Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از پیوستارهای همیشگی که با دین و دینداری آمیزشی دیرینه داشته و دارد، پرستشگاه است و تمامی ادیان آسمانی و حتی ساختگی، برای انجام آیین‌های پرستندگی خود به این اماکن روی می‌آورند و از کنست‌های آیین یهود تا کلیساها و دیرهای ترسایان، از مساجد مسلمین تا امریتسارهای بودیست‌ها و از آتشکده‌های زرتشتی تا بتکده‌های هندو، جملگی پیروان ادیان را به تعظیم در برابر معبودشان وا می‌دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران سرزمینی‌ست که پیوسته مردمانش به دینداری یکتاپرستانه اشتهار و اشتغال داشتند و در برابر پروردگار زیبایی‌ها، بر آیات خاکی و آتشینش پاسبانی و پاسداری کرده‌اند. آتشکده‌های ایرانی پیش از اسلام، پرستشگاه‌هایی بود که مردمان ایرانشهر، در برابر مزدا، آیین‌های بندگی مزدیسنی را با خواندن اوستا و گات‌ها و دینکرد، به جای می‌آوردند.

گفتگوی ایلنا با پروفسور باربارا کایم (باستان‌شناس لهستانی و استاد دانشگاه دولتی ورشو) هم از این رو خواندنی‌ست که او عمری را صرف یافتن آتشکده‌هایی در مرزهای ایرانشهر کرده که روزگارانی دراز است که با سجده بر خاک، در زیر آوارهای انبوهی از تلماسه‌های رسی و شنی، شکم خاک از آن‌ها آبستن جاویدان است.

برخی از پژوهشگران همچون مرحوم احمد تفضلی، معتقدند که دانش ما از آتشکده‌ها، حداکثر به دوران امپراتوری ساسانی و دوران اسلامی بازمی‌گردد. آیا در اکتشافات شما، اثری از آتشکده‌های دوران پیش از ساسانیان وجود دارد؟

بله ما در آتشکده میله هایرام در ۳۳ کیلومتری مرز سرخس، آثاری از یک آتشکده وسیع اشکانی پیدا کرده‌ایم که به نظر می‌رسد به اواسط دوران اشکانی مرتبط باشد و این آتشکده به احتمال زیاد، محل تجمع مردمان بسیار زیادی در دوران پارت‌ها بوده است. چون تالار بسیار بزرگی در مرکزیت مجاور به آتشدان دارد و قربانگاه بسیار بزرگی نیز در کنار اینجا پیدا شده که به طور مشخص از سکوها و آبخوان آن می‌توان تشخیص داد که این قربانگاه بزرگ، مسلخ حیوانات قربانی است و در ضلع جنوب غربی این تالار هم، یک انبار سردابی بزرگ وجود دارد که احتمالا محل نگهداری ذخایر خوراکی و نذورات مردم بود. در تمامی سرزمین‌های اطراف ایران نیز آتشکده‌های مشابهی وجود دارد که نشان دهنده نفوذ سیاسی و فرهنگی دولت ایران در این سرزمین‌ها در سده‌های پیشین دارد.

بناهای چهارتاقی بسیاری با معماری مشابه در سراسر ایران در دوران ساسانیان و اواخر عهد اشکانی ساخته شد. این نشانه‌ها که برای این بنا مورد اشاره قرار دادید، لزوما کشف یک آتشکده باستانی را اثبات نمی‌کند. چه شواهد دیگری برای شناسایی آتشکده در این سرزمین در حفاری‌های شما به دست آمده است؟

سکه‌های نقره‌ای و برنزی بسیار زیادی با طرح آتشدان بزرگ و یا مشعل‌های کوچک‌تر متعلق به عصر مهرداد دوم و تیرداد اول اشکانی وجود دارد که به احتمال زیاد، به شکل اختصاصی برای این بنا ضرب شده باشند و باید دید که آیا این سکه‌های به دست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی از محل مالیات‌ها و نذورات مردم برای آتشکده بود یا در واقع شامل کمک‌های سلطنتی امپراتورهای وقت ایران بوده است. در این رابطه نمی‌شود با قاطعیت نظر داد اما شواهد دیگری نشان می‌دهد که این بنا برای مراسم‌های دعا و عبادت بوده است و محراب موبدان بزرگ (ارشد یا موبدان موبد) هم در شمالی‌ترین نقطه بنا وجود دارد.

حتما در مطالعاتتان به وجود طاق‌های ضربی با کرسی‌های پست‌تر از ارتفاع عادی ساختمان در خانه‌های ایرانیان در عصر ساسانی مواجهه داشته‌اید. آیا وجود چنین سازه‌ای به عنوان محراب می‌تواند مورد تایید باشد؟

بله در خانه‌های بسیاری از ایرانیان عصر ساسانی در کرمانشاه و خراسان و ترکیه و عراق و هند، بناهای طاقی و دارای اختلاف ارتفاع موجود بوده است اما من به سازه محراب شکل، به دلیل تفاوت در مساحت و هم‌نشینی با دلایل دیگر، به عنوان مستندات اشاره کردم و البته اسناد دیگری هم برای این مشاهدات وجود دارد. در دیوارهای نیمه سالم و سالم این بنا، دست‌کندهایی وجود دارد که از دست‌کندهای عمومی بزرگ‌تر بودند و به احتمال فراوان، محل نگاهداری مشعل‌های موبدان دیگر بوده که به ترتیب رتبه و جایگاهشان، هنگام مراسم‌های مذهبی در کنار آتشدان بزرگ ظاهر می‌شدند.

با توجه به اینکه به یافت شدن سکه‌های مرتبط با دوران شاهنشاهی اشکانی در این سازه اشاره کردید، آیا مستنداتی مربوط به وجود ستون‌های متعدد در این سازه به سبک یونانی‌ها وجود دارد یا نشانه‌های معماری سازه همگی دال بر ساسانی بودن بنا دارند؟ از این جهت که بناهای عصر ساسانی بیشتر گرد و مدور بوده‌اند و بناهای اشکانی فیلوهلنیک و مثلثی و مربعی شکل بود...

سازه بیرونی محوطه، دایره‌ای شکل است و یادآور معماری ساسانی است اما بنا بیشتر به مربع شباهت دارد تا مثلث، ضمن اینکه خاستگاه پارت‌ها در شمال شرقی ایران بوده است و این آتشکده دقیقا در محل اصلی خاستگاه تاریخی پارت‌ها قرار دارد و نزدیکی آن به مخازن بزرگ نفتی و گازی مرو و سرخس، مکان مناسبی برای ایجاد آتشکده بوده است. باید بدانیم که ایرانیان آن زمان به مخازن سوخت‌های فسیلی و کاردکردهای سنتی آن دسترسی و آشنایی دارند.

با توجه به اینکه مهمترین آتشکده‌های ایران در خراسان، فارس و آذربایجان بوده و هر کدام کانونی طبقاتی برای پرستش جنگاوران، دهقانان و پیشه‌وران و موبدان بوده است و سایر آتشکده‌ها در ذیل یکی از این آتشکده‌ها تعریف می‌شدند، می‌توان وابستگی مرکزی این آتشکده را تشخیص داد؟

بله با توجه به بافت تاریخی خراسان بزرگ که مرکز تاریخی دهقانان ایرانی بوده است، به نظر می‌رسد که این آتشکده نیز وابسته با آتشکده بزرگ آذربرزین مهر بود و دهقانان ایرانی برای پرستش اهورا مزدا به این آتشکده مراجعه می‌کردند. با توجه به تغییر پایتخت ایران از شهر صددروازه در شرق ایران و استقرار یافتن پایتخت امپراتوری ساسانیان در تیسفون در غرب ایران، رفته رفته از اهمیت این آتشکده کاسته شد و آتشکده‌های جدیدی در کرمانشاه و عراق و آذربایجان و خوزستان ساخته شد که از اهمیت بیشتری برخوردار شدند.

در پژوهش‌های پیشین توسط افرادی نظیر آرتور کریستین‌سن، رومن گیرشمن و جان هینلز، مشخص شد که در آتشکده‌ها مخازنی با اندازه‌های متفاوت وجود دارد که دربردارنده آتش‌های وهومن، دادگاه، رادمان و غیره بود و هرکدام از آتشکده‌های پیرامونی، مرکز یک آتش کاربردی و با کارکرد موضوعی متفاوت بود. آتشکده حفاری شده توسط شما مرکز کدامیک از این آتش‌ها بود؟

به احتمال فراوان این آتش دادگاه بود و و دو سکوی جلوی آتشدان که شبیه به محاکم یونانی‌ است و اندازه آتشدان، به احتمال فراوان می‌شود از این آتشکده به عنوان یک آتشکده دادگاه یاد کرد اما در زمان اشکانیان این اندازه از سختگیری برای تمایز میان آتش‌ها نبود و این در دوران ساسانیان بود که تمایزهای جدی ایجاد شده‌ نسبت به عصر اشکانی برای کارکردها و اندازه آتشدان تعریف شد. ضمنا در آتشکده‌های عصر اشکانی حساسیت چندانی روی محل تابش نور خورشید به آتشدان وجود نداشت که این عدم حساسیت نیز در زوایه ساخت این بنا دیده می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آتشکده شناس و استاد دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۱۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه جمعه در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق در روستای سراب شهرستان بیجار اظهار کرد: امیدواریم خداوند توفیق درک شناخت ائمه اطهار را بتواند به همه ما عطا کند.

وی افزود: مهمترین بهره‌ای که از بزرگ‌داشت مراسمات مذهبی ائمه اطهار می‌توان برداشت شناخت زندگی و شخصیت این امامان است تا از این طریق بتوانیم معرفتمان را ارتقا ببخشیم.

وی اعلام کرد: انقلاب اسلامی ایران برکات بی‌شماری داشت و یکی از این برکات متحول شدن فضای دینی در جامعه بود و به برکت این مهم و شناخت ما از زندگی ائمه و معصومین بیشتر شد.

زارعی کوشا تاکید کرد: امام صادق علیه السلام دارای شخصیت بسیار بزرگی است لازم است تا ابعاد شخصیتی این امام بزرگ بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی اعلام کرد: امام صادق صاحب مکتب است و این به واسطه هدایتی است که ایشان به تبعیت از امام حسین داشتند و دین اسلام را نجات بخشید و مسیر جامعه اسلامی به سوی درستی هدایت شد.

وی ادامه داد: کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» نوشته مقام معظم رهبری اهمیت زیادی دارد و لازم است مورد توجه و مطالعه همگان قرار بگیرد و مسابقه‌ای در باب این کتاب برگزار شود.

ائمه معصوم برای پاسداری از ارزش‌های دینی تلاش کردند

استاندار کردستان گفت: تمام ائمه معصوم همواره در یک مسیر در حال حرکت بودند و یک سلسله از فعالیت مبارزاتی را برای شناخت معرفت دینی و فراگیری معارف دینی داشتند و در راه پاسداری از ارزش‌های دینی همواره تلاش کردند.

وی اضافه کرد: اما آنچه در عمر امام صادق اهمیت زیادی دارد این است که ایشان فرصت و مأموریتی که داشتند یک مأموریت و انقلاب فرهنگی بود.

زارعی کوشا گفت: این امام بزرگ بیش از چهار هزار شاگرد تربیت کردند که در نوع خود بی نظیر است.

وی اعلام کرد: درس شهادت امام صادق این است که ما تکلیف خود را بدانیم و آگاه باشیم چرا که اگر شناخت و بصیرت نداشته باشیم طبق قرآن کریم گمراه خواهیم بود.

امام راحل انقلاب اسلامی را به سرانجام رساند

استاندار کردستان در ادامه بیان کرد: امروز انقلاب اسلامی را ادامه مکتب امام صادق می‌دانیم چرا که دشمنان هر تهدید و تحریمی کردند تا این انقلاب به نتیجه نرسد اما امام راحل این انقلاب را به سرانجام رساند.

وی با تاکید بر اینکه شباهت زیادی بین انقلاب اسلامی با مکتب امام صادق وجود دارد گفت: حرکت علمی امام صادق و مجتهد کردن مؤمنین توفیقی بود که این امام بزرگ در دوران مبارزه خود داشتند و موجب اعتلای دین مبین شدند.

وی به تلاش دشمنان در خدشه وارد کردن به انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و ابراز داشت: در طول چهل و پنج ساله انقلاب دشمنان در پی ضربه وارد کردن به این انقلاب بودند اما به فضل خداوند و امام زمان این انقلاب در مسیر درست خود قرار دارد.

لزوم شناخت جوانان از فضای مجازی

استاندار کردستان بر لزوم شناخت جوانان از فضای مجازی تاکید کرد و بیان داشت: در فضای رسانه باید هوشیار باشیم و بدانیم که حق با باطل کدام است و فریب دشمن را نخوریم.

وی ادامه داد: امروز سانسورهای دنیا باعث نشد که صدای مظلوم مردم غزه به گوش جهانیان نرسد و ما شاهد خواری اسرائیل غاصب هستیم.

زارعی کوشا اضافه کرد: از مصادیق جهاد تبیین می‌توان به تبیین شخصیت امام راحل اشاره کرد و ما باید تلاش کنیم تا شخصیت این امام بزرگوار برای همه افراد و بالاخص جوانان تبیین شود.

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب همواره بر تبیین شخصیت امام راحل تاکید دارند و امروز همه ما وظیفه داریم تا شخصیت امام راحل را بازگو کنیم تا همه با این مهم آشنا شوند.

‌ایران به یکی از قطب‌های نظامی و پهپادی دنیا تبدیل شده است

استاندار کردستان اعلام کرد: امروز در دنیا به فضل الهی و با استقامت مردم ایران اسلامی و با هدایت رهبر توانسته‌ایم به موفقیت‌های زیادی دست پیدا بکنیم و کشوری که چهل و پنج سال پیش سیم خاردار هم وارد می‌کرد امروز به یکی از قطب‌های نظامی و پهپادی در دنیا تبدیل شده است.

زارعی کوشا اذعان کرد: امروز مسیر علمی ایران اسلامی رو به پیشرفت است و ما عملیات وعده صادق را رقم زدیم و جهاد تبیین همان کاری است امام صادق علیه سلام انجام می‌داد.

استاندار کردستان بر لزوم خدمت به مردم تاکید کرد و بیان داشت: وظیفه اول ما در جهاد تبیین خدمت به مردم است و باید در راستای خدمت به مردم گام برداریم.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین برای مدیران یعنی کار آمدی و خدمت به مردم گفت: امروز افتخار خدمتی در دولتی را داریم که رئیس جمهور آن خود را سرباز رهبر معظم انقلاب می‌داند.

کد خبر 6096034

دیگر خبرها

  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • آغاز عملیات دیوارکشی اطراف آرامستان شیخ شهاب‌الدین (آزادان)
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B۱ است
  • اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی نشان از افول و نابودی زودهنگام این رژیم دارد
  • انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است
  • وزیر دفاع انگلیس به تحریم ایران واکنش نشان داد