Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@18:45:37 GMT

چرا و چطور «تتلو» صاحب ۱۶میلیون کامنت شد؟

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۴۲۶۲

آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه در تحلیل ماجرای اخیر (بیش از ۱۶ میلیون کامنتی که برای یکی از پست های امیر تتلو در فضای مجازی گذاشته شده و بار دیگر این فرد را در محور توجه قرار داده است) گفت: این موضوع دو قسمت دارد؛ تحلیل روانشناختی و جامعه شناختی. آن بخشی که به امیر تتلو مربوط می شود، و رفتارهایی که از این آدم سر می زند را باید از بعد روانشناسی بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوعی قبح زدایی و شرم ستیزی معمولا در این رفتار این افراد وجود دارد که تلاش می کنند تا رخدادها و پدیده های نامتعارف را که مورد پسند اکثریت جامعه نیست، به عنوان یک امر طبیعی جلوه بدهند؛ به عنوان مثال جمله ای که این آقا در گرجستان مطرح کرد یکی از این قبح زدایی ها است که حتما می تواند آثار سوءتربیتی برای بخشی از این دو میلیونی که دنبال کنندگان وی هستند، داشته باشد؛ ضمن این که قسمتی از این تحلیل مستلزم این است که باید این آدم از نظر روحی و روانی مورد مطالعه قرار گیرد و رفتارهایش زیر نظر یک روانشناس بررسی شود؛ با توجه به رفتارهای ایشان به نظرم می رسد که ایشان تیپ شخصیتی ضداجتماعی یا به اصطلاح ای.اس.پی.دی Antisocial personality disorder) یا ASPD) دارد؛ معمولا شخصیت های ضداجتماعی هنجارشکن هستند که این رفتار در نزد برخی از مردم (و حتی متاسفانه نزد برخی انتلکتوئل ها یا روشنفکران) به صادق و روراست بودن تعبیر می شود، در حالی که همانطور که عرض کردم، بیشتر شرم ستیزی است تا صادق بودن.

این جامعه شناس افزود: اما در باب تحلیلی که به لحاظ اجتماعی، از این که چرا افرادی این شخصیت ها را دنبال می کنند، می توان ارائه داد این است که اولا دنبال کنندگان این افراد یک دست نیستند؛ گروهی از افراد هستند که اساسا از سلبریتی ها و این گونه افراد نوعی قهرمان می سازند؛ و این قهرمان خیالی را در ذهن خود می پرورانند و موفقیت را در این می بینند که فرد مشهور، نامدار، پولدار می شود؛ ضمن اینکه متاسفانه ما در داخل کشور در پاره ای از اوقات اشتباهاتی را مرتکب می شویم و بنابر برخی ملاحظات مسائل این افراد را بزرگ می کنیم؛ مانند خطایی که در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت و دیدیم که تتلو در آنجا نقش آفرینی کرد؛ در نتیجه، این رفتارها به این گونه شخصیت ها، وجهه ای میان مدت و کوتاه مدت می بخشد.

«گروهی دیگر از افراد هستند که اصولا از سرکنجکاوی این افراد را دنبال کرده و کامنت ها می گذارند؛ این دسته شامل آدم هایی است که از مرحله وب کاوی به مرحله وب گردی و از آن به ول گردی مجازی رسیده اند؛ یعنی آدم هایی که اعتیاد مجازی دارند و ساعات طولانی در پیج ها و شبکه های مختلف اجتماعی می گردند و از هر جایی به دنبال موارد و جذابیت هایی چون امیر تتلو و حواشی آن هستند».

وی افزود:گروهی هم هستند که در جهت مخالفت به این ماجراها ورود می کنند، غافل از این که اساسا کامنت گذاشتن زیر پست چنین آدم هایی، خود نوعی رسمیت بخشیدن و بها دادن و بازتولید رفتاهای این افراد است؛ کما این که در مورد مذکور، رکوردی که شکسته شده، باعث تیز شدن شاخک های برخی شده و باعث می شود گرایشی چه موافق و چه مخالف به لحاظ اجتماعی، در توجه کردن به این آدم ایجاد شود و او هم همین را می خواهد؛ چون امیر تتلو می داند که انسان مشهوری هست ولی الزاما انسان محبوبی نیست؛ اگرچه در گروه هایی محبوب است ولی این گونه نیست که بگوییم این ۱۶ میلیون کامنت و توجه، نشان از محبوبیت او دارد.

جامعه تتلو ساز

این استاد دانشگاه، در تحلیل جامعه شناختی شرایط موجد این ماجرا تصریح کرد: بعد مهم اجتماعی در این داستان خلاء است؛ یعنی متاسفانه جامعه ما با خلاء ای مواجه است که این باعث می شود هر از چند گاهی یک پدیده کم ارزش و کوچک، ناگهان مانند بمب بترکاند و چند روزی جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و گرایش بسیار زیادی به این سمت کشیده شود؛ این رفتار نشان می دهد که بسیاری از مردم ما برای زندگی برنامه ندارند و ما به دلیل این که نمی توانیم اوقات فراغت مناسب و موثر و درستی را داشته باشیم، ممکن است از هر جایی سر دربیاوریم؛ جریان امیر تتلو یکی از ساده ترین های مثال های این موضوع است؛ اگر مطالعه ای در این باره صورت گیرد، نشان خواهد داد که جامعه از این جهت در خط قرمز و التهاب است و شرایط مناسبی را تجربه نمی کند.

این جامعه شناس یادآور شد: مسوولین و مدیران اجرایی کشور در وهله اول باید شرایط التهاب آور اجتماعی امروز ما را به ویژه در بین بچه های دهه ۷۰ و ۸۰ درک کنند؛ یعنی زبان و نیاز این جوان ها را بفهمند و سپس مطابق این زبان و نیاز برایشان برنامه ریزی مناسب کنند؛ یعنی این برنامه ریزی نه با سلیقه ی من مسوول ۵۰ ساله بلکه با سلیقه آن جوان تطابق داشته باشند و زیربنایش ارزش ها و هنجارهای بومی خود ما را در بر داشته باشد تا ما شاهد اتفاقات و رخدادهایی از این قبیل نباشیم؛ اعتقادم بر این است که تا زمانی که نتوانیم زبان نسل نو را درست بفهمیم و مطابق آن عمل کنیم، متاسفانه این شرایط ادامه پیدا خواهد کرد و هر روز یک تتلوی جدید در جامعه برجسته می شود و سر بر می آورد و شرایط را نامناسب می سازد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تتلو فضای مجازی کامنت در اینستاگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۴۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرت؛ دگرگونی عقلانی

«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانی‌هایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» می‌شناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد.

به گزارش ایسنا، وطن امروز به مناسبت سالگرد شهادت حمیدرضا الداغی نوشت: غیرت، واژه‌ای نام‌آشنا در بین مردم ایران است که در تعابیر مختلفی از آن یاد شده است. اغلب غیرت را برای مردان به کار برده‌اند و آن را جزئی از ویژگی‌های مردانه دانسته‌اند. به این واژه که در ادبیات عمومی ما نیز کاربردهای فراوانی دارد، می‌توان با ادبیات مختلفی رجوع کرد. غیرت یکی از شاخه‌های «مسؤولیت اجتماعی» که به طور فطری در انسان نهفته است. از سوی دیگر برخی افراد در جامعه تلاش کرده‌اند تا مفهوم غیرت را به مفاهیم نازل‌تر تقلیل دهند؛ «حسادت جنسی»، «تعصب»، «حصربندی فعال» و... از جمله برچسب‌هایی است که در سال‌های اخیر به مفهوم غیرت نسبت داده شده‌اند، گویی که غیرت یک نقص است که باید آن را سرکوب کرد. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و این مفهوم را به صفتی حیوانی تقلیل داده‌اند. بر اساس ادعای این دسته از افراد، غیرت یک واکنش زیست‌شناختی است که نوعی واکنش به ربایش جنس مخالف قلمداد می‌شود؛ این دسته از افراد معتقدند در شرایط قانونمندی دنیای مدرن به دلیل اینکه ربایش افراد جرم‌انگاری شده است، لذا غیرت نیز امری سنتی تلقی شده و دیگر کاربردی ندارد! اما آیا می‌توان مساله غیرت را به امری زیست‌شناختی تقلیل داد؟

ابن‌فارسی معتقد است غیرت دارای ۲ ریشه است: یکی از آنها به معنای «صلاح، اصلاح و منفعت» است و دیگری به «اختلاف بین ۲ چیز» دلالت دارد. در اصطلاح نیز غیرت به اشکال متعددی که تقریبا مشابه هستند، تعریف شده است. ملااحمد نراقی، غیرت را تلاش برای حفظ چیزی که نگهداری آن مهم است، می‌داند؛ چیزی که فضایل نفسانی است و ناشی از شجاعت، بزرگ‌منشی و قوت نفس است. اما می‌توان یکی از دقیق‌ترین تعبیرها را از علامه طباطبایی دریافت کرد. این مفسر و فیلسوف بزرگ معتقد است: غیرت یک اخلاق حمیده و ملکات فاضله است و عبارت است از دگرگونی حالت انسان از حالت عادی و اعتدال به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس یا جاه و امثال آن تجاور کرده از جای خود می‌کند و این صفت غریزی صفتی است که هیچ انسانی به طور کلی از آن بی‌بهره نیست. هر انسان را که فرض کنیم - هر قدر هم که از غیرت بی‌بهره باشد - باز در برخی موارد غیرت را از خود بروز می‌دهد.

علامه طباطبایی با عام دانستن مفهوم غیرت، این نکته را تبیین می‌کند که زمانی که شما در حراست از هر امر مقدسی از حالت اعتدال خروج می‌کنید و دگرگون می‌شوید، در واقع رگه‌های غیرت در شما فعال شده است. حال گاهی این غیرت نسبت به خانواده به کار گرفته می‌شود، گاهی عمومی‌تر نسبت به زنان و دختران استفاده می‌شود و گاهی نیز دفاع از وطن است.

بهتر است این مساله را با چند سوال پیش برد، اساسا امر مقدس برای یک جامعه چطور ساخته می‌شود و چه چیزهایی برای مردم مقدس شمرده می‌شود؟ این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که اگر شما موضوعی را مقدس نشمارید طبعا فطرت شما نیز برای دفاع از آن فعال نمی‌شود. سوال بعد این است که دسته‌بندی امر مقدس توسط چه کسی یا چه کسانی انجام می‌شود؟ یعنی چه کسی این دسته‌بندی را پیش روی یک جامعه قرار می‌دهد که چه مساله‌ای مقدس است و در صورت تعرض و تجاوز به حدود آن، شما باید از خود غیرت نشان دهید. شاید در نگاه نخست پاسخ به این سوالات عرفی تلقی شود، یعنی آنچه در ادبیات عمومی جامعه مقدس شناخته شود در نتیجه همان است اما اساسا اینگونه نیست، بلکه غیرت امری فرهنگی است که از تاریخ یک جامعه برخاسته است. زمانی که آرش جان خود را در کمانی قرار می‌دهد و آن را رها می‌کند، در واقع نسبت به مرزهای یک سرزمین غیرت نشان می‌دهد. این فرهنگ به واسطه شاعران و نویسندگان و تاریخ‌نگاران به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود و دولت‌ها و حاکمیت‌ها وظیفه دارند تا نسبت به آن اهتمام داشته باشند.  این مساله از آنجا لازم توجه است که سست شدن پایه‌های غیرت در بین اقشار یک جامعه منجر به فروپاشی اجتماعی خواهد شد. 

 غیرت در متون اسلامی مبتنی بر ۵ مولفه است:

۱- مولفه بینشی است (ایمان و عدم کفرورزی)

۲- مولفه هیجانی عاطفی است (عدم سخت‌دلی، حمیت و عزت نفس)

۳- مولفه رفتاری است (پرهیز از موسیقی و شجاعت) 

۴- مولفه ارتباطی است (کنترل ارتباط با نامحرم، کنترل ظاهر همسر، جلوگیری از خرید غیرضروری، محافظت از همسر در برابر نگاه بیگانه و عدم سخت‌گیری بی‌مورد)

۵- مولفه جنسی است (عدم ارتباط جنسی با نامحرم و عفت‌ورزی)

آنطور که گفته شد، غیرت ابعاد گسترده و به‌هم‌پیوسته‌ای دارد که فرد باید آنها را در خود پیدا کند و دولت‌ها باید زمینه تقویت آنها را فراهم کنند. 

«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانی‌هایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» می‌شناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد. او ساعت ٢١ هشتم اردیبهشت در یکی از معابر شهری سبزوار به منظور دفاع از همشهریان خود از سوی چند جوان بشدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

حالا بهتر است مساله را به گونه‌ای دیگر مورد بررسی قرار دهیم: «فردی که در برابر ظلم به یک فرد یا افراد دیگر وارد درگیری می‌شود، بدون آنکه پیش از آن‌ شناختی نسبت به آن فرد مورد ظلم واقع شده داشته باشد، آیا رفتاری زیست‌شناختی از خود بروز داده است؟ امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: مرد برای اداره منزل و خانواده خود به ۳ خصلت نیاز دارد که اگر در طبیعت او نباشد، باید خود را با تکلف به آنها وادارد: خوش رفتاری، گشاده‌دستی سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها.

جامعه ایرانی طی سال‌های اخیر هجمه‌های زیادی را علیه مساله «غیرت» تجربه کرده است. کمپین‌های مختلفی چون «زن ناموس هیچ‌کس نیست» از جمله همین موارد است که هر از چند در شبکه‌های اجتماعی داغ می‌شود. این مساله با هدف سرکوب موضوع «غیرت» از سوی مهاجمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهانه‌های مختلفی نیز دارد. لذا لازم است جامعه نسبت به مفاهیم غیرت همواره حساس باشد. البته هست اما در سال‌های اخیر و بویژه پس از روزهای حوادث ۱۴۰۱، گویی نوعی وادادگی همراه با لجاجت وارد رفتار برخی از مردم جامعه شده است. در حالی که برخی مردم ما نسبت به عواقب این وضعیت آگاه هستند اما بر اساس نوعی فرهنگ تحمیلی گویی تمایل دارند از ریشه‌های فرهنگی و اعتقادی خود فاصله بگیرند یا اینکه القای این فاصله را نوعی به‌روز بودن و امروزی بودن جلوه دهند. از این جهت شخصی چون شهید الداغی در بین مردم می‌روید و بار دیگر این مساله را به ما یاد آوری می‌کند. ۲ سال پیش در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ ما دوباره به این موضوع فکر کردیم که زن در جامعه ایرانی امری مقدس است، فراتر از همه ادعاهای غرب که زن را یک موجود عادی ابزارگونه می‌بیند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید
  • ویدیو کامنت| دلایل خستگی دائمی چیست؟
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
  • غیرت؛ دگرگونی عقلانی
  • جایگاه گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب؟
  • گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب حذف می‌شود؟