Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایالات متحده آمریکا از سال های اولیه جنگ سرد و تحت تاثیر بلوک بندی  جهانی  همواره تلاش کرده است بر مراکز  راهبردی و ژئوپلتیک قاره آفریقا اشراف داشته باشد و از حضور در این مناطق در جهت برنامه های نظامی و سیاست های اقتصادی خود سود ببرد.

براساس آمار منتشر شده  از سوی " افریکام" (1)   AFRICOM ، آمریکا حداقل 34 پایگاه نظامی در شمال، غرب و منطقه موسوم به شاخ آفریقا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"آفریکام" یکی از یازده مرکز فرماندهی نظامی آمریکا است که مقر آن در  اشتوتگارت  آلمان قرار دارد.  مسوولیت این مرکز نظارت بر تحولات و فعالیت های نظامی و نیز همکاری های نظامی با بیش از 50 کشور آفریقایی است.  دامنه فعالیت آفریکام تمام قاره آفریقا به استثنای مصر است. مصر در حوزه مسوولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده قرار داد.

آمریکا علاوه بر پایگاههای نظامی اعلام شده که  براساس انعقاد قراردادهای رسمی با دولت های آفریقا در این قاره ایجاد و احداث شده است ، مراکزی اعلام نشده بویژه برای عملیات پهپادی خود در قاره سیاه دارد.

لیبی، نیجریه ، نیجر، سومالی، جیبوتی، کنیا، کامرون، چاد ، مالی و بورکینافاسو از جمله کشورهایی هستند که پایگاههای پهپادی آمریکا را در خود جای داده اند.

"آدام موور" ADAM MOOR  استاد جغرافیای دانشگاه کالیفرنیا و کارشناس مسایل آفریقا می گوید: آمریکا در 5 سال گذشته بزرگترین پایگاه پهپادی در جهان را در منطقه " چابلی" (2)  CHABELLY   در جیبوتی ایجاد  کرده است.

ایالات متحده همچنین پایگاه بزرگ پهپاد  در منطقه "آگادز"  AGADEZ   در نیجر دارد.

این پایگاه نظامی در سال 2017 ماهانه 4 هزار و 400 گالن گازوئیل و 6 هزار گالن سوخت هواپیما مصرف کرده است و این وسعت عملیات نیروها و تجهیزات فعال در این پایگاه را نشان  می دهد.

آمریکا 5 پایگاه نظامی در غرب نیجر و 5 پایگاه نظامی در شرق سومالی هم  دارد.

" تیم براون" (3)  TIM BROWN  از کارشناسان نظامی پایگاه هوایی "چابلی" می گوید این مرکز موجب شده است که پهپادهای آمریکایی بتوانند یمن، جنوب عربستان، سومالی، اتیوپی و جنوب مصر را تحت پوشش نظارتی و عملیاتی خود داشته باشند.

به گفته وی تعداد نظامیان امریکایی مستقر در این مرکز از 900 تن در سال 2002 به 5 هزار نفر افزایش یافته است و تا کنون 600 میلیون دلار صرف هزینه های تاسیساتی این مرکز شده است.

مساحت این پایگاه در سال 2002 از 88 هکتار به 600 هکتار افزایش یافته است.

از سوی دیگر کنیا نیز 4 پایگاه آمریکایی را در خود جای داده است که این پایگاهها در "مومباسا" و خلیج " ماندا" قرار دارند.

ایالات متحده همچنین پایگاههای پهپادی در " باماکو " پایتخت "مالی" ، "انجامنا" پایتخت چاد "گابون"، و سنگال در اختیار دارد.

 این تعداد پایگاه نظامی متعلق به آمریکا در کشورهای مختلف آفریقا بیانگرآن است که واشنگتن  استراتژی بلند مدتی برای قاره سیاه دارد و کاخ سفید این قاره را یکی از عرصه های رقابت سیاسی، اقتصادی  و نظامی با رقبای خود می داند.

واشنگتن در کنار فعالیت های نظامی خود در کشورهای آفریقایی ، نگاه اقتصادی به این منطقه را نیز از نظر دور نداشته است.

کنگره آمریکا در سال 2000 میلادی قانون کمک به رشد و توسعه آفریقا را با هدف افزایش همکاریهای واشنگتن و کشورهای آفریقایی تصویب کرده است.

براساس این قانون، واشنگتن ظاهرا از اقتصاد کشورهای آفریقایی حمایت می کند و در عین حال در چارچوب همین قانون زمینه را برای فروش کالاها و محصولات کشورهای آفریقایی در آمریکا فراهم می کند.

براساس آمار رسمی، مبادلات اقتصادی آمریکا و قاره آفریقا حدود یکصد میلیارد لار برآورد شده است.

واشنگتن تلاش می کند با افزایش حضور و تفوق نظامی خود در آفریقا ، منابع اقتصادی آمریکا در این منطقه را نیز گسترش دهد و در این زمینه از رقبایی مانند چین و روسیه عقب نماند.

1- https://www.globalresearch.ca/u-s-military-says-it-has-a-light-footprint-in-africa-these-documents-show-a-vast-network-of-bases/5662063

2- https://watson.brown.edu/events/2018/us-military-counterterrorism-africa

3- https://theintercept.com/2015/10/21/stealth-expansion-of-secret-us-drone-base-in-africa/

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۰۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، آمریکا به ورود نیروهای روسی به نیجر واکنش نشان داد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا امروز جمعه پس از اینکه منابع خبری از ورو نیروهای روسی به پایگاه هوایی در نیامی پایتخت نیجر خبر دادند، به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: روسها در مکانی جدا هستنند و نمی توانند به تجهیزات یا نیروهای ما برسند. همواره بر سلامت نیروهایمان و حمایت از آنها تمرکز داریم. با این حال مشکلی بابت حمایت از نیروهای ما وجود ندارد.

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه تعدادی از نیروهایش را در حالی به یک پایگاه هوایی در کشور آفریقایی نیجر منتقل کرده که هنوز تعداد اندکی از نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند. بیشتر نیروهای آمریکایی قبلاً از این پایگاه در شهر نیامی، پایتخت نیجر خارج شده بودند.

ورود مستشاران نظامی روسی به این کشور در غرب آفریقا حدود سه هفته پیش و در پی تصمیم نیجر مبنی بر خروج تمام نیروهای آمریکایی صورت گرفت. این فرمان به طور قابل توجهی بر تلاش‌های نظامی ایالات متحده در منطقه موسوم به «منطقه ساحل» تأثیر گذاشت، منطقه‌ای وسیع در پایین بیابان «صحرا» که در آن شاخه‌های مرتبط با القاعده و داعش فعال هستند.

پنتاگون اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج خواهند شد اما جدول زمانی دقیقی برای آن ارائه نکرده است.

زمانی که نیروهای روسی ماه گذشته میلادی وارد نیجر شدند، مشخص نبود که در کجا اقامت دارند. یک مقام آمریکایی گفت که آنها اکنون در طرف دیگر پایگاه نیامی، معروف به (پایگاه هوایی ۱۰۱) قرار دارند و نزدیک نیروهای آمریکایی نیستند. این پایگاه در کنار فرودگاه بین‌المللی دیوری هامانی است، جایی که سایر نیروهای بین‌المللی - مانند آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها - نیز در آن ساکن هستند.

این مقام به شرط ناشناس ماندن درباره تحرکات این نیروها صحبت کرد. دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از نیروهای آمریکایی در پایگاه نیامی باقی مانده‌اند. حضور روسیه در این پایگاه در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بر سر حمایت مستمر ایالات متحده از ارتش اوکراین همچنان بالا است.

حدود ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی هنوز در نیجر هستند، اما بخش اعظم آن‌ها به پایگاه هوایی ۲۰۱ در نزدیکی اغادیز در ۹۲۰ کیلومتری پایتخت نقل مکان کردند.

کد خبر 6095680

دیگر خبرها

  • پایگاه‌های نظامی اشغالگران در جولان اشغالی هدف قرار گرفت
  • ‏توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سفر به گامبیا است
  • ضرورت توسعه حمل ونقل هوایی و دریایی میان ایران و قاره آفریقا
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • روایت امام جمعه تهران از حمله سپاه به اسرائیل
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای علمی جامعه اسلامی قلم زد
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند