موسیقی اپرای «حافظ» چگونه ساخته شد/ همکاری با ۱۴ خواننده مهم
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۲۵۱۱
آفتابنیوز :
امیر پورخلجی پژوهشگر و آهنگساز موسیقی توضیح داد: موسیقی اپرای عروسکی «حافظ» بر پایه موسیقی دستگاهی ایران و برای ارکستر سمفونیک، گروه کر، سازهای ایرانی و خوانندگان سولو طراحی شده است. بخش هایی از موسیقی ارکسترال آن توسط ارکستر فیلارمونیک روسه به رهبری بنده در بلغارستان اجرا و ضبط شده و بخش های مربوط به خوانندگان و سازهای ایرانی و گروه کر هم در ایران ضبط شده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره ویژگی های این اثر موسیقایی اظهار کرد: در راستای ترکیب موسیقی ایران با موسیقی سمفونیک، ایجاد تنوع در ارائه اثری بدیع در اپرای «حافظ» از مهمترین اهداف موسیقایی این اثر است. ضمن اینکه ما برای ایجاد تنوع از دستگاه های مختلفی چون چهارگاه، نوا و همایون هم در کلیت موسیقی استفاده کردیم. البته ناگفته نماند که بیشتر از دستگاه هایی استفاده شده است که قابلیت اجرا با ارکستر سمفونیک را داشته باشند. از همین رو این ترکیب به گونه ای انجام شده است که شنونده، موسیقی که در دستگاه چهارگاه و یا همایون می شنود به لحاظ رنگ آمیزی متفاوت از شناخت او از همین دستگاه ها در موسیقی آوازی و یا موسیقی سازی ایرانی است که قبلا شنیده شده اند.
این آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: براین اساس شاید یکی از تفاوت های این نوع موسیقی در همین ترکیب است. در واقع کوشش بر این بوده که شنونده با تجربه تازه ای از موسیقی ارکسترال ایرانی روبرو شود. البته غیر از علیرضا قربانی که خواننده اصلی اپرا است و در نقش حافظ حضور دارد، علی زند وکیلی و وحید تاج و حدود ۱۳ خواننده دیگر نیز در سایر نقش های اصلی قرار می گیرند و در کنار آن نقش های فرعی دیگری نیز وجود دارند. شخصیت حافظ در این فضای نمایشی - موسیقایی «لایت موتیفی» دارد که شنیدن آن در هر بار، با ارکستراسیون و بافت موسیقایی و واریاسیون های متفاوت، حضور فیزیکی و یا روحانی آن را نوید می دهد.
پور خلجی در پایان صحبت هایش بیان کرد: این اپرا پنجمین اثر گروه تئاتر عروسکی آران است که در سال نود و یک برای اولین بار به سعی و اهتمام بهروز غریب پور در سالن فردوسی به اجرا درآمد. من به جرات می توانم بگویم که این اثر ایران را صاحب اپرای ایرانی، با موضوعیت، درونمایه و موسیقی ایرانی کرد. من بر این باورم اپرای «حافظ» در حقیقت گام دیگری در راستای رسیدن به اپرای ملی و ایرانی است هر چند که این راه دراز و دشوار است.
اپرای «حافظ» به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور و آهنگسازی امیر پورخلجی به مناسبت زادروز حافظ، از دهم تا بیست و دوم مهر ماه در سالن فردوسی تهران روی صحنه خواهد رفت. این اپرا با محوریت شخصیت حافظ، گویای شرایط زمانه وی و رویدادهای پیرامون او است. در این اثر علیرضا قربانی، علی زند وکیلی، وحید تاج، زنده یاد اسحاق انور، سحر محمدی، هاله سیفی زاده، وصال علوی، حسین رضا اسدی به همراه دیگر خوانندگان، نقش آفرینی کرده اند.
منبع: خبرگزاری مهرمنبع: آفتاب
کلیدواژه: آهنگساز حافظ اپرای عروسکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۲۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
به گزارش خبرنگار مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در حوزه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»
کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» منتشر شده است:
خواجه درباره این کتاب نوشته است:
«مجموعه مضراب رویکردی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرایی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین با توجه به تکنیکهای گوناگون بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر تکنیکهای گسترشیافته و ۱۵ قطعه ضربی است. تمرینها و قطعات مجموعه مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشتهشده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.
لازم به ذکر است که برای بهرهگیری از این مجموعه، داشتن مهارتهای پایه نوازندگی قانون ضروری است و از این رو مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد میشود.»
«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد
یکی دیگر از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
سراجی درباره این اثر نوشته است:
«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، بهویژه مساله نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.
دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقیدانان ایرانی موج میزد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته آهنگسازی کمکم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه میتوانیم به سوال نخست نیز راحتتر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصلهای دانش و فنی بزرگتر، یعنی آهنگسازی، محسوب میشود.
بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسشها بهجای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»
خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»
کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جیهمیلتون و ترجمه حمید براری دیگر اثری است که این روزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در توضیح این کتاب آمده است:
«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات کاملاً تیزی داشته باشد و همین طور در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.
او باید قادر باشد که نقشه معمار را به خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.
به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.
همچنین باید قادر باشد طرح کلی و همین طور جزییات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.
در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارایه می دهیم.»
کد خبر 6092797 علیرضا سعیدی