Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ماکت نمایشگاهی عاشورا که توسط هنرمندان کانون مهدیون در حالی راهی کربلا ‌شد که برای نخستین بار زندگی حضرت علی اکبر (ع) در قالب ۱۳ پرده نقاشی به تصویر کشیده شده و در این نمایشگاه در معرض دید زائران کربلا قرار گرفت.

روایت وقایع عاشورا که در قالب ماکت‌های کوچک ساخته شده، روایتگر سال ۵۶ هجری قمری، قبل از حرکت امام حسین (ع) از مدینه بوده واتفاقاتی را که منجر به حرکت حضرت می‌شود را به نمایش گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای این وقایع ۲۷ رویداد در قالب ماکت ساخته شده که نمایشگر زمینه‌سازی معاویه برای حکومت پسرش یزید، شهادت امام حسن (ع) و مقابله امام حسین (ع) برای به حکومت نشستن یزید است که خود زمینه‌های قیام عاشورا را در بردارد.

روایت حرکت کاروان حضرت سیدالشهدا (ع) از مدینه به سوی مکه در قالب ۱۵ رویداد و استقرار حضرت در مکه و اقدامات حضرت برای حرکت از مکه به سوی کربلا در قالب ۲۵ رویداد در این رویداد فرهنگی و هنری نمایش داده ‌شده است.

در این ماکت‌ها تمام اتفاقات روز عاشورا، صحنه جنگ، محاصره کاروان توسط دشمن با تمام زوایا و جزئیاتش، نحوه چیدمان خیمه‌ها، آرایش سپاه امام حسین (ع) و آرایش و نحوه چیدمان لشگر عمرسعد با ۳۰ هزار سپاهش به خوبی به نمایش گذاشته شده است.
همچنین چگونگی وقایعی چون بسته شدن رود فرات، گودال قتلگاه، تل زینبیه و حتی قطع شدن دست حضرت ابوالفضل (ع) نمایش داده می‌شود.
ماکت‌های ساخته‌شده شامل ۶۰۰ آدمک و ادوات جنگی از قبیل کلاهخود، زره، شمشیرها و ... و ۱۵۰ اسب و شتر است که تمام قالب‌گیری‌ها و ساخت آن توسط بانوان اعضای این مجتمع انجام شده است.


مدیر مجتمع و کانون فرهنگی تربیتی مهدیون کرج پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مهم‌ترین هدف برای ساخت ماکت واقعه عاشورا معرفت‌بخشی به مردم در خصوص قیام امام حسین (ع) می‌باشد و این نمایشگاه حاصل تلاش شبانه روزی بیش از ۱۰۰ نفر از بانوان هنرمند این کانون می باشد.

محمود شفیق افزود:‌ این نمایشگاه بزرگترین و بی نظیرترین نمایشگاه تجسمی و معرفتی وقایع عاشورا در جهان اسلام است که با حضور مسئولان عتبه مقدسه امام حسین (ع) در کربلا در فضایی به مساحت حدود یک هزار متر مربع افتتاح شد.

به گفته شفیق از نخستین ساعات افتتاح نمایشگاه سیل عاشقان و زائران کشورهای مختلف از این رویداد بازدید داشتند که با استقبال بی نظیری روبرو شد.

در حاشیه این نمایشگاه جلساتی با موضوع سبک زندگی حسینی، درس ها و الگوهای تربیتی و اخلاقی حضرت سید الشهدا (ع) ‌و مسایل تربیتی و اخلاقی واقعه عاشورا توسط یکی از اساتید ایرانی برگزار می شود.

شفیق در ادامه در خصوص نمایشگاه با اشاره به اینکه از ۲ بخش ماکت و تصاویر تشکیل شده، گفت: در کنار هر کدام از منازل این واقعه بر روی بنرها و لمینت‌هایی وقایع و حوادث به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو آورده شده تا زائرینی که از همه کشورها و ادیان برای روز اربعین به کربلا آمده اند، با واقعیت‌های آن زمان آشنا شوند.
در این نمایشگاه علاوه بر اینکه توضیحات به صورت نوشتاری داده شده، راویانی حضور دارند تا به صورت زنده توضیحات را به این چهار زبان ارایه کرده و پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان باشند.

وی اظهار داشت:‌ در بخش تصویری که شامل وقایع پس از عاشورا می‌باشد، در قالب ۴۰ تابلوی نقاشی که توسط بانوان هنرمند این کانون به تصویر کشیده شده تمام وقایعی که به کاروان اسرا و حضرت زینب (س) و حضرت زین العابدین (ع) در منازل مختلف می‌رود، به خوبی جلوه می کند.
وی اضافه کرد: در این مسیر واقعیات و کرامات زیادی از این بزرگواران روی می‌دهد که تمام آن‌ها در این نقاشی‌ها به تصویر کشیده شده است.
شفیق گفت: همچنین وقایعی که منجر شد که کاروان اسرا در شام باقی نمانند نیز به تصویر کشیده شده زیرا یزید خواهان آن بود که این کاروان در شام یا کشته شوند و یا همانجا اسیر بمانند تا از واقعه عاشورا کسی مطلع نشود ولی پس از اتفاقاتی که واقع شد یزید مجبور به گسیل آن‌ها به سوی مدینه شد.
به گفته شفیق این نمایشگاه به وقایع قبل، روز عاشورا، پس از عاشورا و زندگی‌نامه امام حسین (ع) می‌پردازد.

تصویرگری زندگی حضرت علی اکبر (ع) و ماکت حرم حضرت زینب (س) برای نخستین بار

برای نخستین بار در طول تاریخ پس از واقعه عاشورا زندگی حضرت علی‌اکبر (ع)‌ در قالب ۱۳ پرده نقاشی حاصل حدود چهار ماه کار شبانه روزی بانوان هنرمند کانون فرهنگی تربیتی مهدیون به تصویر کشیده شد.

این اثر هنری نیز که با هدف کسب شناخت و معرفت بیشتر به الگوی جوانان عالم بشریت طراحی و اجرا شده است، در حدود ۳۵ متر مربع تابلوی نقاشی است.

در این ۱۳ تابلوی نقاشی نفیس که به قسمت‌هایی از زندگی حضرت علی‌اکبر (ع) پرداخته شده از هنرهای اصیل ایرانی همچون گلابتون‌دوزی، نگین‌کاری، اپلیکه‌دوزی، گلدوزی و.. استفاده شده است.

پیرامون این بیرق معظم با ۱۲۰ بیت شعر عمان سامانی با گلابتون دوزی مزین شده ضمن اینکه رجزهای حضرت علی‌اکبر (ع) در روز عاشورا نیز در چهار کتیبه منجوق‌دوزی شده است.

مدیر مجتمع و کانون فرهنگی تربیتی مهدیون کرج گفت که تصویرگری تمام این نقاشی ها توسط خانم «الهه سادات بهشتی» از اعضای این کانون انجام شده ضمن اینکه پیش از این نیز این بانوی هنرمند کتاب «چادرهای سوخته» را تالیف کرده که این کتاب به زبان عربی نیز با نام «الخیام المحترقه» ترجمه شده است.

وی این کتاب را با نگارشی متفاوت و نخستین کتاب مصور وقایع پس از عاشورا عنوان کرد.
شفیق گفت که نمایشگاه ماکتی و تصویری وقایع عاشورا برای سومین سال است که در بین الحرمین برگزار می‌شود ولی نمایشگاه پرده‌های نقاشی زندگی حضرت علی‌اکبر (ع) برای نخستین بار است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی اضافه کرد که برای نخستین بار است که عتبه مقدسه امام‌حسین (ع) فضایی حدود یک هزارمتر مربع را به صورت اختصاصی در اختیار کشوری برای برگزاری یک نمایشگاه قرار داده‌اند.

شفیق گفت: همچنین یک ماکت بزرگ از حرم حضرت زینب (س)‌ توسط هنرمندان این کانون ساخته شده که در نمایشگاه بین الحرمین به نمایش گذاشته شده است.

علاوه بر این در این نمایشگاه یاد و خاطره شهدای مدافع حرم با نمایش عکس ها و زندگینامه آنان گرامی داشته شده است.

شفیق بیان داشت: اهمیت این نمایشگاه و حساسیت آن از آنجا مشخص است که مسئولان حرم مشتاق و طالب این کار بوده و هستند که اجازه دادند در مهم‌ترین و حساس‌ترین نقطه کربلا که تاکنون به هیچ کشوری اجازه داده نشده که به صورت اختصاصی و مستقل یک نمایشگاه چند صد متری را در بین الحرمین برگزار کنند که این نشانه اهمیت و با کیفیت و پرمحتوا بودن این نمایشگاه است که مسئولان را راضی کرده است.

تصویرگری زندگی حضرت زهرا (س)

بانوان هنرمند مجتمع و کانون فرهنگی تربیتی مهدیون کرج به غیر از این کارها، تصویرگری زندگی حضرت زهرا (س) را نیز در قالب ۳۶ تابلو که نقاشی آن ها هفت سال به طول انجامید، دیده می‌شود.

این نقاشی به طول ۷۰ متر است که ۴۰ بانوی هنرمند در این نقاشی‌ها دخیل بوده‌اند که ۱۳ تابلوی آن مربوط به زندگی امام حسین (ع)‌ نیز می‌شود که این تابلوها در نمایشگاه کربلا به نمایش گذاشته می‌شوند.

شفیق گفت که هدف و نیت این کار این است که شناخت و آگاهی بیشتر از زندگی حضرت زهرا (س) ترویج شود زیرا در طول تاریخ کمتر به این موضوع پرداخته شده و بیشتر به مصائب و شهادت این بانو پرداخت شده و باید این بانو از مهجوریت خارج شود و معارف زندگی حضرت زهرا (س) را در قالب معارف فاطمی پیاده کنیم.

در این تابلوها به ابعاد و زوایای مختلف زندگی حضرت زهرا (س) از مباهله، حدیث کساء، ولادت حضرت، هجرت، عبادات، ثقیفه، غدیر و شهادت حضرت پرداخته شده است.

این نمایشگاه در هفته جاری گشایش یافته و تا پایان ماه محرم میزبان زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)‌ در بین الحرمین روبروی باب الشهدا می‌باشد.

۶۱۵۶/۶۹۹۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمایشگاه هنری فرهنگی کربلای معلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۴۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ حسین رنجبر مسئول برگزاری نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۹۳ اثر در تکنیک‌های اسکرچ برد، آبرنگ و کلاژ به تماشا گذاشته شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • یادواره شهدای مدافع حرم و امنیت بزرگترین رویداد فرهنگی مردمی است
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • قدرتنمایی بزرگترین عضو خانواده تیگو در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ /عکس
  • عکس| «بانو سوسانو» در نمایشگاه نقاشی