پشیمان نیستم اما دوباره شمر نمیشوم
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۱۴۸۴
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فیلی، بازیگر سینما و تلویزیون، تاکنون در قالب نقشهای متعددی جلوی دوربین رفته است اما به عقیده بسیاری بازی در نقش شمر که در سریال «مختارنامه» برای وی رخ داد، یکی از برجستهترین و ماندگارترین نقشهایی است که تا به حال به ایفای آنها پرداخته. از دیگر کارهای او میتوان به بازی در سریالهای «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او میگوید به تاریخ و کارهای تاریخی علاقه دارد و هر گاه وقت داشته باشد، گریزی به تاریخ میزند و درباره آن میخواند. محمد فیلی که در سریال مختارنامه ایفاگر نقش شمر بوده، درباره این تجربه توضیح میدهد که از بازی در آن نقش ناراضی نیست و دوست ندارد دوباره این نقش را در سریال دیگری تجربه کند. به بهانه پخش مجدد سریال «مختار نامه» با محمد فیلی به گفتگو نشستیم.
هربار که سریال «مختارنامه» پخش میشود، بسیاری از مردم آن را دنبال کرده و حتی با کاراکترهای منفی آن نیز همراه میشوند. بازی در نقش شمر که نقشی تاریخی به شمار میآید، چه چالشهایی را برای بازیگر آن به همراه داشت؟
نقش شمر یک نقش سخت بود. من شناخت چندانی از این شخصیت نداشتم، به جز اینکه میدانستم یک فرد منفور بوده است. اطلاع نداشتم که در زندگی شخصیاش چه شخصیتی داشته است. ما به طور کلی اطلاعات کمی درباره او داریم و فقط میدانیم که در برههای از تاریخ در کنار حضرت علی(ع) بوده و بعد وقایع کربلا اتفاق افتاده است.
کتابهای زیادی هم درباره شمر در تاریخ نوشته نشده است. فقط همه میدانند او یک فرد جنایتکار به شمار میرود و در همین حد در تاریخ از او یاد شده است. با وجود این اطلاعات اندک درباره شمر، من باید نقش را بازی میکردم و طوری او را به تصویر میکشیدم که برای مردم باورپذیر باشد. آنچه در سریال مختارنامه در قالب شمر میبینید در واقع سلیقه من و آقای میرباقری است که تصویر شده است.
با توجه به بازخوردهایی که هربار پس از پخش مختار از شخصیت شمر میگیرید، شمری که در مختار به تصویر کشیده شد، چقدر برای مخاطبانت باورپذیر شد؟
اگر حمل بر خودستایی نباشد باید بگویم، این نقش مورد قبول همگان قرار گرفت. نه تنها مردم بلکه آنهایی که دستی در تاریخ دارند هم آن را پذیرفتند. این کارشناسان معتقد بودند که شمر همین گونه بوده است که ما در سریال مختار به تصویر کشیدیم.
از اینکه نقش شخصیتی را که تا این اندازه منفور و منفی است، بازی کردید پشیمان نیستید؟ نگران نبودید که ایفای این نقش باعث شود که شما در نقشهای منفی تثبیت شوید؟
من کاملاً با این مسئله مخالفم که ایفای یک نقش سیاه و منفی باعث میشود که شما در آن نقش باقی بمانید. ما بازیگریم و باید نقشهای مختلف را ایفا کنیم. نه اینکه من عاشق نقشهای منفی باشم، اما وقتی پیشنهاد میشود بازی میکنم.
منفی و مثبت بودن نقش حداقل برای من معنایی ندارد. من اصلاً از اینکه این نقش را بازی کردم، پشیمان نیستم، اما دوست ندارم دوباره نقش شمر را بازی کنم، چون یک بار بازی کردهام و تمام شده است. اما نقشهای منفی دیگر را ممکن است بازی کنم. به نظر من، ما باید در کسوت بازیگر همه نقشها را تجربه کنیم و خودمان را محک بزنیم.
نقاط قوت مختارنامه از نظر شما چه بود؟ به شخصه چقدر به ژانر تاریخی علاقه دارید؟
بسیار زیاد. چیزهایی که در تاریخ اتفاق افتاده برایم خیلی جالب است و هر وقت فرصت کنم گریزی به کتابهای تاریخی میزنم و درباره مسائل مختلف نیز به انجام کارهایی مشغول میشوم. علاوه بر این اولین نقطه قوت این سریال، انتخاب بازیگران خوب آن است. متن جذاب هم از دیگر ویژگیهای مثبت این هفته به شمار میآید.
ایفای نقش شمر چه جذابیتهایی برایتان داشت؟ برای انتخاب یک نقش چه فاکتورهایی فنی لازم است؟
در ابتدا کمی از پذیرفتن نقش اکراه داشتم، چون نمیخواستم در این سریال نقش یک فرد منفور را بازی کنم. اما در حین کار با نقش ارتباط گرفتم. متن و کارگردان خوب از جمله مسائل مهم این دوره به شمار میآیند. یعنی اگر کاری این دو مورد مثبت را داشته باشد، مسلماً بازیگر راغب میشود که نقش را قبول کنند. البته برخی از کارها هم به لحاظ مالی خوب هستند و افراد تشویق به پذیرفتن آن ها میشوند. اما در کاری مانند مختارنامه قطعاً مسائل مالی چندان مهم نیستند و بازیگر دوست دارد در این کار حضور داشته باشد. آثار تاریخی معمولاً ماندگار میشوند و براینسلهای بعدی هم به نمایش درمیآیند.
به شخصه علاقه خودتان به چه ژانر و مدیومی بیشتر از کارهای دیگر است.
من بازیگرم و تئاتر، تلویزیون و سینما را تجربه کردهام. هر کدام از آنها بازیگر را با چالشهای خاصی روبرو میکنند. از طرف دیگر بازیگر در هر کاری چیز تازهای یاد میگیرد و این مسئله مهم است. البته دوست دارم در کارهای طنز هم حضور داشته باشم. منظورم طنز خوب و فاخر است و نه لودگی.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: بازی تئاتر فیلم های سینمایی کربلا روزی روزگاری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۱۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل حذف یک سریال از پلتفرمها ایرانی
همشهری آنلاین: مهدی سیفی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفت: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.
همچنین در این زمینه امید علی مسعودی؛ عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرم ها می گوید: «پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرم های نمایش خانگی در ایران و کشورهای عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکوهای نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجه ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرجترین سریالهای تاریخ کشورهای عرب زبان به شمار میرود. این سریال دست روی کاراکتری گذاشته که تاریخ درباره آن روایات متعددی را مطرح کرده و تاکنون دستمایه ساخت بازیهای ویدیویی مشهوری با نام «اساسینز کرید» (فرقه آدمکشی) و تولید فیلم و سریالی به همین نام بر اساس این بازی و حتی نوشته شدن یک سری رمان و کمیک بوک (داستان مصور) از روی آن بوده است.» وی در ادامه یادآور می شود:«نوجوانان جهان با دنیای دروغینی که کمپانی فرانسوی بازیسازی یوبیسافت از جهان حشاشین ساخته آشنایی دارند و متاسفانه فریب قصههای دروغ این بازی و مشتقات آن (کتابها و سریال و…) را خوردهاند. پیش از این بنیاد ملی بازیهای رایانه ای اقدام شایستهای در برابر دروغهایی که در این فرنچایز بازی ویدیویی مطرح شده انجام نداده بود و حالا با تولید و انتشار سریال مذکور از شبکه نمایش خانگی ساترا نیز در معرض آزمونی تازه قرار گرفته است.
برجسته کردن فرقه ها از پروژههای مهم صهیونیسم جهانی به شمار میرود و تصور میشود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینهای نیز با همین سیاستها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به اسلام و به خصوص به شیعهها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال تاکید میشود که تروریست از جهان عرب متولد نشده است بلکه شهرهای ری، قم و اصفهان را منشاء تروریست معرفی میکند. »
همچنین مسعودی در بخش دیگر صحبت هایش تصریح می کند:«تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلنامه آن وارد است در پلتفرم های نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرم های عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریال های خارجی نیز همچون سریال های داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.
حالا که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین آیین نامه محتوایی شبکه نمایش خانگی است پیشنهاد میکنم در این آیین نامه انتشار سریال های خارجی نیز مشمول ممیزی پیشینی شود چون زمانی که سریالی خارجی از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، قطعا حتی اگر بعدا از شبکه نمایش خانگی حذف شود، دیگر این حذف کارایی لازم را نخواهد داشت، ضمنا توجه به این نکته ضروری است که پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریال های خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانواده های ایرانی خواهد داشت. »