Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما در زندگی اطراف خود با مکان‌هایی آشنا می‌شویم که گاهی درک آن و رفتن به آن مکان‌ها دشوار است، اما دستیابی به برخی اطلاعات برای آگاهی بیشتر کمک کننده است.

رفتن به فضا برای خیلی از افراد رویایی بیش نیست، اما حال که نمی‌شود به این مکان‌ها به راحتی سفر کرد، اطلاعاتی از زندگی و زیست‌بوم سیارات مختلف جالب توجه است؛ در این گزارش قصد داریم به بررسی جالب‌ترین مسائل حوزه نجوم و فضا بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دمای هوای متغیر مریخ با جان ساکنانش بازی می کند

در گرم‌ترین روزهای تابستان در مریخ دمای محیط به ۲۱ درجه سانتی‌گراد می رسد و این دما در شب تا منفی ۶۲ درجه سانتی‌گراد پایین می آید و در صورتی که لباس مناسب این دما در اختیار فضانوردان نباشد، فضانوردان در مریخ فقط چند ساعت با مرگ فاصله خواهند داشت.

علاوه بر این، در مریخ عاملی که باعث مرگ فضانوردان می شود فشار جو بسیار پایین است، فشار جو مریخ که 100 برابر کمتر از زمین است موجب می شود، خون انسان  در دمای معمولی به جوش می آید و تمام گازهای موجود در خون به صورت حباب دربیایند و طی چند ثانیه فرد می‌میرد.

نخستین انسان و حیوانی که به فضا رفتند

یوری گاگارین نخستین انسان فضانورد در جهان از روسیه بود و در روز ۲۳ فروردین ۱۳۴۰ با فضاپیمای وستوک-۱ به فضا رفت و در طول ۱۰۸ دقیقه یک دور مدار زمین را پیمود، همچنین اولین  موجود زنده در فضا یک سگ بود که  لایکا نام داشت و در ۳ نوامبر سال ۱۹۵۷ میلادی، تنها یک ماه پس از پرتاب اسپوتنیک-۱ به فضا و آغاز رسمی عصر فضا، با فضاپیمای روسی اسپوتنیک-۲ به مدار زمین پرتاب شد.

از این پرواز برای آزمایش ارگان‌های زندهٔ بدن در مرحلهٔ پرتاب و شرایط بی‌وزنی و برای تکمیل سیستم‌های پشتیبانی حیات در اولین فضاپیمای سرنشین‌دار استفاده شد. فضاپیمای اسپوتنیک-۲ حامل لایکا برای بازگشت به زمین طراحی نشده بود و لایکا مدتی پس از پرتاب در مدار زمین جان سپرد.

تندبادهای نامعلوم سیاره نپتون

سریع ترین بادهای منظومه شمسی در سیاره نپتون رخ می دهد،در این سیاره تندبادهایی  با سرعت 1500 مایل در ساعت حرکت می کنند، تاکنون  علت شکل گیری این بادها تشخیص داده نشده است  و نظری قطعی وجود ندارد. این بادها در حالی بر روی نپتون وجود دارند که این سیاره دورترین سیاره نسبت به خورشید محسوب می شود.

ستاره ای که در دام یک سیاه چاله افتاده است گروهی از اخترشناسان ستاره‌ای را در مرکز کهکشان که به مدت ۲۰ سال دور یک سیاه چاله می‌چرخید رصد کردند. این ستاره به اندازه کافی به سیاه چاله نزدیک شده است تا جایی که جاذبه آن نیروی بسیار زیادی بر ستاره وارد می‌کند که باعث انفجار و متلاشی شدن این ستاره می‌شود.این اتفاق در صورتی رخ می دهد که ستاره به سیاه چاله بیش از حد نزدیک شود، در هر زمان متلاشی و تکه تکه می‌شود. انتهای پیام/  

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ستاره سیاره مریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۳۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود

فضاپیمای رباتیک «چانگ ای ۶» در روزهای آینده به سوی ماه پرتاب خواهد شد تا نمونه‌هایی را جمع‌آوری کند و به زمین بیاورد.

به گزارش ایسنا، چین قرار است به زودی راهی ماه شود.

به نقل از چاینا دیلی، «سازمان ملی فضایی چین»(CNSA) اعلام کرده که فضاپیمای رباتیک بعدی چین موسوم به «چانگ ای ۶»(Chang'e 6) قرار است در روزهای آینده سفر خود را به ماه آغاز کند و وظیفه خود را برای آوردن نمونه‌ها از سمت دور ماه که کمتر شناخته‌شده است، انجام دهد.

یک موشک حامل «لانگ مارچ ۵»(Long March 5) به همراه کاوشگر چانگ ای ۶ به وزن ۸.۲ تن، صبح شنبه به صورت عمودی به برج سرویس پرتاب خود در مرکز پرتاب فضایی «ونچانگ»(Wenchang) در استان هاینان منتقل شد. بیانیه خبری حاکی از این است که پرتاب در زمان مقرر در اوایل ماه مه انجام خواهد شد.

چانگ ای ۶ در ماه ژانویه به مرکز پرتاب فضایی ونچانگ منتقل شد؛ در حالی که موشک لانگ مارچ ۵ در ماه مارس به آنجا انتقال یافت. آنها مرکز پرتاب فضایی ونچانگ مونتاژ و آزمایش شدند. در بیانیه خبری آمده است که مهندسان در چند روز آینده، آزمایش‌های عملکردی نهایی را انجام خواهند داد و سوخت را به موشک پمپاژ خواهند کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، چانگ ای ۶ پس از ورود به مسیر خود به سمت ماه، مجموعه‌ای را از مانورهای پرواز انجام خواهد داد و در نهایت در «حوضه قطب جنوب آیتکن»(South Pole-Aitken Basin) واقع در سمت دور ماه فرود خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • لحظه ترور «ام فهد» ستاره تیک‌تاک عراقی + ویدئو