Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان صبح امروز، چهارشنبه سوم مهرماه در جمع طلاب و نمازگزاران مسجد مکی این شهر، گفت: خداوند در آیه 9 سوره مبارکه زمر می‌فرماید « هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ» یعنی آیا آنان که اهل علم و دانش هستند با مردم جاهل نادان یکسانند؟، در اینجا خداوند میان فرد عالم و جاهل تفاوت می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دانش لازمه زندگی بشر است، ادامه داد: اولین چیزی که خداوند متعال به حضرت آدم عنایت کرد «علم» بود. خداوند متعال برای رفع اشکالات و شبهاتی که در ذهن فرشتگان در مورد فلسفه خلقت آدم وجود داشت و برای اینکه برتری آدم را بر فرشتگان و جن‌ها اثبات کند، آزمونی برگزار کرد و از فرشتگان خواست که خواص و فواید اشیاء را تشریح کنند، چون فرشتگان استعداد این علم را نداشتند در این امتحان ناکام شدند، اما آدم استعداد این علم را داشت، درس را فراگرفت و فوراً آن را بیان کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: وقتی شایستگی آدم در امر خلافت و جانشینی ثابت شد، الله تعالی به فرشتگان دستور داد که به او ادای احترام کنند. ادای احترام برای آدم تنها ادای احترام به شخص حضرت آدم نبود، بلکه در واقع ادای احترام به مقام بشریت و علمی بود که آدم آن را فراگرفته بود.

وی افزود: علم بصورت کلی، دو دسته است: خداشناسی و دنیاشناسی؛ الله تعالی ابتدا علم دنیاشناسی را که ضرورت دنیوی است به حضرت آدم تعلیم داد و بعد از آن، توبه‌اش پذیرفته شد و خداوند «علم نبوت» که همان علم خداشناسی است را به آدم عنایت کرد.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: علم دین و دنیا، مقابل همدیگر نیستند، بلکه مکمل یکدیگر بوده و همانند دو بال برای عروج انسان هستند؛ مجهز شدن به علم دین و هچنین علوم دنیوی لازمه خلافت شایسته انسان بر زمین است.

وی عنوان کرد: انسان برای آن‌که بتواند طبیعت را در اختیار درآورد و از آن برای منافع بشریت استفاده کند و همچنین برای آن‌که از بلاهای طبیعی جلوگیری کند، باید به علوم دنیوی مسلط شود، همان‌طور که می‌بینیم اختراعات و اکتشافات تا چه اندازه زندگی بشر را آسان‌تر کرده است.

این عالم اهل سنت علم شریعت را برای «خودسازی، کنترل نفس و رسیدن به خدا» ضروری دانست و افزود: علمی که انسان با فراگیری آن می‌تواند بر نفس و شیطان غلبه کند و رضایت خدا را به دست بیاورد «علم شریعت» است. اگر علم معنوی را کسب نکنیم، نمی‌توانیم به خودسازی برسیم و خود را از فریب‌های نفس امّاره و خطرهای دنیا نجات بدهیم.

وی غفلت از علم شریعت را سبب حسرت و سقوط دانست و اظهار کرد: جای افسوس است که بشر امروز خود را به علم آبادانی دنیا محدود کرده و به پیشرفت در اختراع، ابتکار، صنعت، تکنولوژی و اقتصاد راضی است و از علم خودشناسی و رسیدن به خدا غافل است. وقتی انسان خود را به منافع دنیا محدود کند، ارزشش پایین می‌آید.

رئیس دارالعلوم اهل سنت زاهدان افزود: رمز موفقیت جامعه ما در این است که طلاب علوم دینی خود را به علوم حوزوی محدود نکنند و دانشگاهیان نیز نسبت به علم دین بی‌اطلاع نمانند و هر دو گروه اهلِ نماز، ذاکر و عابد باشند و از طریق علوم دانشگاهی و شرعی به عظمت و وحدانیت خدا برسند. علوم دینی و دانشگاهی مکمل همدیگر و بال پرواز در جهت آبادانی دنیا و آخرت هستند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا مولوی عبدالحمید علوم دینی علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۱۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از تولید؛ اولویت سازمان غذا و دارو

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا رستمی در حاشیه افتتاح خط جامدات و مایعات شرکت داروسازی نوافارمد آریا گفت: امروز شاهد افتتاح کارخانه داروسازی و مکمل سازی ای  با بالاترین سطح استانداردها و تکنولوژی روز دنیا در زمینه تولید دارو و مکمل بودیم.

سرپرست اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو حمایت از تولید در هر سطح را از اولویت‌های این سازمان برشمرد و افزود: در سازمان غذا و دارو خود را همواره مقید می دانیم که در کنار قانونگذاری در روند تولید، نقش تسهیلگری هم ایفا کنیم.

 رستمی با تاکید بر اینکه رویکرد این سازمان عمل به شعار سال در حوزه تولید است، عنوان کرد: افتتاح چنین کارخانه هایی و تولید فراورده های سلامت محور در آن یک گام به سوی تحقق شعار سال است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
  • امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسان‌های شایسته‌ای را تربیت کرد
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟
  • لزوم احساس مسئولیت مسلمانان نسبت به همدیگر
  • آیا فرشتگان می توانند کاری غیر از عبادت را در پیش گیرند؟
  • حمایت از تولید؛ اولویت سازمان غذا و دارو
  • واکنش رئیس دانشگاه تهران به انحرافات پژوهشی در حوزه زنان در دنیا