Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه گفت: کشورش دنبال رسیدن راه حل مسالمت‌آمیز با ایران است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه گفت: کشورش به دنبال حل و فصل مسالمت‌آمیز تنش‌ها با ایران است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری مدعی شد که کشور‌های اروپایی با واشنگتن همراه شده و حمله اخیر به تأسیسات نفت سعودی را به ایران نسبت داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: «هفته ثمربخشی داشتیم. دیدیم که اروپایی‌ها درباره حملاتی که در عربستان سعودی اتفاق افتاد موضع‌گیری کرده و به صراحت گفتند که این حمله کار ایران بوده؛ درست همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ و من می‌گفتیم. حالا آن‌ها هم به ما ملحق شده و می‌گویند که چارچوب فعلی برجام کارساز نیست و مشکلات دنیا را حل نخواهد کرد و باعث ایجاد ثبات در خاورمیانه نخواهد شد.»

آلمان، انگلیس و فرانسه ۱ مهرماه در بیانیه‌ای همسو با ادعا‌های ریاض و واشنگتن ایران را به حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی متهم کردند.

در این بیانیه ادعا شده است: «واضح است که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفت سعودی است».

این سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود عنوان کردند: «این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها با تعامل تمامی طرف‌ها را نشان می‌دهد».

روز شنبه۲۳ شهریورماه «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

دولت آمریکا بدون ارائه هرگونه سندی مدعی شد که این ایران و نه یمنی‌ها بوده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده‌اند. تهران این اتهامات را رد کرده است.

پامپئو در کنفرانس خبری چهارشنبه شب گفت: «دیدار‌های خوبی هم با متحدانمان در خاورمیانه داشتیم. ما به دنبال صلح هستیم. خواستار دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز با جمهوری اسلامی ایران هستیم. امیدواریم بتوانیم این مسیر را برویم. در نهایت، بر عهده ایرانی‌ها است که تصمیم بگیرند.»

پامپئو تصریح کرد: «امیدواریم بتوانیم فرصتی برای مذاکره با آن‌ها به دست بیاوریم و به نتیجه‌ای دست پیدا کنیم که هم برای آن‌ها و هم برای ایالات متحده آمریکا مطلوب است؛ تا مطمئن شویم که آن‌ها هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند و نمی‌توانند اقدامات تروریستی خودشان را با موشک‌های بالستیک پیش ببرند.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشور‌های اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است. تهران ۱۶ شهریورماه اجرای سومین گام از کاهش تعهدات خود را اعلام کرد.

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد.

گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام که از ۱۶ شهریور شروع شد، بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مالیات پزشکان ابتکار صلح هرمز هپکو اراک تشکیل وزارت بازرگانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد پمپئو وزیر خارجه آمریکا ایران تنش مسالمت آمیز مالیات پزشکان ابتکار صلح هرمز هپکو اراک تشکیل وزارت بازرگانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۴۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان

سخنگوی سازمان ملل در واکنش به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین گفت: حقوق اساسی آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز باید رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حقوق اساسی آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز باید رعایت شود، همچنین اظهارات نفرت‌انگیز نباید تحمل شود.

وی افزود: چگونگی ایجاد موازنه در خصوص این موارد بر عهده رؤسای دانشگاه‌ها است.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا گفت که تضمین آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز «ضروری» است و در این باره اظهار کرد در عین حال، بدیهی است که سخنان نفرت‌انگیز غیرقابل قبول است. من معتقدم که چگونگی مدیریت صحیح اتفاقاتی که ما شاهد آن بوده‌ایم بر عهده مقامات دانشگاه‌ها است.

به گزارش ایمنا، دانشجویان دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا در ۱۷ آوریل پس از شهادت مینوچه نعمت شفیق رئیس دانشگاه کلمبیا در مقابل کنگره، اردوگاهی (چادرهایی) را در محوطه دانشگاه کلمبیا برپا کردند.

رئیس دانشگاه کلمبیا، بیش از همتایانش در هاروارد و پن در طول شهادت‌های مشابه قبلی، با قانون‌گذارانی که از اعتراضات دانشجویی علیه اسرائیل انتقاد می‌کردند، همسو بوده است.

در ۱۸ آوریل، شفیق از اداره پلیس نیویورک خواست تا چادرهای دانشجویان را جمع کند. از آن زمان، چادرهای همبستگی و تحصن‌ها در دانشگاه‌های سراسر آمریکا برپا شده است. تظاهرات دانشجویی علیه جنگ غزه بیش از شش ماه است که در سراسر آمریکا در حال برگزاری است اما این تظاهرات با حوادث هفته گذشته شدت گرفت.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور درباره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می‌سازد.

اینگونه سرکوب‌های خشونت‌آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می‌رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

این تجمعات اعتراضی همچنین نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا، از جمله جامعه مسلمانان آن کشور، و نیز نگرانی‌های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین‌الملل است.

منبع: ایرنا

کد خبر 749874

دیگر خبرها

  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • واعظی: روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه را تغییر نمی‌دهد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه تغییر نمی‌دهد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
  • ادامه سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا