Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:17:43 GMT

ظرفیت سردخانه‌ای در اشنویه ۳ برابر افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۴۷۱۱۹

ظرفیت سردخانه‌ای در اشنویه ۳ برابر افزایش یافت

سیدانور حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ظرفیت سردخانه‌ای با حمایت از احداث و فعالیت سردخانه‌های میوه در دولت و در راستای جلوگیری از فساد میوه، وجود محصول خارج از فصل در بازار، کنترل قیمت و رونق صادرات و کاهش واردات ایجاد شده است.

وی افزود: هم‌اکنون ۳۰ واحد سردخانه در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ واحد پس از سال ۱۳۹۳ در این شهرستان احداث شده و با راه‌اندازی این تعداد بیش از ۷۵ هزارتن به ظرفیت نگهداری میوه در این شهرستان افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پنج واحد سردخانه دیگر نیز به ظرفیت ۲۰ هزارتن هم‌اکنون در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود ظرف یک تا ۲ سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

«حسینی»، گفت: ۱۵ واحد سردخانه آمونیاکی و یک واحد سردخانه اتمسفری نیز در مجموع با حدود چهار هزارتن ظرفیت هم‌اکنون در مراحل اخذ موافقت اصولی و جواز تاسیس هستند. 

وی بیان کرد: با افتتاح این تعداد سردخانه‌های در حال ساخت، تمامی تولیدات بخش باغی این شهرستان با بیش از ۱۳۰ هزارتن بطور کامل زیر پوشش قرار می‌گیرد.

وی افزود: با ایجاد زنجیره‌های تولید اعم از جمع‌آوری، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی، ضمن ایجاد ارزش افزوده برای تولیدکنندگان، فاصله قیمت تولید تا مصرف محصولات کشاورزی کم و کوتاه‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط ویژه آب و هوایی اشنویه در کنار دارا بودن باغات مختلف و ظرفیت بالای سردخانه‌ای، این شهرستان را به یکی از قطب‌های مهم باغداری آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است.

نبود سردخانه در نزدیکی محل تولید محصولات کشاورزی در زمان برداشت محصول با توجه به کوتاه بودن فصل برداشت و فسادپذیری بسیاری از محصولات تولیدی، هرساله خسارت‌های زیادی به تولیدکنندگان در کشور وارد می‌کند.
کشاورزان به دلیل کوتاه بودن زمان ماندگاری محصولات، با اجبار تولیداتشان را به نازل‌ترین قیمت به واسطه‌ها عرضه می‌کنند که همین امر باعث زیان این قشر زحمتکش می‌شود.
این در حالی است که در صورت ایجاد سردخانه در محل، باغدار و کشاورز می‌تواند با حفظ کیفیت ماده غذایی برای مدتی از محصول خود نگهداری کرده و با قیمتی عادلانه آن را در بازارها عرضه کرده و از سوی دیگر مصرف کننده نیز می‌تواند نیازهای خود را در فصول مختلف سال با کیفیت خوب و قیمت مناسب از بازار تهیه کند.

اشنویه دارای ۱۱ هزار هکتار باغات با تولید بیش از ۱۳۰ هزار تن سیب «رد» و «گلدن» و سایر ارقام ( ردمریکال ،گالا، گرانی اسمیت و فرانسه ) و ۴۰ هزار تن انواع میوه هسته‌دار شامل هلو، گیلاس، آلبالو، شلیل، آلوشابلون، زردآلو و گوجه است. 

اشنویه از جمله شهرستان‌های مرزی آذربایجان‌غربی است که با داشتن یکهزار و ۴۷۰ متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مناطق حاصل‌خیز و مستعد جهت پرورش انواع محصولات کشاورزی به شمار می‌رود. 
شرایط ویژه آب و هوایی، اشنویه را به یکی از قطب‌های مهم باغداری آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است به طوری که علاوه بر محصول با کیفیت سیب این شهرستان، محصول گیلاس آن نیز در داخل و خارج از کشور مشتریان فراوانی دارد.

۹۸۷۰/۶۱۸۵/۳۰۷۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی باغداری اشنویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۷۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اینکه از محل صادرات ۵۰۰ هزار تن محصول تولیدی در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ هزار میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، گفت: دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت برای تولید محصولات باکیفیت امسال به بهره‌برداری می‌رسد که نقشی مهم در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد صادراتی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، فرهاد امین‌دهقان در نشستی خبری که ظهر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد، بیان کرد: این شرکت سال گذشته با ۱۰۰ درصد ظرفیت، ۷۴۶ هزار تن تولید محصول داشته که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به تمرکز این شرکت برای به‌دست آوردن بازار آفریقا گفت: این شرکت هم‌اکنون محصولات خود را به ۱۱ کشور دنیا از جمله هند، چین، امارات،‌ کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.

مدیرعامل نفت سپاهان با تأکید بر اینکه تولید محصولات باکیفیت در نفت سپاهان در اولویت اصلی قرار دارد،‌ افزود: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در منطقه خاورمیانه، کیفیت را به جای تنوع محصولات سرلوحه کار خود قرار داده است.

امین‌دهقان در تشریح گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: شرکت نفت سپاهان پارسال ۲۴۰ هزار تن محصول را در بازار داخل عرضه کرد.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ پروژه مهم صادراتی نفت سپاهان

وی همچنین از بهره‌برداری از دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پروژه‌های FRW (پارافین‌های مدیکال گرید) و TDAE (تولید روغن فرآیند سبز) هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل نفت سپاهان همچنین از تشکیل معاونت طرح و توسعه برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد: هدف از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزون بر افزایش کیفیت محصولات، تولید محصول خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهینامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

به گزارش شانا، شرکت نفت سپاهان از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده روغن پایه گروه یک در خاورمیانه است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن و انواع فرآورده مازاد بر نیاز کشور را به کشورهای شرق آسیا، هند، امارات و... صادر می‌کند.

دیگر خبرها

  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی احترام به شهروندان است
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است