Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعدد موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی در سخنرانی اردوغان٬ نمادی از تلاش سیاست خارجی ترکیه برای حضور گسترده در صحنه بین‌الملل است اما این رویه٬ نواقصی نیز دارد. ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب حاکم این کشور٬ از عبدالفتاح سیسی خوشش نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیروز هم به روال سالیان اخیر اردوغان حاضر نشد در ضیافت ناهاری حضور پیدا کند که ژنرال سیسی هم در کنار ترامپ پشت میز غذا نشسته بود. اما نوبت‌دهی و برنامه ریزی سخنرانی‌ها به گونه‌ای بود که دیروز سه‌شنبه٬ اردوغان پس از سیسی پشت تریبون رفت.

رجب طیب اردوغان در سخنرانی امسال به موضوعات مختلفی اشاره کرد و سه بار از سوی حاضران تشویق شد.

شکل سخنرانی اردوغان

اردوغان یک خطیب و سخنران حرفه‌ای است و یکی از مهم‌ترین دلایل پیروزی‌های او در 2 دهه اخیر در ترکیه٬ به خاطر ارائه سخنرانی‌های آتشین و جذاب بوده است.

اساساً در فرهنگ سیاسی ترکیه و در مذاق مردم این کشور٬ سیاست‌مدار و رهبری که نتواند به خوبی سخنرانی کند٬ شانس چندانی برای پیروزی ندارد. اما در این میان٬ باید به این نکته هم اشاره کرد که صحن مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان صحنه‌ای برای گرد هم آمدن رهبران 198 کشور جهان٬ با میدان سخنرانی استانبول و آنکارا تفاوت بنیادین دارد.

این نکته‌ای بود که چندان مورد توجه اردوغان قرار نگرفت و او در سخنرانی خود در مجمع عمومی٬ با همان لحن با صلابت٬ گاه تند و گاه برافروخته‌ای صحبت کرد که لازمه میادین انتخاباتی و حزبی است.

از این نظر می‌توان گفت٬ لازم بود رئیس جمهور ترکیه لحن یا تُن صدا و شیوه سخنرانی خود را بر اساس ویژگی‌های متفاوت مجمع عمومی سازمان ملل تنظیم کند. اما اردوغان به جای این٬ ترجیح داد از لحنی تند و حماسی بهره بگیرد و در چند مورد به دنبال کسب تشویق حاضران باشد. به ویژه در مورد نقش ناعادلانه حق وتو در سازمان ملل و همچنین در مساله فلسطین. البته همین لحن تند و حماسی٬ مورد استقبال یار چند سال اخیر اردوغان یعنی دولت باغچلی قرار گرفت. باغچلی که هم اکنون در بستر بیماری است٬ پس از پایان سخنرانی اردوغان٬ با او تماس تلفنی گرفته و به خاطر ارائه یک سخنرانی محکم و باصلابت٬ به او تبریک گفت.

یکی دیگر از ویژگی‌های سخنرانی امسال اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل٬ استفاده او از عکس‌های بزرگ و نمایش آنها برای حاضران بود.

اردوغان تصویری از آلان٬ نوزاد مغروق سوری را به حاضران در سازمان ملل نشان داده و گفت: چه زود او را فراموش کردید. اردوغان به عادت رسانه‌های ترکیه٬ از نام ترکی آیلان استفاده کرد و از به کاربردن نام کُردی آلان حذر کرد.

اردوغان در تصویری دیگر٬ تغییرات تدریجی نقشه‌های مربوط به سرزمین‌های اشغالی را نشان داد و پرسید: مرزهای اسراییل کجاست؟ چرا در چند دهه٬ هر سال فلسطین کوچک‌تر و اسراییل بزرگ‌تر شده است.

 رئیس جمهور ترکیه در تصویر آخر نیز٬ مرز سوریه و ترکیه را نشان داد و اعلام کرد: اگر منطقه امن در شمال سوریه ایجاد شود و دنباله آن تا دیرالزور و رقه کشیده شود٬ می‌توان 3 میلیون نفر از آوارگان سوری را به آنجا فرستاد.

محتوای سخنان اردوغان و اشاره به موضوعات متعدد

تعدد موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی در سخنرانی اردوغان٬ نمادی از تلاش سیاست خارجی ترکیه برای حضور گسترده در صحنه بین‌الملل است اما این رویه٬ نواقصی نیز دارد. چرا که با توجه به مدت زمان یا تایم کوتاه سخنرانی٬ نمی‌توان حق مطلب همه موضوعات را ادا کرد.

اردوغان در سخنان خود به چندین موضوع اشاره کرد که برخی از آنها عبارتند از: بی‌عدالتی و فقر در جهان٬ ترور٬ تغییرات اقلیمی٬ بی‌عدالتی در دادن حق وتو به 5 کشور عضو شورای امنیت٬ تاثیر قدرت‌های هسته‌ای بر موازنات جهانی٬ وضعیت آوارگان و مهاجرین٬ بحران سوریه٬ تشکیل منطقه امن٬ روند تغییرات نقشه‌های سرزمین‌های اشغالی از 1947 تاکنون٬ ایران، یمن٬ قطر٬ کشمکش حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان٬ جمال خاشقجی٬ محمد مُرسی٬ قبرس٬ لیبی٬ اسلام‌هراسی و حملات نیوزلند٬ قره‌باغ علیا و اختلافات آذربایجان و ارمنستان٬ مساله کشمیر.

به چالش کشیدن نقش سازمان ملل

یکی از فرازهای مهم سخنرانی اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل٬ اشاره او به نقش سازمان ملل در حل بحران‌های کوچک و بزرگ جهان بود.

اردوغان پس از آن که یک بار دیگر شعار «دنیا از 5 بزرگ‌تر است» را طرح کرد٬ به این موضوع پرداخت که در حال حاضر در جهان٬ بحران‌های بسیاری وجود دارند که رهبران جهان در مورد همه این بحران‌ها صحبت می‌کنند اما بعد از آن٬ اتفاق خاصی نمی‌افتد و همه چیز سر جای خودش است.

اردوغان در این مورد به برخی مصادیق اشاره کرده و با بیان این که افزایش گرمای کره زمین دردسرساز شده و در هر 1 دقیقه 13 نفر در جهان به خاطر آلودگی هوا می‌میرند٬ به بیان جنایات اسراییل در فلسطین پرداخته و گفت: «وقتی که نتوانیم برای حل بحران‌های جهان نقشه راه ارائه دهیم و به هیچ کدام از این‌ها عمل نکنیم٬ سازمان ملل به چه دردی می‌خورد و اساساً چرا زیر این سقف گرد هم می‌آییم؟»

مساله فلسطین

بخش قابل توجهی از سخنرانی اردوغان به طرح ابعاد مختلف مساله فلسطین اختصاص پیدا کرد و او با نشان دادن نقشه٬ به این مساله اشاره کرد که در طول زمان٬ اسراییل همواره به شکل سیری‌ناپذیر٬ به اشغال اراضی فلسطینیان ادامه داده است.

اردوغان به جنایات رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس و غزه اشاره کرده و ایجاد فلسطین مستقل را تنها راه حل برای پایان دادن به این مساله دانست و اعلام کرد که ترکیه در این مورد٬ موضعی شفاف دارد.

سخنان تند اردوغان در مورد اسراییل٬ موجب آن شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در بحران سیاسی گرفتار آمده و نتوانسته به نیویورک برود٬ از دور به اردوغان پاسخ دهد. متعاقباً ابراهیم کالن سخنگو و مشاور رئیس جمهور و همچنین فخرالدین آلتون رئیس بخش اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری ترکیه به نتانیاهو پاسخ دادند.

سلاح هسته‌ای

اردوغان چندی پیش در یکی از سخنرانی‌های خود به شکل تلویحی اعلام کرد که ترکیه نیز باید قدرت هسته‌ای باشد. او این بار نیز در سازمان ملل٬ به شکلی کلان‌تر این موضوع را مطرح کرده و گفت: «قدرت‌های هسته‌ای٬ نظرات خود را بر دیگران تحمیل می‌کنند و تهدیدی به نام سلاح‌های کشتار جمعی در تمام بحران‌ها تاثیرگذرا است. لذا دستیابی به سلاح هسته‌ای یا باید برای همه آزاد باشد و یا باید برای همه ممنوع شود.»

مساله سوریه

اردوغان در مورد مساله سوریه به تفصیل صحبت کرد و به ویژه با اشاره به مساله آوارگان٬ اعلام کرد که هم اکنون ترکیه پذیرای آوارگانی است که آمار آنها نصف جمعیت نیویورک است. او اعلام کرد که ترکیه نمی‌تواند موج جدیدی از آوارگان را بپذیرد و در مورد ادلب هشدار داد.

اردوغان٬ همزمان با تاکید بر دستاوردهای دیدار سه جانیه روسای جمهوری ایران٬ ترکیه و روسیه در آنکارا٬ بر این مساله تاکید کرد که ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه با طول 480 کیلومتر و عمق 30 کیلومتر٬ می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و موجب بازگشت 2 میلیون آواره سوری شود و در صورتی که ادامه آن تا دیرالزور و رقه برود٬ می‌توان حتی 3 میلیون آواره را به سوریه بازگرداند.

اردوغان همچنین یک بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد که ی.پ.گ و نیروهای سوریه دموکراتیک٬ هر دو از گروه‌های تروریستی هستند و باید از میان برداشته شوند.

رئیس جمهور ترکیه٬ در سخنرانی خود٬ اشاره کوتاهی به ایران کرده و امیدوار شد که مشکلات٬ با راهکارهای خردمندانه و منطقی٬ حل شوند.

اردوغان: ساختار شورای امنیت باید اصلاح شودگزارش| توقعات آنکارا از دیدار اردوغان – ترامپ

انتهای پیام/

R1396/P/S8,88,90,95,1128,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار ترکیه اخبار ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۲۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان

به گزارش خبرآنلاین وزارت امور خارجه ترکیه روز جمعه در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس، پست یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را که در آن از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه انتقاد کرده بود، «بی پروا و سطح پایین» توصیف کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: هدف قرار دادن اردوغان پس از اینکه وی حقایق را همانطور که هست، بیان کرد نشان دهنده وضعیت روانی فعلی دولت اسرائیل است. تمام اعضای کابینه اسرائیل در مقابل دادگاه محاکمه خواهند شد.

وی تاکید کرد: ترکیه بی باکانه و با صدای بلند به افشای ظلمی که اسرائیل در حق مردم فلسطین می‌کند، ادامه خواهد داد.

به نقل از ایسنا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سه‌شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس انجمن «پارلمان‌ها برای قدس» در استانبول گفت: هرکس از اسرائیل انتقاد کند متهم به یهودی ستیزی است، اما ما تسلیم این نوع تهدیدها نمی‌شویم. ما باید تلاش کنیم تا فجایع علیه برادران خود در غزه را نادیده نگیریم و اسرائیل را در برابر قانون پاسخگو کنیم.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه آنچه در ۷ اکتبر رخ داد توجیهی برای جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها نیست، اعلام کرد: ما برادران خود در جنبش حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کنند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کنیم و هرگز در برابر نسل‌کشی علیه مردم غزه سکوت نمی‌کنیم که بیش از ۲۰۰ روز است به تنهایی مقاومت می‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تحت رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در غزه تصریح کرد: نتانیاهو مانند جنایت‌کاران قبل از خود است و نامش به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است.

وی با اشاره به نتانیاهو افزود: کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود و به کسی که در ۲۰۳ روز گذشته ۳۵۰۰۰ فلسطینی را کشته، نگاه کند.

اردوغان در سخنرانی خود با اشاره به قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی گفت، ترکیه تنها کشوری است که بار دیگر محدودیت‌های تجاری شامل ۵۴ محصول را بر رژیم صهیونیستی اعمال کرد. آنکارا به قطع روابط تجاری با این رژیم ادامه خواهد داد و ممکن است بقیه روابط را قطع کند.

وی با اشاره به حمایت و همدستی آمریکا با رژیم صهیونیستی گفت آمریکا با حمایت بی‌قید و شرط نظامی و دیپلماتیک خود از رژیم صهیونیستی به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه حل آن.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900110

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • مسدود شدن پنج صفحه مجازی با محتوای غیراخلاقی در زرند