Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالناصر همتی تحریم مجدد بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا را صرفا یک عملیات روانی خواند و گفت: چهار بار دیگر هم که ما رات حریم کنند هیچ اثری نخواهد داشت.

قدس آنلاین: عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس انلاین درباره اینکه برخی از کارشناسان اقتصادی و فعالان اتاق‌های بازرگانی در روزهای اخیر آرامش بازار ارز و کاهش قیمت ها را آرامش قبل از طوفان ارزیابی کرده و از بازگشت نوسان به بازار ارز در آینده سخن گفته‌اند اظهار داشت:  الحمد لله کنترل کامل بر  بازار  ارز داریم و این بازار کاملا روان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند صادرات غیر نفتی ادامه دارد و عرضه مداوم ارز در نیما در حال انجام است.  ادعای آرامش قبل از توفان که مطرح شده فقط باعث خالی کردن دل مردم می‌شود.

همتی افزود: اکنون روند خوبی حاکم شده و در آینده وضعیت هتر نیز می‌شود. هدف ما تامین ارز مورد نیاز کالاهای ضروری است.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند که بانک مرکزی تقاضاهای ارزی را محدود کرده است، افزود: معلوم است در شرایط جنگ اقتصادی و فشارهای سنگین اقتصادی قرار نیست که واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری را آزاد بگذاریم یا خروج سرمایه از کشور را مجاز کنیم. بنابراین دنبال محدود کردن مصرف ارز در بخش های غیر ضروری بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون کنترل کامل بر بازار داریم و نگرانی از این بابت نداریم و فکر می‌کنم  در آینده این ثبات ادامه می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگری درباره آمادگی این بانک برای درباره مبالات بانکی و تجاری با ترکیه و روسیه از طریق پول‌های ملی، گفت: اکنون نیز  با این کشورها با دلار تعامل تجاری نداریم. اگر بهم رخی مواقع نیز از یورو نام می‌بریم، در واقع یورو را به عنوان مبنای تبدیل در نظر گرفته‌ایم تا اگر پول ملی دو کشور افت و خیز داشته باشد، طرف مقابل ضرر نکند.

همتی با بیان اینکه ما با روسیه با روبل و ترکیه با لیر در حال مبادله هستیم، افزود: این روند به تدریج دلار را از چرخه مبادلات حذف می‌کند، بسیاری از کشورها اکنون تمایل دارند که با پول ملی خود مبادله تجاری کنند تا آمریکا بر روند مبادلاتشان نظارت نداشته باشد.

وی اضافه کرد: اکنون همه مبادلات مالی ما با روسیه از طریق پول ملی است، حدود ۳۰  تا ۴۰ درصد مبادلات با ترکیه نیز با پول ملی انجام می‌شود و بقیه آن نیز با یورو در حال انجام است.

 تحریم مجدد بانک مرکزی، اقدامی تبلیغی است

همتی درباره تحریم مجدد بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی را تحت عنوان یک سرفصل دیگر تحریم کرده‌اند که البته این اقدامات از نظر ما تبلیغاتی است.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: البته واقعیت این است که مشکلات جدی برای ما از نظر روابط بانکی ایجاد کرده اما ما راه‌های دیگری را برای اجرای کارهای خود یافته‌ایم.

وی تصریح کرد: ما دنبال دور زدن تحریم  نیستیم، اکنون در حال انجام تجارت بدون تحریم هستیم.

 رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دیروز کویت بودم که در آنجا با بسیاری از روسای بانک‌های مرکزی کشورهای منطقه مذاکره کردیم.

وی گفت: به نظرم تحریم مجدد بانک مرکزی با هدف ایجاد یک جو روانی است و اتفاق جدیدی رخ نمی دهد و ما در حال انجام کارهای خود هستیم.

همتی خاطر نشان کرد: در آینده نیز روابط تجاری و مالی و بانکی را با استفاده از روش هایی جدا از روش هایی که مدن ظر آمریکاست برقرار می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مشکلی تاکنون برای ما رخ نداده و اگر چهار بار دیگر نیز ما را تحریم کنند تاثیر جدیدی نخواهد داشت.

همتی اضافه کرد: همان بار اول که تحریم کردند ما پیش بینی هایی کردیم تا خارج از مقرراتی که آنها در نظر گرفته بودند بتوانیم کارهای خود را پیش ببریم.

کنترل نرخ سود با خرید اوراق در عملیات بازار باز

رئیس کل بانک مرکزی درباره انتشار اوراق جدید در عملیات بازار باز گفت: در واقع این اوراق را باید مردم خریداری کنند. خزانه داری این اوراق را برای کسری بودجه خود در بازار می فروشد.

همتی افزود: عملیات بازار باز یک ابزار سیاست پولی است و قرار نیست با عملیات بازار باز هر چه دولت اوراق می فروشد را ما خریداری کنیم. ما با دخالت خود در بازار اوراق، اجاره نمی دهیم که نرخ آن افزایش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: ما در حد اصلاح و کنترل نرخ بهره دخالت می‌کنیم و بقیه را مردم خریداری خواهند کرد. در سال‌های بعد که وضع دولت بهتر شود، اوراق را پس می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این یک روش عادی در دنیاست که خزانه داری اوراق منتشر می کند و بانک های مرکزی نیز از طریق عملیات بازار باز، نرخ بهره را کنترل می کنند تا اهداف تورمی بانک مرکزی لطمه نبیند.

ی درباره گلایه بانک ها از بانک مرکزی مبنی بر اینکه بابت قرضی که از بانک مرکزی می گیرند سود می دهند اما دولت نه طلب و نه سود این بانک ها را نمی دهد، گفت: دولت سود معمول بانک ها را محاسبه می کند، البته اکنون نیز بانک مرکزی به بانک ها چندان قرض نمی دهد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره رقم دقیق بدهی دولت به بانک ها، گفت: اختلاف نظر است و سازمان حسابرسی باید تعیین کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز بازار ارز آرامش قبل از طوفان تأمین ارز دلار یورو پول ملی 1 مبادله روسیه روبل لیر ترکیه قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۷۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند

تین نیوز

دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ها خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز، رشد تقاضا را می توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به راحتی از کریدور ششم دست نمی کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت های جدیدی برای تامین مالی های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع رسانی و همچنین سیاستگذاری هایی که از دی ماه و بهمن ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت های صادرات محور بودند، قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می کنند و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر دوطرفه است، مزایده های هفتگی ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می شود می تواند به میزان بسیار موثری جلوی التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت های بالاتر از این نمی تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت ها خود را با نرخ های بانک مرکزی هماهنگ می کند لذا پیش بینی می شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت