Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به موارد مطرح شده در خصوص مشکل زیست محیطی سد مراش گفت: سد مراش هیچ مشکل زیست محیطی ندارد و مجوز زیست محیطی این سد نیز اخذ شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; علی عباسی امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از شد در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع مجوز زیست محیطی سد مراش اظهار کرد: وقتی که سدی وارد مرحله اجرایی می شود و جزو طرح تصویب قانون بودجه قرار می‌گیرد موافقت زیست محیطی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: سد مراش دارای مجوز زیست محیطی بوده و در این راستا هیچ مشکلی ندارد و اگر مجوز نداشت جزو پروژه های دولتی و مصوب مجلس قرار نمی رفت.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان در مورد وضعیت منابع آب زیرزمینی شهرستان ماهنشان و شهر دندی عنوان کرد: این مناطق از نظر آب‌های زیرزمینی جزو حقیرترین مناطق استان زنجان است.

 وی ابراز کرد: بیشتر این مناطق به صورت کوهستانی بوده و مانند شهرستان ابهر و زنجان دشت ندارد و فاقد هر نوع دشتی است به همین خاطر آبهای زیرزمینی شهرستان ماهنشان محدود است.

عباسی با اشاره به اینکه سد مراش هیچ گونه تاثیر منفی در منطقه ندارد افزود: در پایین دست این سد طرح توسعه کشاورزی ایجاد نخواهد شد و بخشی از آب این سد برای تامین آب شرب و بخشی نیز به منظور تامین آب مورد نیاز صنایع خواهد بود.

*اتمام عملیات اجرایی سد مراش تا 4 سال آینده

امیر افشاریان مشاور پروژه سد مراش با اشاره به اینکه طرح مطالعه این سد در سال 85 انجام شده است افزود: فاز نخست عملیات اجرایی این سد در سال ۸۸ در فاز نخست آغاز شده است.

وی عنوان کرد: فعالیت بدنه جانبی این سد نیز در سال ۹۰ شروع شده است افزود: این سد در حال حاضر 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از نوع خاکی با هسته رسی بوده و حجم مخزن این سد 49 میلیون متر مکعب است و حجم مفید مخزن 34 میلیون متر مکعب بوده است.

افشاریان هدف اولیه اجرای این طرح را تامین آب شرب و صنعت در منطقه عنوان کرد و گفت: تامین آب به میزان 7 میلیون متر مکعب از آب شرب و صنعت منطقه توسط این سد هدفگذاری شده است.

وی بیان کرد: همچنین تامین آب کشاورزی 4500 هکتار از اراضی منطقه از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

مشاور پروژه سد مراش با اشاره به اینکه براساس محدودیت‌های قانونی توسعه اراضی کشاورزی در پایین دست سد مراش از اهداف این طرح حذف شده است عنوان کرد: در صورت لزوم تامین آب سایر مناطق استان نیز از طریق این سد انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی این سد در سال 90 برای اجرای بدنه با احداث دیوار آب بند آغاز شده و با وضعیت اعتباراتی که وجود دارد پیش بینی می‌شود عملیات اجرایی این سد تا سال 1401 و نهایتا 1402 به اتمام برسد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۳۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی گفت: این وضعیت لزوم توجه به ایجاد سامانه‌های هشدار اولیه درباره اطلاع رسانی در زمینه بلایا را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا علی صالح‌پور در نشست تخصصی بررسی بارش‌های سیل‌آسای فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور که امروز در پژوهشگاه هواشناسی برگزار شد، اظهارکرد: یکی از مجموعه‌هایی که در زمینه مقابله با بلایای طبیعی فعالیت می‌کند، «اینفورم» است. بر اساس گزارش این موسسه از سه منظر شدت بلایای طبیعی، تغییرات اقلیمی و خطرات بلایای طبیعی می‌توان این موضوع را بررسی کرد. در زمینه شدت بلایا مطالعات اینفورم نشان می‌دهد که شدت بلایا تمرکز قابل توجهی در آفریقا، جنوب و غرب آسیا و شرق اروپا دارد و نرخ شدت بلایا در ایران ۳.۶ است.

وی اضافه کرد: در زمینه اثرات بلایا ناشی از تغییرات اقلیمی اینفورم دو سناریوی بدبینانه و خوشبینانه مطرح می‌کند. در سناریوی بدبینانه بی‌توجهی به تولید گازهای گلخانه‌ای و عدم کنترل گرمایش جهانی لحاظ شده استو در این زمینه ایران از جمله کشورهای با آسیب پذیری بالاست. در سناریوی خوشبینانه ایران می‌تواند در زمینه کاهش خطرات بلایای طبیعی نقش داشته باشد.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته میزان ریسک بلایای طبیعی به طور قابل توجهی در اغلب نقاط دنیا از جمله ایران افزایش یافته است، تصریح کرد: به طور کلی آسیا طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ وضعیت خوبی داشته است و کشورهایی مانند چین و پاکستان در این زمینه جایگاه مناسب دارند. اما ایران همچنان جزو کشورهای با ریسک بالا به شما می‌رود و پروفایل کشورمان در زمینه ریسک در رده ۲۸ قرار دارد.

صالح پور با بیان اینکه گزارش اخیر دفتر کاهش بلایای طبیعی سازمان ملل بر اهمیت موضوع تاب آوری تاکید کرده است، اظهار کرد: در این زمینه سه موضوع از جمله منافع مردم و سیاره زمین مطرح شده است. در زمینه مردم به این نکته می‌توان توجه کرد که متاسفانه طی ۵۰ سال گذشته با افزایش ۵ برابری رخداد بلایای طبیعی مواجه بوده‌ایم. این وضعیت لزوم توجه به ایجاد سامانه‌های هشدار اولیه درباره اطلاع رسانی در زمینه بلایا را نشان می‌دهد.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به وضعیت سیاره زمین گفت: باید بپذیریم که جهان در حال گرم شدن است و برای زندگی با این موضوع کنار بیاییم. در این شرایط لزوم تقویت زیرساخت‌ها و اعمال سیاست‌های لازم احساس می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به چارچوب سندای (Sendai Framework) اظهار کرد: این چارچوب درباره تغییرات ناشی از بلایای طبیعی است و چهار اولویت برای اجرا دارد. ایران نیز عضوی از آن است.

صالح پور اضافه کرد: بر اساس چارچوب سندای باید درک درستی از بلایای طبیعی داشته باشیم. حاکمیت به مدیریت خطر توجه کند علاوه بر آن سرمایه‌گذاری‌های لازم برای کاهش خطرات بلایای طبیعی صورت گیرد. در ایران بودجه سازمان مدیریت بحران ۹۶ درصد افزایش یافته است که رشد قابل توجهی محسوب می‌شود.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به تغییرات اقلیمی گفت در این شرایط لزوم توجه به اعمال سیاست‌هایی در سطوح فرامرزی و ایجاد ساختارهای مشترک با کشورهای همسایه احساس می‌شود. به طور مشخص در حوزه خلیج فارس این پتانسیل وجود دارد علاوه بر آن سازمانی ذیل «راپمی» فعالیت می‌کند که می‌توان از ظرفیت‌های آن نیز بهره برد. محیط زیست خلیج فارس وضعیت وخیمی دارد و با کشورهای حاشیه آن می‌توانیم در در زمینه زیست محیطی همکاری‌هایی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: هرساله در تابستان هورالعظیم دچار آتش سوزی‌هایی می‌شود. در این شرایط نیازمند همکاری‌هایی‌ با عراق هستیم علاوه بر آن در ناحیه زاگرسی با این کشور همسایه هستیم و نیازمند سامانه پاسخ سریع به وقوع آتش سوزی‌ها در این مناطق هستیم .از سوی دیگر شمال شرق کشور با طوفان‌های گرد و غبار مواجه است که برای مدیریت آنها نیز همکاری‌ها با کشورهای همسایه احساس می‌شود.

صالح پور در پایان با اشاره به موافقتنامه پاریس گفت: از سال ۲۰۱۵ موافقتنامه پاریس مطرح بوده است اما ما هنوز به آن نپیوسته‌ایم و نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های قابل توجه آن بهره ببریم و نمی‌دانیم چرا این موضوع تعیین تکلیف نمی‌شود ؟ امیدواریم در مجلس آینده این موضوع تعیین تکلیف شود چرا که تاکنون حدود ۱۰ سال را از دست داده‌ایم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی