Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان سمنان گفت: برنامه مدیریت پایش با درنظر گرفتن تمامی ملاحظات زیست‌محیطی به بهره‌بردار بوکسیت ابلاغ خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، پیش‌تر بخش نخست گفتگوی مرآت با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان را از نظر گذراندید. عبدوس در بخش نخست این گفتگو به تشریح وضعیت زیست‌محیطی شهرک صنعتی سمنان پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینک بخش دوم این گفتگو پیش روی شماست.

مرآت: در ارتباط با آخرین وضعیت شاهوار و معدن بوکسیت، نتیجه بررسی‌های شما را می‌شنویم.

ما نخستین بررسی‌های آب رودخانه تاش را زمانی انجام داده‌ایم که بارندگی صورت گرفته بود و دومین بررسی‌ها هم در زمان آب شدن برف‌ها صورت گرفته است. در زمان بارندگی غلظت برخی فلزات در بعضی از روان‌‌آب‌ها زیاد بوده است اما سه مرحله نمونه‌برداری ما از آب رودخانه پس از اتمام بارندگی‌ها، از سالم بودن آب رودخانه حکایت دارد.

بنابراین به مردم اطمینان می‌دهیم که آب رودخانه تاش در زمانی که بارندگی وجود ندارد، سالم است. حتی در زمان بارندگی هم آب در ورودی روستای تاش سالم است.

برنامه مدیریت پایش به بهره‌بردار بوکسیت ابلاغ خواهد شد

مرآت: در ارتباط با تخریب شاهوار نظری ندارید؟

در این ارتباط منابع طبیعی و آب منطقه‌ای مسئولیت دارند اما شرکت بهره‌بردار موظف شده است که تمامی ملاحظات زیست‌محیطی را در کار خود لحاظ کند. ما شرح خدمات جدیدی را به بهره‌بردار ابلاغ کرده‌ایم و بهره‌بردار هم در این ارتباط با دانشگاه شاهرود قراردادی منعقد کرده است. برنامه مدیریت پایش با درنظر گرفتن تمامی ملاحظات اعم از ملاحظات کنترل کیفیت آب، کنترل فرسایش، کنترل رسوب، مدیریت آبراهه‌ها و مسیل‌ها، کنترل وضعیت پوشش گیاهی و جانوری تدوین و به بهره‌بردار ابلاغ خواهد شد.

یک ناظر مقیم هم از جانب ما به بهره‌بردار معرفی شده و در حال عقد قرارداد است. تا زمانی که ما گزارشات دوره‌ای ناظر را تأیید نکنیم، او نمی‌تواند حقوقی دریافت کند.

مروری کلی بر وضعیت زیست‌محیطی مناطق مختلف استان

مرآت: مهم‌ترین اقدامات شما در مناطق مختلف استان و آن‌چه که مایلید از طریق این گفتگو به اطلاع مردم استان برسانید را از زبان شما می‌شنویم.

هریک از شهرهای استان نقشی مهم در توسعه پایدار و تأمین معیشت مردم دارند؛ بنابراین ما اهمیت هیچ شهری را کم‌تر از اهمیت شهری دیگر نمی‌دانیم. اما در یک نگاه کلی درباره شهرهای استان به نکاتی اشاره خواهم کرد. با توجه به این که شهرهای ایوانکی، گرمسار و آرادان حدفاصل شعاع 60 تا 120 کیلومتری تهران قرار گرفته‌اند، به دلیل ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 60 کیلومتری تهران، همه صنایع در طول سال‌های این ممنوعیت، به این شهرها روی آورده‌اند و قطب صنعتی غرب استان را شکل داده‌اند.

بیشتر صنایعی در این محدوده استقرار پیدا کرده‌اند که به دلیل پتانسیل‌های ایجاد آلایندگی، قابلیت استقرار در محدوده 60 کیلومتری شهر تهران را نداشته‌اند و به همین دلیل کنترل و پایش مداوم  این واحدها هزینه‌ بسیار زیادی دارد. ما در شهر آرادان بهترین زیست‌گاه‌های قوچ البرز مرکزی را داریم که بخشی از آن تحت عنوان منطقه شکار ممنوع خنار غربی تحت مدیریت ماست.

در جنوب شهرستان گرمسار هم پارک ملی کویر را داریم؛ یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی کشور و یکی از 13 ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور که به برنامه «انسان و کره مسکون» یونسکو معرفی و ثبت شده است. در این پارک حدودا 600 هزار هکتاری هیچ تعارض و حقوق شخصی نداریم و تمام آن در اختیار حیات وحش است. با توجه به احتمال دست‌اندازی و تخریب توسط عوامل سودجو، این پارک نیازمند کنترل‌های خاص است که هزینه و انرژی زیادی صرف می‌کند.

به تازگی طرح احیاء مجدد گورخر آسیایی هم مطرح شده و بخشی از اعتبارات ما هم برای ایجاد سایت‌های قرنطینه، تکثیر، پرورش، نگهداری و رهاسازی نسل دوم و سوم مولدین صرف می‌شود.

ثبت نخستین تصاویر از یوزپلنگ آسیایی در چاه‌شیرین

در جنوب سمنان نیز منطقه شکارممنوع چاه‌شیرین را داریم که در طول 40-50 سال گذشته علائم حضور یوزپلنگ آسیایی را در منطقه شاهد بوده‌ایم اما تصویری از یوزپلنگ ثبت نشده بود که برای نخستین‌بار در مردادماه تصاویری از یوزپلنگ در چاه‌شیرین تهیه شد که موجی از شادی را در دل دوستداران حیات وحش در دنیا ایجاد کرد.

منطقه پرور در مهدیشهر هم از جمله موارد استثنایی زیست‌گاه‌های حیات وحش کشور است. در هیچ نقطه‌ای از کشور مردم نمی‌توانند با حیات وحش عکس سلفی بگیرند! جمعیت گوشتخوار مطلوبی شامل خرس و پلنگ هم در منطقه پرور وجود دارد.

در شمال شهرستان دامغان نیز دو منطقه شکارممنوع طالو و شیربند در مجاورت منطقه طزره و منطقه سفیدکوه آرسک در مجاورت جاده و کوه‌های چشمه‌علی است. در این مناطق زیست‌گاه‌های مطلوبی برای آهو و گونه‌های کوه‌زی و تپه‌ماهوری از جمله کل، قوچ، میش، خرس، پلنگ(و همه گونه‌هایی که مناطق جنوبی البرز زندگی می‌کنند) داریم.

شاهرود مهم‌ترین شهر از نظر تنوع زیستی و مناطق حفاظت‌شده است. نه تنها در استان، بلکه در کشور، شاهرود و زیست‌گاه‌های آن حرفی برای گفتن دارند. مجموعه پارک ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش، منطقه حفاظت‌شده توران و... در شاهرود بسیار حائز اهمیت هستند. منطقه حفاظت‌شده توران نیز با وسعت یک میلیون و 460 هزار هکتار(100 هزار هکتار از این میزان، پارک ملی است) به عنوان یکی از 13 ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور به کمیسیون انسان و کره مسکون یونسکو معرفی و ثبت شده است.

ضرورت ایمن‌سازی محور عباس‌آباد به میان‌دشت

در حال اجرای طرح‌هایی هستیم تا حیات وحش در این منطقه بتواند خود را بازسازی کند. ایمن‌سازی مسیر کریدور حیات‌وحش به ویژه یوزپلنگ در محور عباس‌آباد به میان‌دشت از دیگر اقداماتی است که در این محدوده باید انجام شود. مشکلات برای حیات‌وحش در این محدوده از زمانی آغاز شد که جاده چهاربانده شد. از زمانی که این جاده چهاربانده شده، 8 قلاده یوزپلنگ تلف شده‌اند.

هزینه افزایش سرعت در این محدوده را حیات‌وحش و اکوسیستم‌های طبیعی و تنوع زیستی کشور منطقه می‌پردازد! تنها امید دنیا برای حفظ آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی به این منطقه است. نخستین طرح برای حل مشکل پیش‌گفته، فنس‌کشی بود. از سال 96 تا کنون فقط 4 کیلومتر در دو سوی جاده فنس‌کشی صورت گرفته و تا تکمیل طرح، مجموعا 60 کیلومتر فنس‌کشی لازم است.

برای بقای یوزهای آسیایی، آرام‌تر می‌رانیم!

با توجه به افزایش نرخ اقلام لازم، هر کیلومتر فنس‌کشی، چیزی در حدود 400 میلیون تومان هزینه دارد؛ یعنی این طرح در مجموعه 24 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که تأمین آن در کوتاه‌مدت ممکن نیست. به همین خاطر پیشنهاد ما مبنی بر کاهش سرعت در این محور در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد که در پی آن فرمانده پلیس راه استان اعلام کردند که به دلیل آن که جاده، جاده ترانزیت است در استان اجازه کاهش سرعت را نداریم و نیاز به اجازه پلیس راه کشور است.

به تازگی من در کمیسیون تصادفات، در حضور رئیس پلیس‌راه کشور که به سمنان سفر کرده بودند، موضوع را مطرح کردم و ایشان با روی باز پذیرفتند و فرمودند همین‌جا مسأله را تصویب کنید و نه تنها دستور کاهش سرعت را صادر می‌کنیم بلکه تجهیزات کنترل هوشمند سرعت هم باید در مسیر نصب شود.

در شاهرود دو منطقه مهم دیگر نیز وجود دارد: جنگل ابر و پناهگاه حیات وحش خوش‌ییلاق. بخش کوچکی از حیات‌وحش خوش‌ییلاق در استان گلستان و 135 هزار هکتار از آن در استان سمنان واقع شده است. این پناهگاه بیشتر از چرای مفرط دام رنج می‌برد. به ویژه آن که سال‌هاست منابع طبیعی و دستگاه‌های ذی‌مدخل پروانه‌های چرای دام را در این پناهگاه نظام‌مند کنند و هنوز بی‌قاعده از مراتع بهره‌برداری می‌شود.

ما نمی‌گوییم دام‌ها از خوش‌ییلاق خارج شوند؛ بلکه باید بر اساس ظرفیت و پروانه و ممیزی صورت‌گرفته چرا انجام شود.

تعامل مطلوب محیط‌زیست و جوامع بومی در جنگل ابر

در خصوص جنگل ابر هم باید بدانیم که این منطقه توریستی است و گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. از زمانی که این منطقه به عنوان منطقه حفاظت‌شده به تصویب رسیده است پاسگاهی در منطقه ایجاد شده و با مشارکت جوامع بومی منطقه از جمله شرکت تعاونی گردشگری روستای ابر، از منطقه حفاظت و بهره‌برداری می‌شود و مدیریت پسماند و مقابله با آتش‌سوزی‌ها هم توسط همین شرکت تعاونی انجام می‌شود.

تعامل بسیار منطقی و خوبی بین محیط‌زیست و جوامع بومی به وجود آمده تا بهره‌برداری‌ها در حوزه گردشگری و... آسیب کم‌تری به جنگل ابر برساند.

مرآت: بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

از محبت شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۸۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، نماینده منتخب مردم بجستان و گناباد در مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش وحدت و همدلی گنابادی ها و بجستانی های مقیم مشهد که با حضور پرشور گنابادی ها و بجستانی های مقیم مشهد و برخی مدیران این دو شهرستان و نمایندگان تشکل های فعال مقیم مشهد در محل تالار همایش ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: دولت و مجلس باید اولین اولویت کاری را بهبود اقتصاد و وضعیت معیشت مردم و مهار گرانی قرار دهد.
دکتر هادی محمدپور ضمن اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه و معرفی برنامه‌های خود، از برگزاری این همایش تشکر کرد و افزود: حضور شما مردم شریف گناباد و بجستان در این همایش نشانه دغدغه‌مندی نسبت به توسعه موطن و زادگاه است.

نماینده منتخب مردم با اشاره به اینکه یازدهم اسفند ماه طی انتخابات با شکوهی که برگزار شد با عنایت پروردگار و مشارکت و لطف مردم عزیز دو شهرستان به عنوان نماینده شما انتخاب شدم، افزود: اگر نیت همدلی و هم‌افزایی نبود اینجا جمع نمی‌شدیم، شاید بعضا وسوسه هایی مبنی بر وجود تبعیض و اختلاف افکنی صورت گیرد، اما درحقیقت و واقعیت چنین نیست و بنده نیز همه تلاش خود را خواهم کرد تا این برداشت منفی تغییر پیدا کند.

محمدپور درخصوص مهم ترین اهداف و برنامه های خود اظهار داشت: در جلسات استانی و ملی دغدغه‌های دو شهرستان را بیان کردم. اولین اولویتم، توجه به توسعه روستایی است که در دهه های گذشته مغفول مانده است.

وی با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد ادامه داد: دولت و مجلس باید اولین اولویت کاری خود را بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و مهار گرانی ها قرار دهد. کوچکترین اقدام مثبت دولت و مجلس در حوزه اقتصاد، در دورافتاده ترین روستاهای ما نیز تاثیرگذار خواهد بود. و تا اقتصاد را آرام نکنیم این اسب سرکش اجازه توسعه و رونق و حتی امکان آسفالت و خشت روی خشت گذاشتن نخواهد داد.

محمدپور با تأکید بر اینکه سمت نمایندگی و قائم به یک فرد، باید تبدیل به نهاد نمایندگی شود تصریح کرد: در جلسه‌ای که با مدیران دانشگاه گناباد داشتیم بحث سند توسعه منطقه مربوط مورد بررسی گرفت. بحث انتقال آب بجستان و آب اشامیدنی رو به اصلاح و بهبودی است و ۲۲ کیلومتر از مسیر خط لوله گیسور به گناباد تا یک ماه آینده در بهره‌برداری قرارخواهد گرفت.
وی افزود: آب‌شیرین‌کن‌های بجستان بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تاکنون ۵۰ میلیارد هزینه شده است. همچنین با ارتباطی که با وزارت نفت و استانداری گرفته شد امیدواریم تا یک ماه آینده اولین آب‌شیرین‌کن‌های این شهر وارد مدار شود و مشکل مردم در این زمینه حل شود.
وی ادامه داد در زمینه توسعه زیرساخت‌های برق بخصوص در بجستان و پست جدید برق شهرک انار اقدام جدی نشده که در حال پیگیری هستیم.
منتخب مردم بجستان و گناباد در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس قدرتمند، دولت را پاسخگو می‌کند تأکید کرد: وامدار هیچ جناحی نیستم و از آنجا که خودم را مستقل ولایی می‌دانم قطعا همه گروه‌های سیاسی در کنار ما خواهند بود. لذا به جد پیگیر هستم که با کمک نمایندگان محترم مشکلات مردم را حل و یا به حداقل برسانم.

محمدپور ضمن اشاره به اهمیت بالای فرودگاه گناباد خاطرنشان کرد: فرودگاهی که به کمک مردم و نمایندگان و مدیران دغدغه‌مند ایجاد شد، همچنان برای تثبیت و توسعه نیاز به کمک همه ما دارد تا به عنوان فرودگاهی منطقه ای، نقش خود در توسعه منطقه را ایفاء کند. با این حال در شهرستان بجستان بحث راه را بطور جد در حال پیگیری هستیم و انشالله که در این حوزه چند پروژه مهم را پی‌ریزی کنیم. از جمله پروژه دوغارون خواف گناباد بجستان و پروژه گناباد بجستان بردسکن که در راستای توسعه کریدور شرق کشور محسوب می‌شوند. همچنین جاده‌های روستایی در اولیت های ما قرار دارند و در حال طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی هستیم.

نماینده منتخب مردم‌گناباد و بجستان در انتهای مباحث خود بیان داشت: درمجموع ۶۵ درصد منطقه ما در گناباد و بجستان، کشاورزی محسوب می شود و اگر نتوانیم قنات‌های خود که میراث اجدادی ما هستند را حفظ کنیم، بقیه کارهایمان نیز تأثیرگذار نخواهد بود، لذا اطلاعات امر در حال جمع‌بندی است تا در اختیار استاندار محترم قرار دهیم که برای سفر دور دوم ریاست محترم جمهوری مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این‌ پروژهای زیربنایی دیگری نیز در برنامه قرار دارد از جمله مجتمع آموزش عالی که انشاءالله تبدیل به دانشگاه شود و بیمارستان ۶۴ تخت خوابی بجستان که نیاز به تطبیق و استفاده از ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه دارد و وزارت بهداشت موافقت لازم را اعلام کرده است و امیدورام هرچه سریع‌تر کلنگ زنی شود.
لازم به ذکر است در این همایش نمایندگانی از تشکلهای فعال منطقه(سرای گناباد، مهک کاخک، یاقوت بجستان) در مشهد به ایراد صحبت پرداخته و نکاتی را بیان کردند و همچنین هنرمندانی از گنابادی و بجستان در این همایش به اجرای برنامه پرداختند و همچنین در پایان نیز بیانیه ای با موضوع وحدت و همدلی قرائت شده و به امضای تعدادی از حاضرین رسید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901155

دیگر خبرها

  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • هدف از اهدا جایزه ملی جوانی جمعیت پایش و ارزیابی علاقمندان است
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب