Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدحسین پویانفر در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه مداح باید اولین نفری باشد که مطالبه‌گر باشد و بلندگوی جبهه انقلاب است، گفت: در خون دادن به جوانان‌مان اعتماد کردیم اما در حکومت کردن اعتماد نمی‌کنیم. ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیدعلی ضیا در برنامه «فرمول یک» میزبان محمدحسین پویانفر مداح اهل‌بیت بود؛ پویانفر در ابتدا با اشاره به استقبال خوب از محرم، اظهار کرد: صداوسیما امسال انحصار را شکانده بود و مداحان خوب شهرستانها هم آنتن داشتند؛ اما دسته‌های عزاداری و شعائر در تهران کم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خود من از تجریش به چهارراه سیروس می‌آمدم و برمی‌گشتم و شعائر را در تهران کم دیدم.

وی افزود: دلیل اینکه سنت‌ها کم شده این است که جوان‌ها به هیات ورود کرده‌اند اما یک زمانی پایگاه‌ها هیات مساجد بود؛ من برای اینکه در مسجد بمانم جنگیده‌ام و در این راستا از سوی برخی حمایت شده و از سوی برخی حمایت نشده‌ام؛ خوشحالم که حجت‌الاسلام نوری‌زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شد و خدا خیرشان بدهد؛ حجت‌الاسلام شیخ محمد قمی رییس جدید سازمان تبلیغات اسلامی هم جوان هستند و امیدوارم دوباره پایگاه هیات مساجد باشد.

این مداح اهل‌بیت با بیان اینکه شعارزدگی مشکل بزرگ جامعه ما است که من نوعی ساعت‌ها ممکن است درباره ترافیک حرف بزنم اما خودم رعایت نکنم، تصریح کرد: همین که موضوع دولت و مجلس جوان مطالبه می‌شود و همه به این نتیجه رسیده‌ایم که آقایانی که عمرشان را گذاشته‌اند، بهره‌ای هم نبرده‌اند و فقط کمک کرده‌اند کنار بنشینند و کار را به جوان‌ها بسپرند، عالی است؛ ممکن است یک پیرمرد هم فکر جوان داشته باشد و مسائل روز و فضای مجازی را بشناسند.

پویانفر در خصوص ممنوعیت دست زدن در مسجد گفت: این نظر مراجع ما است و باید طبق فتوا عمل کنیم؛ اما راهکار دارد؛ مشکل ما برگزاری مراسم نیست مشکل این است که جوان‌ها باید در مساجد حضور پیدا کنند. حضرت امام(ره) گفتند ما انقلاب کردیم تا مساجد را اداره کنیم اما حالا همه‌جا را اداره می‌کنیم به جز مساجد و من امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد.

وی تأکید کرد: ما کی می‌توانستیم مجلس امام حسین (ع) را از صداوسیما پخش کنیم؟ پس حالا پیشرفت کرده‌ایم. نقاشی بد و خوب داریم بهترین نقاشان دنیا هم نقاشی بد دارند؛ هنر ممکن است خوب و بد داشته باشد اما در تاریخ، چنین مجالس مذهبی نداشته‌ایم، اما به برکت خون شهدا باید قدرش را بدانیم و در مسیر درست برویم.

این مداح اهل‌بیت ادامه داد: اینکه یک نفر مداحی اشتباه می‌کند و همه فضای مجازی پُر از این اشتباه می‌شود یعنی ما داریم راهمان را درست می‌رویم؛ امسال در محرم مراسمی داشتیم که فکر می‌کنم از شبکه افق زنده پخش می‌شد و این خیلی خوب است اما مغرضانه هم بخواهیم نگاه کنیم ایراد و نگاه بی‌سلیقه هم هست، همانطور که مجری باسلیقه و بی‌سلیقه و مداح باسلیقه و بی‌سلیقه هم داریم.

پویانفر درباره برخی حواشی درباره خارج‌نشینان ایجاد شده بود، گفت: آنقدر در این باره پیام شنیدم که استوارتر شدم همین مسیر را ادامه بدهم؛ از آدم‌هایی که اینجا زندگی نمی‌کنند شنیدم که می‌گفتند ما سال‌ها بود برای امام حسین(ع) گریه نکرده بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درست است مداح حرف سیاسی بزند، تأکید کرد: حرکت امام حسین(ع) چه حرکتی بود؟ کاملاً سیاسی. مگر می‌شود آدم نسبت به اطرافش واکنش نشان ندهد آدم سیاسی باید عادل و عالم به اتفاقات جامعه باشد؛ اما بین اینکه مداح سیاسی باشد و سیاست‌زده فرق می‌کند؛ امام حسین(ع) عدالتخواه و حق‌گو بود؛ مداح هم باید رصد کند و متوجه شود جبهه حق کجا است و کجا دارد تقویت و کجا دارد تضعیف می‌شود.

مهدی رسولی: جریان علیه شهید و روضه سیدالشهداء هم‌جنسند/ هیئتمان هر سال یک گفتمان دارد

این مداح اهل بیت درباره مسائلی که درباره اینکه کدام چهره‌ها به فلان هیأت و کدام یک به هیات دیگر می‌روند، تصریح کرد: اینها همه با هم هستند؛ ما دو جبهه داریم؛ یک جبهه حق یک جبهه باطل! ممکن است کسی که فکرش را نمی‌کنیم جبهه حق باشد می‌شود یک نفر هم بچه آیت‌الله باشد و با سوبسید و رانت در آمریکا درس می‌خواند که جزو ما نیست؛ می‌شود مسئول جمهوری اسلامی باشد اما جزو ما نباشد.

پویانفر اضافه کرد: من همیشه از جبهه انقلاب اسلامی دفاع می‌کنم جبهه‌ای که جرقه‌های آن سال 1342 خورده و امام(ره) فرمود سربازان من در گهواره‌اند؛ همان سربازها جنگ تحمیلی را پیش بردند و 18 ساله و 22 ساله بوده‌اند. فرمانده‌هایی که اتوبان‌هایمان به نامشان است، شهید همت، احمد متوسلی، زین‌الدین، باکری، باقری و.. ما در خون دادن به جوانانمان اعتماد کردیم اما در حکومت کردن اعتماد نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: تعالی جبهه انقلاب شهادت است و در نظرت خدا را می ‌ینی، از اینجا هزار کیلومتر بچه شیرخواره‌ات را رها می‌کنی مقابل استکبار در سوریه می‌جنگی و شهید مدافع حرم می‌شوی، این جبهه می‌ایستد و موشک درست می‌کند و جبهه مقاومت را تشکیل می‌دهد. یک جبهه دیگر هم هست که دولتی‌ها برای رأی گرفتن و حکومت کردن هزار دروغ می‌گویند و من از آنها دفاع نمی‌کنم من از وزیری که مبانی انقلاب اسلامی را نمی‌داند چرا باید دفاع کنم؟ وزیری که می‌گوید اشک ریختن برای امام حسین(ع) افسردگی می‌آورد خیلی بی‌معرفت است، کسی که کوله‌اش را می‌اندازد و هزار کیلومتر می‌رود افسرده نیست. ستون فقرات محرم و صفر گریه است و امام‌سجاد(ع) نیز که شب شهادت ایشان است، جزو بکایون است.

این مداح اهل‌بیت تصریح کرد: بی‌عدالتی و بچه‌های شما که در اروپا و آمریکا درس می‌خوانند جوانان را افسرده می‌کنند زنده‌ترین و شادترین قشر همین‌هایی هستند که اهل روضه امام حسین(ع) هستند؛ تا سیل و زلزله می‌شود همه می‌روند جهادی شرکت می‌کنند، بی‌معرفتی است که بگویید روضیه امام حسین(ع) جوانان ما را افسرده می‌کند؛ چرا باید از مسئول دولتی دفاع کنم بلکه از او انتقاد می‌کنم.

در ادامه ضیا به این نکته اشاره کرد که وزیر بهداشت بابت گفته خود معذرت‌خواهی کرده بوده و پویانفر پاسخ داد: ممنونم که معذرت‌خواهی کردند؛ امام حسین(ع) خط قرمز ما است و خوشحالیم جزو محبین ایشان هستند.

وی اذعان کرد: تفکری بود که مرحوم هم شد و می‌گفت در آینده جهان موشک جایی ندارد اما همین الان دولت ما به سرمایه همین موشک‌ها دارد مذاکره می‌کند و امتیاز می‌گیرد؛ من از تفکر شهید احمد تهرانی مقدم دفاع می‌کنم و او را جزو بزرگان جبهه انقلاب می‌دانم وقتی ما از مبانی جبهه انقلاب دفاع کنیم مردم هم دوست دارند چون حق را دوست دارند؛ اما اگر بخواهیم از عملکرد اشتباه دفاع کنیم، کم می‌شنویم مسئولی بگوید ما اشتباه کرده‌ایم، جوانان ما اینگونه دین‌گریز می‌شوند؛ مداح باید اولین نفری باشد که مطالبه‌گر باشد و بلندگوی جبهه انقلاب است. کسی که می‌آید شعر می خواند و شاید با او مشکل هم داشته باشم اما وقتی صف اول را می‌زند و صدایشان درمی‌آید معلوم است درست عمل کرده است.

پویانفر یادآور شد: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که با مسئولانی روبرو هستیم که اصلاً انتقاد را بر نمی‌تابند؛ نفر اول نظام، رهبر انقلاب، مرجع تقلید روی صندلی می‌نشیند و به حرف‌های دیگران گوش می‌دهد، اما آدمی که کوتوله و قدش کوتاه است با لابی جایگاهی به دست آورده که می‌ترسد آن را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه من دارم این حرف‌ها را می‌زنم و امیدوارم برای علی بد نشود، تاکید کرد: یکی به من می‌گفت کسی که منتقد است نگه‌دار او به تو راه درست را نشان می‌دهد، آدم‌هایی که قدشان کوتاه است، مخالف نقد هستند و آدم قد بلند از انتقاد خوشحال می‌شود؛ من 35 ساله‌ام پیرمرد حساب می‌شوم در حالی که جنگ ما را 25 ساله‌ها جلو بردند؛ حالا چرا جوان ها نباید حرف بزنند؟ کدام مسئولی خوشحال می‌شود بگوییم جوان‌هایی آمده‌اند که اصلاً حرف نمی‌زنند.

این مداح اهل‌بیت ادامه داد: از انتخاب آقای قمی به عنوان رییس سازمان تبلیغات خیلی خوشحالم او از آدم‌های دهه شصتی است که خیلی اتفاقات را لمس کرده‌اند و امیدوارم این اتفاق در همه‌جا بیفتد. مکرون 1356 به دنیا آمده است و حالا 40 ساله است. او به دنیا آمده، بازی کرده، رفته مدرسه و حالا رییس جمهور شده است؛ آقای زنگنه سال 59 معاون وزیر بوده است الان هم وزیر است!

پویانفر تاکید کرد: مدیر کاربلد کسی است که بتواند جایگزین برای خودش درست کند؛ باید دست به دست برود. من نمی‌گویم ایشان آدم بدی است و علمش را ندارم؛ اما این ایراد است و باید جوان ها به میدان بیایند نه اینکه 40 ساله بشوند و بی‌تجربه باشند.

وی با بیان اینکه من افتخار می‌کنم روضه‌خوان امام حسین (ع) هستم، یادآور شد: از آقای رئیسی تشکر می‌کنم و این تشکر اصلاً هم جنبه سیاسی ندارد؛ مردم حس می‌کنند و دارند امیدوار می‌شوند؛ مسئولان حاشیه امن برای خود ایجاد کرده بودند و حالا هجمه‌هایی که ایجاد می‌شود یعنی دارد کارش را درست انجام می‌دهد. در جامعه اسلامی فقط رهبر می‌تواند مصلحت‌اندیشی کند و بقیه باید قانون را اجرا کنند.

وی با اشاره به حضور قبلی‌اش در برنامه ضیا گفت: من چند سال پیش آمدم و خیلی‌ها به من انتقاد کردند که از آنها دلخور نیستند؛ آن روز گفتم نه آمریکا و نه اسراییل و نه انگلیس هیچ‌کدام، دشمن ما "آقازاده‌ها" هستند؛ از آقای رییسی خواهش می‌کنم ما را به آقازاده‌ها مشغول نکنند نوبت آقایان است که اینگونه برای خودشان حریم امن درست کرده‌اند؛ حالا وقتی در اخبار می‌شنویم از رده‌های بالا دستگیر شده‌اند مردم امیدوار می‌شوند و می‌دانند برای احقاق حق‌شان جنگیده می‌شود.

این مداح اهل‌بیت که خیریه همدردی را نیز اداره می‌کند، با کنایه به رییس جمهور گفت: کسانی که می‌خواهند نظرسنجی کنند ماشین‌هایشان به مناطق محروم تهران هم برود.

پویانفر همچنین به مسئله حذف نام شهدا از کوچه‌ها نیز واکنش نشان داد و افزود: هر شهید سر هر کوچه یک خورشید تابان است؛ دایی من 27 ساله بوده که شهید شده من از او 8 سال بیشتر زندگی کرده‌ام؛ یاد شهدا را باید زنده نگهداریم، آنها راه را به ما نشان می‌دهند. آنها با هم رقابت می‌کردند که کدام‌شان خود را روی مین بگذارد تا از روی او رد بشوند و حتی پوتین بیت‌المال را هم درمی‌آوردند؛ ما باید اینها را از شهدا یاد بگیریم.

انتهای پیام/

R1515/P/S4,37,1430/CT1 واژه های کاربردی مرتبط موکب تسنیم ماه محرم شبکه یک رسانه ملی تلویزیون

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه محرم شبکه یک رسانه ملی تلویزیون ماه محرم شبکه یک رسانه ملی تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۱۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت شاگرد و روحانی مبارز

  به همین علت همان‌طور که در سند ساواک هم آمده بود، امام در حوزه به تدریس فلسفه و فقه و اصول و اخلاق و تالیف مشغول گردیدند و از محضر ایشان روحانیون بسیاری برخوردار شده و درس گرفتند، روحانیون و طلابی که هریک بعدها از مبارزین و انقلابیون فعال در پیشبرد نهضت و انقلاب اسلامی بودند. امام از سال‌ها قبل درس اخلاق را به منزله مدرسه‌ای برای آماده‌ساختن طلاب جوان جهت مبارزه پیگیر و خستگی‌ناپذیر شروع کرده بودند و از این راه به سایر طبقات و اقشار اجتماعی نیز آگاهی سیاسی می‌بخشیدند. درواقع دیدگاه‌های سیاسی خود را در این درس‌ها مطرح می‌کردند. بسیاری از روحانیون مبارز ازهمین کلاس اخلاق حضرت امام، درس مبارزه و انقلاب را آموختند و بعد از آن وارد عرصه نهضت شدند.در شرایطی که اهم فعالیت حضرت امام‌خمینی(ره) درسال‌های مابین۱۳۰۰هجری شمسی که به حوزه علمیه قم آمدند وتحصیل خود راپی گرفتندتا۱۳۴۰ که به‌طورعلنی وارد مبارزات سیاسی شدند، پیرامون فراگیری و تدریس علوم مختلف اسلامی و فقهی و تربیت و پرورش شاگردان و روحانیون وطلاب مبارز می‌گذشت؛ یعنی مبارزه ریشه‌ای و مبتنی بر پایه‌های محکم ایدئولوژیک، آگاهی‌های تاریخی ــ اجتماعی و سیاسی، اما در همان دوران هم از موضعگیری‌های سیاسی در موارد تعیین‌کننده غافل نبودند.در طول نهضت ملی شدن صنعت نفت، امام بیشتر به پیگیری مسائل حوزه و کار تدریس و تالیف و مشاوره با آیت‌ا...بروجردی و تقویت دستگاه مرجعیت مشغول بودند. ایشان در اندیشه اصلاح حوزه بودند، اگرچه در کنار آن سال‌های پرحادثه‌ای می‌گذشت؛ جنجال قرارداد کنسرسیوم، درگیری‌های حزب توده، ترورها و اختلافات جناح‌های ملی و مذهبی نهضت و...ولی به‌دلیل عدم همراهی آیت‌ا...بروجردی با آیت‌ا...کاشانی، حوزه علمیه قم و روحانیونش تقریبا از این جریانات به دور بود. 
     
امام خمینی(ره) و ولایت 
حضرت امام‌خمینی(ره)با توجه به تجارب تاریخی اسلام خصوصا در تاریخ معاصر و مبارزات موثر علما و روحانیونی همچون مرجع تقلید میرزای شیرازی در نهضت تنباکو و ملا محمدکاظم آخوند خراسانی وآیات دیگردرنهضت عدالت‌خانه و انقلاب مشروطیت، همچون سیدجمال‌الدین اسدآبادی دریافته بودند مبارزات مردم مسلمان ایران علیه استبداد و استعمار تنها در زمانی به نتیجه خواهد رسید که از بنیانی دینی برخوردار بوده و با رهبری و هدایت روحانیت و به‌خصوص مرجعیت اسلام انجام پذیرد.طبعا آن روحانیتی که بتواند مردم مسلمان را هدایت کرده  و درعین‌حال از تفکر عمیق دینی و پشتوانه علمی اسلامی نیز برخوردار باشد، بایستی در حوزه‌های علمیه تربیت می‌شد و از دریای علم و معرفت اسلامی سیراب می‌گردید. پس نخستین شرط تربیت چنین روحانیتی، رشد و بقای حوزه علمیه قم در مقابل سیل بنیان‌کن تهاجم فرهنگی استعمارگران و فشار و زور رژیم پهلوی بود که از زمان تاسیس، بنا به اساس طرح صهیونیستی بنیادگذاری‌اش، انهدام حوزه‌های دینی را در دستورکار خویش قرار داده بود.در شرایطی که برنامه‌های ضداسلامی و سرکوب و اختناق رضاخانی، حوزه علمیه قم را به نهایت ضعف رسانده و در آستانه اضمحلال قرار داده بود، امام ضرورت حضور مرجعی جامع‌الشرایط را برای مرجعیت عامه و ریاست حوزه علمیه قم احساس می‌کردند. ضرورتی که پس از درگذشت آیت‌ا...العظمی حاج‌شیخ‌عبدالکریم حائری‌یزدی، تقریبا بدون پاسخ مانده بود و حضور مراجع ثلاث یعنی آیت‌ا... سیدمحمد حجت و آیت‌ا...سیدصدرالدین صدر و آیت‌ا... سیدمحمدتقی خوانساری نتوانسته بود وحدت حوزه را دربرابر هجوم بی‌امان دشمنان دین و کشور حفظ نماید.امام بحق می‌دانستند که با حوزه‌ای متزلزل، آسیب‌پذیر و ضعیف نمی‌توان با توطئه‌های اسلام‌زدایی استعمار و رژیم شاه مقابله نمود و فقیه جامع‌الشرایط، باشهامت و آگاهی را می‌طلبد تا با تبدیل آن حوزه علمیه آشفته به پایگاهی استوار برای پرورش اندیشمندانی وارسته و اسلام‌شناسانی فرهیخته و پاکباز، کانون گرم نهضت اسلامی را جهت رویارویی با خطرهایی که اسلام و استقلال کشور را تهدید می‌کند، برپا سازد.از همین رو بود که حضرت امام(ره)درسال۱۳۲۳ به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مطرح حوزه علمیه قم، برای یکپارچه کردن حوزه تحت‌زعامت مرجعی واحد، در دعوت آیت‌ا... بروجردی به قم نقش اصلی را ایفا کردند و پس از درگذشت آیت‌ا... سیدابوالحسن اصفهانی (مرجع تقلید شیعیان در کاظمین) در۱۳آبان۱۳۲۵ و حاج‌آقا حسین قمی‌طباطبایی (سرپرست حوزه علمیه نجف) در ۱۷ بهمن همان سال، بیشترین تلاش را جهت مرجعیت عامه آیت‌ا... بروجردی به عمل آوردند.سابقه مبارزاتی آیت‌ا...بروجردی علیه رضاخان و حرکتش از بروجرد به‌منظور سرنگونی حکومت ضداسلامی رضاخان از نگاه امام پنهان نبود و این‌که خود مرحوم بروجردی به مناسبتی اظهار کرده بود: «من هرگز در قبال خلافکاری‌ها و قانون‌شکنی‌های دستگاه حاکمه ساکت نمی‌نشینم.» 
وهمین موضوع به زندان افتادن ایشان منجر شد، مد نظر امام قرار داشت. ازهمین رو حضرت امام(ره) اطمینان داشتند حضور آیت‌ا...‌بروجردی در صدر حوزه علمیه قم می‌تواند وحدت و یکپارچگی لازم را در حوزه علمیه قم پدید آورده، قوام و استحکام لازم را به آن ببخشد و در برابر هجمه شاه و اعوان و انصارش بیمه‌اش سازد.امام‌خمینی(ره) در تمام دوران زعامت آیت‌ا... بروجردی بر حوزه علمیه قم، کوشش فراوانی به خرج دادند که علی‌رغم موانع و دشواری‌های متعددی که پیرامون آیت‌ا... بروجردی قرار داشت، حقایق را به گوش آن مرحوم برسانند، اوضاع و شرایطی را که در کشور جریان دارد و نقشه‌های گوناگونی که از سوی رژیم شاه و اربابان خارجی‌اش علیه اسلام و استقلال ایران طرح می‌شود را به ایشان اطلاع دهند و تا آنجا که ممکن است او را از جریان امور آگاه سازند. آیت‌ا... بروجردی نیز به نظرات و پیشنهادات امام توجه می‌کرد و به ایشان اعتماد و اطمینان ویژه‌ای داشت و در مواقع حساس با امام تماس گرفته و مشورت می‌کرد.حاج‌آقا روح‌ا...(عنوانی که امام در آن زمان در حوزه علمیه به آن معروف بودند) به مثابه نماینده و مشاور سیاسی آیت‌ا... بروجردی، یکی از مورد اعتمادترین علمای حوزه نزد ایشان به‌شمار می‌آمدند. چنانچه بارها از سوی آیت‌ا... بروجردی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار به ماموریت‌های مهمی رفتند ازجمله هنگامی که رژیم قصد برپایی مجلس موسسان و تغییراتی در قانون‌اساسی همچون تفویض اختیار انحلال مجلسین به شاه را داشت، حضرت امام به‌عنوان نماینده آیت‌ا... بروجردی علاوه‌براین‌که با منوچهر اقبال، نخست‌وزیر وقت دیدار نمودند، ماموریت یافتند با شاه ملاقات کرده و نگرانی‌های حوزه علمیه قم را از این تغییرات اعلام کنند.حتی در سفری که آیت‌ا...بروجردی به مشهد داشت، امام را به‌جای خود، مسئول اداره حوزه کردند، درحالی‌که افراد مسن‌تر و معروف‌تری همان زمان در حوزه علمیه قم حضور داشتند. سندی از ساواک نشان می‌دهد که وقتی خبرنگار مجله ترقی در سال ۱۳۳۱ (دوران صدارت دکتر مصدق) سراغ آیت‌ا... بروجردی می‌رود تا از ایشان درباره کشته‌شدگان تظاهرات همان سال بپرسد، آیت‌ا... بروجردی در پاسخ اظهار می‌دارد که بروید از نماینده رسمی من، آیت‌ا... خمینی سؤال کنید که خبرنگار نشریه یادشده با حضرت امام تماس می‌گیرند.امام ضمن این‌که در آن شرایط و علی‌رغم تاکید آیت‌ا... بروجردی بر کناره‌گیری از مسائل سیاسی، جهت حفظ وحدت حوزه علمیه قم تحت زعامت مرجعیتی واحد، نهایت سعی خود را برای حفظ احترام و روش‌های آیت‌ا...بروجردی مبذول می‌داشتند، اما درعین‌حال به‌دنبال برنامه درازمدت خویش جهت سامان‌یافتن حوزه علمیه قم در سال ۱۳۲۸ با همراهی برخی دیگر از مدرسین حوزه، طرح اصلاح حوزه را با هدف ایجاد نظم و تشکیلات، به آیت‌ا... بروجردی ارائه کردند که به علت مخالفت برخی از اطرافیان ایشان، به انجام نرسید. 
اما سؤال مهم که اغلب در ذهن برخی پرسشگران مطرح می‌شود، آن است که چرا امام‌خمینی(ره) در دوران حیات آیت‌ا... بروجردی، نهضت خود را آغاز نکردند (چنانچه نخستین موضعگیری‌های علنی سیاسی امام علیه رژیم شاه پس از وفات آیت‌ا... بروجردی اعلام می‌شود). چرا علی‌رغم ناسازگاری برخی مواضع سیاسی و اجتماعی امام‌خمینی با آیت‌ا... بروجردی، هیچ‌گاه آن مواضع را آشکار نساختند. 

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • کارگران فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • اهمیت اجرای برنامه‌های دهه کرامت با محوریت جوانان
  • «به افق فلسطین» به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود
  • ایران اسلامی رسالت جهانی دارد/تربیت جوانان خداجوی آخر زمانی
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • شعار سال، یک دستور عملیاتی است