Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:09:09 GMT

مصر آبستن حوادثی از نوع انقلاب 2011

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۹۷۳۲

مردم مصر بعد از گذشت 8  سال از نخستین حرکت اعتراضی ضددولتی که به سرنگونی حسنی مبارک، دیکتاتور سابق آن کشور در سال 2011 انجامید بار دیگر به میدان آمده و خواستار برکناری رئیس جمهوری نظامی جدید شده اند.

حرکت جدید و اعتراضات مردم مصر تحت تاثیر و هدایت شخصی به نام محمد علی ، بازیگر و تاجر مصری است که خارج از این کشور بسر می برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازیگر و تاجر مصری که گفته می شود  ۱۵ سال با ارتش این کشور همکاری داشته اکنون در اسپانیا بسر می برد و اخیرا با افشاگری های خود درباره فساد خانواده "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر، موجی از خشم فزآینده در مردم این کشور برانگیخته است.

اعتراضات مردمی که با هدایت و خواست محمد علی آغاز شد در یک هفته گذشته قاهره و چند شهر مصر را بشدت ملتهب کرده است.

خبرگزاری "الجزیره" قطر امروز (چهارشنبه) از قاهره گزارش داد که محمد علی در یک پیام ویدئویی از مردم کشورش خواست تا جمعه آینده در همه استان ها به خیابان ها آمده و خواستار کناره گیری السیسی از قدرت شوند.

وی همچنین با ادامه دستگیری بیش از 700 معترض در این کشور به ویژه در استان "سوئز"، خطاب به وزیر کشور و وزیر دفاع مصر گفت که اگر از خشونت ها علیه مردم دست بر ندارند، باید هرچه زودتر منتظر برخورد انتقامجویانه باشند.
محمد علی به عنوان افشاگر معروف مصری همچنین خواستار کناره گیری عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر شد.

این تاجر 41 ساله مصری که در تبعید خود خواسته در اسپانیا بسر می برد در سلسله ویدئوهای افشاگرانه در اعتراض به  فساد سیاسی و اقتصادی السیسی و هیات حاکمه مصر، از مردم کشورش خواست به پا خواسته و رییس جمهوری کنونی مصر را برکنار کنند.

محمد علی در پیام های ویدئویی خود با اعلام اینکه به مدت 15 سال پیمانکار ساخت و ساز در ارتش مصربوده و برای السیسی قصری مجلل در یک پایگاه نظامی در مصر ساخته است، گفت که فساد اقتصادی در هیات حاکمه مصر به قدری بالا است که میلیون‌ها دلار از اموال او را نیز به باد داده است.

فراخوان محمدعلی به همراه افشاگری های گسترده،  موجی از خشم فزآینده در مردم این کشور برانگیخت و فضای قاهره و به ویژه "میدان التحریر" این شهر و چند شهر دیگر به مدت یک هفته ملتهب شد.

نکته حائز اهمیت پیرامون تحولات اخیر اینکه ، "محمد علی"  به عنوان آغازگر اعتراضات کنونی هیچ سابقه سیاسی و یا فعالیت حزبی ندارد. پیشینه وی خالی از هرگونه حضور در اجتماعات سیاسی است ؛ و نکته دیگر اینکه معلوم نیست وی با پشتیبانی کدام جناح و یا شخصیت سیاسی مصری وارد این عرصه شده است.

یک فعال مصری در قاهره دیروز در گفت وگو با روزنامه ایندیپندنت انگلیس، بالاگرفتن مخالفت‌ها علیه السیسی در بازار و واحدهای بازرگانی را معطوف به مشکلات مالی کشور و نحوه حکومت رئیس جمهور دانست .  

چند حزب مصری از جمله "اخوان امسلمین" و  " حزب سوسیال دموکرات مصر" نیز طی چند روز گذشته به سیل حرکت مردمی پیوسته و از فراخوان آنلاین تظاهرات محمد علی حمایت کرده‌اند.

خبرگزاری الجزیره قطر، دیروز به نقل از برخی فعالان حقوق بشری مصر اعلام کرد که ادامه تظاهرات سه روزه علیه "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر موجب شد تا نیروهای امنیتی و پلیس این کشور از دیروز بعد از شناسایی هویت معترضان به منازل بسیاری از آنها یورش برده و با دستگیری ، آنها را روانه زندان سازند.

اعتراضات ضد سیسی در خارج مصر

از سوی دیگر تظاهراتی در واشنگتن و در مقابل کاخ سفید برگزار شد که تظاهر کنندگان از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستند که از حمایت السیسی دست بردارد.

همچنین مصری ها در تورنتو کانادا و نیز سیدنی استرالیا نیز دست به تجمع علیه السیسی و در حمایت از اعتراضات در داخل مصر زدند.

به گزارش الجزیره، شماری از مصری ها در مقابل سفارت مصر در لندن هم تظاهرات کردند .

ورود احزاب سیاسی به موضوع

بعد از ادامه اعتراضات و دعوت مجدد محمد علی برای برگزاری تظاهراتی گسترده تر در روز جمعه (پس فردا) حزب استقلال مصر خواستار محاکمه تمامی کسانی شد که به تعبیر این حزب، اموال مصری‌ها را تلف کرده  و در اعدام بدون محاکمه مخالفان دست داشته اند.

این حزب از جوانان مصر نیز خواست تا اعتراضات خود را به صورت روزانه در تمامی استان‌ها تا زمانی که خواسته‌هایشان برآورده شود، ادامه دهند و در همین حین به اموال عمومی نیز آسیب وارد نکنند.

حزب الاستقلال مصر با انتقاد از هزینه‌های هنگفت دولت مصر در ساخت کاخ‌های ریاست‌جمهوری، ساخت این کاخ‌ها را در شرایطی دانست که مردم این کشور در فقر به سر می‌برند.

نهاد موسوم به "جنبش سوسیالیست انقلابی" در پستی در فیسبوک نوشت: "برکناری السیسی (از قدرت) دیگر یک رویای دست نیافتنی نیست بلکه بیش از همیشه نزدیک است". این جنبش افزود که تظاهرات اخیر "امید میلیون‌ها ناامید را احیاء کرده است". 

در میان بیانیه‌هایی که روز شنبه درباره این اعتراض‌ها منتشر شد، یکی از مهمترین واکنش‌ها متعلق به گروه اخوان‌المسلمین بود که از زمان کودتای  السیسی در سال ۲۰۱۳ تا امروز به شدت  سرکوب شده است.

در بیانیه این گروه که در فیس‌بوک منتشر شد آمده است که اعتراض‌ها، نشانه‌ای از رویارویی ارتش مصر در مقابل مردم این کشور است.

در این بیانیه آمده که مردم مصر دیگر نمی‌توانند "فساد و استبداد" را تحمل کنند و خواستار یک حکومت "صادق، ملی و غیرنظامی" هستند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا مصر گام دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۹۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر حیرت‌انگیزازدست زن مصری بعداز ۳۳۰۰ سال

گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

تصویر حیرت‌انگیزازدست زن مصری بعداز ۳۳۰۰ سال

موزخوار شلو را تا کنون دیده اید


منظورمان از چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا این است


این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید


۱۴ لباس شیک و مجلسی زیباترین زن کره‌ای


آیا باید از خیر ته‌دیگ سیبب‌زمینی برشته یا ته‌دیگ برنج بگذریم؟


تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد
پاسخ عجیب آی‌فیلم به عدم پخش پایتخت ۶


جاده چالوس یکطرفه شد
خانم بازیگر مشهور تلویزیون برای همیشه ایران را ترک کرد


فال روزانه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳


مجری مشهور صداوسیما درگذشت


بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد


تصویری از مراسم ازدواج خواهرزاده احمدی‌نژاد در استانبول


چهره معروف دنیای نویسندگی درگذشت


روش وحشتناک زنان آفریقایی برای داشتن لب‌های زیبا


حمله به نون‌خ و آقاخانی: برای اینستاگرام سریال ساخته بودید؟


ماجرای غیب شدن مجسمه ۵میلیاردی یک هنرمند در تهران
ماجرای بدل رضا عطاران در تلویزیون خبرساز شد


سلفی جدید فرشته حسینی با پسر جوانِ سریال «مرداب»


پرستاران ایرانی در این کشور 6 برابر حقوق می‌گیرند

دیگر خبرها

  • شوراها عرصه ظهور حضور مردم در حکمرانی هستند
  • خیزش دنیا علیه اسرائیل نتیجه افشاگری های جبهه حق است
  • تصویر حیرت‌انگیزازدست زن مصری بعداز ۳۳۰۰ سال
  • واکنش رهبر انقلاب به اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • اولین واکنش رهبر انقلاب به اعتراضات دانشجویان در آمریکا و اروپا
  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد
  • جای دانشجو زندان نیست!