Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه تحقیقاتی مرکز تحقیقات علوم زمین کشور آلمان (GFZ) متشکل از استادان و کارشناسان این مرکز از جمله دکتر هانس اولریش وتزل و خانم مهندس الکه وتزل، مسئول گروه تثبیت فرسایش توده‌ای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و کارشناسان این سازمان با همراهی پروفسور مهدی معتق استاد دانشگاه هانوفر و پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان، از محدوده‌های دچار زمین لغزش روستای آب باد شهرستان مرودشت و نیز برخی از دشت‌های فارس که آثار فرونشست در آنها مشاهده شده بازدید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور مهدی معتق استاد دانشگاه هانوفر و پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان در سفر به فارس و بازدید از دشت‌های بحرانی و فرونشست‌های رخ داده در این استان گفت: بسیاری از چالش‌های کنونی که دامنگیر دشت‌ها به‌ویژه دشت‌های فارس شده ناشی از برداشت بی‌رویه از منابع آبی و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی افزود: بر اساس مشاهدات موجود در دشت‌های بحرانی، وضعیت اضافه برداشت از این دشت‌ها بسیار شدیدتر است و در حالت بحرانی قرار دارد به طوری که با برداشت آب، آبخوان‌ها که پیش‌تر با آب‌های زیرزمینی پر شده بودند، خالی شده‌اند و کوچک‌ترین فشاری در سطح زمین موجب ریزش خاک و بدنبال آن فرونشست کامل دشت در این نواحی شده است.

مسئول گروه تثبیت فرسایش توده‌ای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در حاشیه این بازدید با بیان این که پدیده فرونشست زمین موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت و عرصه‌های زیستی در بسیاری از نقاط کشور شده است، گفت: با استفاده از تکنیک‌های سنجش از دور و با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به‌ویژه تصاویر اپتیکی و راداری مطالعات رفتارسنجی زمین لغزش‌ها در حال بررسی است.

عبدالله اکبری بیان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه موجود بین معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان، رفتارسنجی مخاطرات زمین در مباحث آبخیزداری و زمین لغزش، علل و عوامل وقوع زمین لغزش و فرسایش خندقی، با همکاری این مرکز انجام شود.

الکه وتزل استاد زمین‌شناسی مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان با اشاره به بازدیدها و مشاهداتش از دشت‌های استان به‌ویژه شهرستان مرودشت گفت: به نظر می‌رسد ناپایداری بسیار زیادی در دشت‌های این دو منطقه رخ داده است که نوع خاک و مواد سطحی، شرایط اقلیمی، برداشت بیش از حد آب، پوشش گیاهی و عملکرد انسان می‌تواند از عوامل تشدید بروز پدیده فرونشست در این منطقه باشد.

وتزل افزود: بر اساس این مشاهدات می‌توان نتیجه گرفت که تعداد و مساحت لغزش‌ها در این مناطق روز به‌ روز در حال گسترش بوده و این روند در آینده نیز می‌تواند موجب تسریع وقوع زمین لغزش‌ها و گسترش پدیده فرونشست باشد.

آبخیزداری نسخه مقابله با فرونشست

مدیرکل منابع طبیعی فارس نیز با اشاره به خشکسالی‌های اخیر در استان و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی در بسیاری از نقاط فارس گفت: از جمله اقدامات اساسی و راهکارهای فوری برای مهار پدیده فرونشست زمین در اکثر دشت‌های فارس انجام فعالیت‌های آبخیزداری است.

شهرام منتصری افزود: در حال حاضر اقدامات مفیدی برای شناسایی و مهار این پدیده از جمله اجرای فعالیت‌های آبخیزداری به‌ویژه در نقاط بحرانی استان انجام شده که می‌توان از آنها به عنوان الگو در سایر نقاط کشور  استفاده کرد.

منتصری در ادامه با اشاره به خسارات فراوان سیلاب اخیر در شیراز که موجب تلفات انسانی در نوروز امسال شد، گفت: در حال حاضر مطالعات جامع تفصیلی در اراضی بالادست دروازه قرآن شیراز انجام شده است.

وی اضافه کرد: با مطالعه حوضه آبخیز بالادست، حجم سیلاب‌های احتمالی مورد ارزیابی و محاسبه قرار گرفته و پیش‌بینی ساخت و احداث ۲۰ چکدم (سدهای کوچک تاخیری) در دستور کار قرار گرفته که در صورت تامین اعتبار و ساخت آنها از خطرات احتمالی بروز مجدد سیل در این محدوده جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس در ادامه اظهار امیدواری کرد با انجام فعالیت‌های آبخیزداری بتوان جلو بسیاری از سیلاب‌های مخرب در دشت‌ها و نقاط بحرانی استان را گرفت و با تغذیه آبخوان‌ها از بروز پدیده فرونشست و زمین لغزش نیز جلوگیری کرد.

پس از بازدید کارشناسان مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان از مناطق دچار فرونشست‌ شده، پارامترهای ساختاری و زمین‌شناسی منطقه توسط آنها تجزیه و تحلیل شد و در نهایت با توجه به اطلاعات برداشت شده از دشت‌های بحرانی دچار فرونشست مقرر شد با همکاری این گروه مطالعات پایش و رفتار سنجی فرونشست‌های اتفاق افتاده با توجه به حساسیت مناطق در پروسه‌ای معین تجزیه و تحلیل شود.

این گروه تحقیقاتی طی مدت شش سال اخیر از بسیاری از نقاط بحرانی فرونشست زمین، فرو چاله‌ها، فرسایش و زمین لغزش‌های رخ داده در مناطقی از کشور از جمله گیلان، مازندران، همدان، گلستان و نیز رفسنجان بازدید کرده‌اند و ارزیابی این مناطق را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

کد خبر 456242 برچسب‌ها نشست زمین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نشست زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۵۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید ابدالی از «مرکز ارتباط با مشتریان» بانک سینا

سرپرست بانک سینا در نخستین بازدید از واحدهای ستادی بانک سینا، از مرکز ارتباط با مشتریان بازدید کرد و در جریان دغدغه‌ها و موضوعات مطروحه مشتریان بانک قرار گرفت. - اخبار بازار -

به گزارش روابط‌عمومی بانک سینا، علی ابدالی گفت: مرکز ارتباط مشتریان، به عنوان خط مقدم و پیشگام در تعامل با مشتریان، نقش اثرگذاری در تقویت جایگاه و برند بانک و افزایش رضایتمندی مشتریان دارد.

وی گفت: مرکز ارتباط با مشتریان به عنوان نقطه تماس و مرجع ارتباط مستقیم و بدون واسطه مشتریان با بانک، در شناخت نیازها و خواسته‌های مشتری، نقش تعیین‌‎کننده‌ای دارد و ضروری است نقطه نظرات مشتریان از طریق این مرکز به سرعت به واحدهای اجرایی و عملیاتی بانک منتقل شده و به آن پاسخ داده شود تا به بهبود تجربه مشتری و اصلاح فرآیندها کمک کند.

ابدالی با اشاره به اینکه مشتریان در تمام ساعات شبانه‌روز، نخستین مرجع پاسخگویی را مرکز ارتباط با مشتریان می‌دانند، تصریح کرد: لازم است کارکنان این مرکز از بخشنامه‌ها و فرآیندهای جاری بانک آگاهی کامل داشته و اطلاعات خود را به صورت مداوم و مستمر، ‌به‌روز کنند تا به تمامی پرسش‌های مشتریان به‌طور کامل پاسخ داده شود.

سرپرست بانک سینا افزود: داده‌های مرکز ارتباط با مشتریان بانک می‌تواند اطلاعات کاملی از رفتار مشتریان در قبال استفاده از محصولات و خدمات بانک ارائه کند که در اصلاح فرآیندها و اخذ تصمیمات در جهت جلب حداکثری رضایت گروه‌های مشتریان، مؤثر واقع شود.

وی ضمن تشکر از زحمات همکاران این مرکز در پاسخگویی تمام‌وقت و برخط به مشتریان، بر حفظ وضعیت فعلی پایین بودن میانگین مدت انتظار مشتریان در تماس با مرکز تأکید کرد.

گفتنی است در این بازدید، امیر لعلی، مدیر امور روابط‌عمومی و مشتریان بانک سینا و حامد بختیاری، رئیس اداره ارتباط با مشتریان گزارشی از عملکرد یک سال گذشته این مرکز ارائه دادند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید ابدالی از «مرکز ارتباط با مشتریان» بانک سینا
  • قصه پرغصه نابودی صنعت فرش استان
  • این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • بازدید مستمر از مراکز خدمات دامپزشکی شهرستان گناباد
  • زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • گوسفندهای غول پیکر 40 هزار دلاری
  • استفاده از پهپاد نظامی مهاجر در جاده‌های فارس!
  • خیرین و مسؤولان در رفع مشکلات مراکز نگهداری معولان کمک کنند