ایران در سایه سپر خوزستان/ طراحی آثار دفاع مقدس با قابلیت کشف و جستجوی مفاهیم
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۲۱۳۷
در بخشی از باغ موزه دفاع مقدس دزفول و در کنار همه آن نقاشیها و نمادها که هزاران هزار حرف نگفته برای ما از آن روزها دارد، روی دیواری، نقشهای از کشورمان دیده میشود که سایه سپری روی آن را پوشانده است، روبه روی نقشه سپری است که روی آن نقشه خوزستان حکاکی شده است.
عنوان این اثر پرمعنا و زییا، «سپر بلا» نام دارد که مقاومت خوزستان را برای حفاظت از کشور به زیبایی تجسم بخشیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مژگان سلیمانی، هنرمند مجسمهساز در گفتوگو با ایکنا از خوزستان گفت: یکی از آثار موجود در موزه دفاع مقدس دزفول «سپر بلا» نام دارد که طرح آن از سوی موزه به ما ارائه شد و در مدت چند ماه آن را ساختم.
وی درباره تولید اثر گفت: در جریان پروژه باغ موزه دفاع مقدس دزفول، موضوعاتی برای ساخت آثار حجمی به ما ارائه شد که از بین آنها موضوع «دزفول میتوانست دروازه ورود به خوزستان باشد» را با نگاه به حادثه پل نادری دزفول که در زمان جنگ اتفاق افتاد، انتخاب کردم.
این هنرمند خوزستانی گفت: برای خلق این اثر مدتی تحقیق، مطالعه و پرسوجو کردم و چند طرح زدم که از میان آنها، اثر سپر بلا انتخاب شد. مطابق آنچه خواندم مردم و لشکر زرهی در دوران دفاع مقدس توانستند از پل محافظت کنند و همین باعث شد که دزفول اشغال نشود و عراقیها نتوانند پیشروی کنند. اگر این اتفاق میافتاد دزفول سقوط میکرد و به دلیل اینکه نقطه مهمی برای دشمن بود احتمال سقوط اهواز و خوزستان نیز بعد از آن وجود داشت. مردم فداکاری کردند و با دست خالی جلوی این اتفاق را گرفتند.
سلیمانی گفت: اثری که خلق کردم نقشه ایران است که دو متر در دو متر در باغ موزه نصب شده است. نقشه ایران در این اثر در سایه نقشه خوزستان که آن را به صورت یک سپر درست کردهام قرار دارد. طرح اولیه من این بود که نقشه خوزستان روی دیوار و نقشه دزفول روی سپر باشد. با رایزنی مسئولان موزه قرار شد این طرح گسترش پیدا کند و موضوع آن عامتر شود.
به گفته این مجسمه ساز، المان نور در این اثر خیلی تعیین کننده است؛ اما چون فضای موزه کوچک بود نمیشد مانور بیشتری داد. اگر فضای بیشتری در اختیار داشتیم میشد نور را از فاصله دور به این اثر تاباند و در این صورت سایه خوزستان، تمام نقشه ایران را پوشش میداد و مفهوم این اثر آشکارتر میشد.
وی در پایان گفت: زمان زیادی از دوران دفاع مقدس میگذرد و امروزه المانهای مشخصی از دفاع مقدس در ذهن ما وجود دارد. خیلیها در کارهای هنری خود به همان المانها مثل کلاه یا پلاک بسنده میکنند اما برای جذابیت بیشتر و ارتباط بیشتر مخاطب با اثر هنری لازم است رویکرد جدید و نگاه متفاوتی به این موضوع داشته باشیم. آثاری که بتواند مخاطب را روبه روی خود نگه دارد و آنها را به کشف و جستجوی مفهوم وادارد.
کامله بوعذار؛ خبرنگار ایکنا خوزستان
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس دزفول سپر بلا خوزستان دزفول
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۲۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۱۵ اردیبهشت، تشییع پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس در خوزستان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) فردا شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه پیکر مطهر شهیدان غلامعلی عشیری لیوسی و منصور پورعزیز پور محمدی با حضور اقشار مختلف مردم در شهرهای دزفول و اهواز تشییع میشود.
حسن نورانی افزود: پیکر مطهر شهید غلامعلی عشیری لیوسی فردا ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح از حسینیه عاشقان ثارالله دزفول به سمت گلزار شهدای این شهرستان تشییع و به خاک سپرده میشود.
او ادامه داد: پیکر مطهر شهید منصور پورعزیز پور محمدی فردا ساعت ۹ صبح از حسینیه عاشقان ثارالله اهواز به سمت گلزار شهدای این شهرستان برگزار و به خاک سپرده خواهد شد.
شهید عشیری لیوسی و شهید پور عزیز پور محمدی به ترتیب در تاریخهای اول فروردین سال ۱۳۶۱ و دوم فروردین سال ۱۳۶۳ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که پس از ۴۰ سال پیکر مطهرشان شناسایی شد.