Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ «حسین مجدوبی» ستون نویس روزنامه القدس العربی در مقاله ای نوشت: دستگاه تبلیغاتی ولیعهد سعودی دسامبر ۲۰۱۷ میلادی، انیمیشنی را منتشر کردند که در آن محمد بن سلمان جنگی را علیه ایران هدایت و اقدام به دستگیری رهبران دینی و نظامی آن می کرد. کمتر از دو سال بعد، ریاض درهای غرب را به هدف دستیابی به حمایت نظامی آنها می کوبد در حالی که پنجمین بودجه نظامی جهان، از آن این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، مجدوبی در مقاله ای تحت عنوان «محمد بن سلمان عربستان را محاصره و اسیر خود کرده است»، همچنین نوشت: این وضعیت ناگوار و اندوهناک نتیجه سیاست بن سلمان است که با تصمیمات سیاسی و نظامی خود، عربستان را بیشتر از کشورهای همسایه به محاصره درآورده است.
نویسنده در ادامه عنوان کرد: طی روزهای گذشته، ریاض به همراه امارات متحده عربی رسما تقاضای حمایت آمریکا از زیر ساخت های این کشور را پس از حمله دردناک به شرکت نفت آرامکو مطرح کرد. این حمله باعث شد تا عربستان سعودی از دنیای توهمات بیدار شود و افکار عمومی به بزرگترین تناقضات تاریخ نظامی پی ببرد.
مجدوبی خاطرنشان کرد: بدون شک افکار عمومی عرب از این موضوع بهت زده شده است زیرا عربستان در حال حاضر سومین بودجه نظامی جهان را که به بیش از ۶۷ میلیارد دلار می رسد و فراتر از بودجه نظامی روسیه، هند، انگلیس، فرانسه، آلمان و ده بار بیشتر از ایران است، در اختیار دارد اما علی رغم این بودجه عظیم، قادر به پیروزی در برابر جنبشی مسلح نظیر حوثی ها نیست و از مجامع بین المللی درخواست کمک می کند.
تحلیلگر برجسته مراکشی در ادامه نوشت: از سال ها پیش تاکنون مردم نظاره گر معامله های نظامی بزرگ عربستان با آمریکا هستند اما وقتی زمان امتحان فرا رسید، مشخص شد که قادر نیست از آن تجهیزات نظامی استفاده کند؛ این تجهیزات بیشتر از آنکه برای مقابله با نبردهایی باشد که این کشور را تهدید می کند، جنبه نمایشی داشته و البته برای کشتن بی گناهان در یمن زخم خورده استفاده شده است.
عوامل تنزل جایگاه عربستان در عرصه بین المللی و ضعف در برابر ایران
وی خاطرنشان کرد: تنزل تحقیر آمیز جایگاه عربستان در عرصه بین المللی و ظاهر شدن آن به عنوان یک کشور ضعیف در مقابل همسایگانش بویژه ایران، به دو عامل برمی گردد: عامل اول، فقدان چشم انداز راهبردی و استراتژیک برای آینده، عدم درک تحولات، اتکا به کارشناسان غربی و هژمونی نگاه یک جانبه است و عامل دوم، فقدان نقش نهادها و موسسات بویژه در دوره محمد بن سلمان است که جاه طلبی های بچه گانه را برای تبدیل شدن به یک رهبر تاریخی، بر منافع کشور ترجیح می دهد.
در مورد نکته اول باید گفت که عربستان سعودی نمی فهمد که بسیاری از وزن سیاسی خود را در سطح بین المللی بویژه نزد آمریکا از دست داده است. این موضوع را باراک اوباما در سال ۲۰۱۶ میلادی و در مصاحبه با مجله «آتلانتیک» به وضوع بیان کرد و این زمانی بود که خطاب به کشورهای خلیج(فارس) در راس آنها عربستان سعودی گفت که آنها دیگر برای برنامه های آمریکا در قرن بیست ویکم مهم نیستندو در مقابل از آنها خواست که مشکلاتشان در زمینه فساد، بیکاری جوانان و نبود دموکراسی را خودشان حل کنند. مهمتر اینکه او در این مصاحبه ایران را تقریبا از دست داشتن در درگیری ها و تنشها تبرئه کرد در حالی که عربستان را به نشر افراط گرایی و هرج و مرج متهم کرد و قول داد که در آینده وارد هیچ جنگی به نیابت از آنها نشود. با این حال دونالد ترامپ هم بار دیگر بر غیرممکن بودن ورود آمریکا به هرگونه جنگ در دفاع از کشورهای خلیج فارس تاکید کرد به این دلیل  که خلیج فارس دیگر برای آمریکا و نهادهای آمریکایی اولویت اصلی نیست.
واقعیت تلخی که ریاض اکنون به آن پی برده است
با وجود این تاکید ها، ریاض همچنان به توهم دفاع آمریکا از این کشور در زمان بروز هر گونه بحران نظامی در خلیج (فارس) ادامه داد و به این اعتقاد رسیده بود که کاخ سفید از ریاض حمایت ابدی می کند اما اکنون ریاض به واقعیت تلخ پی برده است؛ آمریکا آماده دفاع از آن در برابر ایران نیست بلکه حتی احتمال تفاهم آمریکایی ایرانی به ضرر کشورهای خلیج فارس هم وجود دارد. در عین حال کارشناسان غربی، آل سعود را برای دستیابی به سلاح های آمریکایی ترغیب کردند در حالی که مشخص شد آن سلاح ها برای ارتش سعودی مناسب نیستند و علاوه بر این آن کارشناسان برای شرکت های سلاح آمریکایی فعالیت می کنند که  به دنبال فروش تسلیحات خود به ریاض هستند.
تنها کشور عربی است که فاقد نهادهای مشاوره ای در دولت است
در رابطه با نکته دوم نیز باید گفت، عربستان تنها کشور عربی است که فاقد نهادهای مشاوره ای در دولت است و دست برتر در آن از آنِ پادشاه و شاهزاده است و این دیدگاه در گرو بلندپروازی هاو جاه طلبی های فرد نشسته بر تحت است که می خواهد نامش را در تاریخ جاودان کند نظیر محمد بن سلمان که رویای احیای مجدد سلسله آل سعود و قرار دادن عربستان به عنوان کشور مرکزی در جهان و خارورمیانه را در سر می پروراند. اما فقدان نهادهای دولتی برای ارائه رایزنی و مشورت، باعث تنزل جایگاه این کشور در عرصه بین المللی بویژه پس از جنایت ترور جمال خاشقجی شده است.
گروههای رسانه ای و اندیشمندان وابسته به آل سعود به این سخن عادت کرده اند که کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه خواهان محاصره عربستان هستند وتلاش می کنند این کشور را از ایفای نقش مرکزی در عرصه بین المللی باز دارند اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد و آن هم این است که عربستان از طرف رفتارهای حکامش در راس آنها محمد بن سلمان و به دلیل تصمیمات بچه گانه اش محاصره شده است نه همسایگانش. او از زمان به قدرت رسیدن، با ۳ تصمیم کشنده، عربستان را به تنگنا انداخته است که عبارتند از: جنگ یمن که عربستان در آن متحمل تلفات سنگینی شده است، ترور جمال خاشقجی که از این کشور  در چشم افکار عمومی جهان یک کشور سرکش ساخت و تلاش برای شعله ور کردن جنگ شیعی –سنی که نتایج وخیم آن بر عربستان را هیچ کس نمی داند. برچسب ها: عربستان

منبع: خرداد

کلیدواژه: عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۴۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست

وزارت خارجه آمریکا سالانه اقدام به انتشار گزارشی درباره شرایط حقوق بشر در جهان کرده و در آن کشور‌های ناقض حقوق بشر را معرفی می‌کند. با توجه به تجاوز ۲۰۱ روزه اسراییل به غزه که طی آن این باریکه با خاک یکسان و بیش از ۳۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند، رژیم صهیونیستی از منظر افکار عمومی جهان در صدر لیست ناقضان حقوق بشر قرار گرفت؛ موضوعی که مقامات آمریکایی با آن موافق نیستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه امروز (چهارشنبه) ایالات متحده را به داشتن استاندارد‌های دوگانه در حوزه حقوق بشر متهم کرده و از ناتوانی وزارت خارجه این کشور در انعکاس جنایات اسراییل در جنگ غزه در گزارش سالانه خود انتقاد کرد. 

در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه ترکیه آمده است: ما عمیقا از اینکه بحران انسانی در جریان غزه در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا منعکس نشده است، نگران هستیم. این گزارش با انگیزه‌های سیاسی و به دور از بی طرفی نگارش شده است. ما از واشنگتن می‌خواهیم به استاندارد‌های دوگانه خود در این زمینه پایان بخشد. 

وزارت خارجه ترکیه در ادامه آمریکا را متهم به ارتباط با شبه نظامیان کرد سوری متهم کرد؛ جریانی که از سوی آنکارا تروریستی محسوب می‌شود. 

آنکارا در پایان با محکوم کردن جنگ اسراییل در غزه، خواستار استقرار آتش بس فوری در این باریکه شد. این بیانیه همچنین حمایت همه جانبه و بی، چون و چرای کشور‌های غربی از تل آویو در این جنگ را مورد انتقاد قرار داد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت