Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل میراث فرهنگی قزوین در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانگردی و هفته گردشگری برگزار شد به سؤالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین در نشست خبری به مناسبت تشریح برنامه‌های روز جهانگردی و هفته گردشگری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد؛ مشروح سؤالات مطرح‌شده و پاسخ‌های مدیرکل به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سؤال: چه خبر از زیرساخت‌های گردشگری در استان؟

خزائلی: در حوزه زیرساخت‌های گردشگری همچنان تا نقطه مطلوب فاصله داریم چرا که هنوز یک هتل پنج ستاره در استان نداریم و با توجه به ظرفیت استان جای آن بسیار خالی است.

متأسفانه پروژه‌هایی که در این راستا شروع شده یا ناقص و یا متوقف باقی‌مانده که نیاز به یک‌همت استانی برای حل مشکلات آن احساس می‌شود ازاین‌رو جلسات متعددی برگزار شده تا از محل اعتبارات برای حل آن کمک شود، امیدوارم قفلی که در برخی از این پروژه‌ها ایجاد شده برداشته شود تا سرمایه‌گذاران با داشتن انگیزه در این راستا ورود پیدا کند. همچنین در استان قزوین با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توانیم شرایط مناسبی را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشیم.

ضریب اشغال مجموعه‌های گردشگری در کشور به‌صورت استاندارد ۴۰ درصد بوده اما این ضریب در استان ۶۸ درصد است؛ از سوی دیگر در مقیاس ملی استان قزوین جزو ۱۰ استان برتر کشور در حوزه نفر بازدید و نفر اقامت است؛ ازاین‌رو پیش‌بینی می‌کنیم اگر سرمایه‌گذاران در این حوزه ورود پیدا کنند، قطعاً با توجیه اقتصادی روبه‌رو خواهند شد. در تلاش هستیم تا ظرفیت و زیرساخت‌های لازم را در این حوزه به وجود آوریم.

از سوی دیگر قزوین ظرفیت عبوری بسیاری خوبی دارد و نباید از بهره‌برداری ظرفیت بین‌راهی بودن استان غافل شد چرا که یک ظرفیت ثروت آفرین است.

در حوزه خدمات بین‌راهی متقاضیانی داریم و جا دارد با توجه به افزایش راه‌ها این مراکز نیز در استان افزایش یابد چرا که مجتمع‌های بین‌راهی ظرفیت خوبی برای اشتغال ایجاد می‌کند با این حال می‌توان گفت بهترین مجتمع‌های عبوری در محدوده استان قزوین است.

سؤال: گردشگران خارجی در استان قزوین از کجا بیشتر بازدید می‌کنند؟

خزائلی: گردشگران اروپایی بیشتر در منطقه الموت حضور دارند و گردشگران آسیایی و به‌ویژه همسایگان کشور نیز از مناطق مختلف تاریخی استان بازدید دارند؛ با توجه به لغو روادید برای اتباع چین و عمان امیدواریم گردشگران این کشورها از مناطق دیدنی استان قزوین نیز دیدن کنند.

سؤال: آخرین وضعیت «گراند هتل» را تشریح کنید.

خزائلی: هفته گذشته در وزارت خانه جلسه‌ای با حضور معاون وزیر با محوریت «گراند هتل» برگزار شد، در این جلسه موضوعات و موانع پیش رو برای آغاز مرمت این پروژه بررسی شد و قرار شد از ابتدای مهرماه فاز مرمتی این پروژه آغاز شود لذا در این راستا تعهداتی نیز داده شد که امیدواریم در کمترین زمان ممکن انجام شود.

وضعیت گراند هتل بسیار دردآور است و بازسازی گراند هتل برای من هم یک آرزو شده؛ همه ما در قزوین بی‌تاب بازسازی این پروژه و بازگرداندن آن به چرخه گردشگری هستیم و امیدوارم که این اتفاق رخ دهد، تمام موضوع این پروژه اقتصادی است و در این خصوص خود من هم مطالبه گر هستم و امیدوارم کار مرمت هر چه زودتر آغاز و به اتمام برسد.

سؤال: چه خبر از دولت‌خانه صفوی؟ با متعارضان به محدوده دولت‌خانه چه کردید؟

خزائلی: در سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای سعدالسلطنه انجام‌شده تا به نقطه کنونی برسد؛ دولت‌خانه نیز نیازمند چنین وحدت و انسجام و اهتمام ویژه استانی است تا به شکوفایی لازم برسد. متأسفانه دولت‌خانه هنوز در تصرف برخی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی است و ما از این موضوع گله‌مندیم چرا که معارضین دولتی و دستگاه‌هایی که باید برای یک هدف استانی و ملی همت کنند، خود متصرف دولت‌خانه شده‌اند.

برای آزادسازی دولت‌خانه باید هر چه سریع‌تر انجام شود اما تاکنون اقدامی انجام نشده است و خواهش ما از مسئولان استان تکمیل آزادسازی دولت‌خانه است تا در برنامه‌های آتی بتوانیم دولت‌خانه را احیا کنیم.

از جمله اقدامات انجام‌شده موزه سنگ در محدوده دولت‌خانه وارد شده است و امیدواریم مجموع بازدیدهای این موزه با این سیاست بیشتر شود.

سؤال: وضعیت بازارچه ایجاد شده در دولتخانه صفوی چه می‌شود؟

خزائلی: قرارداد بازارچه‌ای که در بخشی از زمین خالی دولت‌خانه ایجاد شده بود به اتمام رسیده و ادامه فعالیت آن غیرقانونی است؛ این موضوع در دستگاه قضا در حال رسیدگی است و امیدواریم هر چه زودتر نسبت به جمع‌آوری آن اقدام شود؛ تلاش می‌کنیم کمترین صدمه به کسبه‌ای که در این مجموعه حضور داشتند وارد شود و بازارچه نیز جمع شود.

سؤال: آیا سعدالسلطنه ثبت جهانی می‌شود؟

خزائلی: شورای جهانی صنایع‌دستی طی بازدیدی که از سعدالسلطنه داشت پرونده ثبت بازار صنایع‌دستی سعدالسلطنه را تکمیل کردند و در نشستی که به‌زودی خواهند داشت آن را بررسی می‌کنند؛ امیدواریم به‌زودی شاهد ثبت جهانی بازار صنایع‌دستی سعدالسلطنه باشیم.

در یونسکوی جهانی پرونده اشتراکی کاروان‌سراها را داریم که یکی از آن‌ها سعدالسلطنه است؛ امیدواریم به‌زودی پرونده کاروانسرای سعدالسلطنه در یونسکو مطرح و با تصویب و ثبت کاروانسراهای ایران از جمله سعدالسلطنه، قزوین نیز در زمره استان‌های دارای اثر جهانی قرار بگیرد.

سؤال: چرا باوجود پروژه‌های ناتمام در سطح استان پروژه‌های جدید را راه‌اندازی کرده‌اید؟ بهتر نبود تکمیل پروژه‌های ناتمام در اولویت باشد؟

خزائلی: وجود پروژه‌های نیمه‌تمام استان از دو حیث بد است اول اینکه سرمایه‌گذار با وجود سرمایه‌ای که گذاشته هنوز نمی‌تواند بهره‌وری داشته باشد، از سوی دیگر برای خود شهر نیز مطلوب نیست لذا امیدواریم هر چه زودتر مشکلات پروژه‌های هتل استان حل و در چرخه رونق گردشگری قرار بگیرد.

در بحث ساخت هتل چند ستاره آوج هر آنچه از دست این سازمان برمی‌آمد را انجام دادیم، در حال حاضر منتظر دریافت تسهیلات لازم است و امیدواریم هر چه زودتر مشکلات آن حل شود.

پروژه‌های تأسیسات گردشگری وابسته به اعتبارات دولتی نیست و متقاضیان خصوصی دارد که بعد از بررسی لازم موافقت اصولی پذیرفته و یا رد شده است.

سؤال: شاهد فعالیت برخی تورهای غیرمجاز در سطح استان هستیم؛ موضع میراث فرهنگی در این زمینه چیست؟

خزائلی: تورهای غیرمجاز پدیده‌ای مخربی در حوزه گردشگری هستند که براساس ظرفیت قانونی موجود با آن‌ها برخورد می‌شود؛ تمام مسئولان استان مصر به برخورد با این تورهای غیرمجاز هستند زیرا از جمله تبعات آن می‌توان به کاهش امنیت برای خانواده‌ها و ایجاد معضلاتی در منطقه اشاره کرد.

در سطح استان ۴۸ دفتر مجاز در حال فعالیت هستند و نیاز به فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از آژانس‌های مسافرتی مجاز وجود دارد.

سؤال: مجتمع لاله الموت یکی از موضوعات مهمی است که در خصوص نحوه واگذاری آن گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود دارد؛ در این خصوص توضیح دهید؟

خزائلی: ظرفیت گردشگری بسیار بی‌نظیری در منطقه الموت تحت عنوان «لاله الموت» در اختیار این سازمان قرار گرفته که قرار است تأسیسات آن با کاربری گردشگری واگذار شود. شیوه واگذاری از طریق رعایت تشریفات و برگزاری مزایده عمومی خواهد بود و در حال حاضر در حال تهیه گزارش این فرآیند هستند تا بعد از آن بحث واگذاری انجام شود. تاکنون چندین سرمایه‌گذار از منطقه بازدیدهایی داشتند که امیدواریم بعد از رعایت تشریفات قانونی این پروژه به اهل آن داده شود؛ این واگذاری براساس یکی از شیوه‌های پیش‌بینی‌شده در قانون خواهد بود و مالکیت آن در اختیار دولت جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند.

سؤال: برای ثبت جهانی منطقه الموت آیا اقدامی انجام‌شده است؟

خزائلی: پرونده ثبت جهانی منطقه الموت در یونسکوی اسلامی توسط معاونت فرهنگی این سازمان آماده‌شده و امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور این منطقه ثبت جهانی شود.

سؤال: برای بازسازی آثار تاریخی محله آخوند قزوین از جمله حمام بلور، حمام آخوند و دیگر اماکن چه کرده‌اید؟

خزائلی: حمام بلور، خانه امام‌جمعه شهیدی، محله آخوند و خانه مؤسس مرمت شده است؛ حمام آخوند در مالکیت دولت است و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم مرمت آن را انجام دهیم؛ در حال حاضر با توجه به این‌که در حوزه منابع مالی دولتی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی صنایع دستی گراند هتل قزوین اصحاب رسانه دولتخانه صفوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۴۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حساس و جنجالی؛ ترکیب احتمالی منچسترسیتی برای بازی با ناتینگهام فارست

نبرد سیتی‌گراند تنها برای منچسترسیتی حائز اهمیت نخواهد بود. 

طرفداری | هفته سی و پنجم لیگ برتر با دیدار حساسی برای کورس قهرمانی و بقا پیگیری خواهد شد.

دو تیم ناتینگهام فارست و منچسترسیتی از ساعت 19:00 فردا نهم اردیبهشت در ورزشگاه سیتی‌گراند به مصاف هم خواهند رفت. هفته گذشته ناتینگهام فارست به دلیل جنجال داوری دیدار با اورتون وارد حاشیه بزرگی شد. آن‌ها پس از بازی با انتشار یک توییت اعلام کردند استوارت اتول، داور VAR، طرفدار لوتون تاون است و به نوعی با نادیده‌گرفتن پنالتی‌های فارست، به نفع تیم محبوبش قضاوت کرده است. در حالی که گری نویل سریعا خواستار استعفای مارک کلاتنبرگ، مشاور داوری ناتینگهام فارست، شده بود، کمیته داوران لیگ برتر به این ماجرا ورود کرد. ورزشگاه سیتی‌گراند تصمیم گرفته است به دلیل مسائل داوری فصل جاری، علیه کمیته داوران لیگ برتر بنرهای اعتراضی ترتیب دهد. با تمامی این حواشی، قضاوت سایمون هوپر و پیتر بنکس دشوارتر از همیشه خواهد بود. گفته می‌شود اوانجلوس ماریناکیس مانع از حضور گری نویل در ورزشگاه به عنوان کارشناس اسکای خواهد شد. آن‌ها علیه نویل شکایت کرده‌اند.  

در حالی که ناتینگهام فارست برای بقا در لیگ برتر به امتیاز احتیاج دارد، منچسترسیتی نیز نمی‌خواهد فرصت قهرمانی را به آرسنال تقدیم کند، اگرچه آن‌ها پس از دربی شمال لندن بازی خودشان را برگزار خواهند کرد. هواسکورد نتیجه بازی را 3-1 به نفع سیتیزن‌ها پیش‌بینی کرده است. انتظار می‌رود دو تیم با ترکیب زیر وارد زمین شوند:

ناتینگهام فارست (1-3-2-4): سلز | ویلیامز، نیاکاته، موریلو، آینا | یتیس، دنیلو | الانگا، گیبس وایت، دومینگز | وود منچسترسیتی (1-4-1-4): ادرسون | واکر، دیاز، استونز، گواردیول | رودری | سیلوا، دی بروین، فودن، گریلیش | آلوارز 

 

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • رفع تنش آبی ۱۰ روستا از مجتمع نرژی چقابور
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • ثبت سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی
  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
  • سبدی از اقدامات فنی، فرهنگی، زیرساختی، عمرانی و برقی در مجتمع گردشگری صفه
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • حساس و جنجالی؛ ترکیب احتمالی منچسترسیتی برای بازی با ناتینگهام فارست
  • کلنگ دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج به زمین زده شد