Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، از زمانی که دوسالانه عکس برگزار شده است، حدود ۵ سال می‌گذرد. سیزدهمین دوسالانه عکس ایران با موضوع آزاد و در ۲ بخش «آرت‌ فتوگرافی» یا عکاسی هنری و عکاسی خلاقانه توسط انجمن عکاسان ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهمن ماه ۱۳۹۳ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از ۵ سال و برپایی نمایشگاه منتخب عکس‌های این دوسالانه، انجمن عکاسان ایران مجددا نمایشگاه عکس «نگاهی دیگر» شامل منتخبی از آثار سیزدهمین دوسالانه عکس ایران را در خانه هنرمندان ایران برگزار کرده است.

به بهانه برپایی مجدد این نمایشگاه، سعید فلاح‌فر هنرمند عکاس و منتقد هنری یادداشتی را درباره این رویداد و نمایشگاهش در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است که آن را در ادامه می‌خوانید.

«علیرغم سادگی خبر، به نظر نمی رسد این اتفاقی ساده و طبیعی باشد. پیشتر دیده بودیم نمایشگاهی از مردودی های یک جشنواره در زمان دیگر و یا در مکان دیگر برگزار شده باشد که گاهی بخشی جانبی محسوب می شده و گاهی هم نوعی اعتراض علنی در مقابل سیاست ها و انتخاب های جشنواره مرجع اما تکرار بخشی از یک دوسالانه، آن هم بعد از پنج سال، حتما قابل تأمل است. شاید برگزارکنندگان در آینده به شکل روشن‌تری از اهداف و مقاصد خود سخن بگویند اما تا همین جای ماجرا می شود به حدس و گمان به برخی رمزگشایی‌ها پرداخت.

بی شک برگزارکنندگان با اصرار بر تداعی همان چیدمان موزه هنرهای معاصر تهران در پی تکرار و یادآوری رویدادی هستند که به زعم ایشان از جهاتی حائز موفقیت های قابل دفاع بوده و همچنان چنین هست. موفقیت هایی که لزوم یادآوری آن برای کسانی که نبوده و یا نخواسته‌اند، توانسته است رنج و هزینه نمایشگاه را توجیه کند. دوسالانه ای که بعد از سیزده دوره، با شمایلی کاملا تازه به آخرین دوسالانه عکس بدل شد. در همان روزهای برپایی دوسالانه، با زمزمه هایی از فستیوال تهران، همه دوسالانه های هنرهای تجسمی تهدید به تعطیلی شدند. البته بعد از چندی معلوم شد این تعطیلی بنا به سلایقی قابلیت نفی و استثناء دارد. از جمله دوسالانه خوشنویسی که در اوج این بحث و حدیث ها کمافی السابق برگزار شد اما قرعه تعطیلی و سردرگمی به نام دوسالانه های دیگر، از جمله دوسالانه عکس خورد.

آیا مرور اخبار و گزارشات منتشر شده در رسانه‌ها در همان ورودی نمایشگاه، کنایه ای به سیاست‌های دوگانه دیروز و امروز، خصوصاً نقش رسانه های جهت‌دار در میزان و چگونگی نشر نظرات مدافعانه و منتقدانه برخی صاحبنظران در موضوع سیزدهمین دوسالانه عکس نیست؟

با حداقل تردید می‌توان اذعان کرد که برآیند تلقی جامعه عکاسی بر این افتاده که رویدادهایی مثل ده روز با عکاسان، جشنواره عکس خیام و دیگر انواع جشنواره های رنگارنگ عکس و تعدد نمایشگاه های عکس در نگارخانه های معتبر کشور و ... لزوم برگزاری دوسالانه عکس را برطرف نکرده و تفاوت های ماهوی بین این رویدادهای عکاسی وجود دارد. شاید باید پذیرفت این نمایشگاه نوعی خرده‌گیری بر کسانی است که به این بهانه و یا بدون دریافت این تفاوت ها شانه از زیر بار این مهم خالی کرده و مشغولیت‌های تازه‌ای یافته‌اند. از طرفی این حرکت نمادی است از جریانات هنری که اگر چه با مخالفت های شخصی و جناحی و گروهی و... به تعویق می افتد، اما نهایتاً از جایی سربرمی آورند. باید منتظر ماند و دید که اولاً جامعه مخاطب با مرور و ارزیابی این آثار چه واکنشی نشان می دهند و ثانیاً حسب ضرب المثلی مشهور؛ این چوبی که انجمن بر زمین افکنده را چه کسی و چه کسانی برای خود دانسته و برش خواهند داشت؟»

کد خبر 4726265

منبع: مهر

کلیدواژه: نمايشگاه عكس خانه هنرمندان ایران موزه هنرهای معاصر تهران انجمن عكاسان ايران عکاسی تئاتر ایران فیلم سینمایی کارگردان تئاتر فیلم کوتاه سازمان سینمایی سینمای مستند موسیقی ایرانی هفته دفاع مقدس تئاتر شهر سریال ایرانی بازیگر تئاتر خانه هنرمندان ایران حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۵۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم

نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی با حضور اکبر زارعی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم و جمعی از اساتید و هنرمندان افغانستانی و ایرانی استان قم در نگارستان اشراق افتتاح شد.

 در این نمایشگاه، چهل اثر از اساتید خوشنویسی؛ محمد زمان حیدری، جواد ابراهیمیان و محمد داستان و نیز هنرمندان خوشنویس؛ محمود حیدری، ابوالفضل غلامی، مهدی محمدی، صادق احمدی، محمد‌علی خاوری و ریحانه محمدی ارائه می‌شود.

نمایشگاه مشق همدلی از ۱۲ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در ساعات بازدید ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰ در نگارستان اشراق واقع در خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه۱۷ پذیرای علاقه‌مندان هنر خوشنویسی است.

این نمایشگاه توسط جمعی از اهالی فرهنگ و هنر افغانستانی استان قم و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان قم، انجمن خوشنویسان استان قم و نگارستان اشراق معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برپا شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست‌های تخصصی بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری
  • برپایی نمایشگاه نساجی و پوشاک در یزد
  • برپایی نمایشگاه تذهیب «نقش و نگار» در برج آزادی
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستان
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • برپایی نمایشگاه دست ساخته‌ها دانش آموزان در گچساران
  • برگزاری مجدد کنکور در زیرکوه
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • برپایی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی اصفهان