Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@17:03:03 GMT

دفاع از جمهوریت

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۲۱۹۸

دفاع از جمهوریت

روزنامه اعتماد در قسمتی از یادداشتی به قلم علیرضا رحیمی، آورده است: نگاهی مردمی و مبتنی بر اصول اساسی دموکراسی است. بنابراین اگر از دریچه این اصول مردم‌سالاری و دموکراسی نگاه کنیم، قاعدتا نمایندگان مجلس منتخبان ملت هستند و به همان میزان که لازم است به ‌منظور پاسداشت دموکراسی، احترام و شؤونات کلیت نظام و حاکمیت رعایت شود، حرمت پارلمان نیز باید درنظر گرفته شده و این نهاد مردمی مورد احترام باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این همه اما متاسفانه برخی با تصوری انحرافی، گمان می‌کنند نظام تنها یک رکن دارد؛ در حالی که ارکان نظام در قانون اساسی کاملا مشخص بوده و لازم است حرمت تمامی این ارکان حفظ شود. حال آنکه مع‌الاسف در ماه‌های اخیر نگاهی تخریبی به مجلس ایجاد شده که در برخی مواقع با نگاه معاندان و براندازان تلاقی کرده و گاهی اوقات مشاهده می‌شود به بهانه شفافیت یا پاسخگویی به مردم، به ‌جای مطالبه‌گری از مجلس، دست به هتاکی پارلمان می‌زنند. در صورتی که همه باید پایبند به اخلاق و آموزه‌های اسلامی باشیم و اولین آموزه در اخلاق هم این است که اگر نقد و انتقادی داریم، آن را در چارچوب کارشناسی و اخلاقی بیان کنیم. اما جای بسی تاسف است که در روزها و ماه‌های اخیر شاهد بودیم که از تریبون‌های مذهبی به مجلس و نمایندگان مردم هتاکی شد. هر چند همین اتفاق ناخوشایند، در عمل به نوعی همگرایی میان دلسوزان نظام و کشور انجامید و بسیاری از این گفتند که لازم است بیشتر به اخلاق و اخلاقیات تمسک بجوییم و بسیاری گفتند و نوشتند که باید وعاظ و خطبا و افرادی که تریبون‌دار هستند، بیش از دیگران نسبت به چارچوب‌های اخلاقی و ادبِ انتقاد مقید باشند و اگر قرار است منبر و امامت جماعات الگوی جوانان باشد، طبیعتا نخستین نکته حائز اهمیت و اولین الگوی مدنظر، همین الگوی اخلاقی و پایبندی به آن است. به نظر می‌رسد سخنان آقای لاریجانی، ریاست مجلس شورای اسلامی بحثی مهم‌تر از صرف دفاع از نمایندگان بود و به‌نحوی در راستای دفاع و صیانت از ارکان نظام و به‌ویژه جمهوریت نظام مطرح شد.

بنابراین در حالی که بعضی، به ‌نحوی خود را مدعی پیروی از جمهوری اسلامی و قانون اساسی می‌دانند، در عمل در این مسیر گام برنمی‌دارند و همزمان شاهدیم که این جوسازی‌ها و اهانت‌های آشکار به نمایندگان و بالاخص نهاد پارلمان، در شرایطی با جدیت از سوی طیفی خاص دنبال می‌شود که مسلما این رویه‌ها به هیچ عنوان در چارچوب اصول جمهوری اسلامی و قانون اساسی نمی‌گنجند. بر این اساس است که باید نگاه‌مان در این ایام حساس و شرایط سختی که به ‌لحاظ بین‌المللی داریم در راستای ایجاد وحدت، همدلی و روحیه تعامل و همکاری باشد؛ چرا که رفتاری که به تفرقه در جامعه و کشور دامن می‌زند، قاعدتا به‌مثابه سمی مهلک در فضای سیاسی و اجتماعی کشور خواهد بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی اخلاق دینی رابطه نماینده مجلس و مردم اخلاق سیاسی قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۲۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| حامیان فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند

فیلم| حامیان فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند

دیگر خبرها

  • هو کردن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توسط دانشجویان
  • نامه وزیر دفاع به قالیباف
  • پیام وزیر دفاع ایران به محمدباقر قالیباف+ جزئیات
  • فیلم/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هو شد
  • فیلم/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو شد
  • فیلم| حامیان فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • پیام تشکر وزیر دفاع از مجلس شورای اسلامی
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»