Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:41:55 GMT

حرکت به سمت ۵G نیازمند عزم ملی است

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۹۸۲۴

حرکت به سمت ۵G نیازمند عزم ملی است

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رقیه جدا درباره آخرین اقدامات و برنامه‌های این پژوهشگاه برای فراهم کردن ورود کشور به نسل پنجم شبکه ارتباطی گفت: بر اساس ابلاغیه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در اوایل سال ۱۳۹۵، پروژه‌هایی به پژوهشگاه پیشنهاد داده شد که یکی از آن‌ها پروژه « رصد و ارتقاء دانش داخلی فناوری و تدوین برنامه جامع حوزه ۴G و ۵G» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هدف از این پروژه، تدوین نقشه راه، راهبردها و برنامه اجرایی در خصوص تکامل ۴G و ورود به نسل جدید ارتباطی یا همان نسل پنجم شبکه ارتباطی (۵G) بود که خروجی‌های این پروژه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۶ نهایی و استخراج شدند.

مجری طرح نسل پنجم شبکه ارتباطی تصریح کرد: در این برنامه جامع، اقدامات متنوع و برنامه اجرایی با تبیین جایگاه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات، سازمان‌های تابعه، دانشگاه‌ها و همکاری‌های لازم با سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت بهداشت و وزارت صنایع مطرح شد.

وی تأکید کرد: تشکیل فروم ۵G و برگزاری ۳۸ جلسه از سال ۱۳۹۵ و پیاده‌سازی بستر تست شبکه LTE نرم‌افزاری و مجازی در جهت حرکت به سمت ۵G از دیگر اقدامات در چارچوب این برنامه جامع بود.

عضو هیات‌ علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نقشه راه فناوری ۵G مطرح شد و طرح پیشنهادی یا RFP Request for Propsal)) چندین پروژه فنی، اقتصادی، کسب‌ و کاری و اجتماعی پیشنهاد شد گفت: یکی از پروژه‌های مطرح در نقشه راه، پروژه رگولاتوری ۵G بود که در تیر ۹۶ به کارفرمایی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پژوهشگاه شروع شد و در اسفند ۹۷ به اتمام رسید.

وی افزود: نتایج به‌ دست‌ آمده از این پروژه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه‌ شده تا در کمیسیون ذی‌ربط در قالب مقررات قابل‌ اجرا، بررسی‌ و به تصویب برسد، مقررات مورد نیاز برای اپراتورها جهت ارائه سرویس‌های ۵G و طیف‌های کاربردی برای این فناوری و نیز بازیگران جدید و تعاملات بین آن‌ها از جمله مواردی است که باید در این کمیسیون بررسی ‌شود.

عضو هیات‌ علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تأکید بر اینکه در این پروژه موضوعات مختلفی مطرح شد و پیشنهادهایی برای رفتن به سمت ۵G و همچنین ارتقای پروانه اپراتورها داده شد گفت: برخی از مهم‌ترین پیشنهادها برای حرکت به سمت ۵G عبارت‌اند از اولویت گسترش شبکه ۴G، طیف فرکانسی مورد نیاز، سرویس‌ها و اولویت‌بندی، گسترش سلول‌های کوچک در مناطق شلوغ، زیر ساخت‌های مورد نیاز برای گسترش ۵G به‌ منظور تأمین الزامات این شبکه (انتها به انتها نه‌ فقط بخش بی‌سیم و رادیویی) مانند کاهش تأخیر و قابلیت اطمینان بالای شبکه علاوه بر ظرفیت شبکه، اشتراک‌گذاری منابع زیرساختی (فعال و غیرفعال) از جمله منابع رادیویی با معرفی بازیگران جدید همانند شهرداری‌ها و میزبان‌های بی‌طرف، افزایش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه جهت گسترش ۵G، ایجاد کمیته عالی راهبری جهت تشویق سرمایه‌گذاری اپراتورها و سایر بازیگران در صنایع عمودی و ایجاد آمادگی‌های لازم در آن‌ها برای ورود ۵G، ارتقا رگولاتوری به نسل چهار و پنج است.

وی افزود: بنابراین با توجه پیشنهادهای ارائه‌ شده باید این نکته را مد نظر داشت که ورود به نسل پنجم شبکه ارتباطی تنها با خواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ممکن نیست و تا زمانی که عزمی ملی ایجاد نشود و به‌ طور مثال تکلیف طیف فرکانسی مشخص نشود و یا همدلی و همکاری سازمان‌ها و نهادها به‌ ویژه شهرداری‌ها و صاحبان اماکن و مبلمان شهری برای نصب تجهیزات و فراهم کردن زیرساخت‌ها شکل نگیرد، ورود به این عرصه چندان آسان نخواهد بود. 

عضو هیات‌ علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بابیان اینکه اکنون دو پروژه دیگر از پروژه‌های نقشه راه ورود نسل پنج ارتباطی در دستور کار قرار دارد گفت: یکی از این پروژه‌ها، پروژه پیاده‌سازی بسترتست Massive MIMO و دیگری پیاده‌سازی نمونه آزمایشگاهی شبکه LTE با رویکرد ۵G (مجهز به هوش مصنوعی در بخش رادیویی با قابلیت SON یا به عبارتی شبکه خودسازمان‌ده) است.

وی در تشریح پروژه بستر تست Massive MIMO گفت: نسل پنج ارتباطی نیازمند آنتن‌های متعدد ارتباطی برای انتقال داده‌ها با ظرفیت بیشتر و نرخ بالاتر است که پردازش حجم زیادی از این داده کار بسیار پیچیده‌ای محسوب می‌شود و بر همین اساس نیازمند دیتاسنترهای عظیمی است و یا حتی بخشی از این داده‌ها باید در کلود پردازش شود، بر این اساس این‌یک مبحث فنی است که نیازمند فراهم کردن مقدماتی است که در پروژه بستر تست Massive MIMO فراهم کردن این مقدمات بررسی می‌شود.

جدا درباره پروژه پیاده‌سازی نمونه آزمایشگاهی شبکه LTE با رویکرد ۵G مجهز به هوش مصنوعی با قابلیت SON نیز گفت: یکی از اهداف این پروژه حفظ پایداری شبکه ارتباطی و یا بهینه کردن مصرف منابع رادیویی به‌ صورت خودکار است، به این معنا که ممکن است در پی ورود حجم زیادی از داده به علتی، بخش‌هایی از شبکه رادیویی از کار بیفتد که در این شرایط باید شبکه‌های دیگر به کمک بیاید و مانع از افت کیفیت ارتباطات شود که در این شرایط باهوش مصنوعی می‌تواند این حادثه را تشخیص داده و با اقدام مناسب مانع از افت کیفیت ارتباطات شود.

مجری طرح نسل پنجم شبکه ارتباطی افزود: این پروژه اکنون در مرحله برون‌ سپاری است که تا الان شبکه به‌ صورت پایه‌ای راه‌اندازی شده است و الگوریتم‌های آن بررسی و معماری آن ارائه‌ شده و آماده برون‌سپاری و برگزاری مناقصه به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

مجری طرح نسل پنجم شبکه ارتباطی در پایان تأکید کرد: علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده، لازم است در خصوص پروژه‌هایی مانند طراحی و پیاده‌سازی بستر تست ۵G به‌ صورت انتها به انتها و ارائه شبکه به‌ عنوان سرویس به بازیگرانی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان برای نمونه در حوزه تولید محتوا (بازی، سرگرمی و آموزش)، حمل‌ و نقل و صنایع عمودی نیز سرمایه‌گذاری مناسب انجام شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۹۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴

به گزارش خبرنگار مهر،امیر محمد زاده لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه اجتماعی ویراستی در خصوص ویژگی پروانه یکپارچه شبکه و خدمات (UNSP) که به سه اپراتور مخابرات ایران، رایتل و مبین نت توسط وزیر ارتباطات اعطا شده بود گفت: تمرکز این الحاقیه (پروانه) بر یکپارچه‌سازی خدمات ثابت و سیار و همچنین توسعه فیبرنوری است.

وی افزود: پروانه مشمولین تا سال ۱۴۱۰ تمدید و متعهد می‌شوند تا سال ۱۴۰۴ سرجمع ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری در کشور ایجاد کنند.

لاجوردی در پایان گفت: دولت هم تا سال ۱۴۰۸ از حق‌السهم خود از محل سرویس فیبر تقریباً چشم‌پوشی کرده است.

به گزارش مهر، اوایل اردیبهشت ماه، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات (UNSP) به سه اپراتور مخابرات ایران، رایتل و مبین نت توسط وزیر ارتباطات اعطا شد تا به ترتیب مخابرات ایران متعهد به ایجاد ۷ میلیون، مبین نت ۳ میلیون و شرکت رایتل ۲ میلیون پوشش خانوار در پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها شوند.

کد خبر 6095441 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • عکس معناداری که آذری جهرمی منتشر کرد
  • تکمیل سد «دیورش» رودبار نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی است
  • تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
  • آغاز عملیات اجرایی طرح ملی فیبر نوری در شهر شاهدیه یزد
  • برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن حرکت کرد
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • نیازمند شبکه تنظیم‌گری کشوری هستیم
  • زارع‌ پور: آماده‌ اجرایی کردن پروژه‌هایی در حوزه های ارتباطات و اطلاعات در این کشور آفریقایی هستیم
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا