارع با بیان این که در باغ‌های متراکم امکان برداشت مکانیزه وجود دارد، گفت: در این نوع از باغ ها، نه فقط هزینه هرس به دلیل پاکوتاه بودن و کاهش حجم شاخ و برگ این درختان، به شدت کاهش یافته، بلکه کاهش هزینه‌های برداشت را هم در پی خواهد داشت؛ به این ترتیب که پاکوتاه بودن و یکنواختی فرم رشد درختان، باعث تسهیل عملیات برداشت محصول شده و در صورت ورود ماشین آلات مربوطه، زمینه برداشت مکانیزه محصول نیز فراهم می‌شود. سیستم آبیاری نوین یکی از نکات درخور توجه در این نوع از باغ ها، بهره گیری از سامانه‌های نوین آبیاری است.
حمیدرضا قاسمی مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: باغ‌های سیب متراکم و نیمه متراکم مزرعه نمونه به دلیل آبیاری به روش تحت فشار قطره ای، تنش آبی ندارد، همین امر باعث شده تا میوه به حداکثر اندازه خود برسد و بافت نرم‌تر و آبدارتری داشته باشد.
او تصریح می‌کند: در این باغ‌ها همچنین از سیستم‌های مه پاش (میست) به منظور حفظ رطوبت و نیز جلوگیری از خسارت سرمای بهاره بر گل دهی درختان استفاده می‌شود.  
مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی می‌گوید: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد باغ‌های متراکم و و نیمه متراکم مزرعه نمونه، استفاده از توری‌های ضد تگرگ و ضد تشعشع بوده که با هدف از بین رفتن ریسک تگرگ زدگی و آفتاب سوختگی استفاده شده است. مبارزه بیولوژیک در باغ‌های متراکم و نیمه متراکم مزرعه نمونه به جای استفاده از سموم شیمیایی برای از بین بردن آفات، از مبارزه بیولوژیک استفاده می‌شود.
مدیر کشت و صنعت مزرعه نمونه درباره آفات باغات سیب و روش مبارزه با آن در باغات الگویی این مجموعه می‌گوید: باغ‌های سیب، آفاتی به نام کرم سیب دارند که سموم شیمیایی مختلف در طول سال، ۳ تا ۴ مرتبه اجرا و سعی می‌شود ۳ تا ۵ نوع سم در یک باغ استفاده شود، اما مزرعه نمونه هم گام با علوم روز، مبارزه بیولوژیک را جایگزین استفاده از سموم می کند و در این زمینه از ماده ای با عنوان فرمون بهره می گیرد؛ به این صورت که این ماده مجموعه ای از بوهای بیو شیمیایی حشرات است که به صورت مصنوعی برای جلب حشرات جنس مخالف در باغات منتشر می شود.

او ادامه می دهد: بدین ترتیب میزان فرمون را به حدی در محیط باغ بالا می برند که باعث ایجاد اخلال در جفت یابی حشرات نر و ماده و در نتیجه کاهش چشمگیر تخم ریزی می شود به گونه ای که اکنون میزان کرم سیب در باغ های سیب متراکم و نیمه متراکم مزرعه نمونه تقریبا به صفر رسیده است.

یکی دیگر از اقدامات موثر برای افزایش کیفیت محصولات این باغات، محلول پاشی به ویژه با کلسیم است که در طول فصل انجام می شود و سفت شدن بافت میوه و قدرت بالای انبارداری را به دنبال دارد.

اورع زارع در این خصوص گفت: در این باغات به صورت هر سالی و یا هر دو سال یک بار آزمایش خاک انجام می شود تا بر اساس نیاز درختان، مواد غذایی لازم به آن ها داده شود که این مهم در نهایت به افزایش کیفیت محصولات تولیدی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک نیز با تاکید بر این که تمام ارقام مورد استفاده در باغات الگویی مزرعه نمونه از بازار پسندی و مرغوبیت خاصی برخوردارند، گفت: شرایط اقلیمی منطقه یعنی طول روز، تشعشع کافی و ارتفاع از سطح دریا، نیز در بهبود کیفیت آن تاثیر به سزایی خواهد داشت.

  انتهای پیام//ه.ز   گزارش از هدی زاهدی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آستان قدس رضوی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۱۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان گفت: با حضور کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه ۸ رقم گندم در قالب پروژه PVS (مقایسه ارقام) گنــدم آبــی که در روسـتای چـــم تـنــگ، حوره مرکز جهاد کشاورزی هندیجان شرقی کشت شده بود انجام شد.

علی شکاری افزود: هدف از اجرای این طرح انتخاب بهترین رقم از لحاظ عملکرد و سازگاری با منطقه و تحمل به شوری و آفات و بیماری‌ها می‌باشد.

وی اظهار داشت: ارقام کشت شده شامل آزادگان، اوج، برات، خلیل، داریون، سارنگ، سحر و مهرگان است.

شکاری تصریح کرد: عملیات برداشت این طرح همراه با کیل گیری و نظارت کارشناسان صورت پذیرفت.

وی اضافه کرد: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد عملکرد ارقام اوج و خلیل نسبت به دیگر ارقام بالاتر بوده است.

شکاری اظهار داشت: همچنین ارقام خلیل و داریون نسبت به دیگر ارقام به ورس حساس‌تر بودند.

دیگر خبرها

  • افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان
  • تولید 90 تن گوشت مرغ در عباس آباد
  • معلم باید الگوی جامعه باشد
  • دهه کرامت فرصتی برای ارتقای معارف ولایی
  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • پروانه با الگوی منحصر به فرد را پیدا کنید (معمای تصویری)
  • خلاقیت و استفاده از روش‌های نوین آموزشی دلیل انتخاب معلم نمونه کیش
  • درخشش سر یک اسب در تصویر جدید «جیمز وب»
  • عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان